פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה, בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף
"יש לעבור מרצף חינוכי מבוסס הקניית ידע לרצף חינוכי מבוסס הקניית מיומנויות". כך אמר היום פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, בפתיחת כנס מיומנויות המחר של גלובס, אפקה וקרן טראמפ. מויאל ייכנס בשבוע הבא לתפקידו החדש כיו"ר הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה).
● כנס מיומנויות המחר | סמנכ"לית משרד החינוך: הטמעת ה-AI תלויה בשת"פ עם המורים
מויאל דיבר על הצורך בשינוי תפיסתי עמוק ברצף החינוכי הלאומי בתחום ה‑STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). הוא ציין, כי ברוב המדינות המפותחות כ-20% מהמשרות הן מובהקות בתחום ה-STEM , אך יתר 80% המועסקים - גם אם אינם משתייכים למקצועות טכנולוגיים מובהקים - יידרשו למיומנויות STEM על מנת להצליח בעולם העבודה המשתנה.
האתגר המרכזי: הטמעת מיומנויות חיוניות
לדבריו, האתגר המרכזי הוא בהטמעת מיומנויות חיוניות - חשיבה ביקורתית, יצירתיות, עבודת צוות, ערכים ולמידה מתמשכת - לא רק בהכשרת מהנדסים, אלא בכלל מערכת החינוך. "להעביר ידע אנחנו יודעים כבר 200 שנה", אמר, "אבל להטמיע מיומנויות - זהו שינוי עמוק, והכרחי לעתיד החברה, הכלכלה והחוסן הלאומי של ישראל".
הוא הסביר כי "כולם מדברים על מיומנויות לשוק העבודה - וזה לא מספיק. המיומנויות דרושות גם לתפקוד מיטבי בחברה המשתנה, לא רק בשוק התעסוקה. אנחנו חייבים להכשיר דור צעיר שמצויד במיומנויות, ובראש ובראשונה - בחשיבה ביקורתית. המיומנויות האלה נדרשות גם ליכולת ללמוד לאורך החיים, לא רק בבית הספר או באקדמיה".
עוד הוא אמר כי כניסת ה-AI רק מעצימה את החשיבות של המיומנויות. לדבריו, "אם נתבסס על ChatGPT ולא נחשוב בעצמנו - כולנו נדקלם את אותו הדבר. בראש ובראשונה נדרשת חשיבה עצמאית וביקורתית".
נדרש שינוי עומק ברצף החינוכי
הוא הוסיף כי מצבנו במבחנים הבינלאומיים אינו מעודד: "אנחנו מתחת לממוצע OECD , ובמגמת ירידה ביחס למדינות המפותחות. אם בוחרים להתמודד במבחנים האלה - יש להכין את התלמידים; ואם אינם מוכנים לכך, עולה השאלה לשם מה בכלל להתמודד".
בשל הפער בין הצורך לבין קצב השינוי, ציין מויאל, סקרים בארה"ב מלמדים שרמת האמון בחינוך הציבורי וברלוונטיות של האקדמיה הולכת ויורדת. "המעסיקים שם מחפשים שילוב של תואר אקדמי, מיומנויות, התנסות במהלך הלימודים וגישות מתאימות".
לסיכום הדגיש מויאל, כי נדרש שינוי עומק ברצף החינוכי: מעבר מרצף המבוסס על הקניית ידע בלבד, לרצף שמבוסס על הקניית כישורים. "יש ליצור ממשק בין כל חוליות הרצף ולעבוד יחד - מערכת החינוך, הצבא, האקדמיה ושוק התעסוקה - תוך הגדרה ברורה של דמות הבוגר בכל תחנה. המשאב היחיד שעומד לרשותנו הוא ההון האנושי, ולכן אנחנו חייבים להעניק חינוך מיטבי ורלוונטי".
לקראת כניסתו לתפקיד יו"ר הות"ת, אמר מויאל: "ערימת הנושאים שעל השולחן שלי מטורפת: אתגרים בינלאומיים, חרם שקט, חרם גלוי, קיצוצים תקציביים ועוד ועוד. וכל זה נוסף על האתגרים הקבועים של מערכת ההשכלה הגבוהה - כניסת ה-AI, הלמידה הדיגיטלית ובעיקר שאלת הרלוונטיות של התואר האקדמי".
הוא הוסיף: "אני מאוד מוטרד מהמיצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה בקרב החברה הישראלית. מדובר במנוע הצמיחה המרכזי של המדינה: אנחנו מכשירים את כל ההון האנושי, והמדענים שלנו הם אלה שמפתחים את הפיתוחים שמגיעים אל העולם".
*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב וקרן טראמפ