יצחק תשובה ומשה לארי / צילום: גדעון לוין, יח''צ
לאחר שמניות השליטה בישראכרט עברו בשבוע שעבר לידי קבוצת דלק, המרוץ לתפקיד מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי נמצא בעיצומו. השם החם שמסומן כמועמד מוביל לתפקיד הוא זה של משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות. הפיתוי - חבילת תגמול שעשויה להכפיל את שכרו, שכיום כפוף למגבלת חוק שכר הבכירים בפיננסים, אשר עלותו אשתקד עמדה על 4.8 מיליון שקל.
● האקזיט השני בגובהו בתולדות ישראל: סייברארק נמכרת לפאלו אלטו בכ-25 מיליארד דולר
● בעקבות התנגדות ההסתדרות: נמל אשדוד לא ייצא להנפקה
קבוצת דלק, בשליטת יצחק תשובה ובניהולו של עידן וולס, ידועה כמי שהיטיבה לתגמל את מנהליה הבכירים לאורך השנים, כולל בתגמולים הוניים יוצאי דופן (מניות ואופציות). הדבר בהחלט צפוי לקרוץ ללארי (כמו לכל מנהל בכיר אחר כיום במערכת הבנקאית). בין הצדדים התקיימו על פי ההערכות בשוק מגעים ראשוניים, ללא סיכום פורמלי.
שלוש חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל אינן כפופות לחוק שכר הבכירים בפיננסים, שמגביל את התגמול למנהלי הבנקים וחברות הביטוח. עם זאת, שכר המנכ"לים שלהן אינו גבוה משמעותית מהנחיות החוק, ככל הנראה גם בשל מבנה השליטה בהן.
מעבר לישראכרט, שהתנהלה עד כה ללא גרעין שליטה ושרוב מניותיה הוחזקו בידי גופים מוסדיים, הבעלות בכאל מתחלקת בין הבנקים דיסקונט והבינלאומי, ואילו מקס מוחזקת על ידי כלל ביטוח.
נראה שמבנה הבעלות בהן הכתיב לחברות כרטיסי האשראי תגמולים למנכ"לים, שגבוהים אמנם מאלו של מנהלי הבנקים וחברות הביטוח (הכפופים לחוק השכר), אך לא במידה רבה.
כך זכה אשתקד מנכ"ל ישראכרט, רן עוז, לשכר בעלות של 4.9 מיליון שקל - הדומה לזו של משה לארי במזרחי טפחות (שיאן השכר מבין מנהלי הבנקים ב־2024). לוי הלוי, מנכ"ל כאל, רשם עלות שכר גבוהה יותר של 5.7 מיליון שקל אשתקד, ואילו במקס זכה רון פאינרו, המנכ"ל שפרש בסוף השנה שעברה, לעלות שכר דומה לזו של הלוי.
מוכנים לשלם ל"פיגורה"
כניסתו של יצחק תשובה לתמונה עשויה כאמור לשנות את כללי המשחק, לבטח אם יביא לישראכרט מנהל בכיר מאוד בדמותו של לארי, או מנכ"ל אחר מהמערכת הבנקאית או מקבוצת ביטוח גדולה. לפיגורה בכירה שכזאת בדלק מוכנים לשלם והרבה. כך שלא מן הנמנע כי למנכ"ל הבא של ישראכרט יוצע שכר כפול מזה של מנהל בנק, אשר עם התגמול ההוני יוכל להגיע לכ־10 מיליון שקל בשנה.
"תשובה ידוע כמי שיודע לשלם היטב למנהלים בכירים", אומר גורם בשוק שמעורה בנושא. "זה הופך את תפקיד המנכ"ל הבא של ישראכרט למשרה נחשקת במיוחד".
מקבוצת דלק נמסר בתגובה כי "ישנם שמות רבים שעולים בתקשורת בנוגע לתפקיד המנכ"ל. לא התקבלה שום החלטה בנושא ואין בכוונתנו להתייחס לשמועות".
מניית ישראכרט זינקה
ישראכרט חתמה את הרבעון הראשון של 2025 עם רווח נקי של 7 מיליון שקל בלבד, בשל תשלום דמי ביטול של כ־60 מיליון שקל למנורה־מבטחים - בעקבות ביטול הסכם להעברת השליטה בה לידי קבוצת הביטוח. בנטרול אותו תשלום הרוויחה ישראכרט 55 מיליון שקל, ירידה של 14% לעומת הרבעון הראשון אשתקד. מדובר ברווח נמוך משמעותית מזה של כאל (97 מיליון שקל).
מלבד השכר הגבוה, גם האפשרות לשפר את ביצועי ישראכרט עשויה להוות תמריץ למנהלים בכירים, לקחת על עצמם את האתגר. הגורם בשוק טוען כי "מנהלים אוהבים לקבל חברה שהם מאמינים שיוכלו להקפיץ את הרווח הנקי שלה".
את השליטה בישראכרט רכשה קבוצת דלק לפי שווי חברה של 3.56 מיליארד שקל, וכעת היא מחזיקה ב־40% ממניות חברת האשראי. מי שהוביל את מהלך ההשתלטות, מנכ"ל דלק עידן וולס, מונה בשבוע שעבר לדירקטור בישראכרט וייכנס לתפקיד בעוד כשבוע.
ההערכות בדבר האפשרות להשבחתה של ישראכרט, הובילו את המשקיעים להקפיץ את מחיר המניה. זו עלתה בשיעור של כ־13% בחודש האחרון, לשווי חברה של 4.5 מיליארד שקל, גבוה כבר במיליארד שקל ביחס לשווי שלפיו השתלטה עליה קבוצת דלק.