הדמיית פרויקט הרברט סמואל / הדמיה: THE CRAFT
בנייה
על קו החוף בתל אביב: שני מגדלי יוקרה יוצאים לדרך
שני המגדלים בתכנון משה צור, וכל אחד מהם של חברה אחרת: קבוצת אביב קיבלה היתר לפרויקט הרברט סמואל, וחברת ORC LAND קיבלה היתר חפירה ודיפון.
● "מגלחים את כל הבניין": התגברות הביזה של הדירות שמיועדות לפינוי בינוי. מה אפשר לעשות?
● בדרך לעסקה גדולה בגבעתיים: חברת ההייטק שתכפיל את שטח המשרדים
שני פרויקטים בולטים לאורך קו החוף של תל אביב התקדמו השבוע: קבוצת אביב בשיתוף לני גרופ, קיבלה השבוע היתר בנייה לפרויקט הרברט סמואל SIX-8, ובמקביל הודיעה חברת ORC LAND, על קבלת היתר חפירה ודיפון לפרויקט ASSEMBLY TEL AVIV.
פרויקט הרברט סמואל SIX-8 של קבוצת אביב ממוקם בקו ראשון לים, בסמוך לרחובות הרברט סמואל, דניאל והירקון. הפרויקט, שצפי הכנסותיו מוערך בכ-800 מיליון שקל על השקעה של 680 מיליון, יכלול מגדל בן 19 קומות ובו 50 יחידות דיור, כולן פונות לים. כמו כן, ישולבו בו שטחי מלונאות (6,000 מ"ר) ומסחר (500 מ"ר), כולל בית קפה ומסעדה הפונים לטיילת. על התכנון האדריכלי מופקד משרד האדריכלים משה צור, ועיצוב הפנים של החללים הציבוריים תוכנן על ידי פטרישיה אורקיולה. מחצית מיחידות המגורים כבר שווקו במסגרת מכירה מוקדמת. הקבוצה בשליטת דורון אביב ודפנה הרלב.

חברת ORC LAND, בניהולו של רז עודד, מקדמת את ASSEMBLY TEL AVIV ברחוב הירקון 33-37, פינת הרחובות גאולה והרב קוק. הפרויקט, בהשקעה של למעלה מ-800 מיליון שקל, יכלול מגדל בן 20 קומות. 10 הקומות הראשונות מעל קומת המסחר יוקדשו למלון חמישה כוכבים שיכלול 230 סוויטות, בעוד שמעליהן ימוקמו 67 דירות מגורים. גם כאן, התכנון האדריכלי הוא של משרד משה צור, ועיצוב החללים הציבוריים נעשה על ידי סטודיו ARA הלונדוני. בחברה ציינו כי הם מכוונים למחירים של כ-140 אלף שקל למ"ר, וכי דירת הפנטהאוז בפרויקט תשווק במחיר של 110 מיליון שקל. את הליווי הבנקאי נותן בנק הפועלים.
מכרזים
עם כ־206 אלף מ"ר בנויים ומגדלים בני 46 קומות: קרקעות מתחם הסינרמה בת"א לקראת שיווק
עיריית תל אביב־יפו תפרסם בקרוב שני מכרזים לשיווק מגרשים במתחם הסינרמה המתחדש במזרח העיר - זאת כחלק מהתוכנית לחידוש ולעיצוב מחדש של האזור. המתחם הוא חלק מ"מרחב אורות", בשטח 260 דונמים בין רחוב לה גוורדיה, דרך הטייסים, דרך ההגנה ודרך משה דיין. מתחם הסינרמה עצמו, שכיום כולל חניון ציבורי, מבנים מסחריים, מבנים ישנים ומתקנים של חברת החשמל, חולש על פני כ־35 דונם במרחב זה, במפגש הרחובות יגאל אלון, מרדכי אנילביץ' ונתיבי איילון.

התכנון למתחם - שבעבר היה מוקד בילוי עירוני שוקק חיים, אך נותר מוזנח בשנים האחרונות - מציע העצמת זכויות משמעותית מאוד: בנייה בהיקף של כ־206 אלף מ"ר, כולל 480 יחידות דיור (מהן 79 שיוקצו לדיור בהישג יד לפי התוכנית העירונית), כ־146 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ועוד כ־6,000 מ"ר למסחר. כל אלו ייבנו בשלושה מגדלים בני 45-46 קומות, הצופים אל נתיבי איילון. התוכנית כוללת בין היתר גם הכנת התשתית לקירוי עתידי של נתיבי איילון, אם יצא לפועל.
העירייה מתכננת לפרסם שני מכרזים עבור שטחים במתחם, ועל אף הקושי המסוים שבו נתקלה לאחרונה לשיווק קרקעות, בייחוד למשרדים, אפשר לצפות כי למכרזים אלו יהיה ביקוש רב, הן בשל הנקודה המרכזית שבה המתחם נמצא, הן בשל ה"שם" שצבר לעצמו לאורך השנים והן בשל פוטנציאל ההתחדשות הגדול של האזור כולו.
תכנון
דיון בנושא השכונה הראשונה שתוקם ביישוב כסיף
הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה ליישוב כסיף תדון בשבוע הבא בתוכנית להקמת השכונה הראשונה ביישוב, שכונת הראשונים. העיר מתוכננת לכלול 120-250 אלף תושבים, ורובע הראשונים הוא השלב הראשון בהקמת העיר, ובו מתוכננות כ-5,000 יחידות דיור. בין היתר כוללת התוכנית בנייה עד חמש קומות (ללא מעליות שבת), שימוש בתשתיות של " חשמל כשר " המותאמות לשבתות וחגים, תקן חניה מופחת למגורים, וכן שטחי תעסוקה ומסחר.
תכנון
עשרות התנגדויות לתוכנית הוותמ"ל באום אל פאחם
משרד הביטחון דורש רצועת חיץ של 80 מטר בין העיר לבין הכביש הסמוך - הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) תדון בשבוע הבא בעשרות התנגדויות שהוגשו לתוכנית שמקדמת הוועדה בשיתוף העירייה בעיר אום אל פאחם.
התוכנית קודמה מאז 2017 וכבר עברה את השלב של חקירת ההתנגדויות, אולם ביוני אשתקד הוסיף משרד הביטחון תנאי חדש: הוספת אזור חיץ, רצועה ברוחב 80 מטר בין העיר לבין כביש 3535 עד למושב מי עמי.
לטענת המתנגדים, רצועת החיץ היא דרישה של תושבי המושב. "ב-13.6.24, פתאום ולמרות שמשרד הביטחון היה בכל הישיבות ואישר את כל השלבים", הם הוסיפו דרישה נוספת", אומר סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פאחם, שהיא אחת המתנגדות.
"יום בהיר אחד משרד הביטחון נענה לבקשתם של אנשי מי עמי והחליט שאום אל פאחם צריכה להיות רחוקה 80 מטר משער המושב. הם לא מתביישים לומר שזה בגלל ה-7.10. מזה נגזר שיש שטח שאני הולך להפסיד בו כמעט 60 דונם שהיו מיועדים לספורט ולמבני ציבור, יש שם רצועה שחלמנו שתהיה טיילת לילדים שלנו ושלהם. "אנחנו היינו הראשונים עם הסכם גג בחברה הערבית והוא תלוי בתוכנית הזאת. התחלנו עם שיווקים ומתקדמים יפה ופתאום עוצרים את התוכנית. זה כדור שלג ואם נעשה את זה אצלנו ירצו את זה בכל המקומות בארץ, בסכנין, בעראבה. בשום מקום בארץ לא דורשים הפרדה כזאת בין עיר למושב. נגיע לבג"ץ אם יהיה צריך, ולצערי זה יגיע לזה".
עו"ד מאיסאנה מוראני , שהגישה את ההתנגדות בשם המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, עמותת סיכוי והוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל, מציינת שרוב ההתנגדויות קשורות לרצועת החיץ. כך גם ההתנגדות של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עירון שמייצג עו"ד קייס נאסר ממשרד פירון.
"ניתוח הוראות התוכנית מעלה כי רצועת החיץ ברוחב של 80 מטר משתרעת בפועל על כ- 118.1 דונם - והכל מהצד של אום אל פאחם ולא מהצד של מי עמי", אומרת מוראני.
"רצועת החיץ בעצם גורעת מהעיר, בהשוואה לתוכנית המופקדת, 51 דונם המיועדים למגורים; 14 דונם המיועדים למסחר ולתעסוקה; 16.2 דונם המיועדים לתעסוקה, מבנים ומוסדות ציבור. כמו כן, רצועת החיץ גורעת גם שטחים שהיו מיועדים לשטחים ציבוריים פתוחים (10.3 דונם) ולמבני ומוסדות ציבור (6.8 דונם).
"זאת ועוד, התוכנית מסמנת כ-13 מבנים להריסה כתוצאה מקביעת רצועת החיץ - ויודגש כי בתים אלה לא סומנו להריסה בתוכנית המופקדת והסימון שלהם להריסה נעשה אך ורק בשל הוספת רצועת החיץ. כל חוסר הרציונליות של הדרישה הזאת מאושש את ההרגשה שיש פה שיקולים אחרים. אותה ועדה שתמכה במסקנה הקודמת של החוקר פתאום מפקידה את התוכנית מחדש. הטיעון היה שלכביש יש חשיבות ביטחונית אבל לא הסבירו בדיוק למה. קשה להתמודד עם זה כשלא מסבירים".
תגובת מערכת הביטחון: "מערכת הביטחון הציגה את ההיבטים הביטחוניים הכרוכים בקידומה של התוכנית, בהם שמירה על גישה ליישובים אום אל־פחם ומי עמי ולאזור כולו, כדרך בטוחה ונגישה הן לתנועות כוחות הביטחון והן לתנועת אזרחים בעת אירוע ביטחוני. זאת, באמצעות שמירה על מרחב חיץ שיבטיח את שלומם של משתמשי הדרך .
מטעם הוותמ"ל לא נמסרה תגובה.