ייבוא כלי רכב חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel
הרבעון האחרון של 2025 בפתח ואופק החיזוי של ענף הרכב, שהיה מעורפל מאד עד כה, מתחיל להתבהר בהדרגה. בשבוע שעבר חלה רגיעה, או לפחות הפוגה, במלחמת הסחר הבין לאומית לאחר הכרזה על פשרה בגובה המכסים המוטלים על כלי רכב בארצות הברית. בישראל תוכנית המיסוי על רכב "ירוק" של האוצר תוצג בקרוב ויבואני הרכב מתחילים בהדרגה להסתגל לעובדה, שהתחרות האגרסיבית בין מותגים וטכנולוגיות הנעה היא עובדה קיימת ולא מצב זמני.
● בלעדי | מירי רגב תטוס לביקור עבודה בארה"ב. הוא יעלה 1.5 מיליון שקל לפחות
● דעה | כך ניפצה BYD את השליטה הבלתי מעורערת של טסלה
השוק המקומי כפתרון לעת מצוא
באפריל השנה נכנסו לתוקף בארצות הברית מכסים בגובה 25% על כלי רכב וחלפים מיובאים. אלה גרמו לזעזוע בתעשיית הרכב של אירופה, יפן וקוריאה, אבל יצרו הזדמנויות יבוא מעניינות עבור השוק הישראלי. זאת מאחר והוא מהשווקים הבודדים במערב שמכירים גם בתקינה אמריקנית ולכן ניתן "לנקז" אליו עודפי ייצור, שיועדו במקור לארצות הברית.
ההזדמנויות נוצלו במהירות ובשלושה החודשים האחרונים נחתו כאן דגמים חדשים עם תקינה אמריקנית, ביניהם דגמים היברידיים חדשים של יונדאי וקיה, דגמי ליבה של מאזדה ולנדרובר ועוד - כולם בתמחור אטרקטיבי יחסית, ששיקף את מצוקת היצרנים.
די ברור, למשל, שתמחור של 170 עד 195 אלף שקל למאזדה 3 "אמריקנית", שהיא חזקה ומאובזרת יותר מאחותה שיועדה לאירופה, הוא תמחור של "מצוקת יצרן". כנ"ל לגבי מחיר של 198 אלף שקל לקיה ספורטאז' היברידית בגרסה אמריקנית, שהיא גדולה יותר משמעותית מהגרסה האירופית המקבילה, שמחירה כמעט זהה. ואלה רק שתי דוגמאות.

מצוקת היצרניות תחלוף
אולם בשבוע שעבר חתם הממשל האמריקני על הסכמי פשרה עם אירופה, קוריאה ויפן, שהציבו את המכסים על 15% בתמורה להתחייבות של יצרני רכב להרחיב את הייצור בארצות הברית. עבור תעשיית הרכב זו פשרה הרבה יותר טובה מהאלטרנטיבה שהצגנו כאן.
אולם עבור שוק הרכב הישראלי זו בשורה שלילית. עוד לפני סוף השנה אפשר לצפות לירידה בהיקף זמינות מלאי הדגמים בתקינה אמריקנית לישראל לצד עליית מחירים. זו נובעת הן מהגדלת העלויות של יצרני הרכב והן מצפי להתחזקות של הדולר בעקבות התייצבות זירת הסחר העולמית. העלייה במחירים עשויה להיות מורגשת בעיקר במחירוני 2026 של מלאי רכב חדשים, שמיובאים ארצה, כולל סיניות, שנרכשות מהיצרנים בדולרים. הדבר היחיד שעשוי למתן אותה הוא המלחמה התחרותית בשוק.
צפי לתחרות פנימית עזה בענף
אבל עם כל הכבוד לממשל טראמפ, מה שישפיע באמת על השוק ברבעון האחרון והלאה - זו התחרות. כבר היום מתחרים בפלח המחיר של 150־300 אלף שקל בישראל עשרות מותגים ועד סוף השנה יצטרפו אליהם לפחות עוד ארבעה ולפחות כ־20 דגמים חדשים לגמרי.
כל זה יתרחש על רקע של שינוי מהיר בתמהיל רכישות הרכב בישראל, שכולל עלייה חדה בביקוש לרכב עם הנעת פלאג־אין על חשבון הביקוש לרכב חשמלי. הוסיפו לכך דגמי בנזין והייבריד חדשים מתוצרת סין, שרובם יגיעו עם מחירי חדירה אגרסיביים, וכן גל נוסף של דגמים חשמליים - וקיבלתם תחרות פנימית עזה שתטשטש את ההשפעות החיצוניות.
במחצית הראשונה של 2025 היו היבואנים טרודים בעיקר ב"ניקוי" מלאים "מזדקנים", שיובאו בתקופה אופטימית יותר. אולם המלאים הללו הולכים ונעלמים והחל מהרבעון האחרון יתפנו רוב היבואנים למהלכים תחרותיים/שיווקיים "קלאסיים", שמשקפים את הסיטואציה החדשה: צמצום/הפסקת יבוא של דגמים רבים שאינם תחרותיים, תוך התמקדות בקומץ להיטי מכירות; הפעלת לחץ כבד על היצרנים להוריד מחירים; לחץ על ערוצי הליסינג לבצע רכש מוגבר; והשקעה אגרסיבית בשיווק "הארד סייל" ממוקד. במילים אחרות, חזרה למקורות ובקרת נזקים.