גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קומה נוספת לכביש 6? התוכנית שעשויה להחריף את הפקקים

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להוסיף קומה נוספת לכביש 6 בעלות של 5 מיליארד שקל ● מומחים מזהירים: זו תוכנית יקרה שלא תפתור את בעיית הפקקים

קומה שנייה לכביש 6 / הדמיה: חוצה ישראל
קומה שנייה לכביש 6 / הדמיה: חוצה ישראל

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה לאחרונה על כוונתה לקדם תוכנית להקמת קומה שנייה לכביש 6 ובכך "להפחית את העומסים" ובעלות של 5 מיליארד שקל, אלא שלתוכנית אין תקציב והתכנות וניסיונות דומים הסתיימו דווקא בהרבה יותר פקקים.

כסף בקיר | החלום האמריקאי בנדל"ן: ממה צריך להיזהר, ואיפה ההזדמנויות?
פחות מ-1,000 דירות: המשקיעים ה"נאמנים" נוטשים את שוק הדיור

לפי משרד התחבורה, הפרויקט יכלול קומה נוספת של כבישים דו-מסלוליים ודו-נתיביים, לצד נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ושיתופית. "בהתאם לממצאי בדיקה ראשונית של חברת חוצה ישראל, בשלב הראשון הפרויקט יתמקד במקטעים העמוסים ביותר, שבהם תוספת הנתיבים צפויה להביא להקלה משמעותית: בכיוון דרום, ממחלף באקה-ג'ת למחלף חורשים, לאורך כ-32 קילומטרים; ובכיוון צפון, ממחלף נחשונים למחלף אייל, לאורך כ-16 קילומטרים.

"בסך-הכול יוקמו כ-48 קילומטרים של נתיבי נסיעה עיליים חדשים ומהירים, הצפויים לשפר את הנגישות התחבורתית בישראל באופן משמעותי", מסרו במשרד. הם ציינו שכבישים כאלו פועלים בארה"ב, ביפן ובאיחוד האמירויות. כתוצאה מכך מבטיחים במשרד התחבורה גידול של פי שניים במהירות הנסיעה.

רקע: הכביש הפך גדוש ואיטי

כביש 6, שנפתח בתחילת שנות ה-2000 לראשונה בישראל בתשלום אגרה, הבטיח נסיעה רצופה ומהירה ללא רמזורים, אלא שעם השנים הוא נהפך לאיטי וגדוש.

בדוח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר אשתקד הוסבר ש"עקב הגידול הרב לשימוש בכביש 6, שאף הולך וגובר בהתמדה, יש בו עומסי תנועה בשעות מסוימות וזאת על אף ההרחבות שבוצעו בו".

נוסף לכך, הוסבר שקצב גידול התנועה בכביש היה מהיר משנת 2003 ועד לשנת 2017 של כ-8.8% בשנה. בשנתיים שלאחר מכן הגידול צנח ל-4.6%, פשוט כי כבר לא היה מקום בכביש ורמת השירות בו ירדה. סך-הכול בתקופה הזו היה גידול מצטבר בתנועה בכביש של 273%.

והנה, אף שהמבקר הסביר מפורשות שלמרות הרחבות הכביש הוא שב ונסתם עם השנים, בתחילת העשור האחרון החלו לקדם את הרחבת הכביש במקטעים מסוימים בתמורה להארכת זיכיון המפעיל בכביש.

בחברת חוצה ישראל הציעו להרחיב את הכביש שוב משום שאחרת המהירות תצנח עוד, בחשכ"ל לעומת זאת טענו כי הרחבות כבישים אינן נותנות מענה לגודש בטווח הארוך מכיוון שהן רק יוצרות עוד ביקושים שאותם יש לווסת בדרכים שונות כמו ייקור הנסיעה, תמרוץ נהגים לעבור לתחבורה ציבורית, ונסיעות שיתופיות והנתיב הנוסף מקודם כנתיב רב תפוסה (נתיב פלוס).

והנה, שוב, עתה שוב מתחיל דיון ציבורי על הרחבת כביש 6 כפתרון לפקקים. לפרויקט אין היתכנות כלכלית ואיננו מתוקצב ולא ברור אם מבחינה משפטית אפשר להאריך את תקופת הזיכיון בתמורה להפקת פרויקט כל כך גדול (בשונה מהרחבת כביש בנתיב)

קומה שנייה לכביש: "לא יותר מהגיג"

ואולם, גם מן הבחינה התחבורתית אין לפרויקט יכולת לפתור את הפקקים, אלא לדחות את הצטברותם בתקופת זמן קצרה שלאחריה הם אף צפויים להחמיר.

"מדובר בלא יותר מהגיג", אמר לגלובס גורם בענף, "הגיג שעניינו הבטחת בחירות ולא מדיניות תחבורתית קוהרנטית", הוסיף גורם בכיר אחר בממשלה.

"ביוסטון באמת בנו שתי קומות לכביש והוא מגיע בשיאו ל-26 נתיבים, זה ענק - וגם זה לא פתר את הפקקים", אמר ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני מחברת PLANET.

"השאלה היא איזו בעיה רוצים לפתור? אם רוצים לעזור לאנשים להגיע ליעדים ביום יום שלהם כמו עבודה, בית ספר וכד' ורוצים לעשות את זה באופן יעיל וכלכלי צריך להשקיע בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה איפה שזה רלוונטי.

"אם רוצים לתת לאנשים לנסוע טיפה יותר מהר כמה שנים בכביש 6 אז אפשר להרחיב אותו וזה יעבוד לתקופת זמן מסוימת ואחר כך הפקקים יהיו יותר גרועים כי כל התושבים באזור יבינו שכדי להגיע לכל מקום הם צריכים רכב".

ד''ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני מחברת PLANET / צילום: תמונה פרטית

יעל דורי, ראש אגף תכנון בארגון אדם טבע ודין, אומרת כי "קומה נוספת של כביש שש במרכז הארץ היא בפירוש עידוד של הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית, ובעצם מבטא מדיניות של הליכה אחורה וידרדר כאן את המצב הרבה יותר מאשר כיום. במקום להשקיע בתחבורה ציבורית, אפילו עשירית מהסכום הזה בשביל לשדרג את השירות ושאנשים באמת יוכלו לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית מקדמים צעד נעדר היגיון", היא אומרת.

"אלו 5 מיליארד שקל שלא יועילו לכלום כי כלל המומחים בעולם כבר מסכימים שהוספה של נתיבים ברכב פרטי לא פותרת את הבעיה של העומס ליותר ממקסימום שנתיים והעומס בדרכים ובכניסות למטרופולינים יישאר. צריך גם להזכיר לשרה שאוכלוסיה גדולה כאן לא מתניידת ברכב וזה ההיפך מצדק תחבורתי".

יעל דורי, ראש אגף תכנון בארגון אדם טבע ודין / צילום: כדיה לוי

הבעיות הנוספות: כביש פרברי במקום ארצי

ד"ר לרמן מסביר כי הפקקים בכביש 6 ובמיוחד במקטע המרכזי שלו נוצרו מכך שהוא נהפך לכביש פרברי במקום ייעודו ככביש ארצי. "אם רוצים להפחית את הפקקים בכביש צריך להעלות את מחיר הנסיעה. זה יגרום לכך שאנשים שנוסעים בתוך גוש דן פחות ישתמשו בו ומי שנוסעים מהצפון ומהדרום ירוויחו כי פחות יתפסו להם את הכביש.

"כך אפשר לחייב את מי שנכנס למקטע המרכזי כאילו נסע בכל המקטעים בכביש - אז מי שנוסע מהצפון לדרום ישלם את אותו המחיר, אבל למי שיש אלטרנטיבה יחשוב פעמיים אם לצאת מכביש 4 ולעבור לכביש 6".

לאורך כביש 6 גם תיפתח בשנים הקרובות המסילה המזרחית מחדרה ללוד שתהיה מסילה מקבילה לזו הקיימת בציר החוף, והיא תשמש בעיקר לתנועת מטענים שיוכלו, אולי, לפנות מעט משאיות מהכביש.

אלא שגם הטיפול במטענים בישראל, שבין היתר מציפים את כביש 6, עדיין נגרר ותוכנית אב לאומית טרם יושמה.

המעגל השני של הבעיה בהרחבת כביש 6 היא הרחבת הפרבור. מאז שהוקם הכביש נבנו והורחבו סביבו יישובים רבים שכן אחת ממטרותיו של הקמת הכביש היתה פיזור אוכלוסית גוש דן מזרחה אל מודיעין, כוכב יאיר-צור יגאל ונוספים. מהכביש נבנו במשך השנים גם כבישי רוחב שהתחברו אליו ושפכו לתוכו נהגים רבים.

כך, הרחבה של הכביש תעודד פיתוח של יישובים חדשים והרחבת יישובים פרבריים בניגוד לצורך של ישראל להצטופף למטרופולינים אורבניים עם עוצמות בנייה גבוהות שיוכלו לבסס מאסה של צרכני מערכות הסעה המוניים.

עוד כתבות

שירה ספיר, חגית אדלר, אלי כהן, גלית כהן / צילום: כדיה לוי

​מנכ"ל ארגון פתחון לב: "אנחנו טובים בלהיחלץ מקשיים, אבל לא במניעת בעיות"

בפאנל מיוחד כנס מובילות בתעשייה הישראלית של גלובס תיארו בכירים בתעשייה את החוסן שזאת הפגינה אחרי 7 באוקטובר, והסבירו כי ההיערכות למשבר הבא הכרחית ● "המדינה צריכה להיות השחקן הראשי, בלעדיה מסתמכים אחד על השני"

המרוץ לממש כמה שיותר הטבות ביום ההולדת / צילום: Shutterstock

האנשים שמקדישים שעות של תכנון קפדני באסטרטגיה מדויקת, לחגיגות יום ההולדת

החברים בקהילה של אוכלי חינם תחרותיים בארה"ב מתכננים במשך חודשים איך ישיגו כמה שיותר מתנות והנחות ביום הגדול ● "למשך שבוע, זה הפך למשרה מלאה כמעט", אמרה אחת מהן, שבילתה לפחות 40 שעות בנהיגה ברחבי קליפורניה כדי לגרוף חינמים

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

פחות מ-1,000 דירות: המשקיעים ה"נאמנים" נוטשים את שוק הדיור

בכל אחד מחודשי הרבעון השני של השנה נמכרו פחות מ-1,000 דירות למשקיעים, תופעה שנרשמה לאחרונה רק בעת סגר הקורונה והחודשים הראשונים למלחמת "חרבות ברזל"

רון מיאסניק / צילום: Bain Capital Ventures

בן 26 בלבד - וינהל את הפעילות הישראלית של קרן הענק האמריקאית

קרן ההון סיכון האמריקאית ביין קפיטל, שאחד ממייסדיה הוא המועמד הרפוליקאי לשעבר לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, פותחת פעילות בישראל וממנה כאן שותף מקומי - רון מיאסניק בן ה-26

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

עוד לפני הרחבת המלחמה: באוצר מורידים את תחזית הצמיחה ל-2025

האוצר פרסם היום תחזית חדשה, אך כזו שנראה שכבר אינה רלוונטית, כאשר להערכתם המלחמה צפויה להיגמר עד סוף הרבעון השלישי ולא כוללת את התוכנית לכיבוש עזה ● הצמיחה השנה צפויה לרדת ל-3.1% בלבד - הפעם השנייה בתוך חודשיים שהאוצר מעדכן את התחזית מטה

אבי בן אסאייג, מנכ''ל אסם / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אסם: "הניצחון יהיה בפתיחתם של עוד עשרות מפעלים בפריפריה"

אבי בן אסאייג קרא לחיזוק הייצור המקומי ולהסרת חסמי תחרות בכנס מובילות בתעשייה הישראלית של גלובס ● לדבריו, "מי שמשקיע בצפון או בדרום לא עושה טובה, הוא בונה עתיד מבטיח לו ולמדינת ישראל"

משפחות חטופים ופעילי מחאה חוסמים את איילון דרום / צילום: זהר בר-יהודה Zohar Bar-Yehuda

ענקיות התוכנה שמצטרפות לשביתה למען החטופים: אלה החברות שברשימה

מטה ההייטק מצטרף לשביתה ביום ראשון הבא, שעליה הכריזו משפחות החטופים והמשפחות השכולות ● במסגרת זו החברות יאפשרו לעובדיהן להצטרף לשביתה, בקריאה לעצור את ההשתלטות על עזה, להציל את חיי החטופים, להשיבם במסגרת הסכם ולמנוע את התרחבות מעגל השכול

יאיר גולן לצד שר בריטי בעיתון שמאלי סקוטי. עם הכיתוב ''תומך בהרעבת עזה'' / צילום: גזיר עיתון

איך לא להיות דרום אפריקה: חייבים למצוא נוסחת קיום חדשה

ב–20 שנותיה האחרונות דרום אפריקה הלבנה החזיקה מעמד, מדינית, כלכלית וצבאית. ואז הרוח יצאה ממפרשיה

ג'ורג'יה מלוני, ראשת ממשלת איטליה / צילום: Reuters, Domenico Cippitelli

למרות ההתנגדות למלחמה: ממשלת איטליה תשקיע עשרות מיליוני אירו בחברות ישראליות

קרן ההשקעות של משרד האוצר האיטלקי החלה להשקיע בסטארט־אפים ישראלים, בעיקר בתחומי ה־AI והקוונטום ● זאת על אף המגבלות שהוטלו על ישראל במלחמה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ביהמ"ש פסק לעובד פיצויים של 100 אלף שקל והעביר מסר חשוב

חברת רב־בריח תפצה ב־100 אלף שקל עובד לשעבר, לאחר שהפרה את החובה לבצע התאמות שיאפשרו לו להמשיך בעבודתו ● בימ"ש השלום בירושלים חייב את עו"ד ורו"ח ליזה זלטין בהוצאות חריגות, לאחר שכללה הפניה לפסקי דין מפוברקים ● בימ"ש השלום בת"א  קבע כי בעלי חברת השקעות מקוונת יפצו אישית משקיעה ב־225 אלף שקל ● 3 פסקי דין בשבוע

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

נתניהו: "חיסול חמאס הוא תנאי לביטחון ישראל ולעתידנו"

רה"מ: "חמאס הוליך אותנו שולל והדרך היחידה להשיב את החטופים, היא הכרעתו" ● משפחות החטופים לנתניהו: "העם דורש הסכם, לא עוד 'הותר לפרסום'. המטרות שהצגת הן ספין נוסף וזריית חול בעיני הציבור ● סגן נשיא ארה"ב בריאיון לפוקס ניוז: "טראמפ רוצה להיות נשיא של שלום - שהחטופים יוכלו לחזור הביתה והאנשים בעזה יקבלו זרם חופשי של סיוע" ● 50 חטופים - 674 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, IMAGO/Iranian Presidency Office \ apaimages

כך עוקפות מוסקבה וטהרן את הסנקציות הכבדות המוטלות עליהן

המסדרון הצפוני–דרומי, שבו עוברות סחורות בין רוסיה להודו, מאפשר למוסקבה ולטהרן לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות הכבדות המוטלות עליהן, ולהגדיל את היקף הסחר ● בינתיים, סין מנצלת את הפרויקט כדי להרחיב את השפעתה באזור ולהעמיק את השקעותיה באיראן

כסף בקיר. עם רחלי אלפרוביץ ושלמה לרנר / צילום: ענבל מרמרי, תמי מונטג

החלום האמריקאי בנדל"ן: ממה צריך להיזהר, ואיפה ההזדמנויות?

יותר ישראלים פונים להשקעות נדל"ן בארה"ב בזכות תשואות גבוהות, מימון נוח וסביבה עסקית ברורה ● אבל התנהלות לקויה מול בנקים, רשויות או דיירים עלולה להוביל להפסדים, וחשוב להיזהר מהבטחות לתשואות מוגזמות וממידע חלקי

קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ / צילום: Ebrahim Noroozi

בין עזה לאוקראינה: מומנטום שלילי לחברות הביטחוניות בישראל

האמברגו הגרמני על נשק שמיועד ללחימה בעזה, ובמקביל הציפיות לסיום המלחמה באוקראינה, מדליקים נורות אדומות בחברות הביטחוניות בישראל ● החשש המרכזי: ההגבלות על היבוא עלול להפוך לכדור שלג ולחסום גם שיתופי־פעולה אסטרטגיים

ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אנתוני אלבניזי / צילום: ap, Gerald Herbert

דיווח באוסטרליה: ראש הממשלה אנתוני אלבניזי צפוי להכריז בספטמבר על הכרה במדינה פלסטינית

דיווח: אוסטרליה צפויה להכיר במדינה פלסטינית; שר החוץ של ניו זילנד: שוקלים להכריז על כך בספטמבר ● דיווחים ערביים: חיל האוויר תקף בלילה בצפון רצועת עזה ● נשיא איראן מסעוד פזשכיאן סופג אש מהמחנה השמרני במדינה לאחר שקרא לחדש את שיחות הגרעין עם ארה"ב ● 50 חטופים - 675 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

טלטלה בשווקים / עיבוד: NEO MEDIA, רווח הפקות - ויקיפדיה

המניות שנסחרות בתמחור בלתי נתפס בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בעלי העניין בת”א שמימשו מניות במיליארדים ● פלנטיר, טסלה ופאלו אלטו מובילות את רשימת המניות היקרות בוול סטריט ● הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● וגם: ממשלת נורבגיה בוחנת את השקעותיה בישראל

סניף של  רשת KSP / צילום: איל יצהר

לידיעת המוסדיים שהצטרפו ל-KSP: האתר מתחזק בצמרת האיקומרס

בחודשים האחרונים מתחזק המרקטפלייס של KSP על חשבון סופר-פארם ומציג ביצועים דומים לשופרסל, שמוביל את אתרי האיקומרס בארץ ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה מערכות / צילום: יח''צ

פורמולה במו"מ מתקדם למכירת סאפיינס לפי שווי של 2 מיליארד שקל

חברת ההחזקות של גיא ברנשטיין בדרך להשלים מהלך משמעותי נוסף, עם מכירת חברת התוכנה המוחזקת ● במידה שהעסקה תצא לפועל, פורמולה תכיר ברווח משמעותי על החזקותיה בחברה, שנסחרת כיום לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בלבד

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

היום בבורסה בתל אביב: שתי מניות יחגגו, שתיים אחרות חוזרות עם פערים שליליים

ברקע הסלמה אפשרית מול עזה, שבוע מסחר משמעותי צפוי להיפתח בת"א: הבנקים ידווחו על תוצאותיהם הכספיות, ויפורסמו מדדי המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב ● המניות הדואליות חוזרות מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי, אלביט ונייס צפויות להוביל את הירידות ● והבורסה האמריקאית בדרך לסכם רבעון חזק

המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי / צילום: חן גלילי

בנק ישראל מאפשר לבנקים לחלק 50% מהרווח כדיבידנד כבר השבוע

הבנקים צפויים לדווח בשבוע הקרוב על רווח רבעוני מצרפי של 8.5 מיליארד שקל, כך שיוכלו לחלק 4.25 מיליארד שקל לבעלי המניות ● מי הנהנים המרכזיים מהחלוקה המוגדלת?