רועי כץ / צילום: רמי זרנגר
שוק הסייבר העולמי מתאפיין במיתוג של הפחדה בצבעי אדום ושחור, אבל רועי כץ, מנהל המותג של ענקית הסייבר WIZ מעדיף להתנער מהקו הזה ולהכניס במקומו הרבה ורוד. "עד לפני כמה שנים, כל אתר של אבטחת ענן היה בצבעי אדום ושחור", הוא מספר. "זה גם הגיוני, כי באבטחה פחד עובד - הוא מניע חברות, מזיז תקציבים וגורם לאנשים לפעול. אבל אנחנו הבנו שזה לא עובד טוב לאורך זמן. אדם לא יכול במשך שנים להסתכל על אזעקות, הוא כבר נהיה קהה חושים לסכנה.
● למדד המותגים המלא לשנת 2025
"בתערוכות של הענף מחלקים בביתנים אחרים גרב שחורה או אפורה עם לוגו, ולעומת זאת אצלנו הגרביים הראשונים היו ורודים עם דוגמה של יוניקורן רוכב על טיל, לכבוד זה שהפכנו ליוניקורן תוך 15 חודשים.
"לא ידענו איך יגיבו לזה, כי הפרסונה שלנו היא כנראה גבר לבן אמריקאי בסביבות גיל 40, אבל הטירוף שזה יצר - יכולת לראות גברים מסתובבים עם חליפה רצינית וגרביים ורודים - השתית את כל מה שאנחנו עושים מאז. התחלנו עם 5% ורוד, ראינו איך זה נותן קונטרסט לכחול הגברי הבטוח בעצמו - פתאום יש נשיות, רוך ומשחקיות - והיום יש אצלנו הרבה יותר ורוד".
עד כמה התפקיד שלך מסייע להצלחה של WIZ?
"מיתוג מאוד חשוב לצמיחה של חברה. אני מאוד גאה במיתוג של WIZ, כי אני מאמין שהוא תרם באופן משמעותי לצמיחה של החברה ברמה של התפיסה שלנו. אני גם רואה את זה בנתונים. ברגע שהתחלנו לעשות Themes בכנסים, קיבלנו פי 3.5 לידים מאשר אירוע שלא עשינו בו, כי יותר אנשים הגיעו לביתן שלנו".
"עושים הכול מחדש"
כץ, רק בן 29, אינו אוחז בתואר אקדמי בשיווק או מיתוג, אבל מילדות היה ברור שהכיוון הוא יצירתי. ל-WIZ הגיע מוולט, שם עסק בפיתוח ערים חדשות לפעילות, ובאופן צדדי גם בעיצוב. "במקביל הייתי פרילנסר בעוד כמה מקומות קטנים", הוא נזכר, "ולילה אחד, בשעה 23:00, אסף (רפפורט, מייסד WIZ) התקשר ואמר שהוא צריך עזרה ממש בקטנה, כי הוא משיק אתר חדש.
"הכול היה לא אפוי, באווירת סטארט-אפ מהרגע לרגע, וככה התחלתי להיות פרילנסר של וויז. אחרי כמה חודשים, הצטרפתי לחברה באופן רשמי. במשך שנתיים הייתי מעצב גרפי ומעצב קריאייטיב, ואז היה שינוי ארגוני, וקיבלתי הזדמנות להקים צוות מיתוג ועיצוב. החלטנו שעושים הכול מחדש, ומערערים על כל ההפחדות והרצינות. ניסינו לעשות מהלכים שהם הכי לא שגרתיים לשוק הזה".
היצירתיות של כץ מגיעה לשיאה בכנסים הגדולים של הענף - ה-RSA בסן פרנסיסקו ו-Re:Invent בלאס וגאס. הדוכן המשמעותי הראשון שעיצב היה בהשראת הקוסם מארץ עוץ, ונקרא וויזארד אוף וויז משום שעובדי החברה קוראים אחד לשני וויזארדס. "בנינו את דרך הלבנים הצהובות, והבאנו שחקנים שיגלמו את דורותי ואיש הפח", הוא מספר. "קיבלנו פידבקים מדהימים על יצירתיות, אבל משהו לא הרגיש מספיק מחובר למוצר".
שימוש ברעיון של קסם יכול להיתפס גם כאחיזת עיניים.
"נכון, יש בזה המון סיכון, כי קסם יכול להיתפס כאשליה ומשהו לא רציני, וזה ההפך הגמור מהאמון שאנחנו מנסים לתת ללקוחות שלנו ולכל השוק. החלטנו לעשות הכול לאט ובזהירות, על הציר בין קסום לטכני. עד היום אני אומר תודה על האומץ של המייסדים ושל רז הרצברג (סמנכ"לית השיווק)".
לכנס הבא הוא עיצב דיינר, ואז הגיע תור הסופרמרקט, עם 30 מוצרי מזון וניקיון שהתבססו על בדיחות פרטיות של אבטחה, ברמת הפרטים על גב האריזה והאותיות הקטנות. "כשהיה חסר לי מוצר, ישבתי עם הצוות וביקשתי רעיון לפחיות (של אנדי וורהול), והם הציעו שאעשה 'אקרונים סופ' - מונח שמתאר את מרק האותיות וראשי התיבות של אבטחת הענן. זה פיצוח גאוני. אתה יושב איתם בארוחות צהרים, שומע את הבדיחות שמצחיקות אותם ויוצר את החיבורים. ואז אני יודע בוודאות שזה יצחיק את הלקוחות.
"העבודה על הסופרמרקט הייתה מאוד מאומצת, אבל זה יצר מעורבות גבוהה, קודם כל כי אנשים באו לראות את הביתן הביזארי באקספו שמרני. כשהם הבינו שמה שהם רואים זה לא דוריטוס אלא בדיחה פרטית של אבטחת ענן, הם התחילו לעבור מוצר מוצר, ונשארו המון זמן, מה שאיפשר לנו לדבר איתם ולעשות להם דמו וחיבורים".
עמדת מהצד והסתכלת עליהם?
"כן, וזו אחת החוויות הכי מדהימות שלי בוויז. החלום שלי מגיל אפס היה להיות מעצב תפאורות, וזה המקום הראשון שאמרתי 'וואו, בניתי פה תפאורה שאפשר להתהלך בתוכה'. הבנו שיש פה פיצוח".
זה זמן קסם
WIZ, שהוקמה בשנת 2020 על ידי רפפורט, ינון קוסטיקה, רועי רזניק ועמי לוטבק, מספקת פתרונות אבטחה למערכות מחשוב בענן. הפלטפורמה שלה מאפשרת לארגונים לזהות, לתעדף ולטפל בחולשות אבטחה במערכות הענן שלהם, ללא צורך בהתקנת תוכנה על השרתים. חמש שנים לאחר הקמתה, ה-ARR (הכנסות שנתיות חוזרות) שלה עומד על 700 מיליון דולר, ולפני חודשים אחדים דווח כי ענקית הטכנולוגיה גוגל מתכננת לרכוש אותה תמורת סכום עתק של 32 מיליארד דולר.
חופש הפעולה שאתה מקבל נובע גם מכך שאתם לא חברה גדולה וותיקה, אלא סטארט-אפ?
"אני בטוח שכן. אבל חשוב להגיד שלא התחלנו עם דברים משוגעים. הרי אם כולם עושים אותו דבר, זה לא טריוויאלי לחשוב 180 מעלות אחרת. התחלנו בקטן, ורכשנו את האמון.
"לפעמים אני עומד בביתן שלנו בכנס, ובאים אליי סמנכ"לי שיווק ואומרים, 'הלוואי שגם לנו היה תקציב לעשות ביתן כזה'. אבל לעשות ביתן רגיל או לעשות ביתן כמו סופרמרקט, זה אותו תקציב. ההבדל הוא בחשיבה אחרת ואומץ קריאטיבי".
האם בגוגל יזרמו עם הרעיונות של כץ, ויגלו אומץ? הוא מסרב לענות על השאלה, ומציין שאינו יכול להגיב בכל מה שקשור לגוגל. עם זאת, לפי הפרסומים וויז אמורה לשמור על עצמאותה, כולל המשך תמיכה בכל ספקיות הענן, כלומר גם לקוחות שהענן שלהם יושב במיקרוסופט או באמזון, יקבלו שירותים.
לפי כץ, השפעות המלחמה אינן ניכרות על החברה, "כי WIZ היא חברה גלובלית אמריקאית", על אף שמשרדיה בתל אביב (ומפוזרים על פני כמה קומות לא רצופות בשני לוקיישנים סמוכים).
מה לקחת מהמייסדים, אסף וינון?
"אני לומד מאסף כל יום, אבל הכותרת להכול היא האומץ. הוא נותן לנו להרגיש שאם יש לנו רעיון טוב, ונוכיח שהוא כזה, הוא יתמוך בנו. כשרואים את המהלכים שהוא עושה, זה אומץ יצירתי מטורף, וזה מה שהוביל את WIZ להיות מה שהיא היום.
"מינון אני לומד עד כמה הפשטות חשובה. הוא בנה פה מוצר מטורף, מדהים וחדשני, אבל מה שהכי מיוחד בו זה כמה שהוא פשוט לשימוש, סופר מובן ונותן חוויה כייפית".
אסף אמר לך פעם לא?
"מלא פעמים. זה יכול להיות גם בדברים קטנים, כמו מיתוג לאירוע שיוצא מתוק וחמוד מדי, ואנחנו לא רוצים להיות 'מדי' בשום צורה. היו גם מקרים שחשבתי שלא מבינים את הוויז'ן שלי, וחזרתי שוב לחדר. לפעמים זה עבד".
מה האתגר הכי גדול שלך כרגע?
"להמשיך לתת בראש גם בסיטואציה החדשה והמדהימה ומעוררת הגאווה. לפני ארבע שנים הייתי רועי חסר ניסיון, ועכשיו אני רוצה להבין איך עושים את זה שוב".