גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדוקו על בילי ג'ואל הוא כמו המוזיקה שלו: מופת של סטוריטלינג

המשפחה שברחה מהנאצים והניסיונות האובדניים היו יכולים בקלות לצבוע את הסרט החדש על הזמר האהוב בצבע צהוב ● אבל טיפול מכבד מצד HBO, הימנעות מסקנדלים והופעות אורח מהללות של פול מקרטני וסטינג הפכו את הסרט להצלחה

בילי ג'ואל בהופעה בקרדיף בשנה שעברה. לא פתור / צילום: Reuters, Images via Reuters Connect
בילי ג'ואל בהופעה בקרדיף בשנה שעברה. לא פתור / צילום: Reuters, Images via Reuters Connect

המדיה מוצפת בימים אלה בסרטי דוקו על סלבריטיז, שלרוב נעים בין שני קצוות: סרטים "מטעם" (היוצר, משפחתו או חברה הקשורה אליו) שמאדירים ומהללים את גיבורם, מול סרטים סליזיים שמטרתם לחשוף, לטלטל ולרדוף סקנדלים כאלה ואחרים הקשורים בו. לאחרונה, בשקט אך בעקביות, נראה ש-HBO (מי אם לא) מצאה דרך חדשה ומוצלחת לסוגה הזו. "And So It Goes", הדוקו החדש והמרשים על בילי ג'ואל, מצליח בדיוק במקום שבו רבים נכשלים: בלספר סיפור.

הרנסנס של מוזיקת הקסטות: תזכורת חיה לכוח של מוזיקה לפרוץ גבולות
ענק המטאל אוזי אוסבורן הלך לעולמו בגיל 76

לא קידום מכירות לאלבום חדש, לא חימום לקראת קאמבק, לא מסחטת רגש סביב שערורייה ולא תוכן רזה למלא קטלוג סטרימינג. חמש שעות ושני חלקים של סיפור על אדם, על המוזיקה שלו, החרטות, הכישרון, וכל מה שקורה בין לבין. כמו הדוקו באותו פורמט על פי.ווי הרמן (השחקן פול רובנס שהלך לעולמו), גם הסרט הזה פוגע בול. הוא מכבד מבלי להעריץ, חושפני אך לא אכזרי, ארוך אך לא מעייף. לא צריך להיות מעריץ של ג'ואל כדי להתרגש, והפורמט עובד כי HBO בחרה דמויות מרובדות ונתנה את הזמן, העומק והסבלנות לקלף שכבה אחרי שכבה.

אהוב ולא אייקוני

ג'ואל תמיד נשא על גבו סוג של דואליות מעט מוזרה: אהוב ומצליח ברמה בלתי רגילה, אך לעתים נדירות זכה למעמד אייקוני מצד המבקרים או האליטות המוזיקליות. הדוקו לא מנסה לטשטש את הסתירה הזו, אלא מציף אותה. הוא מעולם לא עטה על עצמו דימוי בימתי או תחפושת של כוכב פופ. לא התאפר כמו דייויד בואי, לא התקשט כמו אלטון ג'ון, לא התמסר למיתולוגיה עצמית כמו פרינס, או ניסה להמציא את עצמו מחדש שוב ושוב כמו מדונה. הוא לא ניסה להיראות יותר "קול" ממה שהוא, פשוט ישב ליד פסנתר וסיפר סיפורים באמצעות שירים. בלי אסטרטגיה שיווקית, בלי מסכה.

גם כשהוא מדבר למצלמה הוא נשמע כמו שהוא שר: פשוט, חד, נוקב, סנטימנטלי במידה, לא עסוק בלבנות נרטיב אלא בהנחת פרטי החיים, על הטוב הרע והמביך שבהם, על השולחן. הוא מושך בכתפיו כשמזכירים את הריב המתוקשר עם אלטון ג'ון, איתו הופיע על במה אחת במשך 16 שנה. הוא מסרב לעשות רומנטיזציה למאבקים הנפשיים שלו, שהגיעו עד כדי ניסיון התאבדות. לפעמים, בעיקר בקשר לנשים בחייו, הוא נכנס למגננה, אבל לא גורם לפקפק באמינות דבריו. הוא נותן את התחושה שהוא לא מנסה להתחבב על הצופה, ואיכשהו זה רק גורם לחבב אותו יותר.

אחד מקווי העלילה המעניינים והטעונים ביותר רגשית מגיע בחלקו השני של הסרט, שחוקר את מערכת היחסים של ג'ואל עם אביו, האוורד ג'ואל, והצל הגדול שהטילה השואה על הצד הזה של משפחתו ובמידה רבה עיצב את חייו. האוורד ברח מגרמניה הנאצית כילד עם הוריו לשווייץ, ומשם לארה"ב; כמבוגר החליט לעזוב את אמו של ג'ואל ואת ילדו בן ה-8 ולחזור לאירופה, לווינה. רק באמצע שנות ה-20 שלו, כשהוא כבר כוכב פופ ידוע, ניסה הזמר לחדש את הקשר עם אביו, גילה שיש לו אח למחצה, וענף של של היסטוריה משפחתית שלא הכיר מעולם.

ג'ואל למד שסבו, קארל ג'ואל, היה בעלים של מפעל טקסטיל מצליח בנירנברג שנתפס על ידי הנאצים אחרי שהשבועון האנטישמי דר שטירמר סימן אותו כמטרה. בסופו של תהליך עבר מפעל הטקסטיל הסבה לייצור כותנות הפסים למחנות הריכוז. רוב משפחתו של ג'ואל, שלא ברחה בזמן, חוסלה בשואה, וכפי שהוא מציין בסרט "לא ידעתי אפילו שהיו לי כל כך הרבה קרובים. הייתי שמח להכיר אותם".

אף שמתחת לפני השטח נראה שג'ואל מבין את ההשפעה שהייתה לזה על אביו, ואף שהם הצליחו לחדש את הקשר, מבחינה רגשית הם לא הצליחו להיפתח זה אל זה עד יום מותו של האוורד. מהמורשת הזו של האובדן, השתיקה והגלות התרבותית יצא השיר Vienna, שנכתב בעקבות האיחוד המגומגם של האב ובנו. כשמחברים לטראומה הזו את הסיפורים על אלכוהוליזם, דיכאון ושלושה נישואים כושלים, הווידויים על התחושה שהוא "אף פעם לא מספיק טוב", קשה שלא לשמוע בשיריו פחות פופ סנטימנטלי ויותר ניסיון לתקן משהו פנימי, חלק אחרי חלק.

זיקית מוזיקלית

ויש כמובן את המוסיקה עצמה. הכישרון ההרמוני והמלודי של ג'ואל נותר במשך שנים קצת אנדרייטד, אולי גם בגלל שהוא עצמו מעולם לא דאג להתהדר בנוצות. האינסטינקטים המוזיקליים שלו יוצאים מהכלל, הוא זיקית שיכול לעבור מראגטיים לרחמנינוף, מדו-וופ ומוטאון לברודווי, ג'אז וספר השירים האמריקאי, מבלי לאבד את הקול הייחודי שלו.

"סצנות ממסעדה איטלקית", למשל, הוא למעשה הלחם של שלושה שירים שונים, שלא מרגיש כזה. "וינה" הוא ואלס מיניאטורי שנפתח כיצירה קלאסית ומסתיים כשיר ערש עממי. ג'ואל מדגים איך "This Night" משאיל ישירות מ"הפאתטית" של בטהובן, ו"Just the Way You Are" או "Uptown Girl" נשמעים פשוטים אבל עשירים מבחינה הרמונית בצורה יוצאת דופן, כולל מודולציות מעניינות שגורמות גם לטובים שבכותבי השירים - כמו פול מקרטני וסטינג המרואיינים בסרט - לצאת מגדרם. גם המילים, חרף פשטותן, כתובות בדיוק רגשי גבוה, עם מינון מדויק של אירוניה, חמלה וצער. הוא אף פעם לא מתנשא, אבל גם לא מוותר לעצמו. לא פונה למכנה משותף נמוך, רק מביט בגובה העיניים, ונותן לפסנתר להדגיש רגשות בסיסיים בדרך בלתי אמצעית.

השירים הזדקנו יפה

בניגוד לרבים מבני דורו, נדמה שהשירים של ג'ואל הזדקנו יפה, גם בגלל שהם נשמעו "ותיקים" אפילו בזמן אמת. גם בשנות ה-20 לחייו, ג'ואל כתב כמו מישהו עם סוג של עייפות ופרספקטיבה, מישהו שכבר הבין את משקל החיים.

"New York State of Mind" למשל לא ניסה להתאים את עצמו לטרנדים כדי שהרדיו ישדר אותו. אפילו בסבנטיז הוא היה קצת "מחוץ לאופנה". שיר איטי, ג'אזי, שכמו שייך לעידן אחר של כתיבת שירים. ודווקא בגלל שהוא לא ניסה להישמע צעיר או אופנתי, השירים שלו הפכו לנצחיים. ואולי לכן הוא זוכה להכרה המאוחרת היום, כשלפרסונה הבימתית שלו יש את הגרביטאס שמגיע עם השנים, של איש בוגר, וקולו תואם את המשקל הרגשי של השירים.

בסופו של דבר, And So It Goes הוא פחות דוקו על מוזיקה ויותר דוקו על אישיות. ההצלחה שלו מראה שהדרך הטובה ביותר לתעד חיים אינה להאדיר או לקרוע לגזרים, אלא פשוט להקשיב, לשאול. הסרט על ג'ואל משכנע כי בדיוק כמו האקורדים שלו, הוא קצת "לא פתור", מלא חרטות, גאוות וכאבים.

HBO פיצחה את מה שרוב מפיקי דוקו הסלבז שכחו: האמת, כשמספרים אותה בסבלנות, וללא ספקטקל, היא יותר מעניינת מכל זווית שיווקית שאפשר לחשוב עליה. בתחילת הסרט ג'ואל אינו דמות מסתורית שיש לפצח, אבל בתומו, הצופה מוצא את עצמו לא רק חושב עליו, אלא על התמודדויות של כוכבים מול אלה של אנשים "רגילים". זה סרט שמכבד את גיבורו, מרואייניו, וחשוב מזה, את צופיו, ולכן מתאים גם ל"לא מעריצים" שרוצים לתהות מה הייתה המשמעות של הדברים בחייהם. ולמי שהמנגינות נדבקו למוחו, אלבום ארוך שהוא פסקול הסדרה זמין כבר בשירותי הסטרימינג.

עוד כתבות

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

"המון כסף לאזרחי ישראל": יוסי אבו מספר על מאחורי הקלעים של עסקת הגז עם מצרים ועונה למתנגדים

השותפות במאגר הגז לוויתן חתמו על עסקת יצוא הגז הגדולה בתולדות המדינה - שצפויה להניב 35 מיליארד דולר ● בראיון ראשון לאחר פרסום ההודעה, מספר מנכ"ל ניו־מד אנרג'י יוסי אבו על ההסכם שהניב את המהלך, מתייחס למגעים עם מצרים ומבקר את מי שפקפק במתווה הגז לפני כעשור: "דיברו מפוזיציה" ● וגם: האם צפוי מהלך נוסף מול ירדן?

קורסי הכשרה ללוחמי צה''ל באלעד מערכות / צילום: יח''צ אלעד

ללא צורך ברקע טכנולוגי, וללא עלות: קורסי הכשרה ללוחמי צה"ל בתחומי דאטה

הקורסים יימשכו חמישה חודשים במתכונת פרונטלית מלאה, וישלבו בין לימודים עיוניים להתנסות מעשית בפרויקטים אמיתיים ● שתי תערוכות חדשות בספרייה הלאומית בירושלים ● אירועים ומינויים

שלט בהשראת The Ministry of Silly Walks של מונטי פייתון. מחקרים ממליצים לצאת מאזור הנוחות ולגוון את ההליכה / צילום: Shutterstock

כמה מהר אתם הולכים ומה זה אומר על הבריאות שלכם? המחקרים שמגלים איך הולכים נכון

מה השתנה בהליכה שלנו מאז 7 באוקטובר, כמה צעדים בדקה יובילו לשיפור הבריאות הגופנית והמוחית שלנו, ומה קורה לאנשים שמתקשים לעבור בין שתי שורות של כיסאות בקולנוע ● הטלפונים החכמים אוספים מידע לא רק על מספר הצעדים שלנו, אלא גם על האיכות שלהם, ומחקרים חדשים מנסים לפצח את המתכון להליכה נכונה

טלטלה בשווקים / עיבוד: NEO MEDIA, רווח הפקות - ויקיפדיה

המניות שנסחרות בתמחור בלתי נתפס בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בעלי העניין בת”א שמימשו מניות במיליארדים ● פלנטיר, טסלה ופאלו אלטו מובילות את רשימת המניות היקרות בוול סטריט ● הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● וגם: ממשלת נורבגיה בוחנת את השקעותיה בישראל

מהפך בבורסה / איור: גיל ג'יבלי

השינוי בימי המסחר יוצא לדרך ולא כולם מרוצים

רשות ניירות ערך נתנה את האישור הסופי, והחל מינואר 2026 תיישר הבורסה בת"א קו עם מקבילותיה בעולם, ותעבור למסחר בימי שני עד שישי ● בחדרי המסחר כבר ערוכים, הסוחרים ייאלצו לשנות הרגלים ומה יקרה למחזורי המסחר?

עמודי האינסטגרם של ''מתחת לרדאר'' ו־yominews / צילום: צילומי מסך

ממים ופתיונות זעם: האינסטגרם החליף את המהדורה המרכזית

מדי יום, וביתר שאת מאז תחילת המלחמה, עמודי חדשות אלטרנטיביים עם מאות אלפי עוקבים מתווכים את המציאות לדור הצעיר כמעט באופן בלעדי ● הם משתמשים בהומור, שפה יומיומית ולרוב גם ללא פילטרים או צנזורה ● אלא שהמהפכה הזו אינה חפה מסכנות: האלגוריתם נוטה להציג בעיקר תכנים שמעוררים תגובה רגשית ומחריפים את הקיטוב - ומעל לכל מרחפת השאלה מי, אם בכלל, אחראי לאמינות המידע

המונים מפגינים בכיכר החטופים בתל אביב / צילום: אביב אטלס

המונים בעצרת למען החטופים, אשת החטוף: "לא שותקים יותר"

ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, הצטרף לעמדת הרמטכ"ל בדיון בקבינט והתנגד לתוכנית של ראש הממשלה לכיבוש עזה, "לא מוכן לוותר על החטופים" ● שר החוץ של ארה"ב מרקו רוביו: השיחות עם חמאס קרסו ביום שבו מקרון הכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטיניתראשי מערכת הביטחון מסכימים על הצעת הרמטכ"ל ומתנגדים לכיבוש עזה ●  וויטקוף וראש ממשלת קטאר דנים באיביזה על תוכנית לסיום המלחמה בעזה ● יוון ואיטליה מצטרפות להצנחות הסיוע ברצועת עזה ● 50 חטופים - 673 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מחר בבורסה בתל אביב: שתי מניות יחגגו, שתיים אחרות חוזרות עם פערים שליליים

ברקע הסלמה אפשרית מול עזה, שבוע מסחר משמעותי צפוי להיפתח בת"א: הבנקים ידווחו על תוצאותיהם הכספיות ויפורסמו מדדי המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב ● המניות הדואליות חוזרות מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי, אלביט ונייס צפויות להוביל את הירידות ● והבורסה האמריקאית בדרך לסכם רבעון חזק

סטייק טונה, סלק וצלחת חריפים ב''אמאיה'' / צילום: דוד מויאל

מסעדת השף הכשרה שעושה אוכל מרוקאי-ישראלי שווה את הנסיעה לרחובות

ב"אמאיה" שנפתחה בפארק המדע ברחובות מזהים יד טובה, מדויקת, רוחב לב וירידה לפרטים הקטנים ● ובתל אביב יכולים ללמוד מהשירות שם

סלט ב''רחוב ירושלמי'' / צילום: באדיבות רחוב ירושלמי

במסעדה הירושלמית הזאת יש שלל ארוחות בוקר, וכולן חורגות מהנוסחה הקלאסית

יקב מול הנוף והרכבים שמנגנים בין הגפנים, בית קפה שמאגד מנות לפי עדות ופיקניק בסטף עם סלסילת קינוחים צרפתיים משובחים ● ביקור מרענן בהרי ירושלים ● חגית אברון תופרת יום

דייויד בואי בהופעה בברלין ב–1987, שנחשבת לאירוע שתרם לנפילת החומה / צילום: Reuters, Peter Homann

על יום השנה לחומת ברלין, סמל האיוולת בתרבות הפופולרית

חומת ברלין הייתה יותר ממבנה – היא הפכה לסמל עולמי של פחד, דיכוי ופיצול, שנחרט כדימוי יציב לרוע אידיאולוגי ● מפינק פלויד ועד דייוויד בואי, יום השנה לנפילתה הוא תזכורת להשפעה הדרמטית שהייתה לה על התרבות הפופולרית

פרויקט שכונת בן גוריון רמלה. אחת מתוכניות ההתחדשות העירונית הגדולות בישראל / הדמיה: VIEWPOINT

פינוי־בינוי ראשון ברמלה: הכשרת היישוב תבנה 2,500 דירות

הפרויקט יתפרס על פני כ־150 דונם וייבנה בשישה שלבים ● שלב א' לבדו צפוי להניב רווח גולמי של 53 מיליון שקל

אופיר ארליך / צילום: אסף רביבו

עם שני אקזיטים מאחוריו, הוא היה יכול להרשות לעצמו לצאת לפנסיה מזמן

עד היום לאופיר ארליך אין תואר ראשון, אך זה לא מפריע לו לגייס מיליונים ולעשות אקזיטים לחברות שלו ● גם כעת, כשהוא מנהל את חברת EON, העוסקת בגיבוי ענן, הוא עושה הכול בדרכו הייחודית: "יצאנו לדרך בלי מצגת, בלי שם חברה, בלי עובדים, בלי מוצר ובלי מכירות. גם היום, לאחר גיוס נוסף לפי 1.4 מיליארד, אין לנו מצגת"

הולמס פלייס מתרחבת / הדמיה: באדיבות הולמס פלייס

"מנוע צמיחה חדש": הולמס פלייס רוכשת 51% מרשת פילאטיס מכשירים בכ-12 מיליון שקל

הנרכשת, חברת רבו פיטנס היא רשת לאימוני סטודיו ופילאטיס מכשירים לנשים בלבד, וצפויה להישאר ככזו, היא מפעילה 13 סניפים ● העסקה תושלם בכפוף לכמה תנאים, ביניהם אישור רשות התחרות ● קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס: "מבחינתנו זה כמו הקמת רשת ומנוע צמיחה חדש"

תושבים בבירת סומלילנד, הרגייסה, בתור להצבעה לנשיאות / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

אצבע בעין של ארדואן: המדינה שהגישה לארה"ב הצעה מפתה

כבר יותר מ-30 שנה מנסה הישות המדינית האפריקאית סומלילנד לזכות בהכרה בינלאומית ● כעת היא פועלת לפתות את טראמפ לפרוץ את המחסום, ומציעה לו גישה למרבצי מינרלים והקמת בסיס צבאי אמריקאי שיסייע למערב לטפל באיום החות'י ● וגם: למה זה ירגיז את ארדואן

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, IMAGO/Iranian Presidency Office \ apaimages

המסילה האיראנית: רשת הרכבות שהפכה למסלול עוקף סנקציות

המסדרון הצפוני–דרומי, שבו עוברות סחורות בין רוסיה להודו, מאפשר למוסקבה ולטהרן לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות הכבדות המוטלות עליהן, ולהגדיל את היקף הסחר ● בינתיים, סין מנצלת את הפרויקט כדי להרחיב את השפעתה באזור ולהעמיק את השקעותיה באיראן

ליאת הר-לב וד''ר הילה קורח בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

אירנה, הילה ו"דן" שוב משגרים את בנק הפועלים למקום הראשון באהדה

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע היא של מותג המזגנים טורנדו, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין הבינה המלאכותית של סופר־פארם מתברג במקום הרביעי הן בזכירות והן באהדה

חקיין של דארת' ויידר באוקראינה. החברה שקלה לאפשר לקיים אינטראקציה עם ויידר שנוצר ב–AI / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

הבינה המלאכותית הפכה לחזית חדשה במאבק של דיסני

ענקית התוכן נתונה בין הפטיש לסדן: מצד אחד היא רוצה להשתמש בבינה מלאכותית ביצירת הסרטים שלה, בין היתר כדי לצמצם עלויות ● מצד שני היא חייבת להגן על הדמויות האייקוניות שלה מפני אותה פלטפורמה, שמא הזכויות יחמקו מידיה ● איך הולכים קדימה ועדיין שומרים על הממלכה?

ג'וש האמר / צילום: ויקיפדיה - Elekes Andor

אחד השמרנים המשפיעים בארה"ב משוכנע: הגנה על ישראל היא הגנה על המערב

ג'וש האמר, עורך בכיר במגזין Newsweek ובין הקולות הבולטים בזירת השמרנות האמריקאית, מאמין שהתמיכה בישראל הפכה למבחן מוסרי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הפערים הבין־דוריים בגישה לישראל ועל האנטישמיות החדשה שפושה גם במחנה השמרני ● ומה טראמפ הבין בנוגע למדיניות החוץ האמריקאית?

פרידריך מרץ, קנצלר גרמניה / צילום: Reuters, Andreas Gora

גרמניה היתה הסכר בפני גל החלטות אנטי-ישראלי באירופה. היא נשברה

הסכר נפרץ: אחרי שקנו שוב ושוב את ההבטחות הישראליות, גם גרמניה מצטרפת לגל ההחלטות נגד ישראל באירופה ● גרמניה היא ספקית הציוד הביטחוני השנייה בגודלה לישראל (אחרי ארה"ב), עם כ-30% ממנו בממוצע עשר השנים האחרונות ● עד להיכן יתגלגלו ההשלכות?