גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוחות הכי מבריקים והכלים הכי מתקדמים נמצאים כאן, אז איך ישראל בכל זאת מפספסת בחזית ההסברה

התעמולה האנטי־ישראלית הפכה לאפקטיבית במיוחד במלחמה - החל מקמפיין ההרעבה שזכה לחשיפה רבה ועד הטענות לטבח מכוון נגד תושבי עזה ● על היעדר ההסברה מחפים חברות ויזמי הייטק מתחת לרדאר, בין היתר באמצעות מערכות להפצת מסרים בעולם, ניטור רשתות בוטים וניסיון להשפיע על הנרטיב השלילי שנוצר לישראל ● אז למה המדינה לא ממנפת את העליונות הטכנולוגית להסברה?

חזית ההסברה / צילום: Shutterstock
חזית ההסברה / צילום: Shutterstock

לפני חצי שנה אירח מנכ"ל משרד החוץ עדן בר טל מפגש אליו הוזמנו כ־20 חברות טכנולוגיה שעוסקות בפרסום, הסברה והשפעה. בפגישה נכחו חברות כמו אאוטבריין, צ'ק (CHEQ), סיאברה, אינטלאיי, ברייט דאטה ואפילו חברת ההשפעה המסתורית "צוות חורחה". מספרים הופרחו בחדר, בהם תקציבים של חצי מיליארד שקל שיכולים להיות מופנים להסברה הישראלית. כל חברה הציגה את מרכולתה וסיפרה עד כמה יכלה לסייע לנרטיב באמצעות בינה מלאכותית, עיבוד שפה טבעי ואלגוריתמים - אך המפגש הסתיים בלא כלום.

חזית המדע | מיוון העתיקה ועד פוטין: מדינות חתרו זו תחת זו משחר ההיסטוריה
מנהל מטה ההסברה לשעבר: "אנחנו לא נלחמים רק באויבים עם רקטות, אנחנו מתחרים על קשב"

בפגישות סגורות, שר החוץ גדעון סער הודה כי אין ביכולת המשרד לחבר את כל הגופים הללו יחד עם הגופים הלאומיים תחת מטרייה אחת. בפועל, לא רק שאין עבודה מתואמת - גם התקציבים מתקשים להגיע למי שמעוניינים להיכנס למערכה ההסברתית.

חברות רבות בבעלות ישראלים מסייעות בקמפיינים של השפעה לטובת פוליטיקאים ומפלגות, אך היכולות שלהן רחוקות מאלה שמפגינות המדינות העוינות לישראל בעימות עם עזה. כך למשל, רוסיה מעסיקה אלפי מומחים בחוות אווטארים גדולה כדי להדהד סיפורים שנועדו לתקוע טריז במערב ולסכסך בין מגזרים בתוך מדינות. אלה מזייפים כתבות באופן שמתחזה לכלי תקשורת לגיטימיים, מפעילים עשרות אלפי פרופילים ברשתות החברתיות ומהדהדות תכנים באמצעות שיתופים ולייקים סינתטיים. לבסוף, אותם מומחים מגישים את התכנים לסוכנויות ידיעות לגיטימיות על־מנת לדווח להם על נושא כבד־משקל כביכול שנידון בחריפות ברשת - וכך סיפור מזויף מוצא את דרכו לתקשורת המיינסטרים.

גם לקטארים יש שיטות משלהם. ברק הרשקוביץ, שפרש מתפקיד בכיר בטיקטוק על רקע טענות להטיית תכנים אנטישמיים וקודם לכן ניהל את ההסברה של ממשלת השינוי, מספר: "המדינה המפרצית למדה לעטוף מסרים אנטי־מערביים ואנטי־ישראליים במסרים שקל לבלוע - כמו חופש ביטוי ועיתונות חופשית - אותם היא מפיצה דרך רשתות חברתיות, אוניברסיטאות וכלי תקשורת כמו אל־ג'זירה".

אל מול המכונה המשומנת של האויבים והמדינות העוינות לישראל, איך זה שלאומת הסטארט־אפ אין כיפת ברזל הסברתית - ומה המומחים ממליצים לעשות?

"הקמפיין נגד ישראל - מהגדולים ברשת"

"בעוד שההסברה הישראלית פועלת טקטית, ללא תיאום ובעיקר באמצעות מאמצים אזרחים - חמאס עושה קמפיין אסטרטגי, מחושב, שנבנה במשך שני עשורים", אומרת ג'ואנה לנדאו, מומחית למיתוג מדינות וביטחון תודעתי. "הוא החל כבר ב־2003 עם הקמת תנועת BDS, שאנחנו נטינו לזלזל בה. במשך הזמן הזה ישראל פעלה ללא אסטרטגיית הסברה, אבל נהנתה מעשור מדהים של מיתוג חיובי שנעשה רובו ככולו מלמטה, על־ידי החברה האזרחית, ללא מעורבות של הממשלה.

ג'ואנה לנדאו, מומחית למיתוג מדינות וביטחון תודעתי / צילום: סמדר כפרי

"בין 2010 ל־2020 ההייטק הישראלי פרח. תל אביב הצטיירה כבירת טכנולוגיה. האוכל הישראלי השתלט על העולם, כששפים פתחו מסעדות ו'ייצאו' את המותג הישראלי. ובזמן שהממשלה נתנה לחברה האזרחית לנהל את התדמית של המדינה, חמאס ואיראן בנו את היסודות ליצירת התדמית ההפוכה: החל מהנרטיב של מדכאים ומדוכאים - ואותו הם השרישו בקרב הסטודנטים בקמפוסים ברחבי העולם, בקרב החוקרים והמרצים בפקולטות שממונו על־ידי קטאר, באיגודי העובדים, בקרב ארגוני להט"ב וזכויות נשים. כל זאת, לצד רשת בוטים ברשתות החברתיות, ששוחררו באופן מסתורי במקביל למתקפת 7 באוקטובר. כל המערכת הזו הרימה ראש בבת־אחת, בעוד שלנו לא היו מגננות דיגיטליות, או אם תרצו, כיפת ברזל דיגיטליות להדוף אותם".

ואכן, לפי היזם הסדרתי והמשקיע אורי שעשוע, שהקים את הסטארט־אפ אקספוז (XPOZ) כדי לחשוף מתקפות השפעה מתוחכמות שמשתמשות בבוטים ובאווטארים, מיד עם פרוץ המלחמה החל קמפיין מתוזמר נגד ישראל. את מתקפת ההשפעה שעלתה ברשת בין 7 ל־8 באוקטובר 2023 הוא מכנה אחד משלושת הקמפיינים הגדולים ביותר ברשת, לצד "Black Lives Matter" ו־"Me Too".

לדבריו, "הקמפיין נגד ישראל הגיע בתוך 5 ימים ל־10 מיליארד צפיות במטא לבדה. לשם השוואה, אם מותג כמו נייקי היה רוצה להגיע לחשיפה כזו, הוא היה צריך להשקיע 250 מיליון דולר - ואין חברה שמוציאה סכומים כאלה על קמפיין".

ומה עשתה ישראל בתגובה? לדברי לנדאו, מטה ההסברה היה שרוי באי־סדר, והחשיבה הייתה טקטית ברובה: "לא היה ברור מי קהל היעד שלנו, האם אנחנו צריכים להתמקד באלה שמתנגדים לישראל בכל מצב, ומה המטרה שלנו".

מאל־ג'זירה, דרך "ניו יורק טיימס" ועד לטיקטוק

ככל שהמלחמה העמיקה והתרחקנו מטבח 7 באוקטובר 2023, התעמולה האנטי־ישראלית הפכה ליותר אפקטיבית. קמפיין ההרעבה של חמאס זכה בחודשים האחרונים לחשיפה כה רבה, עד שהוא יצא את גבולות סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו ואל־ג'זירה והתמקם בעמודים הראשיים של "ניו יורק טיימס", רויטרס ושאר כלי התקשורת המרכזיים במדינות המערב.

כך שינה הקמפיין האנטי־ישראלי את דעת הקהל העולמית, הביא את צרפת, בריטניה, קנדה ואוסטרליה להכיר במדינה פלסטינית ושכנע את חמאס לחדול מהמשא־ומתן להפסקת אש ולשחרור חטופים. אפילו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר כי "רואים בתמונות שאנשים רעבים", ובמפלגה הרפובליקאית נמתחה ביקורת על ישראל.

במקרים רבים אין צורך אפילו בגושפנקא של "ניו יורק טיימס" כדי לקבל את הדברים כמובן מאליו. צוות בודקי העובדות של טיקטוק למשל משתמש לעתים באל־ג'זירה כדי להכריע מתי מידע נכון ומתי הוא מזויף. "נתקלתי ברשת ענפה של עובדים בטיקטוק, רבים מהם בצוות ניטור התכנים שאמונים על בדיקת עובדות תומכים בעמדות קיצוניות, בארגוני טרור ובאינתיפאדה", מספר הרשקוביץ.

ברק הרשקוביץ, לשעבר בכיר בטיקטוק / צילום: Lev Radin/Si

השוק הפרטי מצליח איפה שהמדינה נכשלה

על היעדר ההסברה הישראלית חיפו במשך זמן רב מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" חברות הייטק, יזמים ומשקיעים בהתנדבות מלאה, רובם ככולם מתחת לרדאר. מלבד משפיענים מוכרים כמו אילון לוי, אלה קינן ודני בולר - שפעילותם ממומנת מכספי תרומות - התכנסו מתחת לרדאר יוזמות אזרחיות; הגדולה שבהן היא וויקס, שאירחה במשרדיה בהרצליה עשרות פעילים ויזמים החל מ־8 לאוקטובר. במשך חודשים עסקו מהנדסי וויקס, יחד עם מומחים מחברות שונות, בחידוד מסרים ומציאת דרכים חדשות להפיץ אותם בכמויות גדולות ככל האפשר.

בפייבר, לדוגמה, רתמו כמה מנותני השירות שלה והמתכנתים שלה, ואילו קלטורה הישראלית תרמה את פלטפורמת הווידאו שלה למאמץ. "הפצה של תכנים היא עסק מורכב וקשה כשאתה צריך להגיע למאות מיליוני אנשים או אפילו למיליארדים", אומר גורם שהכיר את הפעילות המשותפת מקרוב.

גורם נוסף שלקח חלק מהפעילויות ההסברה האלה אומר: "עלילות הדם נגד ישראל לא החלו עם קמפיין הרעב. ישראל התמודדה בהצלחה עם טענות כזב כבר בתחילת המלחמה, כמו הטענה שישראל הפציצה את בית החולים אל־אהלי בעזה והרגה 500 איש, או הטענה כאילו חיילים ישראלים אנסו עזתיות בבית החולים שיפא, בין השאר בזכות מיזמים כאלה.

"חברות נוספות שעסקו בקמפיינים של השפעה פעלו תחת השגחתו של המזכיר הצבאי לשעבר האלוף (במיל') אבי גיל, אך רוב המיזמים הללו התפוגגו בתוך מספר חודשים, ועד אמצע 2024 פוזרו כאילו לא התקיימו מעולם. עבר זמן, ואנשים היו צריכים לחזור לעבודות ולחיים שלהם".

לנדאו מוסיפה: "זה כאילו שמאות צוותים של סיירת גולני היו מתכנסים יחד למען מטרה משותפת אבל ללא רמטכ"ל, ואז מתפזרים בבת־אחת ומותירים את שדה הקרב בוואקום".

תוכניות יש, אבל המימון שמעניקה המדינה מוגבל

רק מעטים מאותם מיזמים שרדו עד היום. המרכזי שבהם הוא מיזם "קומנדו ההסברה" (Facts Commando) של בועז דרי, מתכנת שהקים אתר המאתר מוקדי שיח אנטי־ישראליים בפייסבוק וברשת X ומאפשר עיבוד והפצה של תכני הסברה באנגלית, בספרדית ובאיטלקית. שותפים בו גם ד"ר ליאת הבר ויוחאי אנסבכר, וראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור מלווה אותו כיועץ אסטרטגי.

האתר מייצר לרוב עיבודים של תכנים פרו־ישראליים קיימים ומפיץ אותם באופן המוני באמצעות 15 אלף חברים, במטרה לנפץ חדשות כזב נגד ישראל. המיזם, שמופעל מכספי תרומות מאז פרוץ המלחמה לפני קרוב לשנתיים, ניסה לגייס תקציבי מדינה, ובמשרד התפוצות הסכימו בסופו של דבר לשים שקל בתמורה לכל שקל שמגיע כתרומה. ועדיין, למרות התקציב הממשלתי, המיזם גייס בסך־הכול לא יותר מ־1.4 מיליון שקל לאורך כל תקופת פעילותו - תקציב זעום שרחוק מלממש את הפוטנציאל של ההסברה הישראלית.

"יש לנו תוכניות להמשך שלא יכולות להתקדם בגלל מגבלות מימון", אומר דרי. "אנו מתקשים לעשות זאת עם המשאבים הקיימים".

ודרי לא לבד: לצד מיזמים התנדבותיים, בהייטק ישראלי פעילות בלאו הכי חברות סטארט־אפ על הרצף שנע בין הגנה מפני מתקפות תודעה, דרך ניטור מידע ועד יצירת קמפיינים של השפעה שמטרתם להשפיע על תודעת הקהל.

בין השמות ניתן למנות את חד־הקרן צ'ק (CHEQ), שמנטר בוטים מזויפים ברשת ופועל באופן פנימי ברשתות על־מנת להסירן ומחזיק בשיתוף־פעולה עם X (טוויטר לשעבר); סיאברה (Cyabra), שעבדה גם היא עם טוויטר ומתמחה בזיהוי קמפייני דיס־אינפורמציה של בוטים מזויפים; אקספוז (XPOZ), שמזהה קמפיינים של השחרת תאגידים וגופים מדינתיים על־ידי זיהוי תיאום מגמות של בוטים ואווטארים מתואמים; ואינטלאיי (IntelEye), שמתמחה בזיהוי קמפייני השחרה מדינתיים או מסחריים ברשת הרגילה ובדארק ווב (רשת אתרי אינטרנט חסויה בה פעילים עבריינים והאקרים).

חברות ומיזמים אזרחיים רבים נעזרים בתשתיות של חברה מסחרית אחרת - ברייט דאטה הישראלית, המאפשרת להם להשתמש ללא תשלום במערכת שלה, המיועדת בין השאר לניטור שיח ומידע על חברות וארגונים. בדרכים אלה, חברת אקספוז למשל מצאה כי קמפיין נגד ישראל באוניברסיטה הקנדית מקגיל נוהל באמצעות אווטארים ובוטים מזויפים שמקורם מאיראן.

"זה בדרך־כלל לא מסתכם במהלך אחד שבו אתה מדווח לרשת החברתית, והיא מורידה את הקמפיין לבקשתך", מגלה אורי שעשוע, מייסד אקספוז. "לרשתות החברתיות אין אינטרס להוריד את צבאות הבוטים, כיוון שהם משרתים אותן, כי הם מייצרים עניין רב סביב נושאים רבים. לרשתות החברתיות לא באמת אכפת מהתוכן של הקמפיינים האלה - אפילו אם הם קוראים להרוג יהודים. לפיכך, צריך להתמודד עם קמפייני ההשפעה באותו הנשק - למשל להפעיל צבא של משתמשים שידווחו באופן מיידי על תוכן פוגעני".

על פניו, נראה כי ההייטק הישראלי הוכיח יכולות שאין לממשלה. "ההייטק מבין שיש פה מלחמת נרטיבים מורכבת, דיסאינפורמציה ופרקטיות משוכללות של שימוש באווטארים, בוטים, זיוף כתבות והמון הסתמכות על דאטה", אומר הרשקוביץ. "הבעיה העיקרית היא שאין מי שינהל את המלחמה הזו כמו גנרל - אלה יוזמות ספורדיות שמנותקות אחת מהשנייה ולא נעשות בעוצמה הנדרשת".

לנדאו משוכנעת כי המדינה חייבת לרתום את מגזר ההייטק ואת החברה האזרחית למאמצי ההסברה: "כמו שיש מוסד ושב"כ שמגינים עלינו פיזית, יש צורך ברשות סטטוטורית אחת שתגן עלינו תודעתית. יש צורך להקים רשות סטטוטורית בסגנון מערך הסייבר או רשות החדשנות, שתרתום את חברות ההייטק והטכנולוגיות".

להערכת הגורמים עמם שוחחנו, תקציב של רשות כזו עשוי להתחיל מ־200 מיליון דולר בשנה בלבד. "זה לא חייב להיות יקר", אומר גיא טיטונוביץ', מנכ"ל צ'ק. "יש לישראל גישה לאלפי מפתחים שמרוויחים שכר של חיילים בחובה - צריך לקחת אותם ושיפתחו את הכלים הללו - הרי גם אויבינו לא בדיוק פונים לשוק הפרטי כדי לבצע מתקפות מנגד".

גיא טיטונוביץ', מנכ''ל צ'ק (CHEQ) לניטור בוטים ברשת / צילום: Lev Radin/Si

משרד החוץ: "משקיעים בפתרונות טכנולוגיים"

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "עם כניסת המנכ"ל לתפקידו, נערכו כנסים ושולחנות עגולים עם גורמים מובילים בהסברה הישראלית, ביניהם גם גורמים בעולם הטכנולוגיה.

"בשונה מהנטען בכתבה, משרד החוץ השקיע בפתרונות טכנולוגיים, דוגמת הקמת חמ"ל התקשורת עם יכולות ניטור מתקדמות, וכן בפרויקטים בשיתוף גורמים ממשלתיים.

"ככלל, מיזמים בתחום הטכנולוגי מצריכים תכנון, השקעות, ותשתית רב־שנתית החורגים ממגבלות התקציב החד־שנתי שניתן למשרד החוץ בתקציב 2025.

"משרד החוץ מכיר בחשיבות המיזמים למלחמת ההסברה, ונמצא בשיח שוטף עם גורמים במטרה לגבש תכנית חומש התאפשר מיצוי המאמץ".

עוד כתבות

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ארדואן מקשיח עמדות לגבי ישראל ושולף סנקציה חדשה

לגלובס נודע כי טורקיה אוסרת את תנועת הספינות הטורקיות לישראל כליל - כולל סחורות שמיועדות לרשות הפלסטינית ● ההכרזה החדשה מתבצעת כשנה ושלושה חודשים לאחר שטורקיה הטילה אמברגו סחר על ישראל

אבי אלמליח, מנכ''ל הרכבת / איור: גיל ג'יבלי

"לא הסתרנו מידע": מנכ"ל הרכבת בפועל מדבר על התקלה הגדולה

מנכ"ל הרכבת בפועל אבי אלמליח לא מתחייב להימנע מתקלות בעתיד, ומבטיח חזרה לשגרה כבר בשבוע הבא ● על החגיגות בצפון הוא עונה: "גם ביום שאנחנו מטפלים בתקלה, אנחנו לא יכולים להזניח את העתיד"

וורן באפט, יו''ר ברקשייר האת'ווי, דיויד טפר, מייסד קרן הגידור אפלוזה, סטפן המסלי, מנכ''ל יונייטד הלת' / צילום: רויטרס - Bloomberg News

מוורן באפט ועד מייקל ברי: המשקיעים המשפיעים בעולם מהמרים על מניה שצנחה ב־40%

תוצאות כספיות מאכזבות, פרשות פליליות ורצח של המנכ"ל, הפכו את מניית יונייטד הלת' למניה חבוטה ● אבל יש מי שרואים בה הזדמנות: ברבעון האחרון שלושה מהמשקיעים המשפיעים בעולם הימרו עליה במיליארדים במצטבר. מה הם יודעים שוול סטריט מפספסת?

שדה סולארי באסואן, מצרים / צילום: ap, Amr Nabil

אחרי עסקת הגז הגדולה: התמונה האנרגטית אצל השכנות עגומה

למרות המלחמה המתמשכת ומעמדה הבינלאומי הבעייתי, שכנותיה של ישראל מעמיקות את התלות בגז שלה ● ירדן נכוותה מהמבצע מול איראן ● במצרים נדרשת השקעה של מיליארדים בתשתיות הרעועות ● בסוריה נשענים על סיוע קטארי ● ובלבנון, חיזבאללה לא מותיר שום אפשרות שיקום ● זוהי תמונת המצב האנרגטית במרחב

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?

עמית בירמן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: רמי זרנגר

למרות התנגדות המוסדיים: שיכון ובינוי אישרה מענק מיוחד של 5 מיליון שקל למנכ"ל

דירקטוריון החברה, בראשות בעל השליטה נתי סיידוף, החליט לעקוף את החלטת אספת המניות ולאשר את התגמול החד-פעמי, לעמית בירמן ● ההכנסות ברבעון קפצו ב-24% ונרשם מעבר לרווח של 122 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אינטל נפלה ב-7%, סופטבנק ב-6%

S&P 500 ירד ב-0.2% ואיבד טריליון דולר בשווי בארבעה ימים ● פרוטוקול הפד: "מוקדם מדי להוריד את הריבית" ● מתחילת כהונתו, רכש טראמפ אג"ח ב-100 מיליון דולר ● פלנטיר השילה 15% בחמישה ימים ● הנשיא קרא להתפטרות בכירת הפד ליסה קוק ●לפי דיווחים, אינטל מנהלת מגעים עם משקיעים גדולים נוספים על סופטבנק לרכישת מניות בה בדיסקאונט

רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן

היברידית, פלאג־אין או חשמלית: מה כדאי לבדוק לפני שקונים מכונית "ירוקה" יד שנייה?

אחת משתי מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד שייכת לקטגוריות הירוקות - היברידיות או חשמליות ● מגמה זו משנה גם את פני שוק היד שנייה: מצד אחד המגוון והתחרות על לב הצרכן בעלייה, אבל מאחורי כל עסקה מסתתר סימן שאלה גדול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הביטוח זינק ב-8.5%, הבנקים ירדו ב-1%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● עונת הדוחות צוברת תאוצה - דמרי, פוקס, ומגדל ביטוח פרסמו את תוצאותיהן ● ריבית בנק ישראל נותרה על כנה. מתי היא צפויה לרדת? ● שוק האג"ח האמריקאי במצב המתנה: כולם מחכים לפאוול ● למרות הירידה במחיר הזהב, ב-UBS מעריכים שיטפס ל-3,700 דולר לאונקיה ● וגם: 2 המניות שבנק אוף אמריקה ממליץ להתרחק מהן

הסכם פוסט נישואים / צילום: Shutterstock, Africa Studio

מתי כדאי לערוך הסכם פוסט נישואים?

הסכמי פוסט נישואים יכולים לחסוך במס רכישה ובמס שבח במקרים מסוימים, אולם חשוב להוכיח שההפרדה היא אמיתית ולא נעשתה למראית עין

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

רונן אגסי, מנכ''ל מגדל ביטוח / צילום: ניקולה וסטהפל

החגיגה בבורסה מגיעה לחברות הביטוח: הנכסים המנוהלים של מגדל זינקו ב-114 מיליארד שקל בשנה וחצי

סך הנכסים המנוהלים של מגדל הגיע ברבעון השני של 2025 ל-536 מיליארד שקל, גידול חד שהושפע בין היתר מהחגיגה בבורסה שהגדילה משמעותית את נכסי הפנסיה, הגמל וההשתלמות ● הרווח הכולל ברבעון השני נשחק ב-37% ל-571 מיליון שקל, אך בנטרול אירוע חד-פעמי ברבעון המקביל - ירד בכ-5.5%

מפעל אקרשטיין בדרום. הקמת מפעל נוסף תייצר 150 משרות / צילום: איל יצהר

החברות שרוצות להתרחב ולא מצליחות למצוא קרקעות

בעוד שעל מרכז הפיתוח של אנבידיה מתחרות כל הרשויות המקומיות באזור הצפון, מפעלים ומרכזים לוגיסטיים מתקשים למצוא שטחים מתאימים באזורי הדרום, ומתריעים מפני חסמים שמעכבים צמיחה ותעסוקה

מל''ט מסוג הרון של התעשייה האווירית / צילום: דוברות התעשייה האווירית

ישראל או טורקיה: מי תזכה בחוזה המל"טים היוקרתי?

אנטנה מוגנת שיבושים מתוצרת סינית, המהווה רכיב משמעותי בכטב"ם המתאבד האיראני שאהד 136, זמינה לרכישה בעלי אקספרס ● יפן מחפשת לרכוש מל"טים ומתלבטת בין התעשיות הביטחוניות בישראל ובטורקיה ● טורקיה מציגה מל"ט שמשגר כטב"מים מתאבדים ● ואפריקה נכנסת למרוץ הכלים הבלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השבוע בעולם / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד, אשתו ואחיו בצרות; וטראמפ שולח אוניות מלחמה דרומה

האופוזיציה רודפת את ראש הממשלה, את אשתו ואת משפחתו, אבל הוא מוסיף להערים על יריביו. איפה? בספרד ● טראמפ שולח את הצי אל חופי ונצואלה, ורוצה לעצור את נשיאה ● אמריקה הלטינית פונה ימינה ● הודו לא תהמר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

התוכנית של פרנקל באלוני חץ: ניעור החברה מהשמרנות ורכישת פעילויות עם "יותר תעוזה"

איש העסקים רכש הלילה אופציה מבנק השקעות זר והוא עשוי להגיע בהמשך להחזקה בכ-18% מאלוני חץ ● בעוד שהוא מעריך את המנכ"ל של החברה נתן חץ, שהופך לבעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא רוצה לדברי מקורביו "להביא בשורה"

דנה עזריאלי ושלמה אליהו / צילום: זיו קורן, איל יצהר

מדנה עזריאלי עד שלמה אליהו: מאבקי האגו והסכסוכים בצמרת שפלטו מנכ"לים מוקדם מהצפוי

יו"ר דומיננטי או בעל שליטה אקטיבי הביאו בשנים האחרונות לשורת עזיבות של מנהלים בכירים, האחרון שבהם רון אבידן, מנכ"ל ענקית הנדל"ן עזריאלי ● מה עומד מאחורי התופעה, ולמה המצב לא תמיד יותר טוב בחברות ללא גרעין שליטה?

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף

ברכבת חושבים שאם הם לא מתכננים מראש, גם אתם בטח לא

כל עוד יש מלחמה, נמשיך לשלם יותר ● ברכבת חושבים שאין מה לתכנן ● והנורבגים שוכחים את השורה התחתונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיאנג קאם / צילום: אייל H

זה לא עוד פאד תאי: המקום התאילנדי החדש של תל אביב מסעיר

עם מנות לא שגרתיות, ביסים עוצמתיים וקוקטיילים חכמים, "מולאם" החדש הוא המלצה רותחת ● הפלייליסט רק מדייק את הווייב