גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ
דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

נפתח בחידה: מה היה הרכב הנמכר ביותר באירופה ב־2024? קרוב לוודאי, שרוב התשובות יהיו דגם כלשהו של פולקסווגן, יונדאי או טויוטה. אבל התשובה הנכונה היא דאצ'יה סנדרו.

כן, אותה סופר־מיני אלמנטרית ונטולת חן, שהיא כמעט שקופה על כבישי ישראל ונמצאת עמוק בתחתית סולם הסטטוס החברתי, מכרה בשנה שעברה באירופה יותר יחידות מטסלה Y, טויוטה קורולה, פולקסווגן גולף ועוד.

אבל למרות הישגי המכירות גם רנו, החברה האם של דאצ'יה, נאלצת להפנים, שבפלח רכבי ה־Low־Cost אין כיום הרבה רווח ליצרנים, אם בכלל. לפיכך צריך לדחוף את המותג לכיוון של רכב גדול ויוקרתי יותר. וכך מגיע אלינו כיום הקרוס־אובר החדש "ביגסטר" מבית דאצ'יה, שהוא הגדול והמרשים ביותר בהיצע של המותג עד היום.

עיצוב חיצוני

כראוי לשמו זהו כלי גדול. הוא ארוך ב־23 סנטימטרים מהדאסטר, גבוה ממנו ב־9 סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית. הממדים מודגשים על ידי עיצוב של רכב פנאי קשוח עם חרטום רבוע, עתיר זוויות וממוסגר על ידי מכסה מנוע מאסיבי עם שלל זוויות ותפיחות ופנסי LED מתוחכמים.

מהצד בולטים הגובה החריג של הרכב ומרווח הגחון הנכבד שלו כמו גם תפיחות גלגלים שריריות, חישוקים נאים ומרווח גחון גבוה. עמוד הגג האחורי מזכיר קצת את טויוטה לנדקרוזר דור קודם ואילו הזנב שואל אלמנטים מהמותג ג'יפ ומציג באותיות ענק את שם המותג "דאצ'יה". בסך הכול, הרכב יכול למלא בקלות תפקיד של רכב פנאי עתיר סטטוס אם יישא עליו שם של מותג יפני או קוריאני.

פנים הרכב

רצפת תא הנוסעים ממוקמת גבוה ודורשת מקצרי הרגליים להיעזר במסגרת הדלתות בעת הכניסה לרכב והיציאה ממנו. הבונוס הוא תנוחת ישיבה גבוהה וצופה למרחוק כמו בכלים גדולים ויוקרתיים. הראות לפנים מעניקה תצפית טובה לפינות הרכב, שמסייעת לנהיגה בשטח טכני והראות לאחור ולצדדים סבירה אם כי מערכת המצלמות ההיקפיות היא די בסיסית.

מוטיב ה־XL מאפיין גם את מרחב הפנים. המושבים הקדמיים יכולים לאכלס בקלות שני מבוגרים רחבים בגובה 1.8 מ' פלוס, מבלי שראשם יהיה אפילו קרוב לגג. גם היושבים מאחור נהנים ממרחב ראש בשפע והמושב רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אם כי הנוסע שבאמצע יצטרך להשלים עם תנוחת ישיבה לא נוחה. נראה, שגם דאצ'יה מייעדת את המושב הזה לשניים.

את החבילה השימושית משלים תא מטען רחב ושטוח בנפח של כמעט 500 ליטר במצב הרגיל. כאשר המושב האחורי מקופל' התא יכול לאכלס בנקל אופני הרים, עגלות או ערימה רצינית של מזוודות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הגרסה ההיברידית הוא במתכונת דומה לדאסטר הייבריד החדש, שעמד כאן למבחן לפני מספר חודשים. בגרסה הבכירה יש לו לוח מחוונים דיגיטלי גדול, צבעוני וחד, אם כי הגרפיקה קצת נאיבית, ומסך מולטימדיה גדול ועבה שמתרומם מתוך החלק התחתון של עמדת הפיקוד.

ממשק האנוש ברור ונוח לתפעול, אבל יש בשוק מסכים עם תגובה זריזה יותר. לצד תפריטי המגע יש כמות מכובדת של מתגי מגע פיזיים אבל חלקם, כמו למשל מתג השליטה במערכת הקול ובבקרת השיוט, חבויים עמוק מתחת להגה. זהו פטנט שלקוח מדגמים של רנו מלפני 15 שנה וכבר אז הוא לא היה מוצלח במיוחד.

ואם כבר עוסקים ב"רטרו" למרות השדרוג בממדים, בעיצוב החוץ הפנים ובנראות, דאצ'יה ממשיכה להיצמד למסורת של שימוש בחומרי דיפון פנימיים זולים בתא הנוסעים ויש גם המון מתגים זולים למגע. אז נכון ש"רטרו" הוא גימיק נחמד אבל בעידן, שבו כל יצרן סיני זול כבר יודע להעניק תחושת פרמיום, ייתכן שהגיע הזמן להתקדם.

מנוע וצריכת דלק

הגרסה ההיברידית שעמדה למבחן מצוידת במנוע 1.8 ליטר נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה עם הספק משולב של 155 כ"ס. כאשר הסוללה הקטנה טעונה, הרכב גולש בשקט מופתי בעיר ואפילו במהירויות בין עירוניות ומסוגל לייצר תאוצות די נמרצות.

אבל כאשר הסוללה מתרוקנת, וזה קורה די מהר, או כאשר מטילים על המנוע עומס בהאצה בעלייה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה בקול מוחשי וצורם, שמצליח לחדור מבעד לבידוד. העברת הכוח בין החשמל לבנזין די חלקה ובשיוט על כביש מהיר המנוע די שקט. הבונוס העיקרי של מערכת ההנעה הוא צריכת דלק מרשימה, בסביבות 20 ק"מ בתנאים ריאליים, שיכולה להעניק לנהגים מתונים טווח של מעל 600 ק"מ פלוס בין תדלוקים.

על הכביש

על הכביש הביגסטר מפתיע לטובה ולא רק "ביחס לדאצ'יה". למרות מרווח הגחון הגבוה נטיית הגוף בפניות מרוסנת מאד ועל כבישים הרכב מעביר משקל בחינניות ומבלי לייצר מחלת ים. אחיזת הכביש על משטחים חלקלקים טובה וכך גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההיגוי לא הכי חד ומדויק, אך הוא שומר על היזון חוזר סביר.

בולמי הזעזועים נוטים לצד הנוקשה ופגישה בפסי הרעשה עלולה להקפיץ את המרכב והנוסעים. אבל ברוב המקרים שיבושי כביש מנוטרלים בצורה בוגרת ונטולת דרמה.

הגרסה ההיברידית מצוידת בהנעה קדמית בלבד, אבל עם מרווח גחון של 22 ס"מ ותכנון הנדסי מוקפד של הגחון - הוא יכול לצלוח לא מעט שבילי עפר וחצץ מחורצים שרוב דגמי הקרוס־אובר "המשפחתיים" לא יתקרבו אליהם. מי שמחפש רכב לאתגרי שטח עשוי למצוא את מבוקשו בגרסת הבנזין כפולת ההנעה, שאחרי מיגון ראוי יכולה לספק יכולת שטח רציניות. אבל זו מגיעה עם תיבה ידנית בלבד, מה שמוריד אותה מהפרק עבור בערך 99% מהלקוחות בישראל.

מחיר

המחיר של דאצ'יה ביגסטר היברידית מתחיל ב־170 אלף שקל ונוסק עד 185 אלף שקל לגרסה המאובזרת בה נסענו. אלו הם מחירים שמציבים את הרכב בקרבה רבה לדגמים של מותגים מבוססים מיפן וקוריאה, שלא לדבר על המתחרה מבית ג'רי טיגו עם הנעת פלאג־אין. גם בחברה המכובדת הזו יש לביגסטר מה להציע, אבל נדרש עוד מאמץ כדי להשאיר מאחור את מורשת ה-Low-Cost. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קורולה קרוס הייבריד 2025

180־193 אלף ש' עולה הקרוס. העיצוב יותר משפחתי, תא הנוסעים מרווח, איכות הייצור טובה. תא המטען מסתפק ב־425 ליטר, מערכת הנעה היברידית מייצרת 140 כ"ס וצריכת הדלק היא 20 ק"מ לליטר.

קורולה קרוס הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

קיה ספורטאז' הייבריד 2025

198־208 אלף ש'. הרכב מצויד בהנעה קדמית והוא ארוך מגרסת הספורטאז' הרגילה. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר.

קיה ספורטאז' הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

השינויים לא יובילו לפיטורי עובדים, אלא לשינויים בתפקידיהם / צילום: Shutterstock

בתוך חודשים: מערכות AI ייכנסו לאולמות בתי המשפט

הרשות השופטת מכניסה לשימוש מערכת תמלול מבוססת בינה מלאכותית, שתיפרס בתחילת שנת המשפט ב־60 עד 70 אולמות של בתי משפט השלום במסגרת פיילוט נרחב ● בנוסף, ברבעון הראשון של 2026 מערכת הבינה המלאכותית של הנהלת בתי המשפט, "צ'אט המשפט", צפויה להיות זמינה עבור השופטים והרשמים

הסכם פוסט נישואים / צילום: Shutterstock, Africa Studio

מתי כדאי לערוך הסכם פוסט נישואים?

הסכמי פוסט נישואים יכולים לחסוך במס רכישה ובמס שבח במקרים מסוימים, אולם חשוב להוכיח שההפרדה היא אמיתית ולא נעשתה למראית עין

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

באוצר בוחנים: ביטול הטבות המס על רוב האבזור הבטיחותי במכוניות

הרפורמה שתוביל להתייקרויות רכבים ● החברה הסינית שנערכת להרחבת היצע הדגמים החשמליים בישראל ● והדוח של קבוצת אדאני חושף: הביצועים של נמל חיפה נסקו לשיא ● השבוע בענף הרכב

אבי אלמליח, מנכ''ל הרכבת / איור: גיל ג'יבלי

"לא הסתרנו מידע": מנכ"ל הרכבת בפועל מדבר על התקלה הגדולה

מנכ"ל הרכבת בפועל אבי אלמליח לא מתחייב להימנע מתקלות בעתיד, ומבטיח חזרה לשגרה כבר בשבוע הבא ● על החגיגות בצפון הוא עונה: "גם ביום שאנחנו מטפלים בתקלה, אנחנו לא יכולים להזניח את העתיד"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אינטל נפלה ב-7%, סופטבנק ב-6%

S&P 500 ירד ב-0.2% ואיבד טריליון דולר בשווי בארבעה ימים ● פרוטוקול הפד: "מוקדם מדי להוריד את הריבית" ● מתחילת כהונתו, רכש טראמפ אג"ח ב-100 מיליון דולר ● פלנטיר השילה 15% בחמישה ימים ● הנשיא קרא להתפטרות בכירת הפד ליסה קוק ●לפי דיווחים, אינטל מנהלת מגעים עם משקיעים גדולים נוספים על סופטבנק לרכישת מניות בה בדיסקאונט

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

השבוע בעולם / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד, אשתו ואחיו בצרות; וטראמפ שולח אוניות מלחמה דרומה

האופוזיציה רודפת את ראש הממשלה, את אשתו ואת משפחתו, אבל הוא מוסיף להערים על יריביו. איפה? בספרד ● טראמפ שולח את הצי אל חופי ונצואלה, ורוצה לעצור את נשיאה ● אמריקה הלטינית פונה ימינה ● הודו לא תהמר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הוארך מעצרו של החשוד באיום לרצוח את בהרב-מיארה

החקירה נפתחה לאחר שהרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, דיווח על מכתב שהגיע לביתו, בו מסר החשוד כי הוא "מוכן להרוג את היועמ"שית", בשל "פעילותה נגד עולם התורה" ● הסניגור: לא הייתה לו כוונה לעשות דבר, זו אינה עבירת איומים ● ביהמ"ש הורה לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית

מל''ט מסוג הרון של התעשייה האווירית / צילום: דוברות התעשייה האווירית

ישראל או טורקיה: מי תזכה בחוזה המל"טים היוקרתי?

אנטנה מוגנת שיבושים מתוצרת סינית, המהווה רכיב משמעותי בכטב"ם המתאבד האיראני שאהד 136, זמינה לרכישה בעלי אקספרס ● יפן מחפשת לרכוש מל"טים ומתלבטת בין התעשיות הביטחוניות בישראל ובטורקיה ● טורקיה מציגה מל"ט שמשגר כטב"מים מתאבדים ● ואפריקה נכנסת למרוץ הכלים הבלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביהמ"ש בגרמניה קבע: מותר למנוע כניסה עם כאפייה לאתר הזיכרון בבוכנוולד

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על בית הדין הפלילי הבינלאומי, בגרמניה אישרו מניעת כניסות עם כאפייה לאתר זיכרון לשואה, ובאיטליה קוראים להשעות את ישראל ממסגרות בינלאומיות של ענף הכדורגל ● כותרות העיתונים בעולם 

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

יו״ר כללית עולה למתקפה נגד מנכ״ל משרד הבריאות

יו״ר קופת החולים כללית יוחנן לוקר כותב במכתב חריף לשר כץ כי "מזה כשלושה חודשים שדירקטוריון כללית ואני נתונים תחת מתקפה אישית, לא עניינית ולא מקצועית מצד גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ובראשם מנכ”ל משרד הבריאות" ● בהמשך מאשים לוקר את אנשי המשרד בהדלפות מגמתיות ושגרתיות, ומציין כי המסקנה העולה מההתנהלות היא "ניסיון השתלטות פסול על הקופה"

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

פימי רוצה לרכוש את חברת המדפסות של בני לנדא ב-80 מיליון דולר

חברת המדפסות הדיגיטליות הקורסת של לנדא פועלת במסגרת צו לעיכוב הליכים עד סוף החודש ● ההצעה כוללת תשלומים מיידיים לחלק מהנושים ובעלי הזכויות בחברה ותשלום מותנה עתידי ● על הנייר לחברה חובות בגובה 1.7 מיליארד שקל

המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock

עוד 60 טיסות ביום: פרטים חדשים על המאבק שמסעיר את עולם התעופה

ענקית התעופה וויזאייר ההונגרית בוחנת הקמת מרכז בישראל, ונציגיה מגיעים לארץ לקידום הנושא ● גלובס חושף לראשונה את פרטי המתווה שעשוי לשנות את הענף ● במשרד התחבורה תומכים, אך בחברות המקומיות טוענים שהמהלך מאיים על שרידותן ומנהלים מאבק בלימה

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

רונן אגסי, מנכ''ל מגדל ביטוח / צילום: ניקולה וסטהפל

החגיגה בבורסה מגיעה לחברות הביטוח: הנכסים המנוהלים של מגדל זינקו ב-114 מיליארד שקל בשנה וחצי

סך הנכסים המנוהלים של מגדל הגיע ברבעון השני של 2025 ל-536 מיליארד שקל, גידול חד שהושפע בין היתר מהחגיגה בבורסה שהגדילה משמעותית את נכסי הפנסיה, הגמל וההשתלמות ● הרווח הכולל ברבעון השני נשחק ב-37% ל-571 מיליון שקל, אך בנטרול אירוע חד-פעמי ברבעון המקביל - ירד בכ-5.5%

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

התוכנית של פרנקל באלוני חץ: ניעור החברה מהשמרנות ורכישת פעילויות עם "יותר תעוזה"

איש העסקים רכש הלילה אופציה מבנק השקעות זר והוא עשוי להגיע בהמשך להחזקה בכ-18% מאלוני חץ ● בעוד שהוא מעריך את המנכ"ל של החברה נתן חץ, שהופך לבעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא רוצה לדברי מקורביו "להביא בשורה"

''רלוונטי לכל הזירות''. מטוס אורון, באוויר ובקרקע / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעלות של מיליארד דולר, הכירו את מטוס הביון החדש של ישראל

כמיליארד דולר הושקעו ב"אורון", מטוס מנהלים קטן שהוסב לכלי מודיעיני מתקדם, המצליח לאסוף מידע קריטי בזמן אמת ולספק התרעות מוקדמות מכלל הזירות ● "זהו פתרון ייחודי של ישראל - אין תצורה כזו לאף מדינה", אומר אל"מ ב' ממפא"ת, שתזכה בפרס על פיתוחו ● ואיך ייראה הדור הבא של מטוסי הריגול?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

דוראל מפסידה יותר מ-300 מיליון שקל ומה שחק את הרווחים של פוקס?

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● דוראל אנרגיה סיימה את הרבעון עם הפסד, אך הציגה זינוק בהכנסות ותחזית מעודדת ● קבוצת פוקס הציגה שחיקה של עשרות אחוזים ברווח הנקי בעקבות המלחמה מול איראן וקיטון בפעילות נייקי ● דלתא גליל: המכסים של טרמאפ ומבצע "עם כלביא" חתכו את הרווח