גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ
דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

נפתח בחידה: מה היה הרכב הנמכר ביותר באירופה ב־2024? קרוב לוודאי, שרוב התשובות יהיו דגם כלשהו של פולקסווגן, יונדאי או טויוטה. אבל התשובה הנכונה היא דאצ'יה סנדרו.

כן, אותה סופר־מיני אלמנטרית ונטולת חן, שהיא כמעט שקופה על כבישי ישראל ונמצאת עמוק בתחתית סולם הסטטוס החברתי, מכרה בשנה שעברה באירופה יותר יחידות מטסלה Y, טויוטה קורולה, פולקסווגן גולף ועוד.

אבל למרות הישגי המכירות גם רנו, החברה האם של דאצ'יה, נאלצת להפנים, שבפלח רכבי ה־Low־Cost אין כיום הרבה רווח ליצרנים, אם בכלל. לפיכך צריך לדחוף את המותג לכיוון של רכב גדול ויוקרתי יותר. וכך מגיע אלינו כיום הקרוס־אובר החדש "ביגסטר" מבית דאצ'יה, שהוא הגדול והמרשים ביותר בהיצע של המותג עד היום.

עיצוב חיצוני

כראוי לשמו זהו כלי גדול. הוא ארוך ב־23 סנטימטרים מהדאסטר, גבוה ממנו ב־9 סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית. הממדים מודגשים על ידי עיצוב של רכב פנאי קשוח עם חרטום רבוע, עתיר זוויות וממוסגר על ידי מכסה מנוע מאסיבי עם שלל זוויות ותפיחות ופנסי LED מתוחכמים.

מהצד בולטים הגובה החריג של הרכב ומרווח הגחון הנכבד שלו כמו גם תפיחות גלגלים שריריות, חישוקים נאים ומרווח גחון גבוה. עמוד הגג האחורי מזכיר קצת את טויוטה לנדקרוזר דור קודם ואילו הזנב שואל אלמנטים מהמותג ג'יפ ומציג באותיות ענק את שם המותג "דאצ'יה". בסך הכול, הרכב יכול למלא בקלות תפקיד של רכב פנאי עתיר סטטוס אם יישא עליו שם של מותג יפני או קוריאני.

פנים הרכב

רצפת תא הנוסעים ממוקמת גבוה ודורשת מקצרי הרגליים להיעזר במסגרת הדלתות בעת הכניסה לרכב והיציאה ממנו. הבונוס הוא תנוחת ישיבה גבוהה וצופה למרחוק כמו בכלים גדולים ויוקרתיים. הראות לפנים מעניקה תצפית טובה לפינות הרכב, שמסייעת לנהיגה בשטח טכני והראות לאחור ולצדדים סבירה אם כי מערכת המצלמות ההיקפיות היא די בסיסית.

מוטיב ה־XL מאפיין גם את מרחב הפנים. המושבים הקדמיים יכולים לאכלס בקלות שני מבוגרים רחבים בגובה 1.8 מ' פלוס, מבלי שראשם יהיה אפילו קרוב לגג. גם היושבים מאחור נהנים ממרחב ראש בשפע והמושב רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אם כי הנוסע שבאמצע יצטרך להשלים עם תנוחת ישיבה לא נוחה. נראה, שגם דאצ'יה מייעדת את המושב הזה לשניים.

את החבילה השימושית משלים תא מטען רחב ושטוח בנפח של כמעט 500 ליטר במצב הרגיל. כאשר המושב האחורי מקופל' התא יכול לאכלס בנקל אופני הרים, עגלות או ערימה רצינית של מזוודות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הגרסה ההיברידית הוא במתכונת דומה לדאסטר הייבריד החדש, שעמד כאן למבחן לפני מספר חודשים. בגרסה הבכירה יש לו לוח מחוונים דיגיטלי גדול, צבעוני וחד, אם כי הגרפיקה קצת נאיבית, ומסך מולטימדיה גדול ועבה שמתרומם מתוך החלק התחתון של עמדת הפיקוד.

ממשק האנוש ברור ונוח לתפעול, אבל יש בשוק מסכים עם תגובה זריזה יותר. לצד תפריטי המגע יש כמות מכובדת של מתגי מגע פיזיים אבל חלקם, כמו למשל מתג השליטה במערכת הקול ובבקרת השיוט, חבויים עמוק מתחת להגה. זהו פטנט שלקוח מדגמים של רנו מלפני 15 שנה וכבר אז הוא לא היה מוצלח במיוחד.

ואם כבר עוסקים ב"רטרו" למרות השדרוג בממדים, בעיצוב החוץ הפנים ובנראות, דאצ'יה ממשיכה להיצמד למסורת של שימוש בחומרי דיפון פנימיים זולים בתא הנוסעים ויש גם המון מתגים זולים למגע. אז נכון ש"רטרו" הוא גימיק נחמד אבל בעידן, שבו כל יצרן סיני זול כבר יודע להעניק תחושת פרמיום, ייתכן שהגיע הזמן להתקדם.

מנוע וצריכת דלק

הגרסה ההיברידית שעמדה למבחן מצוידת במנוע 1.8 ליטר נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה עם הספק משולב של 155 כ"ס. כאשר הסוללה הקטנה טעונה, הרכב גולש בשקט מופתי בעיר ואפילו במהירויות בין עירוניות ומסוגל לייצר תאוצות די נמרצות.

אבל כאשר הסוללה מתרוקנת, וזה קורה די מהר, או כאשר מטילים על המנוע עומס בהאצה בעלייה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה בקול מוחשי וצורם, שמצליח לחדור מבעד לבידוד. העברת הכוח בין החשמל לבנזין די חלקה ובשיוט על כביש מהיר המנוע די שקט. הבונוס העיקרי של מערכת ההנעה הוא צריכת דלק מרשימה, בסביבות 20 ק"מ בתנאים ריאליים, שיכולה להעניק לנהגים מתונים טווח של מעל 600 ק"מ פלוס בין תדלוקים.

על הכביש

על הכביש הביגסטר מפתיע לטובה ולא רק "ביחס לדאצ'יה". למרות מרווח הגחון הגבוה נטיית הגוף בפניות מרוסנת מאד ועל כבישים הרכב מעביר משקל בחינניות ומבלי לייצר מחלת ים. אחיזת הכביש על משטחים חלקלקים טובה וכך גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההיגוי לא הכי חד ומדויק, אך הוא שומר על היזון חוזר סביר.

בולמי הזעזועים נוטים לצד הנוקשה ופגישה בפסי הרעשה עלולה להקפיץ את המרכב והנוסעים. אבל ברוב המקרים שיבושי כביש מנוטרלים בצורה בוגרת ונטולת דרמה.

הגרסה ההיברידית מצוידת בהנעה קדמית בלבד, אבל עם מרווח גחון של 22 ס"מ ותכנון הנדסי מוקפד של הגחון - הוא יכול לצלוח לא מעט שבילי עפר וחצץ מחורצים שרוב דגמי הקרוס־אובר "המשפחתיים" לא יתקרבו אליהם. מי שמחפש רכב לאתגרי שטח עשוי למצוא את מבוקשו בגרסת הבנזין כפולת ההנעה, שאחרי מיגון ראוי יכולה לספק יכולת שטח רציניות. אבל זו מגיעה עם תיבה ידנית בלבד, מה שמוריד אותה מהפרק עבור בערך 99% מהלקוחות בישראל.

מחיר

המחיר של דאצ'יה ביגסטר היברידית מתחיל ב־170 אלף שקל ונוסק עד 185 אלף שקל לגרסה המאובזרת בה נסענו. אלו הם מחירים שמציבים את הרכב בקרבה רבה לדגמים של מותגים מבוססים מיפן וקוריאה, שלא לדבר על המתחרה מבית ג'רי טיגו עם הנעת פלאג־אין. גם בחברה המכובדת הזו יש לביגסטר מה להציע, אבל נדרש עוד מאמץ כדי להשאיר מאחור את מורשת ה-Low-Cost. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קורולה קרוס הייבריד 2025

180־193 אלף ש' עולה הקרוס. העיצוב יותר משפחתי, תא הנוסעים מרווח, איכות הייצור טובה. תא המטען מסתפק ב־425 ליטר, מערכת הנעה היברידית מייצרת 140 כ"ס וצריכת הדלק היא 20 ק"מ לליטר.

קורולה קרוס הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

קיה ספורטאז' הייבריד 2025

198־208 אלף ש'. הרכב מצויד בהנעה קדמית והוא ארוך מגרסת הספורטאז' הרגילה. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר.

קיה ספורטאז' הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: סם יצחקוב

דוחות אלטשולר שחם: נטישת הלקוחות נמשכת, הירידה בהכנסות נבלמה

חברת הגמל של אלטשולר שחם איבדה כמעט 78 אלף עמיתים במחצית האחרונה ● נקודת האור – צמיחה בפעילות הנכסים האלטרנטיביים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף

הרווח של הפניקס מזנק כמעט למיליארד שקל ברבעון

חברת הביטוח עם רבעון חזק נוסף בו היא מציגה שיפור בפעילות הליבה ובניהול הנכסים ● בצל הביצועים החזקים החברה צפוי לעדכן את תחזיותיה לשנים הקרובות, ברבעון הרביעי

בורסת המטבעות הדיגיטליים קראקן (Kraken) / צילום: Shutterstock

בורסת הקריפטו האמריקאית הגדולה רוכשת סטארט-אפ ראשון בישראל

בורסת הקריפטו האמריקאית קראקן רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי קפיטלייז, בעסקה המוערכת ב-40-50 מיליון דולר ● מדובר בפלטפורמת מסחר מבוססת AI, המאפשרת לסחור במטבעות קריפטו ובניירות ערך, באמצעות מתן פקודות מילוליות אוטומטיות

דרוזים סורים מפגינים סמוך לגבול ישראל-סוריה, חודש יולי / צילום: ap, Leo Correa

ישראל וסוריה צפויות לחתום על הסדרה ביטחונית

לפי הדיווחים, ההבנות הצפויות כוללות פירוז של הגולן הסורי, איסור הצבת נשק אסטרטגי והקמת מסדרון הומניטרי לדרוזים בא-סווידא ● השב"כ והמשטרה תפסו שוהה בלתי חוקי בתל אביב בחשד שתכנן לבצע פיגוע ● הרמטכ"ל לדרג המדיני: יצרנו את התנאים לשחרור החטופים ● מטוסי חיל האוויר תקפו שורת יעדים בתימן, בהם נמל חודידה, מחסני אמצעי לחימה ותחנת הכוח חזיז שבדרום-מערב צנעא ● סגן אורי גרליץ, מפקד מחלקה בחטיבת כפיר, נפל בקרב בדרום רצועת עזה ● 50 חטופים 688 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים  

מגדל פיבקו ברמת גן / צילום: Shutterstock

בכמה נמכרה דירת ענק במגדל הכי שנוי במחלוקת ברמת גן

זו עסקה ראשונה במגדל פיבקו בר"ג זה ארבע שנים ● בצד התל אביבי, דירות נמכרות ב־50% יותר ● המתווכים: "מדובר בעסקה גדולה ולא שכיחה במונחי מחיר ברמת גן" ● השמאית תמר אברהם: "המחיר נמוך"

מאחורי הצעדים החדשים של הבנקים / צילום: אביב גוטליב, אייל טואג

הבנקים רוצים לעצור זליגה של תיקי מסחר לבתי ההשקעות ומוכנים לשלם על זה

בנק הפועלים הודיע כי יחלק לכל לקוח שתי מניות בשווי 126 שקל - בתנאי שייסחרו בתיק ני"ע דרכו ● הבינלאומי מצדו מעניק לצעירים שיסחרו דרכו הטבה ששווה מאות שקלים בשנה ● ברקע: הצמיחה הגדולה של בתי ההשקעות וההכנסה הגבוהה מעמלות

הסדר בתביעה ייצוגית נפסל. זו הסיבה

בנק ירושלים יחסוך מס של 30 מיליון שקל בעקבות סיווג סוכנות הביטוח שלו כמוסד כספי ● הסדר הסתלקות בתביעה ייצוגית נגד פרשמרקט נפסל ● רשמת ההוצאה לפועל ביטלה צו עיכוב יציאה מהארץ שהוטל על אזרחית זרה ● שלושה פסקי דין בשבוע

כסף בקיר / צילום: איל יצהר

דירה אחת ברמלה, שנייה בבת ים ושלישית באילת: בדקנו מה קרה לשלוש השקעות נדל"ן

מהפרויקט האילתי שהיו מי שלא האמינו בו, דרך הרכב האוכלוסייה שמשתנה בברדפורד ועד לדירה הישנה בבת ים שהושכרה לדיירת שלא שילמה – חזרנו לשלושה משקיעים שהתארחו בעבר בפודקאסט כי לגלות כיצד המציאות פגשה את תוכניות ההשקעה שלהם

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

ראש אגף התקציבים סיים את תפקידו, המחליף עוד מחכה להסדר ניגוד עניינים

היחסים המקצועיים בין שר האוצר בצלאל סמוטרץ' וראש אגף התקציבים היוצא יוגב גרדוס ידעו משברים ומריבות מתוקשרות לאורך הדרך ● הסכם נגיד העניינים של המחליף המיועד מהרן פרוזנפר עוד לא הושלם, והוא טרם נכנס לתפקיד

עבודות תיקון התקלה ברכבת / צילום: רכבת ישראל

המבחן הגדול של ועדת הבדיקה לתקלה ברכבת

תקלת הענק ברכבת הובילה להקמת ועדת בדיקה חיצונית ● מעבר לנסיבות האירוע, עליה לבחון גם את כשלי הפיקוח והניהול בצמרת החברה ● השאלה המרכזית: האם ייקבע שהדירקטוריון עצמו נכשל בתפקידו

מושגים לאזרחות מיודעת. ועדות יוקר המחיה / צילום: Shutterstock

יוקר המחיה: הממשלה הקימה שלושה גופים לטיפול בבעיה. מה עלה בגורלם?

במהלך 2023 הממשלה הקימה שלושה גופים שאמורים להוביל את המאבק ביוקר המחיה ● אלא שאחד מהם בכלל לא הוקם והשניים האחרים בקושי פעלו מאז שפרצה המלחמה ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

קניית דירה / אילוסטרציה: Shutterstock

רכשת דירה על הנייר ומכרת אותה הלאה? ייתכן שאתה "יזם" לפי החוק

רוכשי דירות יד ראשונה מנצלים מודלי תשלום נוחים לרכישת דירות "על הנייר" ומוכרים אותן ברווח, מבלי לדעת שהחוק עלול להחשיב אותם כיזמים

סחורה ממתינה לייצוא בנמל באינסטנבול / צילום: Shutterstock

טורקיה מממשת את האיום: חוסמת כניסת אוניה של חברה ישראלית

אחרי האיום של טורקיה, ביום שישי האחרון סורבה עגינה של אוניית צים בנמל איסטנבול, כך נודע לגלובס ● ענקיות ספנות בינלאומיות כדוגמת MSC ומארסק עדיין מחכות להנחיות חד־משמעיות בנוגע לצעדים החדשים של ארדואן, ויש מי שמכנה את המהלך "סיכול ממוקד של צים"

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: ראובן קפלינסקי

אאורה מציגה: השקעה גדולה מהפניקס בדרך להנפקה נוספת

אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל רשמה ירידה ברווח וירידה במכירת דירות אך לאחר תקופת הדוח רשמה התאוששות במכירות ● הפניקס תשקיע 140 מיליון שקל בחברת הבת אאורה מרכזים מסחריים כשלב מקדים להנפקה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסת ת"א; מדד הביטוח צונח ביותר מ-2%, מדד הבנקים עולה ב-1.5%

השקל מתחזק הבוקר מול הדולר ● אחרי שהמדד הענפי קפץ ביותר מפי 3 בשנה, דוחות חברות הביטוח במוקד השבוע ● מיטב: על בנק ישראל להוריד ריבית ● וול סטריט ג'ורנל: הראלי במניות הטכנולוגיה מראה סימנים של דעיכה ● בלומברג: האינפלציה שתפורסם בשישי בארה"ב תצביע על עלייה ● תחזית: החלשת הפד תהפוך אותו ל"יוני" ולכן תשואות האג"ח ירדו והדולר יחלש

מנכ''לי חברות הביטוח. ניר כהן (הראל), רונן אגסי (מגדל), מיכאל קלמן (מנורה), יורם נוה (כלל), אייל בן סימון (הפניקס) / איור: גיל ג'יבלי

התוצאות של מגדל בישרו: זו הולכת להיות עונת דוחות פנומנלית לחברות הביטוח

למרות שחיקה ברווח הנקי, הדוחות שפרסמה מגדל שלחו את מניות הביטוח לראלי חסר מעצורים בימים האחרונים, בציפייה לתוצאות שיא בענף ● איזה נתונים עודדו את המשקיעים והאם אחרי עליות תלת־ספרתיות מניות הביטוח עדיין אטרקטיביות?

שמואל לב, מבעלי השליטה, איציק שנידובסקי, המנכ''ל, אהוד שילוני, מבעלי השליטה / צילום: אנליסט יח''צ

לפני 40 שנה שני חברים הקימו בית השקעות ברוטשילד. היום הוא הלהיט הגדול בשוק הגמל

שמואל לב ואהוד שילוני הקימו את אנליסט בשנות ה־80 וגם היום, שני בעלי השליטה שמתקרבים לגיל 80 מגיעים בכל יום למשרד בתל אביב, ו"נצמדים למסכי המסחר", לפי מקורבים ● עם חיבה לרכישות גדולות בזמן ירידות בשווקים, שבעבר עלתה להם בנטישה המונית של משקיעים, הם מובילים בשנים האחרונות את טבלת התשואות ומציגים 10% בשנה בממוצע ● כך הפך בית ההשקעות הוותיק למגייס הלקוחות הכי גדול בשוק הגמל

בית הכנסת הגדול בירושלים. נמצא על קרקעות הפטריארכיה / צילום: ויקיפדיה

הפשרה תקרוס? המאבק על קרקעות הפטריארכיה בירושלים מסתבך

קק"ל שמנהלת מאבק של שנים מול בעלי קרקעות הכנסייה טוענת כי ההסכמות לגבי עתיד השטח עשויות לרדת לטמיון ● הסיבה: עתירה שהגישו חלק מבעלי הקרקעות להאריך את החכירה לצמיתות

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, אסף רפפורט, דן אמיגה / צילום: Antonio Delucci, נתנאל טוביאס, ארמיס

מקושרים יותר ועם המון אפשרויות לאקזיט: כך נראה הדור החדש של הסייבר הישראלי

דור המייסדים של תעשיית הסייבר הישראלי החל לרדת מהבמה בחודשים האחרונים ומפנה את כיסאו לשחקנים חדשים ● שמות כמו גיל שויד, ניר צוק ודורית דור התחלפו בנדב צפריר ואסף רפפורט ● מקושרים ועם המון אפשרויות לאקזיט: כך נראה השלב הבא בעולם הסייבר

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

החידה שמסעירה את הרשת: למה מסלול S&P 500 מציג תשואה שונה בין גופים?

החשבונות הפיננסים ברשת סוערים לאחרונה סביב פערי התשואות בין מסלולי S&P 500 בין גופים ובין מכשירי השקעה ● מדוע גוף אחד מציג תשואה כפולה מכל השאר על אותו המוצר? עד כמה הדולר משבש את התמונה? ואיך באמת משקיעים את הכסף שלכם במדד הפופולרי בעולם?