גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ
דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

נפתח בחידה: מה היה הרכב הנמכר ביותר באירופה ב־2024? קרוב לוודאי, שרוב התשובות יהיו דגם כלשהו של פולקסווגן, יונדאי או טויוטה. אבל התשובה הנכונה היא דאצ'יה סנדרו.

כן, אותה סופר־מיני אלמנטרית ונטולת חן, שהיא כמעט שקופה על כבישי ישראל ונמצאת עמוק בתחתית סולם הסטטוס החברתי, מכרה בשנה שעברה באירופה יותר יחידות מטסלה Y, טויוטה קורולה, פולקסווגן גולף ועוד.

אבל למרות הישגי המכירות גם רנו, החברה האם של דאצ'יה, נאלצת להפנים, שבפלח רכבי ה־Low־Cost אין כיום הרבה רווח ליצרנים, אם בכלל. לפיכך צריך לדחוף את המותג לכיוון של רכב גדול ויוקרתי יותר. וכך מגיע אלינו כיום הקרוס־אובר החדש "ביגסטר" מבית דאצ'יה, שהוא הגדול והמרשים ביותר בהיצע של המותג עד היום.

עיצוב חיצוני

כראוי לשמו זהו כלי גדול. הוא ארוך ב־23 סנטימטרים מהדאסטר, גבוה ממנו ב־9 סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית. הממדים מודגשים על ידי עיצוב של רכב פנאי קשוח עם חרטום רבוע, עתיר זוויות וממוסגר על ידי מכסה מנוע מאסיבי עם שלל זוויות ותפיחות ופנסי LED מתוחכמים.

מהצד בולטים הגובה החריג של הרכב ומרווח הגחון הנכבד שלו כמו גם תפיחות גלגלים שריריות, חישוקים נאים ומרווח גחון גבוה. עמוד הגג האחורי מזכיר קצת את טויוטה לנדקרוזר דור קודם ואילו הזנב שואל אלמנטים מהמותג ג'יפ ומציג באותיות ענק את שם המותג "דאצ'יה". בסך הכול, הרכב יכול למלא בקלות תפקיד של רכב פנאי עתיר סטטוס אם יישא עליו שם של מותג יפני או קוריאני.

פנים הרכב

רצפת תא הנוסעים ממוקמת גבוה ודורשת מקצרי הרגליים להיעזר במסגרת הדלתות בעת הכניסה לרכב והיציאה ממנו. הבונוס הוא תנוחת ישיבה גבוהה וצופה למרחוק כמו בכלים גדולים ויוקרתיים. הראות לפנים מעניקה תצפית טובה לפינות הרכב, שמסייעת לנהיגה בשטח טכני והראות לאחור ולצדדים סבירה אם כי מערכת המצלמות ההיקפיות היא די בסיסית.

מוטיב ה־XL מאפיין גם את מרחב הפנים. המושבים הקדמיים יכולים לאכלס בקלות שני מבוגרים רחבים בגובה 1.8 מ' פלוס, מבלי שראשם יהיה אפילו קרוב לגג. גם היושבים מאחור נהנים ממרחב ראש בשפע והמושב רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אם כי הנוסע שבאמצע יצטרך להשלים עם תנוחת ישיבה לא נוחה. נראה, שגם דאצ'יה מייעדת את המושב הזה לשניים.

את החבילה השימושית משלים תא מטען רחב ושטוח בנפח של כמעט 500 ליטר במצב הרגיל. כאשר המושב האחורי מקופל' התא יכול לאכלס בנקל אופני הרים, עגלות או ערימה רצינית של מזוודות.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של הגרסה ההיברידית הוא במתכונת דומה לדאסטר הייבריד החדש, שעמד כאן למבחן לפני מספר חודשים. בגרסה הבכירה יש לו לוח מחוונים דיגיטלי גדול, צבעוני וחד, אם כי הגרפיקה קצת נאיבית, ומסך מולטימדיה גדול ועבה שמתרומם מתוך החלק התחתון של עמדת הפיקוד.

ממשק האנוש ברור ונוח לתפעול, אבל יש בשוק מסכים עם תגובה זריזה יותר. לצד תפריטי המגע יש כמות מכובדת של מתגי מגע פיזיים אבל חלקם, כמו למשל מתג השליטה במערכת הקול ובבקרת השיוט, חבויים עמוק מתחת להגה. זהו פטנט שלקוח מדגמים של רנו מלפני 15 שנה וכבר אז הוא לא היה מוצלח במיוחד.

ואם כבר עוסקים ב"רטרו" למרות השדרוג בממדים, בעיצוב החוץ הפנים ובנראות, דאצ'יה ממשיכה להיצמד למסורת של שימוש בחומרי דיפון פנימיים זולים בתא הנוסעים ויש גם המון מתגים זולים למגע. אז נכון ש"רטרו" הוא גימיק נחמד אבל בעידן, שבו כל יצרן סיני זול כבר יודע להעניק תחושת פרמיום, ייתכן שהגיע הזמן להתקדם.

מנוע וצריכת דלק

הגרסה ההיברידית שעמדה למבחן מצוידת במנוע 1.8 ליטר נטול טורבו, מנוע חשמלי וסוללה עם הספק משולב של 155 כ"ס. כאשר הסוללה הקטנה טעונה, הרכב גולש בשקט מופתי בעיר ואפילו במהירויות בין עירוניות ומסוגל לייצר תאוצות די נמרצות.

אבל כאשר הסוללה מתרוקנת, וזה קורה די מהר, או כאשר מטילים על המנוע עומס בהאצה בעלייה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה בקול מוחשי וצורם, שמצליח לחדור מבעד לבידוד. העברת הכוח בין החשמל לבנזין די חלקה ובשיוט על כביש מהיר המנוע די שקט. הבונוס העיקרי של מערכת ההנעה הוא צריכת דלק מרשימה, בסביבות 20 ק"מ בתנאים ריאליים, שיכולה להעניק לנהגים מתונים טווח של מעל 600 ק"מ פלוס בין תדלוקים.

על הכביש

על הכביש הביגסטר מפתיע לטובה ולא רק "ביחס לדאצ'יה". למרות מרווח הגחון הגבוה נטיית הגוף בפניות מרוסנת מאד ועל כבישים הרכב מעביר משקל בחינניות ומבלי לייצר מחלת ים. אחיזת הכביש על משטחים חלקלקים טובה וכך גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההיגוי לא הכי חד ומדויק, אך הוא שומר על היזון חוזר סביר.

בולמי הזעזועים נוטים לצד הנוקשה ופגישה בפסי הרעשה עלולה להקפיץ את המרכב והנוסעים. אבל ברוב המקרים שיבושי כביש מנוטרלים בצורה בוגרת ונטולת דרמה.

הגרסה ההיברידית מצוידת בהנעה קדמית בלבד, אבל עם מרווח גחון של 22 ס"מ ותכנון הנדסי מוקפד של הגחון - הוא יכול לצלוח לא מעט שבילי עפר וחצץ מחורצים שרוב דגמי הקרוס־אובר "המשפחתיים" לא יתקרבו אליהם. מי שמחפש רכב לאתגרי שטח עשוי למצוא את מבוקשו בגרסת הבנזין כפולת ההנעה, שאחרי מיגון ראוי יכולה לספק יכולת שטח רציניות. אבל זו מגיעה עם תיבה ידנית בלבד, מה שמוריד אותה מהפרק עבור בערך 99% מהלקוחות בישראל.

מחיר

המחיר של דאצ'יה ביגסטר היברידית מתחיל ב־170 אלף שקל ונוסק עד 185 אלף שקל לגרסה המאובזרת בה נסענו. אלו הם מחירים שמציבים את הרכב בקרבה רבה לדגמים של מותגים מבוססים מיפן וקוריאה, שלא לדבר על המתחרה מבית ג'רי טיגו עם הנעת פלאג־אין. גם בחברה המכובדת הזו יש לביגסטר מה להציע, אבל נדרש עוד מאמץ כדי להשאיר מאחור את מורשת ה-Low-Cost. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קורולה קרוס הייבריד 2025

180־193 אלף ש' עולה הקרוס. העיצוב יותר משפחתי, תא הנוסעים מרווח, איכות הייצור טובה. תא המטען מסתפק ב־425 ליטר, מערכת הנעה היברידית מייצרת 140 כ"ס וצריכת הדלק היא 20 ק"מ לליטר.

קורולה קרוס הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

קיה ספורטאז' הייבריד 2025

198־208 אלף ש'. הרכב מצויד בהנעה קדמית והוא ארוך מגרסת הספורטאז' הרגילה. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס. תא הנוסעים מרווח ומאובזר.

קיה ספורטאז' הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בניין גב־ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש בולם פשרה שהותירה את משקיעי גב־ים ללא פיצוי

בעל מניות בגב־ים הגיש תביעה ייצוגית בטענה כי מכירתה לנכסים ובניין קיפחה את הציבור ● הוסכם כי נכסים ובניין תתרום 4 מיליון שקל לחיילים, אך ביהמ"ש מתנגד: "הקבוצה לא מקבלת דבר"

ארז צדוק / צילום: פרטי

מנהל תיקים ביום, סופר בלילה: העלילה החדשה של ארז צדוק

ארז צדוק, בעלי בית ההשקעות אביב המתמחה בהשקעות הוגנות, מוציא ספר חמישי ושומר על אופטימיות: "תהיה פה צמיחה כלכלית, וכולנו רואים את זה עכשיו. בהשוואה לדורות הקודמים, אנחנו בני מזל"

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

המחוזי קבע כי פסק הבוררות שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, בנוגע לסכסוך בין היהלומן דן גרטלר לאנשי העסקים מנדי ומשה גרטנר, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין - אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין "לשם השלמתו" ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים, אך מתחה עליו ביקורת לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה, והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על אילו נכסים ההטבה חלה, ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

מנכ''ל OpenAI סם אלטמן ומנכ''ל אמזון אנדי ג'סי / צילום: ap

38 מיליארד דולר: עסקת הענק של אמזון עם OpenAI

ענקית הבינה המלאכותית של סם אלטמן נפרדת ממיקרוסופט ופונה לאמזון בהסכם ענק לרכישת שירותי ענן ב־38 מיליארד דולר ● המהלך נועד להתמודד עם המחסור בכוח מחשוב לעיבודי AI ● מניית אמזון מזנקת ב־10%

קמפיין וולט שעלה בסוף השבוע / צילום: צילום מסך

פניתם לוולט וקיבלתם הודעה שהנציג דובר אנגלית? זו הסיבה

בחודשים האחרונים מצאו באפליקציית המשלוחים פתרון לעומס הפניות: חלקן מנותבות לנציגי שירות הממוקמים בגאורגיה, שלא תמיד מתקשרים היטב עם הלקוחות ● לפי החברה, שמעסיקה כ־1,400 נציגי שירות בישראל, מדובר בעיקר בזמן אירועי ספורט גדולים ובערבי חמישי

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

האם יש למועמדים סיכוי מול ממדאני / צילום: Reuters, RYAN MURPHY

הבוחרים בניו יורק לא מחכים: נתון שיא בשלב ההצבעה המוקדמת

מערכת הבחירות הסוערת לראשות ניו יורק מגיעה לישורת האחרונה, ושורה של סוגיות ליבה עומדות במוקד ● המועמד המוביל זוהראן ממדאני, המזוהה עם השמאל, מבטיח למסות עשירים וליישם מדיניות סוציאליסטית ● קרוב ל־600 אלף כבר הצביעו בשלב המוקדם

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בת"א, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה כי האלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון היא הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה כי אישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

אילוסטרציה / אילוסטרציה: Shutterstock, olesia_g

3,000 עסקים ישראלים ישתתפו בשופינג IL שיתקיים השבוע

שליש מהעסקים באירוע שיזמה גוגל גם מייצרים בישראל - הנתון הגבוה ביותר בשנים האחרונות ● כ-100 מצהירים על סכנת סגירה מיידית בשל המלחמה

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

ארונותיהם של החטופים החללים סהר ברוך ועמירם קופר / צילום: דובר צה''ל

שלושת ארונות החללים החטופים הועברו לידי צה"ל וחצו לשטח ישראל

השיירה עושה את דרכה למרכז הלאומי לרפואה משפטית, שם יבוצע הליך הזיהוי ● לטענת חמאס אחד מהשלושה הוא אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה ● דיווח באל-ג'זירה: מתנהלים מגעים כדי להבטיח את נסיגתם של מחבלי חמאס מהאזורים שמעבר לקו הצהוב ● עדכונים שוטפים

מצעד של קבוצת פוליסריו, התנועה לשחרור סהרה המערבית / צילום: ap, Guidoum Fateh

תפקידה של ישראל בעסקה שתצייד את מרוקו במטוסי F-35 אמריקאים

הממלכה הצפון־אפריקאית מעוניינת לרכוש מארה"ב מטוסי קרב בשווי 17 מיליארד דולר, ברקע המתיחות בסהרה המערבית ● לפי דיווחים, ישראל לא מתנגדת לעסקה ותשתף פעולה בהליך ● הרצון להתחמש מסביר את "השקט התעשייתי" שהפגינה מרוקו במהלך המלחמה

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בארץ": החשדות, הנחקרים והמעצר של יו"ר ההסתדרות

שוחד, מרמה והפרת אמונים - פרשת "יד לוחצת יד" מטלטלת את המשק ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד נעצר בחשד שקיבל לכאורה כסף וטובות הנאה מסוכן הביטוח עזרא גבאי ● ביהמ"ש קבע כי בר־דוד יישאר במעצר עד 10 בנובמבר מחשש לשיבוש חקירה ● המשטרה: מדובר ב־13 פרשיות שחיתות, שכל אחת מהן יכולה לעמוד בפני עצמה, עם מעל 300 נחקרים ומעורבים

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים