גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל בנתה "גשר לשלום" עם ירדן. למה הוא לא בשימוש?

התוכנית להקמת אזור התעשייה המשותף עם ירדן קיימת במשך עשורים ● רגולציה, בירוקרטיה ואינטרסים מנוגדים מונעים הפעלה גם של המעט שכבר הוקם ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי פרויקט "שער הירדן"

שלומי פוגל (מספנות ישראל), קאסם אל־טביישי ויובל יעקובי (מנכ''לי הפארק בירדן וישראל), 2014 / צילום: Reuters, Baz Ratner
שלומי פוגל (מספנות ישראל), קאסם אל־טביישי ויובל יעקובי (מנכ''לי הפארק בירדן וישראל), 2014 / צילום: Reuters, Baz Ratner

איך שומרים על היחסים העדינים עם ממלכת ירדן, שחולקת עם ישראל את הגבול הארוך ביותר שלנו? אחד המישורים הוא שיתוף פעולה כלכלי, בשאיפה לקדם "שלום בין עמים" ולא רק בין ממשלות. אחד הפרויקטים המרכזיים בחזון זה הוא הקמת פארק תעשייה ותעסוקה משותף באזור עמק המעיינות - הידוע כפארק "שער הירדן".

אבל המיזם השאפתני הזה נשאר ברובו על הנייר - ולא רק באשמת הירדנים. בשורות הבאות נגולל את סיפורו העגום של המקום שאמור היה להיות המודל העולמי של "שלום כלכלי".

אזור היסטורי

המסע שלנו מתחיל ב־26 באוקטובר 1994, עם חתימת הסכם השלום ההיסטורי בין מדינת ישראל לממלכת ירדן. ההסכם הניח את היסודות לשיתוף פעולה אזרחי, כלכלי וסביבתי בין המדינות. לצד הסדרת הגבולות ועניינים ביטחוניים, הסכם השלום כלל חזון להקמת פרויקטים כלכליים משותפים בגבול שבין המדינות.

היחסים הקרובים בין ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, לבין המלך חוסיין, סייעו להתוות רעיונות כמן תעלת הימים, שיתופי פעולה בחשמל, רכבות ותשתיות כלכליות. אלא שעם השנים - ובעיקר מאז רצח רבין והתדרדרות יחסי ישראל והפלסטינים - היחסים בין המדינות התקררו, התרחקו מחלום השלום ההוא של אמצע שנות ה־90 - ורוב היוזמות הכלכליות לא יצאו אל הפועל.

אבל בין הרעיונות בלט פרויקט "שער הירדן" כיוזמה בינלאומית פורצת דרך להקמת אזור תעשייה ותעסוקה משותף לשתי המדינות באזור עמק המעיינות. מדובר באזור גאוגרפי בעל חשיבות היסטורית וסמלית, שבו עבר הקו של הרכבת החיג'אזית דרך עמק יזרעאל לחיפה, ואשר שימש במשך עשרות שנים כאזור ספר בעל פוטנציאל תשתיתי, חקלאי ותיירותי. אלא שהפוטנציאל נותר לא ממומש במשך זמן רב.

לכן, הרעיון היה ליצור שיתוף פעולה אזרחי־כלכלי ישיר שיאפשר ייצור, מסחר, לוגיסטיקה ותעסוקה, תוך הסרת חסמים מדיניים ובירוקרטיים. זאת, בתוך פארק תעשייה אחד שיורכב משני אזורים משלימים: האזור הירדני - המשמש כאזור תעשייה לכל דבר, שבו יוקמו מפעלים, מחסנים, מרכזים לוגיסטיים, מתקני עיבוד מזון, תעשיות קלות וטכנולוגיות נקיות; האזור הישראלי - שישמש כאזור תמיכה וניהול, שבו יוקמו מרכזים רפואיים, מבני שליטה, אזורי קבלת עובדים ומבקרים, תחנות בדיקה ומיון, אזורי מסחר ומשרדים.

ניצול יתרונות יחסיים

לטובת העניין ישראל הקצתה כ־245 דונם וירדן כ־700 דונם. אם שמתם לב שיש כאן חוסר סימטריה בהקצאת השטחים, זה לא במקרה: אופן הפעולה של הפארק מבוסס על עיקרון של מינוף היתרונות היחסיים של כל מדינה: ירדן תספק קרקעות נרחבות, כוח עבודה זול ונגישות אזורית לשווקים במזרח התיכון (על ידי מיתוג התוצרת כמיוצרת בירדן ולא בישראל); ישראל תספק ידע טכנולוגי, ניסיון תעשייתי, ניהול מתקדם ותמיכה במערכות לוגיסטיקה ושיווק.

מטרותיו המרכזיות של פרויקט "שער הירדן" הן חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי והאזרחי בין מדינת ישראל לממלכת ירדן, קידום התעסוקה בצד הירדני תוך ניצול יתרון יחסי בשוק העבודה, עידוד השקעות ישראליות ובינלאומיות, יצירת אזור חיץ אזרחי־מסחרי שיתרום ליציבות האזורית ולחיזוק הביטחון, וכן קידום הפיתוח הכלכלי והחברתי של הפריפריה הישראלית בצפון־מזרח הארץ, ובפרט באזור עמק המעיינות.

הפארק, כך קיוו, ימשוך השקעות בינלאומיות, בעיקר בתחומים של תעשייה קלה, עיבוד חקלאי, טכנולוגיות מים, אנרגיה מתחדשת, טקסטיל, שירותים רפואיים וחברות הזנק בתחום האגרוטק. למעשה, הקמת התשתיות מתבצעת בסיוע מענקים בינלאומיים, כולל סיוע מארצות הברית, גרמניה והאיחוד האירופי. כך, הפארק עשוי לשמש גם כמודל לפיתוח אזורים דומים במזרח התיכון, כמרחבים כלכליים חוצי גבולות שמבוססים על אינטרס משותף, כלכלה משולבת ויחסי גומלין אזרחיים.

לא בכדי הפרויקט מתואר כגשר בין מדינות - שכן אחד המרכיבים העיקריים בפרויקט הוא הקמת גשר חדש בין שני חלקי הפארק הקבוע להולכי רגל וכלי רכב קלים, שנבנה כחלק בלתי נפרד מהפרויקט ומאפשר מעבר ישיר של עובדים, משקיעים, סחורות וציוד. זאת, ללא צורך באשרות כניסה רגילות, אלא באמצעות מנגנון מעבר ייעודי המנוהל על ידי רשות המעברים של ישראל בשיתוף עם הגורמים הירדנים.

ומי מנהל את כל זה? בישראל הניהול מתבצע על ידי חברת "שער ירדן בע"מ", בשיתוף המועצה האזורית עמק המעיינות, משרד הכלכלה, רשות מקרקעי ישראל, רשות המעברים, ומשרדי ממשלה נוספים. בצד הירדני, הגוף המרכזי שמנהל את הפרויקט הוא הוא הקרן הירדנית לפיתוח כלכלי.

יש גשר, אין מעבר

על אף הפוטנציאל הרב הגלום בפרויקט "שער הירדן", יישומו נתקל בשורה של אתגרים מדיניים, מוסדיים וציבוריים, המעמידים בספק את קצב ההתקדמות ואת יכולת המימוש שלו. צריך לומר ביושר שירדן היא לא השותף האידאלי להוצאה לפועל של מיזמי ענק: כבר עשרות שנים שהיא נמצאת במצב כלכלי מורכב, כשהיא מתמודדת עם קליטה מאסיבית של פליטים מעיראק ומסוריה, שיעורי אבטלה גבוהים, גירעון תקציבי ותלות משמעותית בסיוע חוץ.

אבל זה לא אומר שהצד הישראלי חף מטעויות. דו"חות מבקר המדינה ומקורות ממשלתיים מצביעים על ליקויים בתיאום בין משרדי הממשלה, היעדר גוף מתכלל שאחראי על קידום המיזם, עיכובים בתקצוב וחלוקת אחריות עמומה בין רשות מקרקעי ישראל, משרד הכלכלה, המועצה האזורית ויתר הגופים הרלוונטיים.

זאת, כשבמקביל ממשלת ישראל עושה לאורך השנים מספר ניסיונות כדי בכל זאת להפיח חיים בפרויקט "שער הירדן". החלטות ממשלה שהתקבלו בשנים 2012 ו־2013 אומנם קבעו את המסגרת הראשונית לפיתוח הפארק, אבל גם הן לא הצליחו להביא למימוש המיזם. הקשיים העיקריים הגיעו דווקא מהשדה הרגולטורי והבירוקרטי.

למשל, ההקמה הפיזית של הגשר עצמו הושלמה כבר ב־2018, אבל הוא לא הופעל. למה? כי לא קיים בחוק הישראלי מודל מוסדר למעבר בינלאומי מסוג זה. רשות שדות התעופה, הפועלת לפי תקנות ביטחוניות מחמירות, אינה ערוכה למנגנון כזה, וגם גופים כמו השב"כ לא היו מוכנים לכך. במשך שנים רבות ניסו להפעיל את הפרויקט ללא מסגרת חוקית מתאימה, ללא הועיל.

ואז, ביולי 2022, התקבלה החלטת ממשלה 1806 שניסתה להתמודד עם כל זה, לאושש את המיזם ולעבור לשלב ההפעלה, תוך גיבוש מתווים חדשים שיאפשרו התקדמות הדרגתית. עד כמה היא הצליחה?

הפרויקט נשאר תקוע

בניגוד לתקוות, גם ההחלטה הזאת לא צלחה את אותם מכשולים שבהם נתקעו קודמותיה. מתוך תשעה סעיפים אופרטיביים שהוגדרו לקידום הפרויקט, רק אחד יושם במלואו (11%), שניים יושמו חלקית (22%) ושישה כלל לא יושמו (67%), מה שממחיש את שהמורכבות והתאגרים לא התפוגגו גם בחלוף השנים.

למרות ההחלטה להפעיל את הצד הישראלי של הפארק בשלב הראשון, הוא לא נבנה - ופרויקט ההפעלה נותר תקוע. רמ"י העניקה אישור עקרוני להקצאת מקרקעין, אבל נותרו מחלוקות בנוגע לגישה לשטח ולשלבים הבאים. מאז ומתקיים מו"מ פנימי בין משרדי הממשלה, אך ללא התקדמות ממשית.

בנוסף, אמור היה לקום צוות בין־משרדי שיהיה אחראי על תכלול ותיאום הפעולות הנדרשות לצורך ביצוע ההחלטה. אבל אז הממשלה נפלה (ממשלת בנט־לפיד), התהליך כולו נעצר, הצוות לא קם ולא התקבלה החלטת המשך. היות שהצוות היה אמור לרכז את הקמת המבנים הזמניים במסוף הפארק, העובדה שהוא לא הוקם הביאה לכך שגם המבנים הזמניים לא הוקמו, משום שלא התקיימה עבודת תיאום בין המשרדים, לא גובשו תוכניות להקמת המבנים ולא הוסדרו צרכי התפעול והאירוח שנקבעו בהחלטה.

משיכות חבל בממשלה

מה עיכב את היישום של ההחלטה? בעיקר עבודת הממשלה. לכל גוף ממשלתי או סטטוטורי היו אינטרסים שונים שהשפיעו על קידום המיזם. זה כמובן לגיטימי וראוי שכל פונקציונר יציף את הבעיות שהוא מוצא בתחומו - אבל במבחן התוצאה אי אפשר היה להתגבר על הקשיים האלה.

כך, משרד הכלכלה חשש מפגיעה בתעשיינים מקומיים עקב הגברת התחרות, אגף התקציבים במשרד האוצר הסתייג מהשקעה בפרויקט ללא תשואה כלכלית מיידית, רשות שדות התעופה ראתה בגשר איום פוטנציאלי על מעברים קיימים ודרשה תקציבים משמעותיים כתנאי להפעלתו - והגופים הביטחוניים (כמו השב"כ והמשטרה) גם הם הביעו בהתחלה חששות מהמודל הייחודי של שיתוף פעולה אזרחי־אזורי, אם כי הם לבסוף נתנו את הסכמתם לאחר שנקבעו הסדרים תפעוליים מתאימים.

בדרך כלל, כשכל צד מושך לכיוון שלו, אמור לבוא גורם "עליון" שיחתוך הכרעות. הפעם, התפקיד הזה הוטל על המשרד לשיתוף פעולה אזורי. הבעיה היא שכשמי שאמור להוביל את מיזם הענק הזה הוא משרד קטן שיש לו משאבים מצומצמים - קשה מאוד להניע פעולה ולהתגבר על התנגדויות.

למרות זאת, לאחר שקמה הממשלה הנוכחית ובראשות המשרד לשיתוף פעולה אזורי הועמד השר דוד אמסלם, המשרד החל להיכנס לתנופת עשייה - ודחף קדימה את הפיתוח המלא של הצד הישראלי של שער הירדן. ההנחיה הייתה להתחיל בעבודות פיזיות בשטח (לרבות גידור, מדידות ופריצת דרכי גישה), במטרה לשדר רצינות כלפי ירדן והקהילה הבינלאומית. לראשונה הוקצה תקציב ייעודי בסך 55 מיליון שקלים לשביל גישה, ונעשו הכנות לקראת ביצוע בשטח. אחת הסוגיות המרכזיות שעיכבו את המיזם הייתה תקצוב בניית ותפעול המעבר, סוגיה שעדיין לא הוסדרה במלואה.

שער אסטרטגי

למרות הקצאת התקציב והצעדים הראשוניים שבוצעו, לא ניתן היה להתקדם ללא יישוב המחלוקות בין הגורמים המעורבים. למרות ההתקדמות התכנונית, לאחר שפרצה המלחמה ב־7 באוקטובר, כל הפעולות נעצרו, התקציבים הוקפאו והעבודות בשטח נפסקו.

כיום, הפרויקט מצוי בשלב מתקדם מבחינה הנדסית ומוסדית, אך יישומו בפועל תלוי בפתרון סוגיית ההפעלה: כל עוד אין הסכמה בין רש"ת, משרד התחבורה, אגף התקציבים והגורמים הביטחוניים לגבי אופן ניהול ותפעול המעבר לא ניתן להפעיל את הגשר, גם אם התשתיות יושלמו במלואן. לי בת הבעיה, אם כן, נותרת זהה: אין מנגנון תפעולי מוסכם ומעוגן - ולכן החלטת הממשלה לא יושמה באופן אפקטיבי.

כיום, על רקע המצב האזורי והגלובלי המשתנה, חשיבותו של פרויקט "שער הירדן" הולכת ומתעצמת. בפרט, חיזוק יחסי החוץ ושיפור הקשרים עם מדינות השכנות - ובייחוד ירדן - הפכו לקריטיים מתמיד. במסגרת הסכמי אברהם והדינמיקה החדשה שנוצרה באזור, הפרויקט מהווה פלטפורמה מרכזית לקידום שיתופי פעולה כלכליים, מדיניים וביטחוניים בין ישראל לבין שכנותיה ושותפיה האסטרטגיים. לכן, יישומו המוצלח של "שער הירדן" הוא לא רק אינטרס כלכלי, אלא מהווה נדבך חשוב בשמירה על יציבות אזורית ובהעמקת יחסי החוץ, ומאפשר לישראל להוביל תהליכים אזוריים בעלי חשיבות מדינית אסטרטגית רבה בנקודת הזמן הנוכחית.

עוד כתבות

הפקולטה. למה חשוב לשאול שאלות דווקא כשנדמה לנו שיש ודאות / צילום: Shutterstock

מהנחתת מטוס לתיאוריות קונספירציה: למה חשוב לשאול שאלות דווקא כשנדמה לנו שיש ודאות

מה הקשר בין שקי רוח בשדה תעופה לבין התפשטות של פייק ניוז, ואיך זה משפיע על קריאת דוחות כספיים וקבלת החלטות? ● מודעות להטיית האישוש ואימון בחשיבה ביקורתית ישפרו את הביצועים שלנו, גם אם זה פחות נוח

עסקאות השבוע. בכמה נמכרה דירת 2 חדרים ברחובות / צילום: סאשה בנימינוביץ'

דירה להשקעה ברחובות עמדה 3 חודשים על המדף. בכמה נמכרה?

במרכז הצפוני של העיר רחובות, נמכרה דירת שני חדרים, בשטח של כ־38 מ"ר תמורת 1.35 מיליון שקל ● הדירה עמדה כשלושה חודשים על המדף ● מחיר השיווק שלה התחיל גבוה יותר, וירד בהתאם לתגובת השוק ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

מסתדרים לפי הגודל: שלושת הבנקים שכבשו את פסגת הפרסומות הזכורות

לאומי עלה בקמפיין חדש, השקיע פחות כסף מהמתחרים והתברג במקום הראשון בזכירות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני נמצא הפועלים, ובמקום השלישי מזרחי טפחות ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת, שוב, לביטוח 9

סרח מ''המומינים''. בברוקלין חששו שיתפרש כגזענות, ברשתות קראו: ''צדק לסרח!'' / צילום: צילום מסך

הפוליטיקלי קורקט שוב מכה: הפעם סרח ומרגרט אטווד חטפו

סערת ה־PC הגיעה גם לעמק המומינים:  בברוקלין הסירו את דמותו של "סרח" מתערוכה מחשש שתתפס כגזענית ● ההסרה מעוררת דיון רחב על הקו האדום של התקינות הפוליטית הנע בין הגנה על קבוצות מיעוט לבין צנזורה של קלאסיקות תרבותיות

הדרכה על כתיבת ערכים בוויקיפדיה / צילום: ap, Susan Haigh

אנטישמיות והטיות אנטי-ישראליות: הקונגרס פתח בחקירה נגד ויקיפדיה

ועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקאי החלה בחקירה חריגה נגד קרן ויקימדיה, המפעילה את ויקיפדיה ● הסיבה: טענות שלפיהן מדינות זרות וגורמים פוליטיים ניצלו את הפלטפורמה הפתוחה כדי לקדם תעמולה, וגם להכניס נרטיבים אנטי–ישראליים ואנטישמיים

מיירט ''טמיר'' משוגר מסוללת כיפת ברזל (בעיגול: המשקיע פיטר ת'יל) / צילום: דוברות משרד הביטחון

הישראלים שמייצרים טילים בעשירית מחיר ורוצים להתחרות ברפאל

בשקט בשקט מתגבשת בתל אביב תעשייה חדשה: יזמי הייטק צעירים מפתחים טילים ומיירטים מוזלים, שנועדו להתמודד עם רחפנים ונחילי כטב"מים - איום שהולך ומשתכלל ● מאחורי הקלעים מדובר במרוץ יקר, חשאי ורווי סיכונים - שבו גם טעות קטנה אחת עלולה למחוק שנים של פיתוח

באיזה צבע מסמנים עליית מניה בבורסות בסין? / צילום: Shutterstock

מי הכוכבת שהעלתה פוסט עם המילים "המורה לאנגלית והמורה לחינוך גופני מתחתנים"?

באיזה צבע מסמנים עליית מניה בבורסות בסין, מהו שלום קרתגו, מי מכהן כשר המקשר בין הממשלה לכנסת, ומהו הסימן של זהב בטבלה המחזורית? ● הטריוויה השבועית

האחים אסף ונדב פתאל / צילום: משה אפנזר

האחים פתאל מגיעים לאירוע ראשון כמנכ"לים של רשת המלונות המשפחתית

האחים אסף ונדב פתאל הגיעו להשקת מלון הבוטיק "נוצ'ה" בירושלים, האירוע הראשון שלהם כמנכ"לים החדשים של הרשת ● וגם: מנכ"ל חדש לאיטונג

פטראוס ואובמה באפגניסטן. 20 שנות מלחמה הסתיימו בכישלון חרוץ / צילום: ap

מה התועלת בשליחת עוד ועוד חיילים לשטח? הלקח של אובמה מאפגניסטן

אובמה חשב שדייוויד פטראוס יסלול את הדרך לניצחון באפגניסטן. לאחר 2,500 הרוגים ו־4 טריליון דולר הוא נזכר בשיר על "האישה שבלעה סוס ומתה בסוף"

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

מקרון ניסה לפגוע בתעשיות הביטחוניות הישראליות, אבל נכשל

דירוג מגזין "דיפנס ניוז" לשנת 2025 מצביע כי אלביט, התעשייה האווירית ורפאל שמרו על מעמדן הגבוה בתעשייה הביטחונית הבינלאומית, על אף אתגרים שונים כגון הגבלת ההופעה בתערוכות הנשק בצרפת ● את העשירייה העולמית מובילה ארה"ב עם שש חברות ביטחוניות

פרינס וכוחות ביטחון באקוודור. הנשיא נובואה רוצה להציע לארה''ב בסיס ימי / צילום: Reuters, Santiago Arcos

הוא ייסד את הצבא הפרטי הגדול בעולם, ועכשיו מטפל במשימות שאף אחד לא רוצה

אריק פרינס קנה את מעמדו באמצעות בלאקווטר, תאגיד הלוחמים שהקים והשליט סדר במוקדים רבים בעולם ● אלא שאז הואשם בהרג אזרחים בעיראק, ונאלץ למכור אותו ● עכשיו יש לו חברה חדשה, שמטפלת בבעיות שארה"ב הוציאה מתחום אחריותה ● בין השאר היא צדה כנופיות סמים בהאיטי ובאקוודור ומסייעת בגביית מיסים במכרות בקונגו

מגן אור / צילום: דוברות משרד הביטחון

כולם מדברים על אלביט ורפאל, אבל מי באמת עומד מאחורי הלייזר ליירוט טילים

מאחורי מגן אור, מערכת ההגנה האווירית באמצעות לייזר שצפויה להימסר לצה"ל עד סוף השנה, עומדים משרד הביטחון, אלביט ורפאל ● אלא שכעת גלובס חושף כי חברה ישראלית קטנה שמתמחה בפיתוח וייצור לייזרים ואת שמה לא ניתן לפרסם מסיבות ביטחוניות - מעורבת עמוק בפיתוח הפרויקט הראשון מסוגו בארץ

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: באדיבות אנבידיה

נתונים חדשים מגלים: כמעט 80% מעובדי אנבידיה הפכו למיליונרים. כמה כסף יש להם?

מאחורי הזינוק במספר המיליונרים עומדת בראש ובראשונה תוכנית רכישת המניות לעובדים שמאפשרת רכישה של מניות החברה בהנחה של 15% ● לפי נתונים חדשים, כ-78% מהם מחזיקים הון של לפחות מיליון דולר, וכמחציתם אף עברו את רף ה-25 מיליון דולר

פיצה / צילום: דוד מויאל

כל חובב פיצה ימצא את מה שהוא אוהב במסעדה הזו ברעננה

"דולצ'ה" מציעה פיצות נאפוליטניות משובחות ממחמצת ופסטות בעבודת יד. אחותה החדשה, "אמריקן דולצ'ה", מתמקדת בגרסה האמריקאית

ZEEKR 7X / צילום: יח''צ

אצל יצרן מערבי רכב כה מרשים ומושקע היה עולה כפול

הסינית החדשה ZEEKR 7X לא מושלמת מבחינה דינמית, אבל רמת האבזור, הטווח והתמחור של גרסת הלונג ריינג' מציבים איום ממשי על טסלה Y ● מבחן דרכים

נל זינק. העתיקה את חייה מארה''ב לגרמניה, ונקודת המבט ניכרת / צילום: Reuters, DPA / Picture Alliance

דמויות צבעוניות, דיאלוגים שנונים וברלין: "אחותי אירופה" צולל לעומקי ההגירה התרבותית

הרומן החדש של נל זינק, אחת הסופרות הנועזות הפועלות כיום באמריקה, מציע מבט זר ומרענן על ברלין ● בסיפור קצר וקריא במיוחד, מתכנסת חבורה אקראית של מכרים ובני משפחה במסע אחר זהות. בזמן טקס פרס ספרותי שמשתבש, החבורה נקלעת לסיטואציה בלתי צפויה

שקיעתו של הרחוב הכי הומה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

אחד הרחובות החשובים של תל אביב נקלע למשבר עסקי: "הכל רע כרגע"

עבודות הרכבת הקלה, ריבוי פרויקטי התמ"א ויוקר המחיה הגובר הפכו את אבן גבירול מרחוב שוקק חיים לאזור גווע ושומם ● העסקים מדווחים על צניחה בהכנסות, מוסדות מיתולוגיים נסגרים, ועל פיצוי אין מה לדבר ● האם יש סיכוי שהוא יחזור לתקופת הזוהר ביום שאחרי ומה צפוי להישאר ממנו?

המחשב העסקי ExpertBook P3405 של אסוס / צילום: יח''צ

יוצא לעבודה: המחשב העסקי החדש של אסוס

באסוס מייעדים את מחשב ה-ExpertBook החדש כך שיתאים לבסיס רחב של עובדים, ומציגים לראשונה שילוב של יישומי בינה מלאכותית - אך אלה מלאי טעויות ומתקשים לספק תוצאות ראויות ● בצד החיובי, המחשב הנייד פונקציונלי, כולל מספר גבוה של חיבורים, ומתמודד היטב עם עומס של משימות

ירושלים צעדה מגשר המיתרים - 701  ימים בגיהנום בעזה - זעקת העם עם משפחות החטופים / צילום: רונית שפירו

בצל הרחבת הלחימה: המונים מפגינים למען חטופים בת"א ובירושלים

המונים מפגינים בת"א ובי-ם; אימו של החטוף חשפה שיחה עם נציג צה"ל: "הסיכון גובר מול העצמת התמרון" משפחתו של אלון אהל מתירה לפרסם תיעוד מתוך סרטון חמאס ● משפחותיהם של החטופים מזהירות כי החלטת הדרג המדיני להמשיך במבצע הצבאי מגבירה את הסכנה לחייהם ● הנשיא טראמפ אמר בבית הלבן לכתבים כי ארה"ב נמצאת בעיצומו של "מו"מ עמוק מאוד" עם חמאס על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה ● צה"ל הודיע על מרחב הומניטרי בח'אן יונס ● דובר צה"ל בערבית אל"ם אביחי אדרעי בהתרעת פינוי לתושבי עזה ● 48 חטופים - 701 ימים בשבי • עדכונים שוטפים  

גם זה קרה פה / צילום: עמירם גיל, שלומי יוסף, גיל אליהו - הארץ

אמריקן איגל הוכיחה שקמפיין טוב יכול לשנות את כל התמונה העסקית

סידני סוויני מרימה את אמריקן איגל ● למה לתת לזדורוב פיצוי של מיליונים ● והתגובות הבעייתיות למבקר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק