גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנתיים מאז שנפתח הקו האדום, כל המדדים חיוביים חוץ מזה החשוב ביותר

זמני הנסיעה התקצרו, הדיוק מרשים, והקו התת־קרקעי הפך לסיפור הצלחה ● אך לא הכול ורוד: מספר הנוסעים בקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן רחוק מהתחזיות, הנסיעה במקטעים העיליים עדיין איטית, והשלמת הקווים הנוספים נדחית שוב ושוב ● בשורה אמיתית תגיע עם המטרו

השקת הקו האדום ב־2023 / צילום: יוסי כהן
השקת הקו האדום ב־2023 / צילום: יוסי כהן

לפני קצת יותר משנתיים, באוגוסט 2023, התחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, שנבנה במשך כמעט עשור ושינה את פני העיר. אחרי אינספור עיכובים, דרמות והשקעה של 19 מיליארד שקל, נולדה סוף־סוף מערכת הסעת המונים אמיתית בלב המטרופולין.

בלעדי | מה עומד מאחורי עזיבתה של ענקית התשתיות הקנדית WSP את ישראל
"נמות ולא נתקף": מרד המסים החדש של התחבורה הציבורית

מאז, הקו התת־קרקעי התגלה כסיפור הצלחה ומהירות הנסיעה הכוללת השתפרה דרמטית. אלא שהדרך למהפכה תחבורתית שלמה עוד ארוכה: הנגישות לתחנות מוגבלת, מספר הנוסעים רחוק מהתחזיות והעיכובים בהשלמת הקווים הבאים משאירים חלק גדול מהפוטנציאל של המערכת על הנייר.

הנוסעים: לא עטים על הרכבת

הקו הראשון של הרכבת הקלה מורכב משני קווים תפעוליים - R1 מבת ים לתחנה המרכזית בפתח תקווה (דרך יפו, ת"א, רמת גן ובני ברק); וקו R3 שנע בחלק התת־קרקעי מתחנת אליפלט בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה, שניהם נוסעים לשני הכיוונים.

מקור: נת''ע

לעומתם, קו השירות R2, שאמור היה לחבר בין בת ים לפתח תקווה, מופעל באופן חלקי בלבד - בניגוד להבטחות להפעלה תדירה של שלושת הקווים.

מפעילי הרכבת הקלה, חברת תבל של קבוצת אגד, מתגאים בכך שכ־ 99% מהנסיעות המתוכננות בוצעו - נתון מרשים אך נמוך מזה שאגד מצליחה להשיג בקווי האוטובוס שלה (ברבעונים מסוימים כחצי אחוז בלבד של אי־ביצוע).

מדובר ב־2.46 מיליון ק"מ נסיעה מתוך 2.49 מיליון שתוכננו - עלייה של כחצי אחוז ברמת הזמינות לעומת השנה הראשונה. רמת הדיוק בזמנים בשנה החולפת עמדה על 97%.

בנת"ע ובתבל מציינים כי מספר הנוסעים זינק מ־1.7 מיליון בחודש הראשון להפעלה ל־2.7 מיליון ביולי האחרון - קפיצה של 38%. אלא שלפי גורמים המעורים בפרטים מדובר במניפולציה, משום שהממוצע היומי עדיין מדשדש סביב 110-120 אלף נוסעים ביום, הרחק מהתחזיות המקוריות שעמדו על 238 אלף. באתר נת"ע המספר כבר עודכן ל־200 אלף.

זמני הנסיעה: סיפור הצלחה עם כוכבית

החדשות הטובות באמת נוגעות לקיצור זמני הנסיעה. נסיעה מקצה לקצה בקו R1, שארכה עם פתיחת הרכבת 90 דקות, הצטמצמה ל־65 דקות בלבד כעת. בקו R3 קוצרו הזמנים מ־30 דקות ל־23 דקות.

הסיבה נעוצה בתוואי: בשונה ממרבית הרכבות הקלות בעולם שנעות מעל הקרקע, הקו האדום משלב נסיעה עילית בבת ים וביפו, כניסה לתוך מנהרות בתל אביב, רמת גן ובני ברק, ויציאה חלקית שוב מעל הקרקע בפתח תקווה.

המהירות בתת־הקרקע גבוהה בהרבה, וכך נוצר פער: בעוד שבבת ים הנסיעה איטית ומייגעת גם שנתיים לאחר פתיחת הקו, נוסע יכול להגיע בתוך 23 דקות מפארק המסילה בתל אביב ועד לקריית אריה בפתח תקווה.

נגישות לתחנות: המשוכה המשמעותית

משוכה משמעותית שעדיין עומדת בפני הצלחת הרכבת היא הקושי להגיע לתחנות. כך בעוד שתל אביב נערכה לפתיחת הקו עם רשת שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית שמזינים את התחנות, רשויות אחרות לא סיפקו פתרונות דומים.

משרד התחבורה, מצידו, לא קיים את הבטחותיו להפעיל רשת אוטובוסים משלימה. בדיקה שערך ארגון "15 דקות" על בסיס נתוני המשרד מדצמבר האחרון גילתה כי רק 10% מהנוסעים מבצעים החלפה מאוטובוס או מרכבת ישראל לקו האדום, אף ש־15 דקות בממוצע חולפות בין תשלום באוטובוס לתשלום ברכבת - נתון שמעיד על פוטנציאל לא ממומש.

חריג חיובי נמצא בגני תקווה, שם נחנך קו אוטובוס ייעודי לתחנת הרכבת הקלה, והשימוש בו בולט בהשוואה למטרופולין כולו. בארגון מצביעים על צורך בשדרוג קווי ההזנה בעיקר בחולון ובדרום־מזרח תל אביב, וגם באזורים רחוקים יותר שממילא ניתן להגיע מהם לקריית אריה בתוך כ־20 דקות בלבד.

הקווים הנוספים: דחיות ופיצולים

לפי ההערכות, מספר הנוסעים יגדל משמעותית עם פתיחת יתר הקווים - אך זו מתעכבת שוב ושוב. המתקדם ביותר בין השניים הוא הקו הסגול, כולו עילי, מיהוד־מונוסון למרכז תל אביב. הוא נמצא בשלב הנחת המסילות והתקנת המערכות, אך מועד פתיחתו נדחה תחילה ל־2027 וכעת ל־2028.

הקו הירוק והארוך ביותר, מראשון לציון להרצליה, מתעכב עוד יותר: הנהלת נת"ע הנוכחית בחרה לפצל את הפעלתו, לעמדת גורמים בענף בצדק ובאומץ. החלק הדרומי, מראשון לציון עד דרום תל אביב, ייפתח ב־2028 (לעומת שנת 2027 כמתוכנן); החלק הצפוני, שעובר בארבע תחנות תת־קרקעיות במרכז תל אביב ועד להרצליה, לא ייפתח לפני 2030.

כשהקווים הסגול והירוק יושלמו, צפויה להתרחש קפיצה דרמטית ביכולת ההתניידות במטרופולין - גיים צ'יינג'ר אמיתי.

ועדיין, נוכח הגידול המהיר באוכלוסייה והמחסור הכרוני בתשתיות תחבורה, גם זה לא יספיק. לכן, המטרופולין זקוק באופן נואש למערכת רכבות תת־קרקעית - המטרו.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בהמתנה להחלטת הריבית הלילה, מגמה מעורבת בוול סטריט; אלביט נופלת ב-6%, אנבידיה ב-2.7%

מגמה חיובית באירופה ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

ניר זוהר, נשיא חברת Wix / צילום: אלן צצקין

מההייטק לפוליטיקה: האם נשיא WIX בדרך לכנסת

לצד בכירים נוספים, נשיא וויקס ניר זוהר, הוא אחד החתומים על מסמך ההקמה של המפלגה החדשה של גדי איזנקוט ● אם ירוץ בבחירות וייבחר לכנסת, קשה לראות כיצד ימשיך למלא תפקיד פעיל בחברה, שנסחרת כיום בנאסד"ק בשווי של קרוב ל-10 מיליארד דולר

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

מכולות בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

הכלכלה הישראלית בעבר: בין אוטרקיה למסחר גלובלי, ומה למדנו מהדרך

כשראש הממשלה מדבר על אוטרקיה, הוא מתאר מציאות כלכלית שישראל כבר הכירה בעבר ● אבל בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם בתקופת ההסתמכות העצמית, יבוא של חומרי גלם ורכיבים חיוניים היה מנוע הצמיחה שאפשר למשק הישראלי לפרוח

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד