גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השאלה הגדולה מגיעה להכרעה: מה יעלה בגורל החברות הסיניות במכרזי המטרו

המדינה יוצאת לשלב המיון המוקדם במכרזי הענק לחפירת המטרו בגוש דן, בהיקף מוערך של 70 מיליארד שקל ● בינתיים, בממשלה עדיין לא התקבלה החלטה ברורה לגבי השתתפות חברות סיניות ● ברקע - לאחרונה נחשף בגלובס על עזיבת ענקית תשתיות קנדית

עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: שרת התחבורה מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג - פלאש 90
עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: שרת התחבורה מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג - פלאש 90

אחרי החגים חברת נת"ע הממשלתית צפויה לצאת לשלב מיון מוקדם בדרך למכרז הענק על חפירות מערכת המטרו.

המכרזים מוערכים בשוק בכ־70 מיליארד שקל והם מהווים את השלב הראשון בחפירות שיבוצעו בגוש דן בשנים הקרובות. זאת לצורך הקמת מערכת תת־קרקעית של שלושה קווי רכבת שייסעו מתחת ל־24 רשויות מקומיות, ויעברו ביותר מכ־100 תחנות.

בגיל 44 בלבד היא מובילה את אחד מפרויקטי הענק: "חשוב לישראל כמו מטוס קרב"
בלעדי | מה עומד מאחורי עזיבתה של ענקית התשתיות הקנדית WSP את ישראל?

אך למרות הצינה מצד החברות האירופיות וההערכה כי חברות ישראליות לא יצליחו לעמוד בהיקפי המימון והעבודה לבדן, מדיניות הממשלה כלפי חברות סיניות לא ברורה והמתיחות בין המדינות גוברת. מי יחפור את הרכבת התחתית של גוש דן?

השפעת לחצי ממשל טראמפ

לפני ארבע שנים שמחה שרת התחבורה מירי רגב כשקיבלה בנמל אשדוד דגם ראשון של "רכבת על גלגלים". "היום אנחנו מקבלים אמצעי הסעת המונים חדשני שפועל כרגע רק בסין, ואשר מדינות רבות בעולם מתעניינות בו", הכריזה. לפני החג, בטקס תחילת העבודות על הקו הכחול מרחובות לראשון לציון, היא כבר נשמעה אחרת: "חשבנו שיהיה לנו פתרון טוב יותר מהמטרונית (שפועלת היום באזור חיפה - א"ז) ולא הצלחנו".

מי שישב באותה עת בקהל הוא שחר הררי, יבואן הרכבת על גלגלים של חברת CRRC הסינית, שראה איך מאמצים של שנים להכניס את כלי התחבורה הזה לישראל יורדים לתוהו. על הרכבת הזו הייתה מחלוקת: נטען כי היא מחייבת שינוי בתכנון הרדיוסים, מתקשה בשיפועים, אינה עומדת בתקינה אירופית ופועלת רק בסין ובמדינות בודדות אחרות. ייתכן שזו הייתה הסיבה לפסילתה בסופו של דבר.

אבל הררי טוען כי "השרה מלווה אותנו ארבע שנים. קבעו 10 אבני דרך שעלינו לעבור, ועברנו את כולן. מה שנשאר הוא שמנכ"ל משרד התחבורה יחתום על מסמכי התקינה, אבל דווח שהפרויקט נכשל".

בשנת 2019 חברת CRRC חתמה עם חברת נת"ע על אספקת קרונות לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בהמשך החברה התמודדה עם אגד ושיכון ובינוי על הקמת הקו הירוק והקו הסגול בגוש דן בעלות של מיליארדי שקלים - אך נפסלה.

ועדת המכרזים פסלה אז את ההצעה בטענה שהיא לא עומדת במבחן המציאות מבחינת הסכומים שננקבו בה. פרוטוקולים מאותה התקופה שנחשפו בכלי התקשורת הראו כיצד הרגולטורים מתחבטים בנושא פסילת חברות סיניות נוכח לחצים של ממשל טראמפ - שאף הכניס את CRRC ל"רשימות שחורות" והפנטגון כינה אותה "חברה צבאית סינית". בסופו של דבר אין ספק שהפסילה המקצועית של ועדת המכרזים של נת"ע אפשרה להם אוויר לנשימה.

הקו האדום נפתח לפני שנתיים, ובשעות העומס הקרונות מלאים עד אפס מקום. לכן המדינה ביקשה להוסיף במסגרת הסכם האופציה עם הסינים עוד 33 קרונות.

בחודש אפריל האחרון הקבוצה שזכתה בהקמת הקו הכחול בירושלים נדרשה להתמודד עם פרישה של ספקית הקרונות הפולנית PESA בעקבות השלכות המלחמה. הקבוצה ביקשה לצרף במקומה את CRRC הסינית ובממשלה כבר התכוונו לאשר את העסקה, אלא שאז נתקלו בזעמו של הממשל האמריקאי ונאלצו לדחות את ההחלטה. זאת עד שהחברה התחייבה לספק את הקרונות מחברה בת מערבית.

לא התקבלה החלטה על מדיניות

בין לבין, במסגרת מסעותיה של שרת התחבורה בעולם, היא ביקרה בהודו בפעם השנייה מאז שמונתה לתפקיד. בבקשת אישור הנסיעה שנחשפה בגלובס באוגוסט אשתקד, נכתב על ידי משרד התחבורה באופן חריג כי "בשנים האחרונות נכנסו יותר ויותר פרויקטים בישראל הכוללים מנהרות, מומחיות שאינה קיימת בישראל ותלויה בחברות תשתית בינלאומיות בלבד".

בהמשך לכך נכתב כי "למרבית פרויקטי המנהור בישראל ניגשו עד כה חברות סיניות, סוגיה שבימים אלו בעייתית". במשרדי הממשלה שבהם נחשפו לתוכן המכתב הופתעו; בפעם הראשונה הדברים עולים על הכתב ובפומבי ובמשרד האוצר מיהרו להגיב אז כי "לא קיימת החלטת מדיניות הפוסלת מדינות מסוימות".

ואולם, חוסר הקוהרנטיות הממשלתית צפוי להגיע לנקודת הכרעה בחודשים הקרובים, אז חברות ייגשו למכרזי המטרו. גורמים בענף ששוחחו עם גלובס סיפרו על ההתלבטות שליוותה את הממשלה בהכנת המכרזים ועל המחלוקת סביב השאלה אם לפרסם לקראתם שלב מיון מוקדם. זאת במטרה לנפות חברות לא רלוונטיות ו"להרגיש את השוק" לפני הוצאת מכרזי הביצוע עצמם. כמובן שלבסוף הוחלט לפרסם את שלב המיון המוקדם ולו בכדי לדעת אם ניתן להתקשר עם חברות סיניות או לא.

בינתיים באירופה, החברות משדרות צינה כלפי ישראל. בנוסף, בגלובס נחשף כי חברת ההנדסה הענקית WSP הקנדית הודיעה על סגירת הסניף שלה בישראל בעקבות "שינוי ארגוני". בשנים האחרונות היא סומנה כמי ש"משרתת את האפרטהייד הישראלי" על ידי ארגונים פרו־פלסטיניים. בבלגיה ובספרד חברות אירופיות שפועלות בישראל עומדות בפני ביטול חתימה על הסכמים בעלות של מיליארדי אירו בשל פעילותן בישראל.

במשרדי הממשלה שיגרו לא מעט משלחות בשנתיים האחרונות לחפש קונצרנים בהודו ובדרום קוריאה על מנת להחליף את החברות הסיניות והאירופיות למקרה שאלו לא ירצו או לא יוכלו לגשת כאן למכרזים, אבל גם אם אלו ייענו לקריאה הישראלית, ברור שמיעוט חברות יקשה על התחרות במכרזי הענק של המטרו.

החברות סיניות זוכות פחות

מי שהצליחה לנסות ולמפות את המדיניות הישראלית היא גליה לביא, חוקרת יחסי ישראל סין במכון למחקרי ביטחון לאומי. במחקר שפרסמה בשנת 2022 היא בחנה 46 מכרזים משנת 2001 ועד ליוני 2022, שהיקפם מעל 100 מיליון שקל.

מהנתונים ניתן ללמוד כי חברות סיניות השתתפו וזכו ביותר מכרזים מכל מדינה זרה אחרת. ואולם, שנת 2020 שימשה נקודת מפנה, עם זכייה של 25% בלבד מכלל המכרזים שאליהם ניגשו חברות סיניות.

"אפשר לייחס את הירידה בשיעור הזכייה של חברות סיניות לתחילת פעולת הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות ב־2020", מציינת לביא. הוועדה המייעצת הוקמה בלחץ ממשל טראמפ, ובחמש השנים שחלפו מאז חלו תמורות ביחסים בין המדינות.

וכעת, על רקע הסבך הגיאו־פוליטי המורכב וחילופי המהלומות וההאשמות מגיעה נקודת הכרעה - האם החברות הסיניות יוכלו להתמודד במכרזי חפירת המטרו? נראה כי לאיש בממשלה ובענף אין תשובה. ושאלה יסודית יותר - מהו גודל השוק והאם ישנו בכלל שוק בינלאומי לתחרות במכרזים בעלות של עשרות מיליארדי שקלים.

בראיון לגלובס שפורסם בסוף השבוע האחרון אמרה יו"ר נת"ע יודפת אפק־ארזי שלפי לוח הזמנים, שלב המיון המוקדם של המכרז יפורסם אחרי החגים. מכרזי הביצוע עצמם צפויים להתפרסם לקראת סוף השנה הבאה אם לא יהיו דחיות נוספות, וכל זאת לקראת תחילת העבודות המסיביות לחפירת המנהרות והכנת התחנות התת־קרקעיות המתוכננות לשנת 2028.

"אחרי החגים" תכף כאן, וזו תהיה שעת ההכרעה בשאלה הסינית שממנה הממשלה לא תוכל לחמוק עוד.

עוד כתבות

אנימאווינגס משיקה קו חדש בישראל / צילום: Shutterstock

חברת תעופה החדשה שתציע עוד טיסות ליעד המבוקש

חברת התעופה הרומנית אנימאווינגס תפעיל שלוש טיסות שבועיות בקו תל אביב–בוקרשט החל מה־5 באוקטובר ותצטרף לתחרות על הקו הפופולרי ● כרטיסי הטיסה הראשונה שתמריא יימכרו במחיר התחלתי של 339 יורו הלוך-חזור, כולל כבודת יד, הושבה ושירותי בידוק

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Yuki Iwamura

טראמפ מתפאר שסיים "שבע מלחמות", אבל המשברים הבאים כבר מעבר לפינה

מן המזרח התיכון דרך הים הבלטי ועד אמריקה הלטינית, נשיא ארה"ב לא החליט איפה לנטרל את המרעום ואיפה להפעיל אותו - והוא עשוי להתקשות בבחירת המשברים הנוחים לו להתערבות ● ענייני חוץ בוערים מעסיקים את טראמפ, אבל קשה כמובן לדעת מה באמת בוער לו

ביולוגיה סינטטית / צילום: Shutterstock

"כשהנכדים שלנו ישמעו שאנשים מתו מסרטן, הם יחשבו שזה מוזר"

ד"ר ליאור ניסים, מראשוני המדענים הישראלים בתחום הביולוגיה הסינתטית, מאמין שהעתיד טמון בה ● לדבריו, בעזרת ביולוגיה סינתטית, לא בטוח ש"עוד חמישה-שישה דורות מהיום בני אדם ייראו כמונו, יתפקדו כמונו, יחשבו כמונו" ● וכבר היום יש לתחום המחקר תרומה משמעותית בחקר מחלות כמו סרטן

מיונז קראפט וקטשופ היינץ בסופרמרקט בניו יורק (בעיגול: וורן באפט, מאדריכלי המיזוג) / צילום: Shutterstock

מה גרם לפרידה בין ענקיות המזון קראפט והיינץ, ומה חושבים בשוק הישראלי

המיזוג בין חברות הענק האמריקאיות, שיצא לדרך לפני כעשור בקול תרועה, סבל מהיעדר חדשנות ותגובה איטית למגמות השוק, לצד פערים בתרבויות הארגוניות ● המומחים מסבירים מה כדאי ללמוד מהכישלון, ומה הסיכוי שאחת מהן תצא למיזוג אחר

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: שאטרסטוק

החברה שצייתה לדד-ליין של טראמפ ואיבדה 5 מיליארד דולר

נשיא ארה"ב קובע דד-ליין לחברות התרופות אך הן מוטרדות מאי הוודאות, חברה חדשה מנסה להיכנס לשוק התרופות למניעת השמנה, וחברת הבריאות הדיגיטלית דריו משלימה עלייה של 97% בעשרה ימים ● השבוע בביומד

באר שבע. לשוכרים יש היצע גדול של דירות חדשות / צילום: Shutterstock

יותר משקיעי נדל"ן מוכרים בהפסד, וזה איתות אזהרה לכלל השוק

נתוני הכלכלן הראשי על ההפסדים הריאליים למשקיעי נדל"ן מלמדים שהדרום שוב מוכיח שהוא לא הבטחה בטוחה, ושהסנטימנט השלילי מחלחל גם למרכז הארץ

יאיר לפידות ודוב ילין / צילום: איל יצהר

הסוכנים מתמרצים למשוך כספים, התשואות מדשדשות אבל עדיין בצמרת: מה עובר על ילין לפידות?

מאז חודש מאי עזבו את בית ההשקעות הוותיק כספי לקוחות בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, במה שנראה כמו הרצף הגרוע זה שנים ● התשואות החלשות ביחס למתחרים ב־2025 בהחלט השפיעו על המגמה, אבל בשוק מסבירים כי יש גורם נוסף שפועל נגד ילין לפידות - סוכני הביטוח

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

אהרן פרנקל קונה עוד מניות במאגר תמר. אלה המוכרים

אהרן פרנקל קונה מניות נוספות בתמר פטרוליום ומשלים סבב רכישות של כחצי מיליארד שקל ● לגלובס נודע כי המוכרים הם חברת הביטוח מנורה מבטחים ואנשים פרטיים נוספים ● במקביל, פרנקל נתן לסוקאר מאזרבייג'ן אופציה לרכוש ממנו חצי מהמניות שרכש

בטורקיה מודאגים: ישראל רוכשת קרקעות בקפריסין

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: מה יקרה בפגישה בין נתניהו וטראמפ היום, בטורקיה עוקבים אחרי ההתקרבות של ישראל וקפריסין, והסנקציות החדשות על איראן הן מכה כלכלית קשה ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''מ שאהד 136 איראני / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

30 אלף דולר לכטב"ם: הסכנה החדשה בשמי ישראל

היירוטים המוצלחים של הכטב"מים מאיראן יצרו תחושה שלישראל יש מענה מיטבי, אבל פגיעות החות'ים באילת וברמון חושפות בטן רכה ● רן כוכב, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית: "אם יש סכנה שאילת תהיה ריקה או שנמל התעופה ייסגר, אז בהחלט מדובר באיום אסטרטגי"

חשכת בארי / צילום: חן ג. שימל

הספר שמתעד את ה-7 באוקטובר וכל הכנסותיו יהיו תרומה ללוחמים בשיקום

לציון שנתיים ל-7 באוקטובר, חן ג. שימל זוכת תערוכת עדות מקומית משיקה את ספר הביכורים "7 באוקטובר | עדות" ● כל ההכנסות ייתרמו לשיקום לוחמות ולוחמי צה״ל עם פוסט-טראומה

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

אחרי רצף ביטולי עסקאות: אלביט זכתה בחוזה בשווי 120 מיליון דולר

אחרי רצף ביטולי עסקאות שנעשו בתעשייה הביטחונית לאחרונה, אלביט הודיעה על זכייתה בחוזה בסך כ-120 מיליון דולר לאספקת מל"ט מדגם הרמס 900 ללקוח בינלאומי ● מה יכולות המל"ט, כמה כבר רכשו אותו, ולמה למרות הכול הלקוחות הבינלאומיים לא מוותרים על החברות הישראליות?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: Associated Press

הבור העמוק של חמינאי: הסנאפבק הופעל, הריאל קורס, והצמיחה נעצרת

העיצומים על איראן כוללים, בין השאר, אמברגו נשק גורף, פיקוח מחמיר על תנועת הסחורות אל איראן וממנה והפסקת פעילות של חברות איראניות מחוץ לרפובליקה האסלאמית ● בה בעת, הניהול הפיסקאלי של איראן הולך מדחי אל דחי - מטעם הבנק המרכזי האיראני דווח כי חוב הממשל לבנק זינק ביוני ב־63% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

הרפורמה באספקת החשמל: המכרז בדרך לשינוי, ואלו המרוויחות

רשות החשמל צפויה להכריע היום על שינוי במכרז לרכישת חשמל זול: ככל הנראה, ספקים פרטיים יוכלו להגדיל משמעותית את מאגר הלקוחות הביתיים, אך התעריף לשאר הצרכנים עלול לעלות

נטעלי שם-טוב בחדשות 13 / צילום: צילום מסך

"דינוזאורים": נטע לי שם טוב פונה לבית הדין נגד חדשות 13

לאחר סכסוך מתוקשר ופיטורים, מגישת חדשות 13 לשעבר נטעלי שם טוב פונה לבית הדין לעבודה בטענה להתעמרות ע"י המנכ"לית הזמנית, טלי בן עובדיה ● "בשבועות האחרונים שמעתי מעיתונאים רבים שסבלו ממנה לאורך כל השנים. אני מאמינה ומקווה שבקרוב מאוד גם הם יחליטו לשתף בסיפורם", כתבה באינסטגרם

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

טראמפ: "הכול ייפתר"; נתניהו: "צעד קריטי לסיום המלחמה"

טראמפ אישר שישראל הסכימה למתווה האמריקני לסיום המלחמה: "אני מודה לנתניהו שהסכים לתוכנית" ● רגע לפני תחילתה של מסיבת העיתונאים פרסם הבית הלבן את "תוכנית 21 הנקודות" של טראמפ לסיום המלחמה בעזה ● רה"מ התקשר לראש ממשלת קטאר והתנצל על "הפגיעה בריבונות הקטארית" במסגרת הניסיון הישראלי לחסל את צמרת חמאס בדוחא ● 48 חטופים, 724 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות; מדד הביטוח נפל בכ-1.5%

מדד ת"א 35 נחלש בכ-0.1% ● בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי ● "הנורמלי החדש: בוול סטריט סבורים שמכפילי המניות הגבוהים כאן כדי להישאר", אבל בבלומברג מזהים שינוי - המשקיעים הספקולטיביים מממשים רווחים ● וגם: האנליסט שצופה שאנבידיה תגיע לשווי שוק של 5.6 טריליון דולר

לוי הלוי / צילום: ענבל מרמרי

מנהל ותיק ומנוסה עם קבלות וזיקה טכנולוגית: הכירו את מנכ"ל אל על החדש

לוי הלוי מגיע לאל על אחרי שבע שנים מוצלחות כמנכ"ל כאל, שבהן הפך אותה למובילה טכנולוגית ולשחקנית מרכזית בשוק האשראי ● כעת, המנהל שצמח מעולמות ההייטק נדרש להתמודד עם אתגר חדש: להוכיח שהיכולות שהביא לעולם הפיננסים יתורגמו גם לניהול חברת תעופה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Angelina Katsanis

טראמפ: "מקווה לסגור עסקה בפגישה מחר עם נתניהו"

טראמפ: מטרת התוכנית - לא רק הפסקת המלחמה בעזה אלא תוכנית שלום כוללת למזרח התיכון ● נתניהו לפוקס ניוז: "עובדים עם הצוות של טראמפ על תוכנית 21 הנקודות, מקווה שנצליח להתקדם" ● יום לפני פגישת טראמפ-נתניהו, תוכנית הנשיא לסיום המלחמה נחשפת ● באופן רשמי: כל עיצומי האו"ם נגד איראן נכנסו לתוקף בעקבות הפעלת מנגנון הסנאפבק ● 48 חטופים, 723 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

מחיר הדלק יעלה ל-7.23 שקלים באוקטובר

מחיר הבנזין באוקטובר יתעדכן ל־7.23 שקלים לליטר – התייקרות של 7 אגורות מהחודש שעבר ● משרד האנרגיה: "עליית המחיר נובעת מעליה במחיר הבינלאומי וכן מעליה בשער הדולר