גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השאלה הגדולה מגיעה להכרעה: מה יעלה בגורל החברות הסיניות במכרזי המטרו

המדינה יוצאת לשלב המיון המוקדם במכרזי הענק לחפירת המטרו בגוש דן, בהיקף מוערך של 70 מיליארד שקל ● בינתיים, בממשלה עדיין לא התקבלה החלטה ברורה לגבי השתתפות חברות סיניות ● ברקע - לאחרונה נחשף בגלובס על עזיבת ענקית תשתיות קנדית

עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: שרת התחבורה מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג - פלאש 90
עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: שרת התחבורה מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג - פלאש 90

אחרי החגים חברת נת"ע הממשלתית צפויה לצאת לשלב מיון מוקדם בדרך למכרז הענק על חפירות מערכת המטרו.

המכרזים מוערכים בשוק בכ־70 מיליארד שקל והם מהווים את השלב הראשון בחפירות שיבוצעו בגוש דן בשנים הקרובות. זאת לצורך הקמת מערכת תת־קרקעית של שלושה קווי רכבת שייסעו מתחת ל־24 רשויות מקומיות, ויעברו ביותר מכ־100 תחנות.

בגיל 44 בלבד היא מובילה את אחד מפרויקטי הענק: "חשוב לישראל כמו מטוס קרב"
בלעדי | מה עומד מאחורי עזיבתה של ענקית התשתיות הקנדית WSP את ישראל?

אך למרות הצינה מצד החברות האירופיות וההערכה כי חברות ישראליות לא יצליחו לעמוד בהיקפי המימון והעבודה לבדן, מדיניות הממשלה כלפי חברות סיניות לא ברורה והמתיחות בין המדינות גוברת. מי יחפור את הרכבת התחתית של גוש דן?

השפעת לחצי ממשל טראמפ

לפני ארבע שנים שמחה שרת התחבורה מירי רגב כשקיבלה בנמל אשדוד דגם ראשון של "רכבת על גלגלים". "היום אנחנו מקבלים אמצעי הסעת המונים חדשני שפועל כרגע רק בסין, ואשר מדינות רבות בעולם מתעניינות בו", הכריזה. לפני החג, בטקס תחילת העבודות על הקו הכחול מרחובות לראשון לציון, היא כבר נשמעה אחרת: "חשבנו שיהיה לנו פתרון טוב יותר מהמטרונית (שפועלת היום באזור חיפה - א"ז) ולא הצלחנו".

מי שישב באותה עת בקהל הוא שחר הררי, יבואן הרכבת על גלגלים של חברת CRRC הסינית, שראה איך מאמצים של שנים להכניס את כלי התחבורה הזה לישראל יורדים לתוהו. על הרכבת הזו הייתה מחלוקת: נטען כי היא מחייבת שינוי בתכנון הרדיוסים, מתקשה בשיפועים, אינה עומדת בתקינה אירופית ופועלת רק בסין ובמדינות בודדות אחרות. ייתכן שזו הייתה הסיבה לפסילתה בסופו של דבר.

אבל הררי טוען כי "השרה מלווה אותנו ארבע שנים. קבעו 10 אבני דרך שעלינו לעבור, ועברנו את כולן. מה שנשאר הוא שמנכ"ל משרד התחבורה יחתום על מסמכי התקינה, אבל דווח שהפרויקט נכשל".

בשנת 2019 חברת CRRC חתמה עם חברת נת"ע על אספקת קרונות לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בהמשך החברה התמודדה עם אגד ושיכון ובינוי על הקמת הקו הירוק והקו הסגול בגוש דן בעלות של מיליארדי שקלים - אך נפסלה.

ועדת המכרזים פסלה אז את ההצעה בטענה שהיא לא עומדת במבחן המציאות מבחינת הסכומים שננקבו בה. פרוטוקולים מאותה התקופה שנחשפו בכלי התקשורת הראו כיצד הרגולטורים מתחבטים בנושא פסילת חברות סיניות נוכח לחצים של ממשל טראמפ - שאף הכניס את CRRC ל"רשימות שחורות" והפנטגון כינה אותה "חברה צבאית סינית". בסופו של דבר אין ספק שהפסילה המקצועית של ועדת המכרזים של נת"ע אפשרה להם אוויר לנשימה.

הקו האדום נפתח לפני שנתיים, ובשעות העומס הקרונות מלאים עד אפס מקום. לכן המדינה ביקשה להוסיף במסגרת הסכם האופציה עם הסינים עוד 33 קרונות.

בחודש אפריל האחרון הקבוצה שזכתה בהקמת הקו הכחול בירושלים נדרשה להתמודד עם פרישה של ספקית הקרונות הפולנית PESA בעקבות השלכות המלחמה. הקבוצה ביקשה לצרף במקומה את CRRC הסינית ובממשלה כבר התכוונו לאשר את העסקה, אלא שאז נתקלו בזעמו של הממשל האמריקאי ונאלצו לדחות את ההחלטה. זאת עד שהחברה התחייבה לספק את הקרונות מחברה בת מערבית.

לא התקבלה החלטה על מדיניות

בין לבין, במסגרת מסעותיה של שרת התחבורה בעולם, היא ביקרה בהודו בפעם השנייה מאז שמונתה לתפקיד. בבקשת אישור הנסיעה שנחשפה בגלובס באוגוסט אשתקד, נכתב על ידי משרד התחבורה באופן חריג כי "בשנים האחרונות נכנסו יותר ויותר פרויקטים בישראל הכוללים מנהרות, מומחיות שאינה קיימת בישראל ותלויה בחברות תשתית בינלאומיות בלבד".

בהמשך לכך נכתב כי "למרבית פרויקטי המנהור בישראל ניגשו עד כה חברות סיניות, סוגיה שבימים אלו בעייתית". במשרדי הממשלה שבהם נחשפו לתוכן המכתב הופתעו; בפעם הראשונה הדברים עולים על הכתב ובפומבי ובמשרד האוצר מיהרו להגיב אז כי "לא קיימת החלטת מדיניות הפוסלת מדינות מסוימות".

ואולם, חוסר הקוהרנטיות הממשלתית צפוי להגיע לנקודת הכרעה בחודשים הקרובים, אז חברות ייגשו למכרזי המטרו. גורמים בענף ששוחחו עם גלובס סיפרו על ההתלבטות שליוותה את הממשלה בהכנת המכרזים ועל המחלוקת סביב השאלה אם לפרסם לקראתם שלב מיון מוקדם. זאת במטרה לנפות חברות לא רלוונטיות ו"להרגיש את השוק" לפני הוצאת מכרזי הביצוע עצמם. כמובן שלבסוף הוחלט לפרסם את שלב המיון המוקדם ולו בכדי לדעת אם ניתן להתקשר עם חברות סיניות או לא.

בינתיים באירופה, החברות משדרות צינה כלפי ישראל. בנוסף, בגלובס נחשף כי חברת ההנדסה הענקית WSP הקנדית הודיעה על סגירת הסניף שלה בישראל בעקבות "שינוי ארגוני". בשנים האחרונות היא סומנה כמי ש"משרתת את האפרטהייד הישראלי" על ידי ארגונים פרו־פלסטיניים. בבלגיה ובספרד חברות אירופיות שפועלות בישראל עומדות בפני ביטול חתימה על הסכמים בעלות של מיליארדי אירו בשל פעילותן בישראל.

במשרדי הממשלה שיגרו לא מעט משלחות בשנתיים האחרונות לחפש קונצרנים בהודו ובדרום קוריאה על מנת להחליף את החברות הסיניות והאירופיות למקרה שאלו לא ירצו או לא יוכלו לגשת כאן למכרזים, אבל גם אם אלו ייענו לקריאה הישראלית, ברור שמיעוט חברות יקשה על התחרות במכרזי הענק של המטרו.

החברות סיניות זוכות פחות

מי שהצליחה לנסות ולמפות את המדיניות הישראלית היא גליה לביא, חוקרת יחסי ישראל סין במכון למחקרי ביטחון לאומי. במחקר שפרסמה בשנת 2022 היא בחנה 46 מכרזים משנת 2001 ועד ליוני 2022, שהיקפם מעל 100 מיליון שקל.

מהנתונים ניתן ללמוד כי חברות סיניות השתתפו וזכו ביותר מכרזים מכל מדינה זרה אחרת. ואולם, שנת 2020 שימשה נקודת מפנה, עם זכייה של 25% בלבד מכלל המכרזים שאליהם ניגשו חברות סיניות.

"אפשר לייחס את הירידה בשיעור הזכייה של חברות סיניות לתחילת פעולת הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות ב־2020", מציינת לביא. הוועדה המייעצת הוקמה בלחץ ממשל טראמפ, ובחמש השנים שחלפו מאז חלו תמורות ביחסים בין המדינות.

וכעת, על רקע הסבך הגיאו־פוליטי המורכב וחילופי המהלומות וההאשמות מגיעה נקודת הכרעה - האם החברות הסיניות יוכלו להתמודד במכרזי חפירת המטרו? נראה כי לאיש בממשלה ובענף אין תשובה. ושאלה יסודית יותר - מהו גודל השוק והאם ישנו בכלל שוק בינלאומי לתחרות במכרזים בעלות של עשרות מיליארדי שקלים.

בראיון לגלובס שפורסם בסוף השבוע האחרון אמרה יו"ר נת"ע יודפת אפק־ארזי שלפי לוח הזמנים, שלב המיון המוקדם של המכרז יפורסם אחרי החגים. מכרזי הביצוע עצמם צפויים להתפרסם לקראת סוף השנה הבאה אם לא יהיו דחיות נוספות, וכל זאת לקראת תחילת העבודות המסיביות לחפירת המנהרות והכנת התחנות התת־קרקעיות המתוכננות לשנת 2028.

"אחרי החגים" תכף כאן, וזו תהיה שעת ההכרעה בשאלה הסינית שממנה הממשלה לא תוכל לחמוק עוד.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

"יהיה קשה בלי וורן באפט" – KBW מורידה המלצה לברקשייר האת'וויי

ב־KBW ציינו כי העסקים המרכזיים של ברקשייר צפויים לעמוד בפני לחצים בשנה הקרובה, "דברים רבים נעים בכיוון הלא נכון" ● חוסר הוודאות סביב הירושה בחברה נובע מ"המוניטין הבלתי־מעורער כמעט של וורן באפט ומה שאנו רואים כחוסר גילוי נאות מספק, שעלול להרתיע משקיעים" ● באפט, בן ה־95, יפרוש מתפקיד מנכ״ל החברה בסוף השנה

מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

טסלה מנסה לרתום את מירי רגב. המטרה: לבלום העלאת מס

מנכ"ל טסלה בישראל שלח לשרת התחבורה מירי רגב מכתב, ממנו עולה כי בכוונת יבואני הרכב להיאבק נגד העלייה במס ● "השוק אינו מסוגל להתמודד עם עליית מחירים נוספת", כתב, "זה מנוגד במובהק לאינטרס הציבורי בקידום המהפכה הירוקה ולהתחייבויות מדינת ישראל"

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סגירת התחנה על הפרק: הוועדה לבחינת המשך גל"צ הציגה את המלצותיה

הוועדה המייעצת לבחינת פעילות תחנת גלי צה"ל מסרה את המלצותיה לשר הביטחון ישראל כ"ץ ● על הפרק שתי חלופות: סגירת התחנה או טיפול רק במחלקת האקטואליה ● בינתיים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד יבקר בתחנה בשבוע הבא

מייסד פרופיט, אסף בנאי, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

מייסד פרופיט: "אם אתם רוצים שהכסף יעבוד, אתם צריכים להיות בשוק ההון"

אסף בנאי, מייסד קבוצת הפיננסים פרופיט, אמר בכנס ההשקעות של גלובס: "אני מאמין בכלכלת ישראל - אנחנו הולכים לתקופה של שגשוג ופריחה" ● לדבריו, יש צורך להיזהר מממסלול ההשקעה ב-S&P 500, להתמקד במסלולים כלליים ולזכור: "הכסף צריך להיות מושקע במקום שיעזור לכם לישון בשקט"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה באופן רשמי: 14 אלף עובדים יפוטרו

ענקית הקמעונאות אמזון מודיעה באופן רשמי על סבב קיצוצים של 14 אלף עובדים מכוח העבודה התאגידי של החברה ● עדיין לא ידוע מה היקף הפיטורים בישראל

כנס השקעות: מנצחים על העתיד הפיננסי

הכנס, שיתקיים הבוקר בתל אביב, יוקדש למהלכים שעוזרים למקסם את החסכונות ואת תיק ההשקעות ● נתמקד במגמות בניהול השקעות בדגש על הטווח הארוך, בהטיות מקובלות וביכולת לקבל החלטות פיננסיות מושכלות גם בהתאמה לתקופה

צילום: יוסי כהן, Shutterstock

לידיעת רוכשי הדירות: בנק ישראל מתכנן מגבלות מימון חדשות

טיוטת תקנות חדשה של בנק ישראל מציעה לצמצם את היכולת למשכן דירות לצורך הלוואות "לכל מטרה", בניסיון לרסן מינוף עודף בשוק הדיור ● עוד על השולחן: הקלות לזוכי "מחיר למשתכן" והארכת משכנתאות מעבר ל־30 שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ה"קרב" של סמוטריץ' נגנז: רפורמת סוכני הביטוח ירדה מהפרק בתקציב 2026

הרפורמה הייתה אמורה להביא לכך שהלקוחות, ולא חברות הביטוח, הם שישלמו את העמלות ישירות לסוכנים, כדי למנוע ניגוד עניינים ● שר האוצר הגדיר אותה השנה כ"קרב" שהוא מתכוון לנהל, אך התוכנית נעלמה מקווי המתאר לתקציב, לאחר לחצים פוליטיים כבדים מצד הסוכנים

הפגנות באיסטנבול בעד ראש העיר העצור, אקרם אימאמאולו / צילום: ap, Emrah Gurel

ביהמ"ש הטורקי מגן על מנהיג האופוזיציה אך מאפשר המשך מעצרו של ראש העיר

משטר ארדואן ניסה לפסול את יו"ר מפלגת האופוזיציה הגדולה, אוזגור אוזל, בטענות כי ניצח את הפריימריז באופן פסול, אך בית המשפט קבע כי הטענות "חסרות בסיס" ● ברקע: גל מעצרים נרחב של בכירי מפלגת האופוזיציה, בהם של יריבו המר של ארדואן, ראש עיריית איסטנבול

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א בעקבות הפרת הפסקת האש של חמאס

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ● בבורסה המקומית מסמנים "עצבנות" של המשקיעים באשר לעתיד הפסקת האש בעזה, ומתאם נמוך יחסית בין המסחר בת"א למסחר בחו"ל ● עליות בוול סטריט לאחר שארה"ב וסין הניחו מסגרת להסכם סחר, לקראת פגישתם של טראמפ ושי ג'ינפינג ביום חמישי ולקראת הורדת הריבית מחר ● וגם: בבנק ההשקעות UBS ממליצים על חשיפה לשוקי המניות ביפן ובסין

עו''ד דני גבע, עו''ד רלי לשם ועו''ד דודי תדמור / צילום: איל יצהר

שיקולים כלכליים וחשש מניגודי עניינים: למה נפל מיזוג הענק בשוק עריכת הדין

אחרי שבספטמבר פורסם כי מתנהלים למיזוג בין מיתר, משרד עורכי הדין הגדול בישראל, לבין ארנון תדמור-לוי, באחרונה החליטו הצדדים שלא להתקדם עם העסקה ● ברקע ההחלטה: חשש מפני ניגודי עניינים, עזיבות של עורכי דין ורווחים שילכו לקבוצה מצומצמת של שותפים בכירים

פרויקטים בעלות 88 מיליארד. מפעל תחמושת של ריינמטאל בגרמניה / צילום: Markus Schreiber

377 מיליארד אירו לחימוש: גרמניה חושפת תוכנית שתהפוך אותה לצבא הגדול ביבשת

על הפרק: רכישת חימוש בהון עתק, מהלך שיעצב את מפת העסקים במדינה וידביק פערים עם רוסיה ● המנצחות הן חברות הנשק הגרמניות - וישראל ● השאלה הגדולה: מי יאייש את הכלים החדשים? הממשלה בדיונים על חוק גיוס חובה - עבור ציבור שעד לאחרונה סלד ממלחמה

מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "פרסי הנובל הישראליים לכלכלה חידדו - החלטות השקעה נולדות ממפגש בין ידע, אמון ורגש"

מו"ל גלובס אלונה בר און בכנס ההשקעות של גלובס: "כיף לי שבפעם הראשונה מתחילת המלחמה אני לא צריכה לשים בכנס שקף על חטופים" ● "אנחנו בגלובס משתדלים להעלות סימני שאלה ולא רק סימני קריאה, והנתונים מראים שזה עובד ומוכר"

אייל גורן, המשנה למנכ''ל אי.בי.אי, בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: כדיה לוי

"עדיף לישון טוב בלילה מאשר להרוויח עוד 1% על תיק ההשקעות"

אייל גורן, המשנה למנכ"ל אי.בי.אי, הציג בכנס ההשקעות של גלובס את הרכיבים הפסיכולוגיים שעומדים בבסיס ההשקעות ● "אנחנו פועלים מתחושות בטן, קשה לנו מאוד להתמודד עם הפסדים" ● ומה הוא חושב על הגורואים שמסתובבים ברשתות החברתיות?

טיסות ישירות מת''א לניו יורק / צילום: Shutterstock

חמש חברות תעופה יפעילו טיסות לארה"ב: איך זה ישפיע על המחירים?

אמריקן איירליינס תחזור לפעול בארץ במרץ הקרוב, מהלך משמעותי שמסמל את חזרתו של ענף התעופה לשגרה ● עם זאת, ביקוש כבד, עליית מחירי הדלק ומחסור במטוסים ממשיכים להכביד על התפעול - ועל המחירים שנשלם ● ויש גם חדשות טובות

פרופ׳ דן שדות, מייסד ומנכ״ל CyberRidge / צילום: סייברידג׳

הפרופסור הישראלי שבטוח: זה הפתרון מפני "יום הדין" הקוונטי

אחרי ארבעה סטארט-אפים, פרופ' דן שדות חושף לראשונה את הפרויקט הבא שלו: חברת הסייבר האופטית סייברידג', שכבר גייסה 26 מיליון דולר ● החברה עשויה להיות פתרון לאחד האיומים המפחידים ביותר על שלום העולם - שימוש במחשבים קוונטים ע"י ארגוני טרור, האקרים ומדינות ● בדרך לכל הגיוסים והניסויים, הוא גם נאלץ להתמודד עם אתגרי המלחמה: "זה לא טיול בפארק אבל העסקים נמשכים"

רו''ח שלומי שוב בכנס ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"הדיווחים הכספיים 'שבורים וישנים'. תוך עשור, ה-AI יספק למשקיעים מידע יומי"

בכנס ההשקעות של גלובס, צפה רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית לחשבונאות וסגן דקאן ביה"ס אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, כי חברות הייטק וקרנות פרייבט אקוויטי ייכנסו לתחום ה-AI בפיננסים, ויקומו 10-8 פירמות פיננסיות-טכנולוגיות בינלאומיות

נשיא טייוואן: "ישראל היא מודל להגנת אי"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: שלוש המעצמות ששולטות במזרח התיכון, קטאר מפיצה תחקירים נגד צה"ל באל-ג'זירה, ונשיא טייוואן משבח את ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

ענקית התעופה וויזאייר מציבה דרישה חדשה ותקדימית בתמורה להקמת בסיס בנתב"ג

משלחת מטעם משרד התחבורה נמצאת בהונגריה ומנהלת מגעים מתקדמים עם ענקית התעופה על הקמת בסיס בישראל ● לגלובס נודע כי בוויז מבקשים את הסלוטים של ריינאייר, ומציבים דרישה נוספת ותקדימית: אפשרות להפעיל טיסות לבלקן, לקווקז ולאמירויות, מה שעשוי לדרוש שינוי בדיני התעופה המקומיים

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה קודמת / צילום: Reuters, Carlos Barria

השווקים כבר מתמחרים "פגישה פנטסטית" בין טראמפ לשי. מה יכול להשתבש

הפגישה בין נשיא ארה"ב לנשיא סין בחמישי, שעשויה להביא לחתימת הסכם סחר חדש בין שתי הכלכלות, מזרימה אופטימיות לשווקים ● אילו סקטורים כבר נכנסים לכוננות ספיגה, ואילו עומדים ליהנות מכל הקלה במכסים ההדדיים ● מדדי אסיה ו-וול סטריט פתחו שבוע בעליות