גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ
BYD SEALION 05 פלאג–אין / צילום: יח''צ

נפתח בטיפ שיווקי ל-BYD הסינית. בשוק הישראלי מתמודדים כיום 43 דגמים סיניים במחיר שבין כ-120 ל-220 אלף שקל, רובם הצטרפו בשנתיים האחרונות. זה כשלעצמו אירוע צרכני שמצריך ריכוז עילאי, והדבר האחרון שהלקוחות כאן צריכים זו גם מדיניות שמות מבלבלת.

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?
מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

קחו למשל את מטריצת שמות הדגמים של BYD בישראל. היא כוללת בין השאר את הדגם SEAL, שהוא רכב מנהלים חשמלי גדול בתצורת סדאן; את הדגם SEAL U, שהוא קרוס-אובר גדול עם הנעה חשמלית או פלאג-אין; את הדגם SEALION 07, שהוא קרוס-אובר פרימיום גדול; את הדגם SEAL 05, שהוא סדאן משפחתי עם הנעת פלאג-אין; והחל מהחודש גם את SEALION 05, שלמרות מספר דומה לזה של הסדאן, הוא דווקא קרוס-אובר משפחתי עם הנעת פלאג-אין.

עיצוב חיצוני

ה-SEALION 05 הוא כלי ידידותי לעין, שנראה כמו גרסה מוקטנת מעט של ה-SEAL U הפופולרי. אורכו ורוחבו די דומים לאלה של ה-ATTO3 החשמלי, אבל עם גובה של 1.71 מ' הוא גבוה בכמה סנטימטרים מהממוצע בפלח, ונראה גדול מכפי ממדיו ומחירו.

עיצוב החרטום נשלט על ידי גריל נוצץ במידה XL, עם צמד פנסי חזית גדולים, שבתוכם יחידות תאורה מעוצבות. פרופיל הצד שמרני ונטול אגרסיביות, עם קשתות גלגלים בעיצוב קלאסי שסוגרות על חישוקי 18 אינץ', חלונות גדולים ועמוד גג אחורי צנוע בממדיו. גם עיצוב הזנב שמרני, והרכב נטמע היטב בסביבתו, ואינו מנסה למשוך תשומת לב.

פנים הרכב

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית לדגמי קרוס-אובר משפחתיים, ותנוחת הישיבה גבוהה מהמקובל. הראות לכל הכיוונים טובה, הודות לעמודי גג דקים יחסית, ומאפשרת לתמרן את הרכב בסיטואציות עירוניות הדוקות גם מבלי להיעזר במערכת המצלמות.

בסיס הגלגלים קצר בסנטימטר מזה של בן הדוד ATTO 3, אבל עדיין יש הרבה מרחב לרגליים מאחור. הרוחב הנכבד והגג הגבוה תורמים לתחושה מרווחת, ושלושה מבוגרים, שאיישו את המושב האחורי בנסיעה ארוכה, לא התלוננו.

למרות הממדים הנכבדים של הרכב, השימוש בסוללה גדולה מגביל את תא נפח המטען, שהוא רחב אבל די רדוד. נפחו, 463 ליטר, מספיק למטען משפחתי טיפוסי, אבל הוא אינו מהמובילים בפלח.

עיצוב הפנים מאמץ את הקו המוכר של דגמי הדור החדש מבית BYD, עם קונסול מרכזי דמוי "T" שנמתח ברצף אלגנטי מתא האחסון הגדול שבין המושבים הקדמיים, ועד לדלתות הצד. כמו בשאר דגמי החברה, מערך הפיקוד כולל מסך מולטימדיה גדול ושטוח ולוח מחוונים דיגיטלי מלבני.

אין הרבה מתגים פיזיים בסביבת הנהג, למעט אלה שעל ההגה ובדלתות, וכמה בקרים למצבי נהיגה, שמרוכזים מסביב למוט הילוכים קצר ושמנמן.

ממשק האנוש בעברית ברור, נוח להתמצאות ומגיב בזריזות, וישנו גם הממשק הקולי, שהפתיע אותנו עם יכולת לזהות פקודות קוליות בעברית. אומנם האינטראקציה הקולית עדיין לא מושלמת, אבל זו בהחלט קפיצת מדרגה לעומת ממשקים רבים, שניסו להתמודד עם השפה העברית ונכשלו. מנגד, היינו שמחים למתג פיזי שיאפשר לנתק בזריזות את מערכות ה"סיוע לנהג", מבלי שיהיה צורך לנבור בתפריטים אחרי כל התנעה.

איכות הגימור והחומרים נראית ומרגישה מוקפדת, כמקובל בדגמי הדור האחרון של החברה. המושבים, הדלתות ועמדת הפיקוד מכוסים בחומרי דיפון רכים ונעימים למגע, אבל הגוונים הכהים גורמים לתא להרגיש חמור סבר. עדיף לבחור באופציית הריפוד הבהירה. בידוד הרעשים יעיל גם כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, אם כי יש לא מעט רעש רוח מעבר ל-130 קמ"ש.

האבזור התקני מכובד לרמת המחיר, וכולל בין השאר ריפוד עור מלאכותי, מושבים קדמיים חשמליים, תמיכה מובנית באנדרואיד וקארפליי ועוד. כדי לקבל מצלמות היקפיות ודלת אחורית חשמלית צריך לבחור ברמת הגימור הבכירה. חלון גג לא נכלל בשום גרסה.

מנוע וצריכת דלק

מערכת הפלאג-אין של BYD מקבילה לזו של דגם הפלאג-אין סדאן סיל 05, שבו פגשנו בעבר, והיא משלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין נטול טורבו, שתפקידו העיקרי הוא לטעון את הסוללה, לצד מנוע חשמלי וסוללה. ההספק הנקוב עומד על 213 כ"ס, והסוללה בדגם הבכיר שבו נסענו היא בקיבולת 18.3 קילוואט, עם טווח חשמלי של עד 83 ק"מ.

כאשר הסוללה טעונה באופן מלא, הרכיבים הרבים במערכת פועלים זה עם זה בהרמוניה, וברירת המחדל היא שיוט חשמלי חרישי. במצב התכנות הרגיל תגובת הדוושה די עייפה, אבל מצב הספורט מחדד אותה ומאפשר לרכב לצבור מהירות בקצב נאה.

בתנאים ריאליים, עם מזגן פועל ברציפות, הגרסה הבכירה שבה נסענו צלחה בסביבות 60 ק"מ על חשמל בלבד, כולל בנסיעה בין-עירונית, בטרם מנוע הבנזין נכנס לפעולה. אבל כאשר רמת הטעינה יורדת מתחת לרף שנקבע, ומנוע הבנזין לוקח פיקוד, אספקת הכוח קצת יותר מחוספסת, במיוחד תחת האצה.

על כבישים חלקלקים מומלצת עדינות עם דוושת התאוצה, כי למערכת ההנעה יש הנעה קדמית, הרבה מומנט ומערכת בקרת משיכה, שנכנסת לפעולה די מוקדם. ואם כבר באלקטרוניקה עסקינן, מערכת "הסיוע לנהיגה" מטרידה את הנהג ללא הרף עם משיכות הגה פולשניות והתרעות ברמת רגישות גבוהה מדי. מומלץ לנטרל את חלקן באמצעות התפריטים, לפחות עד עדכון תוכנה עתידי.

הטווח הכולל הריאלי מרשים, ואחרי נסיעה של למעלה מ-250 ק"מ המחשב דיווח על טווח נותר של מעל 700 ק"מ. עם זאת, צריכת הדלק בפועל תלויה בתרבות הנהיגה של הנהג. מי שינהג ברכב "על פי הספר" ויקפיד לטעון את הסוללה מרשת החשמל באופן סדיר, יצטרך לפקוד את תחנת הדלק לעיתים די נדירות. אבל מי שינהג בו כמקובל בישראל (למרבה הצער), כלומר "בלי לראות כבל טעינה", יקבל ממוצע מוצהר של 18.2 קילומטר לליטר, ובפועל אולי פחות.

על הכביש

על הכביש, יחסית לממדים ולמשקל של 1.88 טונות לפני נוסעים, הרכב ידידותי לנהיגה. ההיגוי מעורפל וקליל או מעורפל כבד, בהתאם למצב התכנות, אבל היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה מאוד ותנודות המרכב מרוסנות על כבישים מתפתלים. ספיגת הזעזועים טובה מאד ברוב התנאים, בזכות כיול רך של המתלים, אבל נסיעה איטית על כבישים עירוניים משובשים מטלטלת את הרכב.

מחיר

ה-SEALION 05 הוא דגם שכל יצרן מערבי מכובד היה שמח להוסיף להיצע שלו. הוא מרווח, בנוי היטב ויש לו מערכת הנעה בוגרת עם ניצולת אנרגיה מרשימה. גרסת הבסיס עולה 167 אלף שקל ומגיעה עם סוללה של 13 קילוואט בלבד וטווח חשמלי של עד 62 קילומטר. מכיוון שהיא זולה רק ב-5,000 שקל מהגרסה הבכירה, שיש לה סוללה וטווח גדולים יותר משמעותית, והיא גם מאובזרת יותר, ספק אם החיסכון מוצדק. כך או כך, עם יחס יכולות-מחיר כזה, והטבת שווי שימוש נכבדה, הרכב עתיד לשאוב הרבה מכירות מדגמים מתחרים, ולא נופתע עם רבים מהם יהיו דגמים של BYD עצמה. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ליפמוטור C10 REEV

184 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של הקרוס-אובר המשפחתי. מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללה של 28.4 קילוואט-שעה עם טווח חשמלי של עד 145 ק"מ

ליפמוטור C10 REEV / צילום: יח''צ

ג'ילי STARRAY פלאג-אין

עם מחיר פתיחה של 170 אלף שקל GEELY הוא מתחרה ישיר של BYD. הוא מעט ארוך יותר, תא הנוסעים מרווח ומאובזר ומערכת ההנעה היא עם סוללה של 18.4 קילוואט-שעה וטווח חשמלי של עד 83 ק"מ

ג'ילי STARRAY פלאג-אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

הצבא כבר החליט, רפאל בעקבותיו: האם הרכב הסיני הופך לסיכון אסטרטגי?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לאחר הורדת הריבית בארה"ב: וול סטריט ננעלה בירוק

הדאו ג'ונס קפץ בכ-1% ● הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז, אך אותת כי צפויה הפסקה בהורדות הריבית בעתיד הקרוב • ענקיות הטכנולוגיה מגבירות את המרוץ שלהן בשוק בהודו - אל מיקרוסופט ואלפאבית, הצטרפה הבוקר אמזון ● אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, אנליסטים אופטימיים לגביה • ג'יי. פי. מורגן: הראלי בשוק צפוי להעצר לאחר הורדת הריבית

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

ח'אן יונס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

קצה חוט חדש: ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר החטוף החלל רן גואילי

בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן למנות גנרל אמריקני לפקד על הכוח הבינלאומי בעזה ● לפי מקורות בביירות, השליחה האמריקאית הזהירה כי ישראל תבצע תקיפות גדולות ומשמעותיות נגד חיזבאללה  ● חברת הסייבר פאלו אלטו: חשפנו קמפיין ריגול מתקדם של חמאס ● מגעים חשאיים בבית הנשיא להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● עדכונים שוטפים

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"