גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך
להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

באחד מימי החופשה האחרונים שלה הגיעה ברידג'ט ברון למקום העבודה שלה, סטארבקס. היא לא נדרשה להכין לאטה ופרפוצ'ינו, אלא הגיעה כדי לעשות משהו שהחברה בדרך־כלל לא אוהבת: להעלות פוסט טיקטוק מהעבודה.

מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?
גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?
טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

בכל זאת, הפעם השתמשה הבריסטה בת ה־21 בחצובה שקיבלה מהחברה ולבשה סינר עם לוגו של סטארבקס. הסרטון שצילמה, שבו היא מפזרת קצפת על משקאות מיוחדים לחג, צבר יותר מ־800 אלף צפיות וסיפק לסטארבקס להיט שיווקי שנעשה ויראלי במהירות.

יש כבר מסורת ותיקה של עובדים המפרסמים פוסטים על חיי העבודה, אך לעתים קרובות הם עושים זאת כדי ללגלג על השגרה השוחקת של עבודה בשירות לקוחות או על התרבות הארגונית. רבים עושים זאת גם ללא אישור מפורש ובלי לחשוף את מקום עבודתם.

כעת, מסטארבקס ועד דלתא איירליינס, חברות נוטות לשלב עובדים כמשפיענים ברשתות החברתיות, במקום לנסות להרתיע אותם. הן רוצות לקחת חלק בעיצוב התוכן.

האסטרטגיה הזאת מאפשרת למעסיקים להציג את העבודה כמקום שכיף להיות בו וליהנות משיווק אורגני באמצעות עובדיהם, שהם לעתים קרובות צעירים ומחוברים לדיגיטל. מבחינת העובדים, זאת הזדמנות לנצל את כישוריהם ביצירת תוכן כדי לזכות בחשיפה גדולה יותר ובגישה להטבות, כגון נסיעות עבודה והכשרה מקצועית.

הם יכולים גם להוסיף את הפעילות הזאת לקורות החיים שלהם.

תשלום לפי פוסט

"גדלתי על רשתות חברתיות, ואני אוהבת ליצור תוכן", אמרה ברון, שלומדת מדעי המחשב בשארלוט, צפון קרוליינה, ושואפת להיות מעצבת חוויית משתמש (UX). לאחרונה היא הוסיפה בלינקדאין את התואר "יוצרת תוכן" לניסיון העבודה שלה בסטארבקס. אחרי שלוש שנות עבודה בסטארבקס, היא אמרה, "חשבתי שזה יהיה שילוב מעולה של שני הדברים".

ברון הייתה אחת מ־53 בריסטות שנבחרו מאז 2024 להשתתף ביוזמת "יוצרים בסינר ירוק" של סטארבקס, שמעודדת עובדים מן השורה לפרסם סרטונים על עבודתם. החברה שולחת להם מדי פעם הנחיות לפרסם מבצעים עתידיים, כמו חזרת הסירופ Apple Crisp. היוצרים מקבלים תשלום לפי פוסט, אם כי החברה סירבה לומר כמה.

כמו בתוכניות יוצרים דומות בחברת הקוסמטיקה Ulta Beauty ובמטה של הוגו בוס בגרמניה, העובדים הללו אינם בדרך־כלל כוכבי מדיה חברתית בפני עצמם. לברון יש פחות מאלף עוקבים בטיקטוק.

מעבר לכך, לפי סטארבקס, החברה עדיין אוסרת על הבריסטות שלה לפרסם פוסטים במשמרת, בסינרים שלהם או מאחורי הבר, ללא אישור מראש ובתיאום עם צוות השיווק של המותג או עם מחלקת התקשורת של החברה.

בשנים האחרונות טען בריסטה אחד כי הוא פוטר לאחר שפרסם הזמנת משקה מורכבת ומרובת שלבים של לקוחה. בריסטה אחרת פוטרה לאחר שפוסט שבו היא מתלוננת על המשמרת שלה הפך ויראלי. החברה סירבה להגיב על מקרים ספציפיים, אך מסרה כי היא בוחנת את ההיסטוריה של הפרות המדיניות ואם ההתנהגות מפרה את ערכיה לפני שהיא נוקטת צעדי משמעת נגד עובדים.

אסטרטגיה עסקית

לעתים, גיוס עובדים כמשפיענים עונה על צרכים של אסטרטגיה עסקית ספציפית. לדוגמה, רשת המסעדות Portillo’s מתכננת להתרחב לכל ארה"ב, ולכן היא רוצה להעלות את המודעות למותג שלה מעבר לבסיס שלה שנמצא באזור שיקגו ולגייס עוד אנשים - לדברי ג'יל ווייט, סמנכ"לית משאבי האנוש של הרשת.

השנה בחרה הרשת 15 אנשי צוות לתוכנית היוצרים שלה, המכונה Maxwell Street Mavens (על שם מנה פופולרית בתפריט, נקניקיית Maxwell Street Polish), לאחר שבחנה את התוכן שפרסמו בלינקדאין ובערוצים פנימיים.

זאק הוקינס (33), שמנהל את Portillo’s בצ'נדלר, אריזונה, הוא אחד היוצרים האלה. לדבריו, הוא בדרך־כלל לא מרגיש נוח מול המצלמה, אך ראה בתוכנית דרך טובה לקדם את עצמו מבחינה מקצועית ואישית.

לאחרונה שלחה רשת המסעדות להוקינס ולעובדים־יוצרים אחרים הנחיה ליצור סרטונים הקשורים לשבוע הבקר האיטלקי הלאומי ולשבוע הנקניקיות הלאומי. בהשראת האירועים, הוא לבש חולצת נקניקייה וביקש מעמית לעבודה להתחפש לנקניקייה. לחובבי נקניקיות בסגנון שיקגו יש סלידה חזקה משימוש בקטשופ, אז הם צילמו קטע שבו נראה העמית מוציא בקבוק קטשופ מידו של הוקינס וגורם בלגן.

יחד עם העריכה, ההפקה ארכה כ־45 דקות. לאחר מכן הם הגישו את הסרטון לאישור לפני פרסום.

"עם כל המשפיענים שיש היום, אני חושב שזה נהדר שאנחנו מתאימים את עצמנו ומשתמשים במשאבים שלנו באופן פנימי", אמר הוקינס. הרשת לא מספקת תגמול נוסף למשתתפי התוכנית שלה, אך בוחנת תמריצים כמו מוצרים ממותגים של החברה, אמרה ווייט.

טיפים לטיול מדיילת

שימוש בעובדים כמשפיענים פנימיים חייב להיראות אותנטי, אמר ג'וש ברסין, אנליסט מקומות עבודה ויועץ תאגידי. אם העובד נשמע מתוסרט ולא אמין, אין בכך טעם. אך אם העובד כריזמטי, "הוא יכול בסופו של דבר להפוך לוויראלי", לדבריו.

דלתלינה, כך כונתה דיילת האוויר הג'ינג'ית שהחלה לככב בסרטוני הבטיחות של חברת התעופה דלתא בשנת 2008 והתפרסמה בזכות נפנופי האצבע השובבים שלה על המסך. היא הייתה מוכרת לציבור במשך שנים, והשנה הופיעה שוב בסרטון בטיחות המציג עובדי דלתא במדים מכל תקופה שבה חברת התעופה פעלה.

עבור פרויקט חדש שדלתא בוחנת עם עובדים־יוצרים, היא בחרה בקפידה 15 עובדים שיש להם קשר ישיר עם הלקוחות, לרבות טייסים, דיילים וסוכני שירות לקוחות, והביאה אותם למטה החברה באטלנטה להדרכה. שם הוסבר להם ההבדל בין אינטראקציה חולפת במטוס לבין סרטונים ברשתות החברתיות שחיים לנצח באינטרנט, אמר טים מייפס, מנהל התקשורת הראשי של דלתא. לחלק מהעובדים היו עוקבים משלהם ברשתות החברתיות.

בין אנשי הצוות הללו נמנתה פמלה קוצ'רה, בת 64, שהחלה לפרסם טיפים לטיולים בטיקטוק ובאינסטגרם לפני שלוש שנים, לאחר שבתה עודדה אותה לעשות זאת. בהתחלה, אמרה קוצ'רה, היא לא חשבה שמישהו ירצה לשמוע מה יש לדיילת "מבוגרת" לומר. אך היא צברה כמה אלפי עוקבים לאחר שפרסמה עצות לעובדים חדשים והסברים על מושגים כמו ותק וקביעת משמרות עבודה.

כיום, כמשפיענית רשמית של דלתא, קוצ'רה לומדת מסרטוני הדרכה כיצד לערוך סרטונים עם מוזיקה וליצור קריינות וכתוביות. היא מעריכה שהיא מקדישה כחמש שעות בשבוע להפקת תוכן, לראיונות עם דיילים אחרים ולשיחה עם נוסעים על הזיכרונות החביבים עליהם.

"כל זה יוצר תמונה טובה מאוד של מיהי דלתא כחברה", אמרה.

עוד כתבות

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות ע"י אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

מסחר תנודתי בוול סטריט; נטפליקס עולה ב-2%, אורקל נופלת ב-4%

OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● מגמה מעורבת באירופה, לונדון מזנקת לאחר שהאינפלציה בבריטניה נפלה בחדות ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בשיאים; עם רוח גבית מגרמניה - אלביט ונקסט ויז'ן זינקו בחדות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8% ● מגה אור זינקה במעל 10%, לאחר שדווח כי חברה־בת שלה עשויה לבנות את המבנה בו תשוכן חוות השרתים של אנבידיה בישראל ● האנליסט שטוען - זו הסיבה שיש עדיין סיכוי לראלי של סוף שנה בוול סטריט

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

פורסמה חלוקת המכסות ליבוא גבינה צהובה; מה יהיה המחיר לצרכן?

משרד הכלכלה הודיע על חלוקת מכסות ליבוא גבינה צהובה בפטור ממכס בהיקף של 5,900 טון, במסגרת הליך תחרותי שבו היבואנים התחייבו למחיר מרבי לצרכן ● לפי הודעת המשרד, המחיר לצרכן של גבינה צהובה מיובאת צפוי להישאר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים המובילים בארץ

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד"ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה"ב ירדו היום לשפל מאז מאי ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול בכיר חמאס ראאד סעד: אנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה על ידי דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש