גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert
צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

ביוני 2022, בתום דיונים של חודשים, הכריזה הנציבות האירופית על צעד מרחיק לכת: איסור על מכירת כלי רכב עם מנוע בעירה פנימי בכל מדינות האיחוד האירופי החל משנת 2035. המועד נקבע משום שאירופה התחייבה לאפס פליטות פחמן דו־חמצני עד שנת 2050 בשם המאבק בשינויי האקלים.

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב הישראלי
גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר

זמן החיים הממוצע של רכב הוא 15 שנה, ולכן - ברוח הזמן שעדיין לא השתנתה אז, שלושה חודשים אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה - בירכו כולם על הצעד. "יום טוב להגנה על הסביבה", אמר סגן נשיא האיחוד. "מסר ברור בנוגע להשגת יעדי האקלים", הכריזה שרת איכות הסביבה הגרמנית, אז ממפלגת "הירוקים".

השבוע, שלוש שנים וחצי אחרי, ביטלה למעשה הנציבות האירופית את ההחלטה. גם מכוניות עם מנוע בעירה פנימי יורשו להימכר באירופה אחרי 2035, כולל מכוניות היברידיות עם שני מנועים, כל עוד חברות הרכב יציגו בשנה זו ירידה של 90% בפליטות הפחמן בהשוואה למצב שלפני אימוץ ההחלטה.

החברות יוכלו להשיג את המטרה הזו, בין היתר, על ידי שימוש ב"פלדה ירוקה" (המיוצרת ללא דלקי מאובנים) או באמצעות שימוש בדלק ביולוגי. הן גם יוכלו לקבל "קרדיט מוגדל" לקיזוז פחמן דו־חמצני על ידי ייצור של כלי רכב חשמליים זולים וקטנים. בשורה התחתונה, מדובר בסיבוב פרסה שמסמל את דעיכת סוגיית האקלים ועליית החששות הכלכליים ביבשת. כלי התקשורת האירופיים הגדירו אותו כ"נסיגה הגדולה ביותר מחזון המהפכה הירוקה" של האיחוד בחמש השנים האחרונות.

ממשלת גרמניה הפעילה לחץ כבד

מי שעומדת מאחורי ההחלטה היא בעיקר הממשלה הגרמנית, שהפעילה לחץ כבד על הנציבות לבטל את האיסור. גם איטליה הצטרפה, וגם הונגריה, והתוצאה היא ההכרזה שפורסמה השבוע עם "בחינה מחדש" של הנושא בשנים הקרובות. קנצלר גרמניה פרידריך מרץ שיגר בנובמבר האחרון מכתב רשמי לנציבות, שבו הוא מתווה את הפתרון שהוצע אתמול, ושעדיין צריך להיבחן משפטית ולקבל אישור על ידי הפרלמנט האירופי.

הסיבה שגרמניה נאבקה נגד האיסור היא תעשיית הרכב שלה, שמכירותיה השנה הפגינו ירידה של עשרות אחוזים לעומת השנה שעברה: נתוני הרבעונים הראשונים של ענקיות הרכב הגרמניות הראו ירידה חדה במכירות, בעיקר באסיה, ואיתן גם ירידה ברווחים.

פרידריך מרץ, קנצלר גרמניה / צילום: Reuters, Heiko Becker

למעשה, השוק האסיאתי, שהיה מכרה זהב בעבור התעשייה הגרמנית, הלך ונעלם בשנים האחרונות. הדגמים החשמליים אינם נמכרים בשיעור גבוה באירופה, סובסידיות ממשלתיות משפיעות דרמטית על המכירות וחברות רכב סיניות חדרו לשוק האירופי במחירי רצפה. האיחוד "נזכר" להיאבק בכך רק השנה, עם מס גבוה על מכוניות חשמליות סיניות, אך הוא עדיין תלוי בסין כמדינה לטובת אספקת מתכות נדירות, תאי דלק ושבבים לטובת ייצור כלי רכב חשמליים.

החברות מרצדס־בנץ, ב.מ.וו ופולקסווגן החלו בשנה החולפת בהליכי "ארגון מחדש" ולפי מחקר של חברת EY, פיטרו כ־51 אלף עובדים - קרוב ל־7% מכוח העבודה בתחום בגרמניה. החברות משקיעות מיליארדים בחבילות פרישה במטרה לצמצם את ההוצאות על כוח אדם, בתיאום עם איגודי העובדים החזקים בתחום הרכב בגרמניה. חברת הייעוץ מצאה כי מבחינת רווחים, תעשיית הרכב הגרמנית עד כה רשמה את השנה הגרועה ביותר מאז 2009.

כאמור, גם באיטליה ההחלטה זכתה לברכות מצד הממשלה, שלחצה על בריסל לצד גרמניה בחודשים האחרונים לחזור בה מהאיסור. גם איטליה וגם גרמניה צפויות לצמיחה מינימלית בשנה הקרובה, ופגיעה בתעשיות הרכב שלהן תחמיר את המצב. "זה צעד בכיוון הנכון", אמר שר התעשייה והמסחר האיטלקי אדולפו אורסו. "וזה סדק ראשון בחומה האידיאולוגית של בריסל".

מומחי תחבורה הסבירו כי המנגנון החדש שהוכרז כולל סובסידיות נדיבות מבחינת פליטות פחמן דו־חמצי ליצרניות שיתמקדו בכלי רכב קטנים פיזית במחירים שמתחת ל־20 אלף אירו (70 אלף שקל), כך שהן יוכלו להמשיך לייצר מכוניות יוקרה בעלי מנועי בעירה פנימית.

פולקסווגן סגרה מפעל בגרמניה לראשונה

אבן דרך סמלית בדעיכתה של תעשיית הרכב הגרמנית, שהייתה המקור העיקרי לשגשוג הכלכלי הגרמני בעשור שלפני מגיפת הקורונה, הייתה סגירתו השבוע של מפעל חברת פולקסווגן בדרזדן. מדובר אמנם בצעד שהוכרז כבר בעבר, ומפעל שהייצור בו היה קטן ושימש גם כמרכז מבקרים, אולם זו הפעם הראשונה שהחברה סוגרת מפעל בגרמניה ב־88 שנות קיומה.

עד כה, פולקסווגן וחברות אחרות צמצמו ייצור על ידי מעבר לעבודה חלקית, מה שסייע להן להתאושש במהירות אחרי המשבר הכלכלי העולמי ב־2008 ולכבוש שווקים חדשים באסיה. כעת, בתיאום עם איגוד העובדים של החברה - נסגר המפעל, שייצר פחות מ־10,000 מכוניות בשנה מאז שנחנך ב־2002.

הביקוש לרכבים חשמליים "נמוך מדי"

החלטת האיחוד האירופי לפני כשלוש שנים הייתה אמורה לספק ודאות לתעשייה, לעודד את השינויים בה ולהסיט עשרות מיליארדים להשקעות במחקר ובפיתוח בתחום הרכב החשמלי, כמו גם לבסס תשתית טעינה מהירה ברחבי היבשת. רבות מהשאיפות הללו טרם התממשו.

רק 16.4% מהמכירות של כלי רכב בשנה החולפת, לפי נתוני האיגוד האירופי ACEA, היו של כלי רכב חשמליים לגמרי, ו־9.1% של כלי רכב היברידיים. חברות הרכב האירופיות, בגיבוי הממשלות שלהן, טענו כי הביקוש ביבשת "נמוך מדי" וכי עליהן לפיכך למכור מודלים ישנים עם מנועי בעירה פנימית למשך זמן רב יותר, כדי לממן את המעבר לכלי רכב חשמליים.

הנציבות האירופית בראשות אורסולה פון דר ליין, שהציבה את "המהפכה הירוקה" גבוה בסדר העדיפויות של האיחוד, אמרה לאחרונה כי המחויבות למטרות האקלים נשארה כשהייתה, וכי "ההחלטה החדשה מספקת יותר גמישות ליצרניות הרכב, אחרי דיאלוג מחודש איתן". חברת ב.מ.וו אמרה כי מדובר ב"יום חשוב... משום שהנציבות אינה פועלת יותר במתכונת של איסורים גורפים, ומכירה באפשרות של המשך השימוש במנוע הבעירה הפנימי".

עוד כתבות

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי מחר בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח מחר בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה והתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה