גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ
עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

בדומה לזמן תדלוק: הטעינה האולטרה-מהירה של הרכבים החשמליים

מספר יבואנים ויצרני רכב נערכים לפרוס בישראל ב-2026 רשתות של טעינה אולטרה-מהירה לרכב חשמלי, שיקצרו את זמן הטעינה לפרק זמן דומה לזה של תדלוק מכל של רכב בנזין בתחנת דלק. העמדות מיועדות לתמוך בדגמים חדשים של רכב חשמלי, שיגיעו לישראל בהדרגה החל מהשנה הבאה.

העמדות מהדור החדש מתוכננות לתמוך בקצבי טעינה תיאורטיים של 500 קילוואט עד 1 מגוואט, בכפוף לתשתיות החשמל שבהן הן מוצבות. לשם השוואה, קצב הטעינה הטיפוסי של רוב דגמי הרכב החשמלי החדשים שנמכרים כיום בישראל נע בין כ-120 ל-200 קילוואט, למעט דגמים בודדים, בעיקר מפלח היוקרה, שתומכים בקצב של עד כ-350 קילוואט, פלוס מינוס.

בענף הרכב מעריכים כי העמדות החדשות יוכלו להוסיף טווח נסיעה של 300-400 ק"מ ויותר בתוך דקות ספורות, מה שיעניק תנופה משמעותית לחדירת כלי הרכב החשמליים לישראל בטווח הארוך. זאת בהנחה, שתשתית החשמל הישראלית תאפשר זאת.

הפיילוט של טסלה
החברה הראשונה שכבר מבצעת פיילוט מתקדם בטכנולוגיה הזו בישראל היא טסלה , שהחלה להציב ברבעון הראשון של השנה עמדות "סופרצ'ארג'ר" מדור חדש, שמכונה V4. על פי נתונים עדכניים, טסלה כבר הציבה עמדות כאלה בשלוש תחנות טעינה שלה במרחב ירושלים, עם כ-12 שקעי טעינה לכל מטען V4.

העמדות של טסלה מצוידות במערכות קירור מתקדמות, ומאפשרות לתמוך בטעינה בקצב של עד 500 קילוואט, כפול מהקצב של עמדות הדור הנוכחי. הן מתוכננות לשדרוג עתידי לקצב טעינה של עד כ-1 מגוואט, שנועד לתמוך בטעינה של המשאית החשמלית של טסלה, כאשר זו תגיע לישראל.

נוסף על כך מתוכננות עמדות הטעינה של הדור החדש לתמוך בטעינה של כלי רכב חשמליים של מותגים אחרים, ולשם כך הן מצוידות במתקן מובנה לסליקת כרטיסי אשראי. לפיכך, מעריכים בענף, טסלה עשויה להפוך את פעילות הטעינה שלה בישראל למוקד הכנסות ולא רק לתמיכה בכלי הרכב שלה.

עם זאת, מהנתונים עולה כי כרגע פועלות עמדות ה-V4 שנמצאות בישראל בקצב של עד 250 קילוואט בלבד, ככל הנראה בשל מגבלות רשת החשמל.

גם XPENG הסינית החלה לבצע בישראל ניסויי היתכנות לפריסת רשת הטעינה האולטרה-מהירה העצמאית שלה, עם עמדות שתומכות בקצב טעינה תיאורטי של עד 800 קילוואט. עמדה ראשונה כזו כבר פועלת בישראל במסגרת פיילוט, במתקן של קבוצת פריזבי, יבואנית XPENG, במעוין שורק.

כלי רכב חשמליים חדשים של XPENG צפויים לתמוך בקצב הטעינה הזה בשלהי 2026, אולם בשלב הראשון ניתן להשתמש בעמדות הקיימות כדי לטעון בו-זמנית שני כלי רכב בקצב של עד 400 קילוואט כל אחד.

עדיין לא ברור האם עמדות הטעינה יוצבו בישראל במסגרת רשת נפרדת וממותגת של היצרנית, כפי שקורה באירופה ובסין, או שיוטמעו במערך של חברת הטעינה ג'ינרג'י, שבשליטתה של פריזבי.

עמדות BYD בישראל?
גם שלמה מוטורס, יבואנית BYD, בוחנת להציב בישראל את עמדות הטעינה האולטרה-מהירות של היצרנית הסינית, עם קצב טעינה תיאורטי של עד 1 מגוואט. עמדות כאלו כבר פועלות כיום בסין, ובימים אלה הן מוצבות גם במדינות שונות באירופה. הן מסוגלות להוסיף לסוללות טווח של 450-500 ק"מ בתוך כחמש דקות.

דגמי הרכב הראשונים של היצרנית שיתמכו בקצבי טעינה כאלה באירופה הם רכבי מותג הפרימיום DENZA של BYD, שצפויים להגיע לישראל ולאירופה בחודשים הקרובים.

את הרשימה חותם המותג ZEEKR של קבוצת ג'ילי, שגם הוא צפוי לפרוס באירופה בחודשים הקרובים רשת טעינה ממותגת ואולטרה-מהירה, עם מטענים בקצב של 800 קילוואט עד 1 מגוואט.

חלק מהדגמים של המותג, דוגמת זיקר 7X, תוכננו מראש לקבל שדרוג לקצב טעינה כזה, והוא יהפוך לסטנדרט ברוב דגמי הדור הבא של זיקר. הפריסה של העמדות החדשות של זיקר בישראל ממתינה לסיום התקינה האירופית של העמדות.

ההיצע מתרחב: MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי

קבוצת לובינסקי ממשיכה להרחיב את היצע המותג MG מבית SAIC הסינית, והשבוע נוספו שני דגמי קרוס-אובר חשמליים, שפונים למרכז השוק ומציעים בתמחור אגרסיבי.

הראשון הוא הקרוס-אובר "המשפחתי" MG S5, שאורכו 4.47 מ', גובהו 1.62 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.73 מ'. הוא מצויד במנוע בודד בהספק 170 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט-שעה עם טווח נסיעה של עד 425 ק"מ. רמת האבזור מקיפה וכוללת בין השאר ריפוד עור מלאכותי, מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, חלון גג פנורמי עם כיסוי חשמלי ועוד. המחיר כ-149 אלף שקל.

MG S6 / צילום: יח''צ

השני הוא האח הגדול והיוקרתי יותר בסדרה, MG S6. אורכו 4.7 מ', גובהו 1.66 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.83 מ'. נפח תא המטען כ-493 ליטר.

ה-MG S6 משווק בישראל בשתי תצורות הנעה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע אחורי בודד בהספק 245 כ"ס ובסוללה של 77 קילוואט-שעה עם טווח של עד 530 ק"מ. הדגם הבכיר מצויד בשני מנועים בהספק משולב של 350 כ"ס, ובטווח של עד 485 ק"מ עם אותה סוללה. האבזור התקני מקיף וכולל חלון גג פנורמי, חישוקי 20 אינץ', דלת אחורית חשמלית, ריפוד עור ועוד. מחיר גרסת הבסיס עומד על כ-179 אלף שקל ואילו גרסת הביצועים עולה 189 אלף שקל. לשתיהן אחריות לשבע שנים ושמונה שנים על הסוללה.

רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב

רשות התחרות צפויה לפרסם בשבועות הקרובים עוד שמונה עד עשר חוות דעת הנוגעות לחידוש רישיונות יבוא לרכב, ולבקשות למתן יבוא רישיונות למותגים חדשים, שהגישו יבואני רכב. זאת נוסף על שתי חוות דעה שכבר הוגשו. כך מדווחים בענף הרכב.

הרשות מנהלת כיום הליך ההתייעצות מזורז מול משרד התחבורה בנושא הריכוזיות, ולאחרונה קיבלו מספר יבואנים גדולים ארכה קצובה בזמן לחידוש רישיון היבוא למותגים מסוימים. הארכה צפויה לפקוע בינואר, אלא אם תוארך בכפוף לשימועים שנערכים כיום לאותם יבואנים במשרד התחבורה.

מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

במקביל מעריכים בענף, כי משרד התחבורה צפוי להתחיל בבדיקה בנושא השלכות הריכוזיות שנובעת מבעלות צולבת של יבואניות רכב גדולות על חברות ליסינג גדולות, ולהיפך.

הכוונה בעיקר ליבואניות שמחזיקות בנתח שוק גדול, ובמקביל בחברות ליסינג עם היקף רכבים משמעותי. המלצה ברוח זו כלולה בדוח של הוועדה הבין-משרדית לבחינת הריכוזיות בשוק הרכב, אשר טרם פורסם.

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

כדי להקים שוק שכירות, המדינה מחלקת קרקעות בנזיד עדשים

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

משדר המתקפה האיראנית בערוץ 12 בחודש יוני / צילום: צילום מסך יוטיוב

המערכה האיראנית, גמר הגביע וערן זהבי: המשדרים הנצפים של השנה

שעות הצפייה בטלוויזה בישראל 2025 חזרו לרמות דומות לאלה שלפני המלחמה; תחילת המלחמה עם איראן הוכתרה כאירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר השנה ● בכנס בת"א הזהירו רגולטורים ונציגי תעשייה מהיעדר תכנון לאומי לחוות שרתים לבינה מלאכותית ● ולמרות האתגרים בענף התיירות, רשת מלונות חדשה מושקת בישראל ● אירועים ומינויים

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

נשים במקלט. תחושת הביטחון התערערה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הממשלה קיבלה החלטה דחופה וקריטית, אבל היא אפילו לא מנסה ליישם אותה

המלחמה העמיקה את הפערים המגדריים בישראל, ורוב הנשים מדווחות על חשש מוגבר לפגיעה בביטחון האישי ● הממשלה קיבלה החלטה לתת מענה, אבל לא עשתה את זה בפועל ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, בשיתוף שדולת הנשים, עוקב אחרי סיוע לנשים בשעת חירום

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

שבבים

"יקפוץ ב-30% בשנת 2026": השוק החם שמסמנים בבנק אוף אמריקה

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מדי?

צילום: מיטל וייזברג

לאחר שהפסידו 90% בתקופתו: משקיעי מיטרוניקס נגד מענק הסתגלות של 800 אלף שקל למנכ"ל

בתקופתו של המנכ"ל שרון גולדנברג, איבדה מיטרוניקס את מקומה במדד ת"א 35 והפכה לחברה בשווי של פחות מחצי מיליארד שקל, לעומת יותר מ-9 מיליארד שקל בעת שנכנס לתפקיד ● בעקבות התנגדות המשקיעים, החברה הסירה את נושא מענק ההסתגלות מאסיפת בעלי מניות

קמפיין מכבי שיצר מקאן ת''א / צילום: צילום מסך מיוטיוב

קופ"ח מכבי יוצאת למכרז פרסום, בענף סבורים שהוא "שערורייה"

היקף תקציב הפרסום של קופ"ח מכבי, העומד ככל הידוע על כ-25 מיליון שקל, יוצא למכרז חדש ● המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה כפולה של שלוש שנים בכל פעם - כלומר 11 שנים ברצף ● מכבי בתגובה: "המכרז מנוהל באופן מקצועי תחת פיקוח של ועדת המכרזים"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

נשיא טורקיה ארדואן עם דגם של נושאת המטוסים / צילום: Reuters, Murad Sezer

הפרויקט הצבאי הבא של ארדואן: הקמת נושאת מטוסים באורך 300 מטרים

אחרי ההצלחה בעולם המל"טים, נשיא טורקיה ארדואן מכוון לליגת העל, עם הכרזה על נושאת מטוסים מהגדולות ביותר בנאט"ו ● בעוד שישראל שומרת על עליונות טכנולוגית במטוסים, אנקרה מצמצמת פערים בטבלאות היצוא הביטחוני העולמיות ומתבססת כמעצמת מספנות

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים