גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בקשה בכתב" במקום "בקשה בדרך המרצה"

החידוש החשוב בתיקון מס' 2 לתקנות סדר הדין האזרחי שפורסם לאחרונה הוא המרת "הבקשה בדרך המרצה" ב"בקשה בכתב". שינוי זה איננו רק חזותי, אלא שינוי מהותי, המהווה צעד נוסף בתפיסת עולם פרוצדורלית, שבה נעשים ניסיונות לחסוך ככל האפשר בזמן שיפוטי

ערב ראש השנה פורסם תיקון לתקנות סדר הדין האזרחי (קובץ התקנות 5855, עמ' 1262). זהו תיקון מס' 2 (האחרון לשנת תשנ"ז). החידוש החשוב בתיקון זה הוא המרת "הבקשה בדרך המרצה" ב"בקשה בכתב". שינוי זה איננו רק חזותי, הבא לידי ביטוי בכותרת של הבקשה, או בנוסח הבקשה, אלא שינוי מהותי במסגרת הזכויות הדיוניות וסדרי הדין במשפט האזרחי.

השוני המהותי הוא בכך שבקשה בדרך המרצה במשמעותה המסורתית היתה הודעה על כוונה להשמיע בקשה בעל פה. בקשות בדרך המרצה הן הבקשות השכיחות ביותר בבית המשפט בבואו לדון בענין אזרחי, ומעתה הבקשות השכיחות ביותר תהיינה הבקשות בכתב. לפנים, כאשר הוגשה בקשה בדרך המרצה, היתה הבקשה אמנם ערוכה בכתב, אבל כל שהיה בה היה כעין הודעה למשיב, או למשיבים, על מועד קיומו של דיון שבמהלכו עתידה היתה להישמע על פה הבקשה על פרטיה. בקשה בדרך המרצה היתה במובן זה היפוכה של בקשה בכתב, והובחנה עד כה ממקרים שבהם הוגשה בקשה בכתב כגון: בקשה להטלת עיקול זמני, בקשה לתחליף המצאה, בקשת רשות לערער ועוד.

בבקשה בדרך המרצה התייצב המבקש בפני בית המשפט וטען את בקשתו, ואילו בבקשה בכתב לא כן יהיה, אלא אם בית המשפט הורה על הזמנתו של בעל הדין או בעלי הדין. לכן, המעבר מבקשה בדרך המרצה לבקשה בכתב הוא צעד נוסף בתפיסת עולם פרוצדורלית, שבה נעשים ניסיונות לחסוך ככל האפשר בזמן שיפוטי. תפיסת עולם זו מתבטאת בסיכומים בכתב, מוסד מושרש מזה כבר בפרקטיקה, המשכו בהגשת תצהירים על עדות ראשית בכתב והנה עתה גם המרתה של הבקשה בדרך המרצה בבקשה בכתב.

בדיקת פרטי ההוראות בנושא הבקשות בכתב מצביעה על שינויים חשובים בדרך הטיעון והניסוח של הבקשה. לפני שנתייחס לפרטים הנוגעים בתוכנה של "הבקשה בכתב", נזכיר כי בסדרה של חיקוקים יש הוראה כי העניינים יוגשו כבקשות בדרך המרצה, ואלה עוד לא תוקנו. כך למשל, בתקנות סדרי הדין בבוררות ישנן כמה וכמה סוגי בקשות המוגשות כבקשות בדרך המרצה. לפי שהמדובר בתקנות, הרי ששר המשפטים יתקנן בהקדם האפשרי.

הוא הדין לגבי תקנות הבחירות לכנסת (סדרי ערעורים). שם נאמר כי סדרי הדין החלים על בקשות בדרך המרצה בבית המשפט המחוזי, יחולו בשינויים המחוייבים לפי הנסיבות על דיון בערעור לפי אותן התקנות. בהקשר להוראה כזאת מתעורר קושי מסויים, מפני שסדרי הדין שחלו על בקשה בדרך המרצה, אינם סדרי הדין העתידים לחול על בקשות בכתב. הוראה דומה וכפי שיובהר בהמשך הדברים - הדיון בדרך המרצה שונה מהדיון בבקשה בכתב. הדיון בבקשה בדרך המרצה הוא בעל פה. הדיון בבקשה בכתב הוא לא בהכרח בעל פה. אם ערעור יוגש כבקשה בכתב - האם דינו שלא להישמע בעל פה?

נזכיר גם את תקנות התעבורה (סדרי הדין בערעורים על החלטות הרשות) שנקבע בהן שהוראות כל דין החלות על דיון לפי בקשה בדרך המרצה, יחולו על דיון בערעור. בתקנות שיקים ללא כיסוי, סדרי דין, נקבע כי הערעור יוגש כבקשה בדרך המרצה. אף עפ"י תקנות ניירות הערך, סדרי דין לעניין תובענה ייצוגית, המבקש אישור על תביעתו כתובענה ייצוגית, חייב לצרף לתביעתו בקשה בדרך המרצה. ויש כמובן תקנות נוספות כגון: תקנות מס רכוש, חוקים נוספים כגון חוק מרשם האוכלוסין, תקנות המועצות המקומיות, וכן ברבות אחרות המאמצות את תהליך הבקשה בדרך המרצה. לחוקים שהזכרנו המאמצים בקשת המרצה נוסיף את פקובתקנות אלה או בכל דין אחר". תקנה זו משום מה לא בוטלה בתיקון החדש. כמדומה השמטה, שהרי כוונת מחוקק המשנה היתה במפורש כי כל בקשה שלא נקבעה לגביה הוראה מפורשת בתקנות או בכל דין אחר תוגש כבקשה בכתב. יש להניח כי התקנה תתוקן.

במקרים רבים קובעות התקנות כיצד יוגש ההליך, כגון: המרצת פתיחה, הודעת צד שלישי, אבעיה, טען ביניים, בקשה למתן צו ירושה ועוד. באין הוראה כיצד יוגש ההליך, יוגש מעתה כבקשה בכתב למרות שתקנה 240 עוד לא שונתה. יש לציין כי בקשה בדרך המרצה היא דרך דיון שיורית, במובן זה שעל פיה יוגשו רק אותם הליכים שלא נקבעה לגביהם הוראה מפורשת אחרת.

צריך לזכור שיש עוד הליך שיורי בסדרי הדין האזרחי, והוא הגשת כתב תביעה. הדרך השיורית של הגשת כתב תביעה קבועה בתקנה 8 לתקנות סדר הדין, והיא מתייחסת לפתיחת ההליך. משנפתח ההליך, הדרך השיורית היתה עד כה בקשה בדרך המרצה ומעתה תהיה בקשה בכתב. בקשה בכתב היא איפוא הדרך השיורית לכל הליך שהוא, למעט הליך שהוא פתיחת התובענה גופה.

מה תכלול הבקשה בכתב?

עד כה, בקשה בדרך המרצה היתה כאמור רק בבחינת הודעה על כוונה להשמיע טענות או ראיות בעל פה, ולבקשה בדרך המרצה צורף תצהיר. מעתה, בקשה בכתב תפרט את כל טיעוניו של המבקש. לא זאת אף זאת, במובחן מכתבי בי-דין אחרים, היא תכלול אסמכתאות וכמובן תצהיר המאמת את העובדות המשמשות בסיס לטיעון. נזכור שהמדובר בתצהיר מפורט ולא בתצהיר מקוצר כפי שנהוג להגיש בבג"צ או בבית משפט לענייני משפחה. התצהיר צריך להיות ערוך בגוף ראשון, מחולק לסעיפים ומכיל עובדות שהמצהיר יכול להוכיחן מתוך ידיעתו האישית. בבקשות בכתב, שהן בקשות ביניים, רשאי המצהיר להצהיר גם לפי מיטב אמונתו, ובלבד שיציין את הנימוקים לכך.

על המבקש לצרף לבקשה את התצהיר בעת הגשתה. צירופו של התצהיר לאחר הגשת הבקשה טעון רשות של בית המשפט. הוגשה בקשה בכתב, יומצא עותק ממנה למשיבים. כל אחד מהם רשאי להשיב. תוגב מטעמם תגובה מפורטת, כולל אסמכתאות ויש לצרף לה תצהיר. התשובה לא תהיה איפוא תצהיר בלבד, אלא כאמור, גם פירוט הטענות המשפטיות והאסמכתאות.

עד כה, בקשה בדרך המרצה חייבה שמיעה בעל פה בפני בית המשפט, ואף על פי כן היו מקרים שבתי המשפט, למרות שהגיעו לידיהם בקשות בדרך המרצה, החליטו בהן מבלי שהוזמנו בעלי הדין להשמיע טענות בעל פה, והדבר היה נפוץ במיוחד בקשר לבקשות לעיכוב הליכים ועוד. והנה, מעתה רשאי בית משפט להחליט על יסוד הבקשה מים מיוחדים. זכותו של בית משפט ליתן החלטה בבקשה בכתב עפ"י צד אחד, ובהעדר המשיבים, שמורה גם עתה מכוח תקנה 244 לתקנות סדר הדין האזרחי, שלא נעשה בה שום שינוי.

סדר הדין בבקשה בכתב, אם הבקשה נשמעת בעל פה, הוא בכך שניתנת למבקש הזכות להתחיל, ובכפוף לכך סדר הדין הוא כמקובל בדיון בכל תובענה. אין לשמוע עדים שתצהיריהם לא צורפו לפי תקנה 241 לבקשה בכתב, אלא מטעמים מיוחדים. כמובן, בנושא הטעמים המיוחדים הללו חל התיקון שהוזכר, ומתקין התקנות הורה איפוא כי אחרי המילה "מטעמים" תבוא המילה "מיוחדים", אלא שהמילה הזאת כבר נמצאת בגוף התקנה. כך שהתוספת הזו היתה מיותרת ונעשתה כמדומה בהיסח הדעת.

על פי תקנה 247, אם נקבע בחיקוק מועד להגשת בקשה בדרך המרצה לבית המשפט, ראו את הגשת הבקשה כמועד הקובע לעניין זה. כך היה משום שעצם הבקשה בדרך המרצה היתה בקשה להשמיע טענות בעל פה, והמועד שהיה צריך לחייב היה איפוא המועד של שמיעת הבקשה בפועל, אלמלא הוראת התקנה 247 אשר התייחסה למועד הגשת הבקשה בדרך המרצה כמועד קובע. עתה, הואיל ואין המדובר יותר בבקשות החייבות להישמע בעל פה, המועד הקובע הוא מועד הגשת הבקשה בכתב ותקנה 247 הפכה לתקנה מיותרת. על כן בוטלה.

היו עוד כה כמה מקרים בתקנות סדר הדין האזרחי שבהם הוגשו בקשות בכתב כגון בקשה להטלת עיקול. מעתה, כל הבקשות מוגשות כבקשות בכתב, והבקשות שהיו עד כה בקשות בכתב אינן חריגות. בקשות אלה היו לא רק בהקשר לעיקול, אלא גם בהקשר לבקשת רשות ערעור או בקשה על תחליף המצאה. לבקשות בכתב הללו לא היה נוסח קבוע, אולם מעתה הנוסח הקבוע של בקשה בכתב יחול גם לגבי בקשות אלה.

הנוסח הוא טופס 25 החדש הנספח לתקנות ונאמר בו: "הואיל והמבקש הגיש נגד המשיב בבית המשפט בקשה למתן סעדים כמפורט בבקשה בכתב המצורפת בזה, צריך המשיב להגיב תוך 20 ימים מיום שהוצאה לו ההודעה. אם לא הגיב, תהיה למבקש הזכות לבקש מבית המשפט לקבל החלטה שלא בפני המשיב".

ההודעה הזאת נלווית ונוספת לבקשה בכתב. זוהי כעין הזמנה, וגם בכך אנו רואים שיש הבדל לעומת הבקשה בדרך המרצה, שהרי קודם, בקשה בדרך המרצה כללה גם את ההזמנה גם את תוכן ההודעה. לפי שההודעה על בקשה בכתב היא נוספת, הרי בכל בקשה כזאת יהיו איפוא לפחות שלושה מסמכים: הודעה על בקשה בכתב, הבקשה בכתב והתצהיר הנלווה לה. אם הטענות הן משפטיות בלבד לא יהיה צורך בצירוף תצהיר.

צויין מועד של 20 ימים לתגובה, ובנוסח טופס 25 גם נאמר כי אם החליט בית המשפט להאריך את התקופה יש לציין את התקופה שנקבעה. לא נאמר שבית המשפט רשאי לקצר את התקופה, ואנו מניחים כי במקרים רבים יהיה צורך לקצוב תקופה קצרה יותר למשיב, ואין לנו סיבה להניח שלבית משפט או לרשם אין סמכות טבועה להורות על תקופה קצרה מ-20 ימים למרות שמתקין התקנה לא התייחס לכך.

לסיכום יצויין, כי בתיקון מס' 2 יש הוראות נוספות ואף הן, כמו ההוראה שסקרנו לעיל, הן על פי המלצותיה של הוועדה לתיקון סדרי הדין, שבראשה עומד הנשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר אליהו וינוגרד. « «"בקשה בכתב" במקום "בקשה בדרך המרצה" «החידוש החשוב בתיקון מס' 2 לתקנות סדר הדין האזרחי שפורסם לאחרונה הוא המרת "הבקשה בדרך המרצה" ב"בקשה בכתב". שינוי זה איננו רק חזותי, אלא שינוי מהותי, המהווה צעד נוסף בתפיסת עולם פרוצדורלית, שבה נעשים ניסיונות לחסוך ככל האפשר בזמן שיפוטי

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים