גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלקטריק פיול: החלום הירוק שנוסע רחוק

אלקטריק פיול תולה את תקוותיה בכך שהחקיקה "הירוקה" בעולם תכריח לבסוף את תעשיית הרכב להשתמש באנרגיה חשמלית. בינתיים היא מנסה לקדם את המהפכה בעזרת תעשיית החשמל

אלקטריק פיול היא מסוג החברות שזוכות לגישה סלחנית יותר ביחס אליהן. כולם יודעים שמדובר בחברת 'חלום' שאולי יתגשם ואולי לא. כל מנהל תיקים שלמד פעם דבר או שניים על פיזור הסיכון (והסיכוי) יודע שכדאי לו להחזיק כמה מניות כאלו בתיק ההשקעות. מי יודע? אולי החלום יתגשם פעם והוא ירוויח בגדול.

אלקטריק פיול קמה מתוך אחת החטיבות של חברת לוז. לוז בדקה מספר פרויקטים בתחום האנרגיה החלופית, כגון אנרגיה סולארית ושימושים חסכוניים באנרגיה חשמלית. הרעיון שהוליד לבסוף את אלקטריק פיול היה לנצל את שעות הלילה, שבהן העומס על רשת החשמל פוחת. באותן שעות ניתן לייצר חשמל, לאגור אותו במצברי ענק ולפרוק אותו אל הרשת העמוסה במשך שעות היום. באופן זה ניתן יהיה לאגור ולהשתמש ביותר חשמל, ולחסוך את הצורך בהרחבה יקרה של התשתיות לייצורו.

לוז אינה קיימת כיום, והרעיון לא יצא אל הפועל, אולם חלק מהטכנולוגיה שפותחה בה מיושם כעת במצבר של אלקטריק פיול, המיועד להניע מכוניות על בסיס אנרגיה חשמלית. גם כאן, המודל העסקי מדבר על טעינת המצברים בשעות הלילה, שעות שבהן עומס החשמל נמוך. חברות החשמל נמצאות למעשה בבסיס המודל העסקי, משום שתעשיית הרכב החשמלי, אם אכן תקום כזו, עשויה לפתוח עבורן אפיק הכנסה חשוב בעתיד.

הפופולריות של הרכב החשמלי עולה ויורדת לאורך ההיסטוריה, בהתאם לתמורות כלכליות ותרבותיות. את הדחיפה הראשונה קיבלה תעשיית הרכב בעקבות שני משברי הנפט ב-73' ו-79', שגרמו לעלייה חדה במחירי הדלק ולחשש ממשי מפני הידלדלות מאגרי הנפט בעולם. חששות מסוג זה החלו להישמע גם בשנים האחרונות, עם העלייה הדרסטית בשימוש בנפט ודלק במדינות המתפתחות.

סיום משברי הנפט הפחית מעט מהחששות, אולם הרכב החשמלי צץ מחדש עם הקמת התנועות הירוקות באמצע שנות ה-80, והתפתחות המודעות לאיכות חיים ולמניעת זיהום אוויר. התנועות הגדולות מרוכזות במערב אירופה, כשגרמניה נחשבת למובילה, הן בחקיקה והן במעשה.

גם בארה"ב קיימת פעילות חקיקה בנושא. מדינת קליפורניה, למשל, קבעה לפני מספר שנים, שהחל משנת הדגם 98' יתחייבו יצרנים המוכרים יותר מ-3,000 כלי רכב בשנה למכור לפחות %2 מהכמות ברכב 'לא מזהם'. החוק קבע שבשנת 2001 יעלה השיעור ל-%5 וב-2003 ל-%10.

אלא שבדרך לחיי המעשה נתקל החוק בלובי החזק של שלוש חברות הרכב הגדולות, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. הללו פתחו במסע יחסי ציבור נגד החוק החדש, ומנעו בינתיים את כניסתו לתוקף. אחת הפשרות שהושגו בין יצרני הרכב לגורמי הממשל קבעה שהחברות יפסיקו את מסע יחסי הציבור שהן מובילות נגד הרכב החשמלי.

בארה"ב, ארץ המרחבים והחופש, נתקלת החקיקה גם בהתנגדות עממית. נושא הרכב תופס מקום של כבוד בתרבות ובהיסטוריה האמריקנית, מאז אימרתו המפורסמת של הנרי פורד בתחילת המאה ("אספק לך מכונית בכל צבע שתבחר ובלבד שתהיה בצבע שחור"), ועד לסרטי המסע שמנפיקה תעשיית הסרטים. המכונית בארה"ב נתפסת כתמצית החופש האזרחי, והאמריקנים נזהרים מלהטיל הגבלות בקשר אליה.

"דבר אחד חשוב לזכור. מדובר בהקמת תעשייה חדשה לחלוטין", מסביר יוני וורטמן, מנהל השיווק של אלקטריק פיול. "זה לא רק המכוניות. זו גם כל התשתית התומכת בהן. החל בהקמת מפעלי הטעינה, דרך תחנות התדלוק וכלה בפריסה של מוסכים נותני שירות ואספקת חלפים מתאימים.

"תעשייה חדשה", מבהיר וורטמן, "ועוד כזו שאמורה לשמש כתחליף בשוק הרכב, היא לא דבר שקם מהיום להיום. אי אפשר לשפוט אותנו במושגי הזמן של תעשיית ההיי-טק".

זו למעשה השאלה הקריטית עבור אלקטריק פיול - מתי תבשיל התעשייה? על כך אין למעשה תשובה. התקווה היא שהחקיקה ה"ירוקה" תכריח בסוף את תעשיית הרכב לבצע את השינוי, אולם ברור שזה ייקח זמן.

המצבר החשמלי של אלקטריק פיול, מצבר האבץ-אוויר, עובד בטכנולוגיה ותיקה שפותחה כבר לפני יותר ממאה שנים. האנרגיה נוצרת על ידי מגע של האוויר עם האבץ, אשר הופך תוך כדי תהליך ההתרכבות לתחמוצת אבץ. כשהבטריה נגמרת, היא נותרת עם תחמוצת אבץ, אותה מחזירים למפעל לצורך הפיכתה מחדש לאבץ בתהליך הטעינה. "לא המצאנו את הגלגל", מודה וורטמן, "אבל שיפרנו אותו באופן מהותי".

למצבר האבץ יש שתי בעיות עיקריות. הראשונה היא חוסר הספק שמוביל לחוסר תאוצה או כוח. מה שנקרא 'האוטו לא סוחב'. השנייה היא בעיה טכנית הקשורה לתהליך המיחזור. בתהליך זה נוצרים קשרים פנימיים שהורסים את הבטריה תוך זמן קצר.

המצבר שפיתחה אלקטריק פיול בנוי ממספר לוחות אבץ הניתנים לשליפה מחוץ לבטריה, ועל ידי כך ניתן להתגבר על שתי הבעיות. ראשית, שלד הבטריה לא יכול להינזק, משום שהטעינה נעשית מחוץ לגוף. אורך החיים של המצבר של אלקטריק פיול נע בין 100 ל-135 אלף קילומטר.

שנית, שליפת הלוחות מאפשרת לשלוט על המבנה של האבץ עצמו. ניתן להגדיל לו את שטח הפנים שבא במגע עם האוויר, ולהביא בכך להגברה משמעותית של ההספק. טכניקת הלוחות הנשלפים מאפשרת לבנות מצבר מודולרי, בעל כמה גדלים למספר סוגי רכב. למעשה, היתרון של המצבר שפותח בא לידי ביטוי דווקא במכוניות גדולות, וזו היתה גם אחת הסיבות לכיוון העיסקי של אלקטריק פיול - התמקדות בשוק הרכב המסחרי.

סיבה נוספת לבחירה בכיוון זה היא המתחרים הפועלים בשוק הרכב החשמלי הפרטי. על שוק זה מתמודדות היום חברות ענק כמו ג'נרל מוטורס האמריקנית, AEG הגרמנית וסוני היפנית. אולם בעוד המכוניות המתחרות מגיעות לטווחי נסיעה של 200-150 קילומטר, הרכבים של אלקטריק פיול כבר עוברים יותר מ-400 קילומטר בטעינה אחת.

לא מזמן חצתה מרצדס בנץ מסחרית, שבה מותקן המצבר, את רכס הרי האלפים מצרפת לאיטליה, תוך שהיא משחזרת את מסע הפילים של חניבעל שנעשה 218 שנה לפני הספירה. המרצדס נסעה 244 קילומטרים, הכוללים טיפוס לגובה של 2,000 מטר, וניצלה לשם כך %65 מהאנרגיה של המצבר.

"הזיהום במרכזי הערים", מסביר וורטמן, "נגרם בעיקר על ידי כלי הרכב המסחריים. הללו נוסעים הרבה בתוך העיר, נסיעה 'מזהמת' עם הרבה עצירות וזינוקים, שגורמת לפליטת עשן מוגברת. החקיקה תהיה אפקטיבית יותר מול ציי רכב מסחרי, כשהסנקציה נגד הבעלים יכולה להיות שלילת רשיון העסק".

הבעיה העיקרית, אם כן, היא להניע את גלגלי התעשייה. אלקטריק פיול, על 200 עובדיה, נאלצת להתמודד בשוק של ענקים. הגישה העסקית שלה גורסת חבירה לגופים גדולים בתעשיית החשמל והרכב, או ללקוחות פוטנציאליים גדולים, כמו בניסוי הנערך מאז 93' עם משרד הדואר הגרמני, ועתיד להימשך עוד שנה אחת לפחות.

משרד הדואר הגרמני מפעיל כ-55 אלף כלי רכב ונחשב לאחד מציי הרכב הגדולים באירופה. כיום נוסעות בכבישי גרמניה 10 מכוניות חשמליות המשתתפות בניסוי ומבצעות עבודת דואר רגילה לגמרי. "אנשים שומעים 'רכב חשמלי' ותיכף מדמיינים רכב חלל עתידני, עם גג שטוח ודלתות שנפתחות כלפי מעלה. זה בכלל לא כך. מדובר במכוניות רגילות לגמרי, כמו אופל או מרצדס, שהותאמו לעבוד עם מנוע חשמלי", אומר וורטמן.

הניסוי בגרמניה בודק היבטים טכניים שונים, כמו ביצועי המצבר והמנוע לאורך זמן ומעקב אחר תקלות. הנתונים נאספים ומעובדים על ידי מחשב, שבודק את יעילות המצבר והפוטנציאל הכלכלי הנגזר ממנו. הכוונה, כפי שמסביר וורטמן, היא לספק אנרגיה במחיר תחרותי לבנזין הרגיל. המודל הכלכלי מניח שבכבישים ינועו שני סוגי הרכב, והרכב החשמלי צריך להתחרות במכוניות הרגילות הן בביצועים והן בעלות לקילומטר או בעלות התחזוקה.

ניסוי נוסף נערך באיטליה, בשיתוף עם קונצרן מונט אדיסון, הבעלים של חברת החשמל הפרטית הגדולה במדינה. בניסוי מורכב המצבר על שלוש מכוניות - פיאט, וואן מסחרי מפלסטיק מתוצרת למבורגיני וסיאט. פרויקט בתחום המוניות מתקיים בהולנד.

חוזה גדול נוסף נחתם לפני כארבעה חודשים עם חברת החשמל השוודית, ווטנפל. בחוזה התירה אלקטריק פיול לווטנפל להקים מפעלי טעינה ברחבי סקנדינביה, בהסכם זיכיון ל-25 שנה. הסכם אחר נחתם לפני כחודשיים עם מכון המחקר של חברות החשמל בארה"ב, ובמסגרתו יותקן מצבר חשמלי על אוטובוס.

הסכמים אלו, ואחרים שנמצאים בשלבי גיבוש, מלמדים משהו על ההערכה לה זוכה אלקטריק פיול בקרב גורמים בתעשיית החשמל והרכב. גורמים אלו, מסתבר, מאמינים שאלקטריק פיול תהיה בשטח עוד זמן רב. בכל ההסכמים השאירה לעצמה אלקטריק פיול את הזכות לספק את הציוד ולקבל תמלוגים מכל טעינה, כך שפוטנציאל ההכנסות והרווח במקרה של הצלחה מסחרית מגיע למימדים דמיוניים.

עם זאת, יש לסייג ולומר שההצלחה עדיין רחוקה. עד כדי כך, שאפילו הפטנטים בהם מוגנת הטכנולוגיה עלולים לפוג לפני שיגיעו לידי מיצוי מסחרי. החברה זוכה אמנם להכנסות מסוימות במסגרת הניסויים, בעיקר תמורת הציוד והידע שהיא מספקת, אולם ההפסדים שלה עדיין גבוהים (13 מיליון דולר ב-95', 10 מיליון דולר ב-96'), והכסף שהיא צורכת כדי להמשיך ולממן את פיתוח המצבר עולה עם הזמן. בחברה מצפים להגיע לאיזון תפעולי רק בסוף 98', ואולי אף לאחר מכן, ובינתיים 'שורפת' החברה קרוב למיליון דולר מדי חודש.

בינתיים, נהנית אלקטריק פיול מכספי ההנפקות שביצעה, שתיים ציבוריות ב-94' ו-96' שהזרימו לקופתה 46 מיליון דולר, ועוד אחת פרטית מאוקטובר 96', בהיקף של 10 מיליון דולר. בקופת המזומנים של החברה נותרו עדיין כ-24 מיליון דולר, מה שמבטיח לה עבודה למשך שנתיים נוספות לפחות. זאת אם לא לוקחים בחשבון את ההכנסות מהניסויים השונים שב-96' הגיעו ל-5.4 מיליון דולר.

בתור חברה עם 'סיפור טוב', לא נראה שיקשה על אלקטריק פיול לחזור ולגייס כספים ממשקיעים שונים במידת הצורך, שהרי, כמו שכבר אמרנו, החלום יכול גם להתגשם. וכמו שמסכם יוני וורטמן: "עובדה שהחברות הגדולות עובדות איתנו, והן לא חוששות שניעלם להן יום אחד". « מאת עמי גינזבורג «אלקטריק פיול: החלום הירוק שנוסע רחוק « אלקטריק פיול תולה את תקוותיה בכך שהחקיקה "הירוקה" בעולם תכריח לבסוף את תעשיית הרכב להשתמש באנרגיה חשמלית. בינתיים היא מנסה לקדם את המהפכה בעזרת תעשיית החשמל

עוד כתבות

נאום מלכת בריטניה אליזבת השנייה בפרלמנט / צילום: REUTERS/Toby Melville

"להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר": שבוע ה"ברקזיט" המכריע של ג'ונסון נפתח בנאום המלכה בפרלמנט

מלכת בריטניה אליזבת השנייה הציגה היום את עיקרי המדיניות של הממשלה הבריטית ● "העדיפות העליונה של ממשלתי הייתה תמיד להבטיח את היציאה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר"

מה אפשר לקנות ב-1.2 מיליון שקל בדרום הארץ / צילום: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות ב-1.2 מיליון שקל בדרום הארץ

דירת 3 חדרים באילת, קוטג' דו משפחתי במצפה רמון, דירת 4 חדרים בבאר שבע או וילה בת 6 חדרים בדימונה

גלנורקי קמפ בניו זילנד / צילום: שאטרסטוק

תיירות ומשבר האקלים: ניו זילנד מדגימה איך הקפדה על תקן סביבתי מחמיר לא חייב לבוא על חשבון נוחות ופינוק

קמפ גלנורקי: הקמפגראונד האקולוגי הראשון בניו זילנד ● אפס בזבוז אנרגיה, מינימום התפשרות על נוחות ומקסימום מותרות ופינוק

סמסונג גלקסי נוט 10 פלוס / צילום: יח"צ

מצלמה משודרגת ופיצ'ר לגיימרים: האם כדאי לקנות את הגלקסי נוט החדש?

עט פונקציונלית יותר, צבעים חיים ופילטרים לאינסטגרם: הנוט 10 פלוס נכנס לקטגוריית המכשירים שבמיינסטרים - אבל זאת בשורה חיובית

אמבולנס של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי

חשד לחיסול באור יהודה: גבר בן 37 נהרג מפיצוץ רכב

התקרית אירעה סמוך לכניסה לעיר בכביש 412 ● צוותי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו של נהג הרכב, תושב העיר המוכר למשטרה וככל הנראה השתייך לארגון הפשיעה של מיכאל מור

המיליארד והמשקיע קן פישר / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

המשקיע קן פישר איבד חוזה בהיקף 600 מיליון דולר בשל הערה סקסיסטית

מדינת מישיגן משכה את קרן הפנסיה שלה מחברת פישר השקעות של המיליארדר ● זאת לאחר שיו"ר ומייסד חברת ההשקעות העיר הערות סקסיסטיות בכנס בשבוע שעבר

הדור שמגיע לו הכול פוגש בשוק פיננסי שאין לו לתת / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מה קורה כשהדור שמגיע לו הכל פוגש עולם פיננסי שאין לו מה לתת

ילידי שנות ה-70 המאוחרות ואילך נולדו לתקופה של צמיחה כלכלית ושינויים תעשייתיים וטכנולוגיים מרחיקי לכת ●  קל לזנוח את ההתייחסות למה עלול לקרות אם הצמיחה הזו תיעצר או אפילו רק תואט באופן משמעותי

מוחמד סעוד הבלוגר הסעודי / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

מוחמד סעוד, המוכר בכינויו "הבלוגר הסעודי": סוחטים אותי

מוחמד סעוד המפרסם חדשות לבקרים ציוצים בעד ישראל וראש הממשלה נתניהו בחשבון הטוויטר שלו, ואף נפגש עם נתניהו לפני מספר חודשים, מאשים את האקטיביסט באיומים ● זאת בתגובה לציוץ שפרסם רותם בו נכתב: "לא מציע לך להיכנס איתי ראש בראש כי זה יגמר רע מאד בשבילך"

נתניהו ומנדלבליט/  צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות

היועמ"ש נגד "התערבות נתניהו במדיניות האכיפה ביו"ש": "צבר מקרים חמורים, פגיעה בשלטון החוק"

עו"ד ארז קמיניץ במכתב חריף: ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו פועל למנוע פינוי התיישבות לא חוקית ביהודה ושומרון ● בפגישה שנערכה מנדלבליט דרש מנתניהו כי יבהיר כי אסור למשרדו להתערב בהליכי האכיפה והפיקוח בהתנחלויות

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית ר"ג לשעבר תובע חצי מיליון שקל ממחליפו בתפקיד

ישראל זינגר הגיש תביעת דיבה נגד ראש עיריית ר"ג המכהן כרמל שאמה-הכהן, בטענה כי יזם חקירה פלילית נגדו ואף ליווה וליבה את החקירה בפייסבוק ● טוען כי לפרסומים השליליים של שאמה-הכהן נגדו היה חלק משמעותי בהפסד שלו בבחירות לעירייה ב-2018

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עדי סופר תאני מספרת על ניהול הצד הישראלי של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "האמירה שאם אתה האדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון, נכונה גם למנכ"לים. ואם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר" ●"50 המשפיעות של ליידי גלובס"

חדווה בר / צילום: יונתן בלום, גלובס

בלי ארנק, בלי כרטיסי אשראי: האם מתקרב היום שבו נצא מהבית "רק עם הסמארטפון"

כסף מזומן? "יהיה הרבה פחות, רוב התשלומים יעברו דרך המובייל" ● תשלומי חשבונות? "לישראל ייכנסו גורמים זרים, וביניהם אפל וגוגל. אפליקציות התשלומים ישנו את חיינו" ● והבנקים? "בעוד שנה יתחיל לפעול בישראל בנק דיגיטלי" ● המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בראיון ל"ליידי גלובס"

יאיר דוכין, ויצמן נגר, אביחי שניר ואפרת טולקובסקי / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו לקראת הסופה התחבורתית המושלמת בגוש דן. פקק של יממה"

המחירים בשמים? המשקיעים אשמים במשבר הדיור? הממשלה מגזימה בהתערבות בשוק? חסרות דירות? ● בפאנל "גלובס" כינסנו הפעם 4 חוקרים: ד"ר אפרת טולקובסקי, ד"ר ויצמן נגר, ד"ר יאיר דוכין וד"ר אביחי שניר, שמסכימים כי הדרך לפתור את משבר הדיור חייבת לעבור דרך תשתיות התחבורה

צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אומר האופן שבו אנחנו מגישים הוצאות בעבודה על האופי שלנו

האם תגישו בקשה להחזר על הקפה ששתיתם בזמן שמילאתם את תפקידכם, או שתבדקו את גבולות המעסיק עם בקשה להחזרים מופרכים כמו הדברת פרעושים בבית? ● מחקרים ארגוניים ופסיכולוגים מגלים כי דוחות הוצאה שעובדים מגישים מלמדים הרבה על יחסם לכסף ולמקום העבודה

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

למה יושבים בסוכה, והקשר בין נייר העיתון לעיתונות חזקה

אנחנו יושבים בסוכה לא כדי להיזכר כמה כיף היה להיות במדבר, אלא כמה גרוע זה היה ● לא כדי להעלות על נס את הארעי והטבעי, אלא לחגוג את הבטון והמזגן

פרויקט רקנאטי בתל אביב / צילום: יח"צ

לוח הכפל הקשה של היזמים בתחום ההתחדשות העירונית

כמה דירות חדשות הגיוני לבנות בפרויקט של פינוי-בינוי? ● איפה זה כלכלי ואיפה לא? ● בדיקה שערך השמאי ליאור יוסף בדש חושפת מסקנות לא מעודדות

 עו"ד מיכאל דבורין /צילום: יונתן בלום

"במשרד עורכי דין תל-אביבי ממוצע יש 80% שמאלנים ו-20% ימנים, וגם הם 'בארון'"

עו"ד מיכאל דבורין, היועץ האסטרטגי-פוליטי לקמפיין של הליכוד, בראיון אישי ● על הילדות בירושלים, על הסכמי אוסלו, על הבחירה במשפטים, על ההתמודדות בבחירות ללשכה ועל התיקים הפליליים נגד ראש הממשלה

מדוזה אורליה במפרץ אילת/ צילום:  גולן רידר רשות הטבע והגנים

מזל דגים: מה הקשר בין לוקוס לסביבה ומה נסראללה עושה פה?

אי ירוק בים - זה נשמע פסטורלי, אבל כשצוללים במים העמוקים רואים שזה לא תמיד ככה ● ביקור בשמורה הימית החדשה באכזיב-ראש הנקרה

הזוכים בפרס נובל לכלכלה 2019: אסתר דופלו, אבהיג'יט באנרג'י ומייקל קרמר  / צילום:  Karin Wesslen/TT News Agency/via REUTERS

הזוכים בפרס נובל לכלכלה: שלושה חוקרים בתחום העוני העולמי

החוקרים אסתר דופלו, אבהיג'יט באנרג'י ומייקל קרמר הם שלושת הזוכים בפרס ● דופלו היא האישה השנייה שזכתה בתולדות הפרס, והיא נשואה לזוכה שלצידה, באנרג'י ● הפרס הנחשק בתחום הכלכלה חגג יובל השנה, אחרי שב-1969 הוא הוענק לראשונה

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

טראמפ עוצר את שיחות הסחר עם טורקיה ומקפיץ את המכס על יבוא פלדה

בנוסף הודיע נשיא ארה"ב כי המכס על פלדה מיובאת מטורקיה יעלה ל-50% וכי הוא צפוי להטיל סנצקיות גם נגד בכירים טורקים