גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקורדנט: אף מילה על מיראביליס

שגעון ה-פורטלס (השער שכל הגולשים עוברים דרכו ושווה המון כסף בבורסה) סובב להמון סטרט-אפים את הראש. גם באקורדנט בונים על הבהלה ל-פורטלס המוצר: פרסם לי ואפרסם לך

ellaj@globes.co.il אלה יעקבי

בדירות קטנות, ברחבי ישראל הקטנה, פזורים להם יזמים קטנים וחולמים, ששואלים את עצמם איך עושים כסף מהסיחרור המטורף שאליו הכניסו שליטות האינטרנט הגדולות, המכונות Portals, את השוק. למרות שרובן לא רושמות רווחים של ממש, המניות של אותן חברות מרקיעות שחקים מיום ליום, משום שהן מהוות דלת כניסה, "שיבר", לתעבורה עצומה של גולשים.

לכן עושות אמריקה און ליין, יאהו, אינפוסיק, CNET ואחרות הכל, ממש הכל, כדי להפוך ל"עמוד הבית" של כמה שיותר משתמשים. הכל - כדי שהבועה בוול סטריט לא תתפוצץ. לשם כך, הן צריכות להשיג יתרון תחרותי על היריבות, וכל יום הוא קריטי. כך קרה עם הדואר-אלקטרוני-חינם לאחר רכישת הוטמייל: מי שלא השכיל להציב את השירות, ומהר, נותר הרחק מאחור. התוצאה של כל המגמה הזאת: בולמוס בליעה של חברות קטנות המפתחות יישומים בעלי ערך מוסף.

חברת אקורדנט מחיפה בונה בדיוק על אותם מחזורי פיתוח הולכים ומתכווצים של יישומי אינטרנט חדשים, שאינם מתירים לחברות הגדולות שהות לפתח אפליקציות חדשות לבקרים. כשהוא ישוב בדירה קטנה במעלה הכרמל, מנהל הצוות המצומצם של החברה, הידועה גם בשם הייפר-באנר, 30 אלף אתרים ברחבי העולם.

אקורדנט בנויה על רעיון הקהילות, שבא לעשות סדר בכאוס של העולם הווירטואלי. וכמו בעולם האמיתי, גם באינטרנט תופס הכלל שאם אתה גדול יש לך סיכוי לגדול יותר מאשר אם אתה קטן. במלים אחרות - כסף מביא כסף, ומי שאין לו כסף לפרסם באינטרנט, בגדול, לא יעשה כסף.

הייפרבאנר הוא שמו של המוצר של אקורדנט - תוכנת שרת/לקוח, המאפשרת ניהול גמיש של סחר חליפין של שטחי פירסום, או באנרים, בין חברי הקהילות, כל קהילה בתוך עצמה. ברשת של החברה יש היום 35 קהילות, שמוגדרות על-פי מדינות או תחומי עיסוק. כך תמצאו שם, למשל, את קהילת הולנד או ניו-זילנד, קהילה של מוסיקה או של נשים.

טיפה טכנולוגיה: הצד של ה-client מבוסס על ארכיטקטורה פתוחה מבוססת-ג'אווה, שתומכת בבאנרים אינטראקטיביים של פירסומת, קלילי משקל ומבוססי-ג'אווה וכן בקבצי GIF. השרת מעניק למפרסמים שליטה במסעי הפירסום שלהם באונליין, הכולל ניטור בזמן אמיתי, דו"חות המלמדים על הצלחת הקמפיין ואפשרויות שינוי מיידיות בהתאם לממצאים.

ההצטרפות לקהילות נעשית חינם, מסביר ארז כוכבא, 29, נשיא החברה וממייסדיה. גם מסעות הפירסום אינם עולים למצטרפים. אז איך עושים כסף באקורדנט? הרעיון פשוט: כחבר קהילה עליך להציב באתר שלך קישור לשרת של הייפרבאנר. בכל כניסה של גולש לאתר שלך, יוצג באנר פירסומת של אתר חבר אחר ברשת, באמצעות אותו קישור. הקישור מחליף את הבאנרים כל הזמן.

אחת מצורות המדידה של היקף מסע פירסום באינטרנט היא כמות ההקלקות על באנר הפירסומת. וכאן נכנסת לתמונה שיטת ה"גבייה" של אקורדנט: על כל שתי הקלקות על באנר באתר שלך, תזכה להקלקה אחת על הבאנר שלך באתר אחר. על כל שתי הקלקות על באנר שלך, מקבלת אקורדנט זכות להקלקה אחת על באנר שהשתילה באתר שלך ממפרסם שמשלם עבור הפירסום שלו. כך צוברת החברה מלאי של "מקומות פירסום", שאותם היא מוכרת למפרסמים בתשלום. החלפת הבאנרים, אם כן, מושכת חברים לקהילה, וכך מגדילה את חשיבות הקהילה, את העניין בה, את החשיפה של גולשים לאתרים החברים ברשת, את כמות ההקלקות, ואת ההכנסות של הייפרבאנר.

כסף גדול עוד לא עושים מזה באקורדנט. כוכבא אומר שברשת מוחלפים מדי חודש 25 מיליון באנרים. קופת הבאנרים של החברה מכילה, לכן, כ-12.5 מיליון באנרים בחודש. מחיר קמפיין פירסום באינטרנט עומד על 35-10 דולר לכל 1,000 הקלקות. בהנחה שאקורדנט מצליחה למכור את כל מלאי שטחי הפירסום שלה ודורשת את מחיר המינימום, היא גורפת לכיסה 125 אלף דולר בחודש. אבל בשטח זה נראה אחרת. בפועל היא מצליחה למכור רק %20-%25 משטחי הפירסום, שמסתכמים בכ-30 אלף דולר בחודש.

"אנחנו לא מתרכזים כרגע במכירה של שטחי פירסום", אומרת מירי לוין, 24, מנהלת השיווק והמכירות של החברה. ואכן, רוב הדיבורים על הכנסות עם אנשי אקורדנט מתמקדים, אם נשתמש לרגע במונחים דיפלומטיים, בערכה של החברה כנכס אסטרטגי לאחת מחברות ה-Portals. לא מספר המשתמשים הוא שקובע את ערך הנכס, אלא הפילוח של אותם חברים, והתשתית שעליהם הם יושבים. מדובר על קהילה של עסקים קטנים - ו"קהילת אינטרנט" ו"עסקים קטנים" (המכונים בארה"ב SOHO) הן שתי מילות הקסם באינטרנט, נכון להיום.

לא מעט אתרים כבר השכילו למנף את הנהייה בארה"ב אחרי פלח השוק החשוב הזה, שהוכר זה מכבר כאחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקאית. רובם החלו כנותני שירותי מידע, ופיתחו סביבם קהילות נכבדות. אלא שלאקורדנט יש ערך מוסף. מידע יכול לתת כמעט כל אחד, ואילו תשתית של תעבורה דורשת זמן פיתוח ותחזוקה. וזה, כך סבורים בחברה, נכס אינטרנטי ממעלה ראשונה.

אקורדנט לא המציאה את הגלגל. אחת המתחרות שלה היא LinkExchange שהגתה את רעיון החלפת הבאנרים. אבל למרות התחרות, יש כבר איתותי עניין ראשוניים מאחת השחקניות הגדולות.

"כל הנושא הזה עכשיו חם מאוד" אומר כוכבא. "היו לנו פניות מאחד המנועים הגדולים. זה יכול לקרות מהר מאוד. זו אש שפרצה ובעוד חודש היא תסתיים לגמרי".

אז אולי גם ההצדקה לקיומכם תסתיים.

"בהחלט".

ואז מה יקרה?

"אם מישהו מהגדולים ירכוש אותנו נשתלב לתוך הפעילות שלו".

ואם לא?

עופר אפל, מנהל הפיתוח העסקי: "אנחנו מחפשים במקביל השקעה של 1.2-0.75 מיליון דולר. המטרה היא להשיג web property וכמה שיותר eyeballs".

אם הטרמינולוגיה הזאת עברה לכם מעל לראש, כמו שהיא עברה לי, הרי הביאור: המושג הראשון, פירושו נכס אסטרטגי באינטרנט, והמושג השני פירושו משתמשים - כלומר כמה "זוגות עיניים" מביטות באתר שלכם, או ב"נכס האינטרנטי" שלכם.

וכאן עלי לדווח על תסכול מתמשך בדיאלוג עם צוות אקורדנט. בחברה, כך נדמה לי, סובלים מתסמונת בלבול בין תקשורת אנושית מצויה לתקשורת וירטואלית. אנשים שספונים ימים שלמים מול מסופי המחשב שלהם, ומצ'טטים בתת-ניב של ז'רגון אינטרנטי עם ישויות שכמותם, שוכחים לפעמים שיש עולם אחר בחוץ, שאינו מכלה את שעותיו באופן הנ"ל. וחלק מאותם הדיוטות עונים לתואר "משקיעים".

איך משקיעים מבינים אתכם?

כוכבא: "אני מסכים איתך. באמת בהתחלה נפגשנו עם משקיעים שלא הבינו אותנו. אבל בזמן האחרון אנחנו רק עושים קליק, ומבינים בדיוק על מה אנחנו מדברים".

לעומת זאת, התקשורת הלא-מדוברת של אקורדנט, כפי שהיא מתבטאת באתר שלה (www.hyperbanner.net) ובחומר השיווקי שלה היא דוגמה ומופת לסטרט-אפים שנותנים עינם בשוק העולמי.

אקורדנט (AccordNet) הוקמה ב-96' על ידי כוכבא ודוד שניידר, נשיא חברת סידב למעגלים מודפסים. סידב, שהשקיעה בחברה 200 אלף דולר, מחזיקה ב-%50 מן הבעלות וכוכבא ב-%50 הנותרים, כשיש הסכמה על חלוקה של %10 בין העובדים. כוכבא הוא יוצא חיל המודיעין ובוגר הטכניון במגמה לאלקטרוניקה. לוין היא אוטודידקטית, ואילו אפל, 45, שהצטרף לחברה רק באפריל, מחזיק בתואר ראשון בפסיכולוגיה ובפילוסופיה, ובעל ניסיון בשיווק.

"אנחנו חברת אינטרנטית טיפוסית", מסכם כוכבא. "אין לנו כמעט טלפונים. כל היום אנחנו יושבים מול המחשב ומדברים עם אנשים בכל העולם, שבחיים לא פגשנו".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון