גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכבת הקלה בירושלים לקראת אישור

הפרוייקט בהיקף 900-800 מיליון דולר * בוחנים את המבנה האירגוני לביצוע הפרוייקט

כל המבקר בירושלים בשנים האחרונות אינו יכול שלא להתרשם מתנופת הפיתוח הגדולה העוברת על העיר, בכל התחומים. שכונות חדשות מתווספות למרכזי קניות ולמרכזי פעילות גדולים. בתחום התשתיות, ניתן להבחין בקלות, כי סך ההשקעה בסלילת כבישים חדשים בירושלים הוא הגדול ביותר ביחס לכל עיר אחרת בארץ, והוא נאמד כיום בכ-170 מיליון ש"ח בשנה.

תקציבים אלו באים ממקורות משרד התחבורה (%70) ועיריית ירושלים (%30). השקעה זו היא בנוסף לסלילת הכבישים המתבצעת ע"י מע"צ לשיפור הכניסות לעיר (כביש 45 מצפון, עליו החליט ראש הממשלה בשבוע שעבר), וכן תוכניות להרחבת כביש 1 באזור מוצא וסלילת כניסה חדשה לירושלים (כביש מס' 9). באמצע שנת 1998 מתוכנן להיפתח לתנועה כביש 4, שהוא למעשה "נתיבי איילון" של ירושלים. באותה תקופה גם ייפתח לתנועה כביש מס' 1 צפון (עירוני), שיאפשר גישה מהירה ובטוחה לתושבי נווה יעקב ופסגת זאב אל מרכז העיר. סך כל ההשקעה המתוכננת לפיתוח כבישים בירושלים עד שנת 2010 היא כ-1.5 מיליארד שקל.

ואולם, גם אם יפותחו כל הכבישים המתוכננים להיסלל בעיר עד לשנת 2010, צופה צוות תוכנית אב לתחבורה, בראשות יועץ התחבורה ד"ר משה הירש, כי קשיי התנועה בירושלים לא ייעלמו כלל, ולכל היותר הם יישארו ברמתם הנוכחית, ויאפשרו לכלי הרכב לזחול במהירות ממוצעת של כ-20 קמ"ש בשעת השיא. מעבר לשנת 2010 צפוי מצב התנועה בירושלים להחמיר אף יותר מאשר כיום, גם אם ייסללו הכבישים המתוכננים. הסיבה לכך היא הגידול המואץ הצפוי במספר כלי הרכב בעיר.

כיום נחשבת ירושלים לעיר הגדולה הענייה ביותר. עובדה זו מוצאת ביטוי גם ברמת המינוע הנמוכה. כיום, מספר כלי הרכב הפרטיים ל-1000 תושבים בעיר הוא כ-150 בלבד, לעומת מעל 330 כלי רכב פרטיים בת"א למשל. הגידול ברמת החיים הצפוי בירושלים וכן הגידול הרב במספר התושבים (קרוב ל-900 אלף תושבים בשנת 2010 לעומת כ-550 אלף כיום), יגרמו לכך, שמספר כלי הרכב הפרטיים בירושלים יגדל למעלה מפי שלוש (!), ויעלה על 300,000 כלי רכב. לכן, תוספת הכבישים הגדולה לא תוכל להתמודד עם הפקקים שייווצרו.

לפני כשנתיים הטילו משרד התחבורה ועיריית ירושלים על צוות תוכנית האב לתחבורה לבחון חלופות למערכת הסעה המונית רבת קיבולת בירושלים. הנחת העבודה של מקבלי ההחלטות היא, שללא מערכת הסעה המונית רבת קיבולת, לא ניתן יהיה להתמודד עם בעיות התחבורה בירושלים, ובסופו של דבר, יתפתחו מרכזי פעילות במקומות בלתי רצויים, כפי שקרה בערים אחרות.

450 אלף נסיעות מדי יום

מעיון ראשוני נראה, כי ירושלים אכן מתאימה ביותר למערכת הסעה המונית. העיר מורכבת משכונות לוויין גדולות מאד (רמות, נווה יעקב, פסגת זאב, גילה, תלפיות מזרח), כשבכל שכונה 45-35 אלף תושבים. מרכזי הפעילות של התושבים נמצאים באזורים מוגדרים (מרכז העיר, קריית הממשלה, מאה שערים, קניון מלחה). לכן, ממבט ראשון יש הגיון במערכת הסעה, שתעביר כמויות גדולות של אנשים בצירים מוגדרים מהשכונות אל מרכז העיר ומרכזי הפעילות האחרים.

כבר כיום יש בירושלים כ-450 אלף נסיעות בתחבורה ציבורית מידי יום, ב-44 קווים עירוניים. כמות זו מהווה כמעט שליש (!!) מסך כל הנסיעות המתבצעות בכ1600 קווים שחברת "אגד" מפעילה בכל הארץ.

בשלב ראשון נבחנו ארבע טכנולוגיות שונות: אוטובוסים, רכבת תחתית, מונורייל ורכבת קלה. עד מהרה התברר, כי היקפי הביקושים הצפויים בירושלים בשנות האלפיים אינם מחייבים מערכת יקרה של רכבת תחתית, אולם הם גדולים יותר מאשר הקיבולת של מערכת המונורייל (רכבת עילית חשמלית על עמודים המסוגלת לנוע במהירות של 80 קמ"ש בכל שיפוע ובתאוצה גדולה), שהוצעה על ידי התעשיה הצבאית.

בשלב הבא נגשו המתכננים לבחינה השוואתית מפורטת יותר של חלופת האוטובוסים מול חלופת הרכבת הקלה. חלופת הרכבת הקלה נבחנה בתחילה בסיוע חברת פרסונס-ברינקרהוף האמריקנית (PB), המבצעת גם את סקר ההיתכנות של פרויקט ההסעה ההמונית בתל אביב, יחד עם סופרטו הצרפתית. PB הציעה לירושלים שני קווים מעגליים באורך כולל של כ-24 ק"מ, המחברים את מרכז העיר ורחוב יפו עם הקניון בדרום ועם "שער מזרח" (גשר הגבעה הצרפתית) בצפון. ההצעה האמריקנית לא כללה חיבור ישיר לאף שכונת פרבר גדולה, וכן לא התייחסה לצרכים של האוכלוסייה החרדית או של האוכלוסייה הערבית בירושלים. הצעה זו לא נראתה לצוות תוכנית אב כמתאימה, ועקב אכזבה כללית מרמת העבודה של PB, הוחלט לערוך מיכרז נוסף לבחירת חברת יעוץ זרה.

במיכרז הנוסף זכתה החברה הגרמנית להמאייר אינטרנשיונל, המבצעת את העבודה בשיתוף פעולה עם חברת המבורג קונסלט, שהחלה את עבודתה בתחילת אוקטובר 1996. במהלך החודשים האחרונים ביקרו בארץ למעלה מ-15 מומחי רכבות בתחומים שונים, שערכו בדיקה יסודית ומעמיקה לכל התוואים האפשריים לרכבת קלה בעיר.

בחלופת הרכבת הקלה בירושלים מסילות לאורך של כ-47 ק"מ, מהם כ-6.5 ק"מ במנהרות. חלופה מרבית זו כוללת גם 72 תחנות רכבת. על גבי התשתית הנרחבת הזו מציעים הגרמנים להפעיל 4 קווים שונים. קו אחד יחבר את שכונת רמות עם הקניון במלחה ויעבור דרך מרכז העיר. קו אחר למשל יחבר את שכונת גילה בדרום דרך מרכז העיר עם נווה יעקב ופסגת זאב.

בשני קטעים תעבור הרכבת הקלה במנהרה. הקצרה יותר תיכרה בקטע שער שכם לכיכר העירייה ברחוב יפו, מתחת לכביש מספר 1, באורך כ-400 מטר. השנייה, באורך של 1.5 ק"מ, תיכרה בקטע שבין רחוב קרן היסוד עד רחוב שמואל הנביא ליד רחוב בר אילן, מתחת לרחובות המלך ג'ורג' ושטראוס.

רצפה נמוכה לעלייה וירידה נוחים

הקווים הארוכים מאפשרים יעילות תפעולית גבוהה. הם יפעלו בתדירות של 5 דקות בפרברים, ותדירות ממוצעת של 3-2 דקות במרכז העיר. תדירות זו מאפשרת לתת לרכבת הקלה העדפה בצמתים מרומזרים באופן שלא יעכב את הרכבת. בשלב זה הניחו המתכננים, כי כל רכבת תהיה מורכבת מ-2 קרונות, באורך כולל של 65-60 מטר, וברוחב של 2.2-2.6 מטר. כל רכבת תוכל להסיע בנוחות כ-500 נוסעים. לאורך %70 מהרכבת, ובמיוחד באזור הדלתות, תהיה רצפה נמוכה (בגובה של 35 ס"מ בלבד מעל הפסים), כדי לאפשר עליה וירידה נוחים מרכבת אל התחנות.

ניתן לזהות מספר הבדלים מהותיים בין הצעת PB להצעה הגרמנית. ראשית, בהצעה הגרמנית יש שירות מסילתי ישיר לשכונות המרכזיות הגדולות של ירושלים, ללא צורך בביצוע מעברים. שנית, ההצעה נותנת מענה טוב יותר, הן לאוכלוסיה החרדית, ובמידה מסויימת גם לאוכלוסייה הערבית. כמו כן, לקו הראשון המוצע ע"י הגרמנים (נווה יעקב-שער מזרח-רח' יפו-שד' הרצל) סיכויי הצלחה גדולים הרבה יותר מאשר ההצעה של PB (מלחה-מסילת הרכבת-המלך דוד-רחוב יפו-שד' הרצל).

הבדל חשוב הוא מיקום שטח האחסנה והטיפולים (Depot). בהצעת PB מוצע להשתמש בשטח עליו רבים שימושים רבים באזור מלחה (מסוף מטענים של רכבת ישראל, מגרש חנה-וסע). הגרמנים מציעים להשתמש בשטח הנמצא בבעלות העירייה באזור גשר הגבעה הצרפתית. מיקום זה קרוב לקו הראשון, והוא זמין וישים.

המתכננים התמודדו עם אתגרים גדולים מאד - שיפועים גבוהים, רדיוסים קטנים, ורחובות צרים שאינם ניתנים להרחבה. דווקא נושא המנהור לא נמצא כבעייתי, לא מבחינת סוג האדמה ולא מבחינת פוטנציאל למימצאים ארכיאולוגיים בעייתיים.

במקביל, פיתח צוות תוכנית האב לתחבורה, בסיוע החברה הגרמנית, הצעה למערכת אוטובוסים בלבד. הצעה זו כוללת מערכת נתיבים מיוחדים באורך כולל של כ-50 ק"מ. ההצעה כוללת גם הפחתה של מספר הקווים מ-44 לכ-21 קווים בלבד.

בדיקה כלכלית ראשונית שנערכה על ידי הצוות לפני מספר חודשים, ואשר התבססה על ההצעה של PB, הראתה כי לרכבת יש כדאיות כלכלית גבוהה לביצוע, גם ביחס לחלופת האוטובוסים. בשלב זה מעדכן הצוות את הבדיקה הכלכלית, כאשר הפעם הבסיס הוא ההצעה של החברה הגרמנית. צפוי גם הבדל גדול בעלויות. ההצעה האמריקנית דיברה על 500 מיליון דולר ואילו ההצעה הגרמנית מדברת על 800-900 מיליון דולר, כולל עלות של 100 קרונות.

סיום הבדיקה והצגת המימצאים לשר התחבורה, שר האוצר וראש העיר ירושלים, מתוכננים להתבצע בסוף חודש אפריל 1997. מועצת עיריית ירושלים אישרה בשבוע שעבר הכנת תוכנית בניין עיר (תב"ע) ואם יתקבל האישור הממשלתי, היא צפויה להיות מוכנה בסוף 1997 או תחילת 1998. במקביל יכינו מפרטים למיכרזים, ואם התוכנית תאושר צפוי פירסומם לביצוע במהלך 1998. זה כמובן התסריט האופטימי, המניח אישור ממשלתי בסוף אפריל ורמה נמוכה ביותר של התנגדויות לתוכנית התב"ע.

במקביל, בוחנים עתה במשרדי האוצר והתחבורה רעיונות למבנה האירגוני המתאים לביצוע הפרוייקט. החלופות הן חברה ממשלתית, רשות ממשלתית, חברה עירונית ואולי הקמת חברה שתשתלב אחרי כן ברשות תחבורה אזורית. ! « «הרכבת הקלה בירושלים לקראת אישור «הפרוייקט בהיקף 900-800 מיליון דולר * בוחנים את המבנה האירגוני לביצוע הפרוייקט

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם