גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה שטעות אופטית יכולה לעשות

היא נחשבה לאחת ההבטחות הגדולות של ההיי-טק. היא היתה יכולה להיכלל היום בין חברות תקשורת הנתונים המובילות בעולם. אבל החלטה אחת שינתה את הכל * פיברוניקס - סיפורה של החמצה

מה היה קורה אם. לכל אחד מאיתנו יש רגע בחיים שתמיד יישאר אצלו חרוט בזיכרון, עם סימן שאלה גדול לצידו. מה היה קורה אם היה מתנהג אז אחרת ולאן היה נתיב חלופי זה נושא אותו.

כל זמן שמחשבה זו אינה הופכת לאובססיה או לתירוץ לבכייה לדורות היא יכולה גם לתת השראה ולשמש אפילו כחומר גלם ליוצרים. למשורר האמריקני פרוסט, למשל, היא הניבה שיר יפהפה. אבל כשמגיעים לעסקים, ובמיוחד בהיי-טק, זו יכולה להיות מחשבה משתקת.

הידיעה שבעולם המשתנה בקצב מטורף טעות אחת יכולה להפוך אותך מהמועמד מספר אחת לגרוף את רוב השמנת משוק של מאות מיליוני דולרים ויותר לסתם עוד שחקן או אולי להיסטוריה - ושלרוב תתברר לך רק כשיהיה מאוחר מדי - היא אחד הסיוטים הגדולים ביותר של הפועלים בתחום.

זהו סיפורה של חברה שגילתה מאוחר מדי שלמרות שלל התוכניות העיסקיות וסקרי השוק שהוכנו עבורה היא לקחה את הפנייה הלא נכונה ואיבדה את הסיכוי להפוך לאחת הגדולות, אם לא הגדולה מכולן, באחת התעשיות הצומחות בקצב המהיר ביותר בשנות ה-90, תקשורת הנתונים. מאותו שלב, שום דבר כבר לא היה כמו קודם לכן, עד לסוף המר.

הפיסקה האחרונה נשמעת קצת מלודרמטית, אבל במקרה של פיברוניקס יכול להיות שהיא לא מוגזמת. מאמצע שנות ה-80 ועד סופן נחשבה פיברוניקס לאחת ההבטחות הגדולות ביותר בעולם בתחום ההיי-טק. זו שמפתחת טכנולוגיה חדשה שתאפשר לקשר מחשבים אישיים ומרכזיים באמצעות סיבים אופטיים בקצב המהיר ביותר ובאופן האמין ביותר, החברה שעומדת לכבוש את העולם.

בסוף אותו עשור היו לה מכירות של עשרות מיליוני דולרים, כ-500 עובדים, ידע טכנולוגי - וזו נקודת מפתח - מהשורה הראשונה בעולם, מוניטין, ערוצי שיווק והרבה כסף, במיוחד במונחים של אז, בקופה. בקיצור, כל המצרכים הדרושים לאפיית חטיף מסחרי מיוחד במינו.

כדי שתבינו את גודלו של חלון ההזדמנות שעמד אז בפני פיברוניקס ואת קצבי הגידול שחווה הענף, נזכיר את חברת סיסקו האמריקנית, שהיא החברה הגדולה בעולם בתעשיית תקשורת הנתונים. בשנת 88' מכרה סיסקו מוצרי ניתוב בכ-5.5 מיליון דולר. את 96' היא כבר סיימה עם הכנסות של 4.01 מיליארד דולר ושווי שוק של 35 מיליארד דולר. סיסקו היא לא רק דוגמה לשיעורי הצמיחה אותם היתה אולי פיברוניקס יכולה להציג. סיסקו היא גם דוגמה לכבוד שרחשו אז לפיברוניקס.

אותה סיסקו, שהיא, כאמור, מספר אחת בעולם כיום, גייסה אז כספים לפי שווי חברה של כ-10 מיליון דולר ושלחה בסוף שנות ה-80 מספר יזמים גם לישראל, בניסיון לעניין את פיברוניקס להשקיע בה. "סיסקו היו בארץ", מספר עוזיה גליל, נשיא חברת אלרון, החברה האם של פיברוניקס, "ורצו שישקיעו בהם. אנשי פיברוניקס הסתכלו ואמרו לא".

העילה לתהילה של פיברוניקס היתה טכנולוגיית ה-FDDI, בה היא היתה חלוצה ומובילה. טכנולוגיה זו מאפשרת להקים רשתות תקשורת נתונים מהירות ביותר על גבי סיבים אופטיים. בפיברוניקס האמינו כי זהו הכיוון אליו פונה העולם ולכן מיקדו מאמצע שנות ה-80 את כל מאמציהם בתחום. החברה סגרה באותו שלב מספר קווי מוצרים אחרים, למשל של טכנולוגיית האיתרנט, שביחד עם שיטת הטוקן רינג הפכה לשלטת בשוק.

"היינו כל כך בטוחים", אומר גליל, "שמה שהולך לקרות הוא פריצת דרך אדירה בזכות הסיבים, כי בנחושת אין מספיק רוחב סרט. לכן, כל העבודה התמקדה בסיבים אופטיים, ולמרות שזו היתה עדיין חברה קטנה כל מחקרי השוק התחילו לומר שתקשורת על סיבים אופטיים זה העתיד".

אבל דווקא אותו הימור על טכנולוגיה יחידה ומבטיחה זו הוא שהיה בעוכרי החברה. "ההחלטה לשים את כל המאסה של פיברוניקס מאחורי FDDI", אמר לנו אחד ממנהלי החברה לשעבר, "הביאה את החברה לאן שהגיעה".

"תמיד עושים שגיאות ניהוליות, כך שאף אחד לא יכול לדעת מה היה קורה באמת אם היתה החלטה אחרת, אבל היו לפיברוניקס כל הסיכויים והמשאבים להיות חברה גדולה מאוד, בסדר גודל של לפחות חצי מיליארד דולר מכירות. ברור שאם ה-FDDI היה הופך לסטנדרט עולמי אז היא היתה קונגלומרט עולמי, אבל זה היה הימור על כל הקופה בשלב מוקדם מדי".

החזון של פיברוניקס היה שכדי להגיע לרשתות המהירות ביותר צריך סיבים אופטיים, אבל בפועל מרבית המתחרים הגיעו למסקנה שסיבים אלו יקרים מדי והחליטו לנצל את התשתית הטלפונית הקיימת, של קווי הנחושת, כדי להעביר מידע בין מחשבים.

הם האמינו כי בעתיד הרחוק סיבים אופטיים כנראה באמת ישלטו בשוק, אבל בינתיים כל עבודות הפיתוח צריכות להתמקד במציאת דרכים להעברת יותר מידע ורוחב סרט בתשתית הנחושת הקיימת. כך נולדו רכזות התקשורת בסביבת איתרנט וטוקן רינג, שמשנת 1990 נמכרות בקצב מסחרר.

מאותו רגע נחרץ גורלו של חלום ה-FDDI של פיברוניקס, אבל לרוע מזלה של החברה היא לא הצליחה לקרוא את הכתובת על הקיר. במקום לרוץ ולפתח רכזות תקשורת בטכנולוגיה דומה, או אפילו לרכוש חברה שכבר פיתחה אותה, המשיכה פיברוניקס במשך שנתיים אבודות נוספות להמר על ה-FDDI.

ולרוע מזלה גם היו לה סיבות טובות לכך. שכן עד סוף 91' היא נהנתה משיעורי צמיחה גבוהים, שלקחו אותה לקצב מכירות שנתי של 70 מיליון דולר ולוו בתחושה שהכל מתנהל כשורה. "היתה תחושה שאנו בדרך הנכונה", משחזר גליל. "מישהו אמר פעם שאחת הסכנות הגדולות לעסק היא כשהולך לך טוב ואתה גם מאמין שאתה בדרך הנכונה".

ואז לפתע מציגה החברה ברבעון האחרון של 91' ירידה במכירות והפסד של מספר מיליוני דולרים אותו היא מייחסת להאטה בכלכלה העולמית בשל מלחמת המפרץ. "זה לא היה נכון", אומר גליל, "היינו צריכים לייחס זאת לציוד נחושת ולטכנולוגיית האיתרנט. הבנו שאנו לא גדלים, אלא להיפך, והחלטנו שצריך לעשות שינוי דראסטי. ומה שקרה ב-92' וב-93' הוא שהיינו FOLLOWERS. כבר לא היינו מובילים. איבדנו מנהיגות ולא הצלחנו לייצר אותה מחדש".

פיברוניקס אולי עוד היתה יכולה להמציא את עצמה מחדש גם באותו שלב. מפתחים מוכשרים הרי לא חסרו לה, ולראיה, שלל הפעילויות שהקימו יוצאי פיברוניקס. לנאופטיקס, MRV, אדאקום, אורנט וגמביט הן מספר דוגמאות לחברות מצליחות, לפחות לתקופה מסוימת, שהוקמו על-ידי יוצאי פיברוניקס.

ניהול כושל ולא ממוקד, טוענים רבים, הוא אחת הסיבות המרכזיות שמנעו זאת, גם משום שגרם לכך שהחברה תמיד גילתה את ההחמרה הנוספת במצבה רק באיחור רב ולא בזמן אמת.

ניסינו לחבר את פיברוניקס לגוף חיצוני, מספר גליל, ואף פנינו לחברת ברודוויו האמריקנית כדי שתמצא לנו מועמדים לרכישה או למכירה. זה לא הצליח.

אבל גם אם החברה היתה משתקמת באותו שלב, הסיכוי שתהפוך לאחת משלוש המובילות בענף היה אפסי. הן פתחו פער גדול מדי ממנה. ועדיין, אותה תקופה נחשבת לפספוס השני של פיברוניקס, שטעתה שוב בקריאת כיוון התפתחותו של השוק והחמיצה סיכוי ליצור פעילות ייחודית בתחום.

בעינינו, השורש של אי מימוש כל היתרונות היחסיים שהיו לפיברוניקס בימי הבראשית הלא ממש רחוקים של תעשיית תקשורת הנתונים נעוץ בהימור שלה על כל הקופה בתחום ה-FDDI. ברור שאף אחד לא מבטיח שגם אם טכנולוגיה זו היתה מצליחה פיברוניקס לא היתה עושה טעויות אחרות - ותעשייה שכזו מנפקת הזדמנויות למכביר לטעויות כאלו. מי יודע.

"פיברוניקס עשתה את הדבר הנכון, אבל זה לא הצליח", טוען אחד מבכירי תעשיית תקשורת הנתונים הישראלית. "הם לקחו סיכון מחושב, ואי אפשר להפיק לקחים מזה. זו לא טעות שבפעם הבאה לא אעשה. אם הם היו מצליחים ההצלחה היתה מדהימה. אולי הם היו צריכים להתמקד פחות בתחום אחד, אבל אז הם היו מצליחים פחות. ואז חשבו שזה התחום המבטיח בעולם. זו לא היתה החלטה מצוצה מהאצבע".

עבור עוזיה גליל, ממייסדי תעשיית ההיי-טק הישראלית, פיברוניקס היא סיפור כואב. אלרון השקיעה בחברה עשרות מיליוני דולרים שלא חזרו לכיסה, שלא לדבר על תשומת לב ניהולית וחלומות שלא מומשו. "כשהקמתי את אלרון הרציתי על מודל הצלחה בהיי-טק. אחרי כמה שנים צחקתי על עצמי. אין מודל אחד להצלחה. הנעלם האנושי, המשוואה האנושית, על זה קם ונופל הכל.

"מצד אחד עולם שלם אומר שאם אתה רוצה להצליח תהיה ממוקד, ואת זה עשינו בפיברוניקס. ואם הסיבים האופטיים היו מתפתחים היינו הגדולים בעולם. אבל המינוס של הפוקוס הוא שאם אתה מפספס בו נפלת. כנראה שההתמקדות ב-FDDI בלי להשקיע במקביל לפחות באיתרנט היתה טעות. הכוח של הבסיס הקיים של תשתית הנחושת היה גדול מדי. מי חלם שיעבירו 100 מגה-ביט בנחושת.

"אם היינו עושים הכל מחדש ברגע שהלך טוב היינו צריכים לגייס הרבה כסף או להתמזג עם מישהו. להבין שלא יהיה לנו הכוח השיווקי לעשות זאת לבד בשוק האמריקני, בו תמיד היינו חלשים יחסית.

"אני חושב שהלקח העיקרי בכל תחום הוא שצריך מאמץ שיווקי אדיר במקביל לפיתוח, ואם אין לך אמצעים בשיווק אלא רק יתרון טכנולוגי, צריך להתחבר ברגע המתאים למישהו בעל כישורים כאלו, גם אם פירושו של דבר להימכר".

בשנתיים האחרונות הפכו חברות ההיי-טק לתקווה הגדולה של הכלכלה הישראלית. אולם גל הרכישות של חברות ישראליות על-ידי ענקים בינלאומיים מעיב על כך ויוצר חשש כי המשק מאבד בדרך זו חלק גדול מפוטנציאל הצמיחה שלו לטובת רוכשים זרים אלו, שיקטפו את פירות המצוינות הישראלית.

ענף תקשורת הנתונים הישראלי עומד בחזית הנרכשים. בשלוש השנים האחרונות רכשו חברות אמריקניות ואירופיות חברות ישראליות הפועלות בתחום בסכום כולל של כ-500 מיליון דולר במזומן ובמניות.

ומדובר דווקא בענף בו נהנית ישראל מאחד היתרונות היחסיים המשמעותיים ביותר, בזכות הידע שנצבר בתחום זה בצבא והיכולת של המפתחים הישראלים להוציא ראשונים לשוק מוצרים חדשניים המשלבים ידע בתחום התוכנה והחומרה.

לצד הניסיון המר של פיברוניקס עומד המקרה של לננט, החברה הישראלית שהגיעה להיקפי הפעילות הגדולים ביותר בתחום - כ-100 מיליון דולר מכירות ב-95' - ובכל זאת החליטה לוותר על עצמאותה, מתוך הבנה שלבד אין לה סיכוי להתמודד מול מערכי השיווק של הענקים האמריקניים.

הבחירה של לננט, יחד עם המקרה הכאוב של פיברוניקס שנחקק בזכרונם של מרבית הפעילים בתחום, רק שכנעו את החברות הישראליות לוותר יותר ויותר על עצמאותן.

אפילו עוזיה גליל, עקשן לא קטן, שגידל את פיברוניקס במשך יותר מ-20 שנה, גייס למעלה מ-50 מיליון דולר לחברת צורן במשך יותר מ-10 שנים לפני שראה ממנה קצת נחת וחזר על אותו נוהל עם אופאל וצ'יפ אקספרס, הצטרף למעגל המוכרים. אופאל, המובילה העולמית בשוק הבדיקה של רכיבים קריטיים בייצור מעגלים מודפסים, נרכשה לפני מספר חודשים על-ידי אפלייד מטיריאלס האמריקנית.

"אסור לעשות הכללות", הוא אומר, "אבל כשתעשיות מתפתחות כל כך מהר, אתה לא יכול להרשות לעצמך לבנות לאט. צריך לנסות להפיק את המירב ברגע נתון, גם אם זה אומר למכור את העסק". «מאת עמנואל תימור «מה שטעות אופטית יכולה לעשות «היא נחשבה לאחת ההבטחות הגדולות של ההיי-טק. היא היתה יכולה להיכלל היום בין חברות תקשורת הנתונים המובילות בעולם. אבל החלטה אחת שינתה את הכל * פיברוניקס - סיפורה של החמצה

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-13%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"