גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוריס נחתומי: "לא הרגנו אף נוסע"

מוריס נחתומי, בעלי חברת התעופה טאוור אייר, מגיב להאשמות על תחזוקה, בטיחות ושירות לקויים. לדעתו, מקור ההאשמות הוא בחברות הגדולות. "הובלנו 10מיליון נוסעים", הוא אומר. "איש לא נפגע"

מוריס נחתומי אומר שהוא לא ישן טוב בלילה. נחתומי, מייסד ובעל השליטה בחברת התעופה טאוור אייר, לא הצליח לישון טוב גם כשטאוור הרוויחה והתיירות פרחה, על אחת כמה וכמה כשהענף בצרות. גם בעבר, הוא אומר, התרגל, שמתקשרים אליו בשלוש לפנות בוקר, לשאול או לדווח. מטוסים נמצאים באוויר כל הזמן, ונחתומי עם היד על הדופק. "אני רגיל לטלפונים האלה. את יכולה לחשוב על משהו יותר טוב לעשות בשלוש בבוקר?", הוא מחייך.

נחתומי חייך פחות השנה. טאוור "כיכבה" בראש חברות התעופה הפחות בטוחות בארה"ב, ותנועת הנוסעים הן בקו לישראל, והן בחלק מהטיסות האחרות, ירדה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה (לאחר מס) 6.8 מיליון דולר. נחתומי מקווה שטאוור תחזור בקרוב לרווח.

נחתומי, 59, החל את הקריירה שלו באל-על, כנער שליח בן 15. בשנת 1980 פרש. הוא היה אז מנהל סניף אל על ישראל - תפקיד בכיר ומכובד. הוא ורעייתו, שאינה ישראלית, עברו לניו יורק.

ההתחלה היתה צנועה. הוא נכנס כשותף לחנות למוצרי חשמל, אשר מותאמים לעוצמת זרם החשמל בישראל. "ואז בא מכר שלי", משחזר נחתומי, "ואמר: יש חברת תעופה - 'פליינג טייגרס' שנקלעה לקשיים. המטוסים שלה עומדים על הקרקע. אנחנו יכולים להציע להם לחכור את המטוסים ולהפעיל טיסות שכר. כך התחלנו. היינו 3 שותפים. טסנו פעם בשבוע. הבאנו מעט מאוד כסף מהבית, אבל בתקופה הראשונה השארנו את הרווחים בתוך החברה. אחרי תקופה קצרה השותפים יצאו ונשארתי לבד". הוא היה בעל הבית היחיד עד להנפקה בשנת 93 של %25 בבורסה בניו יורק. היא גייסה 44 מיליון דולר.

טאוור הרוויחה כל השנים, החל מן השנה הראשונה להיווסדה (להוציא שנה אחת - 1986). בשנת 95 הסתכמו הכנסותיה בחצי מיליארד דולר, והרווח הנקי היה 10.6 מיליון דולר.

טאוור החלה את דרכה כחברת לטיסות שכר. כיום %60 מהכנסותיה מקורן בטיסות סדירות, ורק %40 טיסות מטען וצ'ארטר. %12 מהטיסות הן תובלות של חיילי צבא ארה"ב (הודות לכך התאפשר לטאוור לטוס למזה"ת בתקופת מלחמת המפרץ), %8 הטסת עולי רגל למכה מאינדונזיה והודו.

היא מדורגת כאחת מחברות התעופה הגדולות באיזור ניו יורק (לפני אל על), מפעילה 17 מטוסי ג'מבו (12 מהם בבעלותה והשאר מוחכרים), טסה בין השאר לישראל (מקור %25 מהכנסותיה), ברזיל, צרפת ויעדים רבים אחרים בעולם ובתוך ארה"ב.

טאוור מעסיקה 1,800 עובדים. הטייסים אינם ישראלים, אבל הדיילים והדיילות על הקו לארץ ישראלים. "טאוור מעדיפה להעסיק דיילים שמבינים את המנטאליות ומדברים את השפה", אומר נחתומי. "בטיסות לפאריז יש דיילים צרפתים".

השנה, 1996, נחתומי מעריך שעד סוף השנה תרד התנועה במטוסיו ב-%10. נחתומי מונה מספר סיבות ברמת המקרו: "פיגועי הטרור שהחלו בפברואר, תוצאות הבחירות שהביאו לנסיגה בתנועה לישראל וגרמו לתיירים לאבד את התחושה שתהליך השלום יתקדם. כאילו לא די בכל אלה, בספטמבר פתחו את המנהרה וזו היתה מכה גדולה".

אבל הבעיות של טאוור אינן רק בעיות מקרו. במאי 96' התרסק מטוס של ואליו-ג'ט. בתחילה לא קישרו בין האסון לבין טאוור, אלא שעד מהרה מצאה עצמה טאוור במוקד הסערה. ביוני הכינו עבור שר התחבורה האמריקאי סטטיסטיקה של אסונות כאחוז מ-100 אלף המראות. בתקופה ששימשה בסיס לסטטיסטיקה, היו לטאוור 23 אלף המראות ומתוכן שתי תאונות. טאוור יצאה מזה רע.

נחתומי: "בסוף 95 במיאמי עף להב של מטוס מטען (כשהמטוס היה על הקרקע) ויצר חור בגוף המטוס. לא היו נפגעים. התאונה השנייה התרחשה ב-20 בדצמבר 95, כאשר מטוס שלנו החליק מהמסלול בנמל התעופה קנדי. במטוס היו 430 נוסעים. לא היו נפגעים מלבד דיילת אחת שכתפה נסדקה, בעקבות חפץ שעף עליה. מאוחר יותר בתחקיר התאונה הסתבר שמדובר בתקלה שחוזרת על עצמה במטוסי בואינג בתנאים מסויימים. בואינג מעולם לא הוציאה הנחיות כיצד לנהוג במקרה של סטייה בגלל קרח. הסימולטורים לא תוכנתו לאמן במצב כזה. בעקבות התאונה שלנו כבר הוצאו נהלים מתאימים.

"אגב, ביום שהמטוס שלנו התחלק בקנדי, מטוס של אמריקן איירליינז נכנס בצלע הר ליד קאלי, כי הטייס איבד התמצאות. זה דבר חמור מאוד שטייס לא יודע פתאום איפה הוא נמצא, אבל לא עשו מזה עניין. לעומת זאת החברות הגדולות החלו להוליך את דעת הקהל בכיוון של 'יקר יותר - בטוח יותר', לטעון שהחברות המציעות מחירים זולים, כמו טאוור, חוסכות בהשקעה בבטיחות טיסה. זה לחלוטין לא נכון".

בתקופה בה התרחשו התאונות, שימש גיא נחתומי, 24, בנו של מוריס, כסמנכ"ל המבצעים של החברה. תפקיד שהוא ממלא גם היום. טאוור ספגה ביקורת חריפה. ניו יורק טיימס תקף את ההחלטה למנותו לסמנכ"ל מבצעים למרות שאינו טייס. "על כך יש לי תשובה", אומר מוריס נחתומי. "גם נשיא ארה"ב לא טייס. בשביל התפקיד שגיא ממלא לא צריך להיות טייס. חברת תעופה אמריקאית יכולה לפעול מבלי שיהיה לה סמנכ"ל מבצעים. על פי חוק היא צריכה ראש אגף מבצעים וטייס ראשי. יש לנו לא רק ראש אגף מבצעים אלא גם ראש אגף בטיחות טיסה שצברו 15 אלף שעות טיסה כל אחד. גיא לא בא במקומם. אבל הביקורת יצרה רושם שבטאוור עושים דברים שלא ייעשו. אולי אפילו לא ליגאליים".

"אין ולא היו דברים בגו", טוען נחתומי. "עובדה שבאוקטובר שלח מינהל התעופה הפדראלי קבוצה של 17 מבקרים, שביקרו בטרמינאל של טאוור במשך שבועיים ובחנו בקפידה כל צעד. הם לא מצאו שום ליקוי. בעל פה אמרו לנו, ואני מקווה שזה יופיע גם בדו"ח, שהם התרשמו מאוד לטובה. אני יכול רק לומר שמאז קום החברה הובלנו 10 מיליון נוסעים. לא הרגנו אף נוסע".

לא מכבר הודיעה טאוור לבעלי מניותיה הודעה כי ברבעון הרביעי לא יחולק דיבידנד. שער המנייה התדרדר לקצת מעל 3 דולר, לעומת תחילת 95, אז נסחרה המנייה באיזור ה-15 דולר.

טאוור הזדרזה להיערך בעקבות התנאים החדשים שנוצרו. היא צמצמה טיסות (לישראל טסה כיום בממוצע 3.5 פעמים בשבוע, לעומת 5 פעמים בתקופה המקבילה אשתקד). הוכנסו שינויים בתכנית ההכשרה של הטייסים וצוותי הקרקע על מנת להבטיח שיופקו לקחים מתאימים.

גלובס: טאוור לא חידשה זה שנים את צי מטוסיה, בעוד שחברות אחרות בעולם "מצעירות" את גיל הצי עד 5 שנים בממוצע.

נחתומי: "אמינות ובטיחות לא מושפעים מגיל המטוסים. קלטנו בשנתיים האחרונות 6 מטוסים הרבה יותר צעירים ממטוסינו האחרים. מטוסים צריכים לעמוד ברמת בטיחות שווה, בין אם יצאו מקו הייצור השנה, בין אם לפני 50 שנה. במטוס שנמצא בשירות זמן רב, כל דבר שיכול לקרות כבר קרה. להבדיל ממטוס חדש, שבו מגלים את התקלות הטעונות תיקון פעם ראשונה".

גלובס: אז סתם לדעתך מתנפלים על טאוור?

נחתומי: "אנחנו מפריעים לחברות הגדולות. טסים ללוס אנג'לס, מיאמי, ויעדים רבים בארה"ב במחיר הנמוך בכשליש מהמחיר הממוצע של חברות אחרות. לא הרבה חברות טסות עם מטוסי ג'מבו 747 בטיסות מקומיות. אנחנו מפריעים להם".

גלובס: לטאוור יש תדמית שלילית לגבי השירות לנוסעים.

נחתומי: "בתחום הזה יש לנו בשורות גדולות. בדיקה שערכנו במרץ השנה הראתה שקיימת אי שביעות רצון בתחומים מסויימים של השירות. נקטנו בצעדים הדרושים, בין השאר הגברנו הדרכה ושיפרנו תהליכי שירות, על מנת לשפר את המצב.

"עשינו בדיקה נוספת של סקר דעת נוסעים בנובמבר. מצאנו שרמת הסיפוק בכל התחומים שנבדקו מעל %90. במחלקת עסקים - %100 ענו שמרוצים ויטוסו שוב. הבדיקה נערכה על ידי חברת הייעוץ של לופטהנזה. נתנו הדרכה נוספת ושיפרנו תהליכי שירות. הדבר שהביא לתוצאות הדרמטיות ביותר היה: שיפור הדיוק המבצעי שעמד בנובמבר על %82, %4 יותר מהדיוק הממוצע של חברות אמריקאיות".

נחתומי לא אומר מילה רעה על אל על. "בעבר", הוא אומר, "כשעבדו אנשים מתקופתי, היתה גם קנאה וצרות עין. אבל עכשיו, אנחנו רבים הרבה פחות. אפשר לעשות מאל על פנינה. כל חברה שתעבוד לפי שיקולים כלכליים יכולה להרוויח כסף".

גלובס: היית רוצה את התפקיד של פלדשו?

נחתומי: "ומי ינהל את טאוור?"

גלובס: באופן היפוטתי.

נחתומי: "אילו נשארתי באל על, לעולם לא היו נותנים לי את התפקיד של פלדשו. עכשיו, אחרי שהוכחתי את עצמי, אילו היו מציעים לי? זה היפוטתי, אבל באופן היפוטתי הייתי מסכים". « «מוריס נחתומי: "לא הרגנו אף נוסע" «מוריס נחתומי, בעלי חברת התעופה טאוור אייר, מגיב להאשמות על תחזוקה, בטיחות ושירות לקויים. לדעתו, מקור ההאשמות הוא בחברות הגדולות. "הובלנו 10מיליון נוסעים", הוא אומר. "איש לא נפגע"

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?