גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מע"צ מסיימת את העבודות בכביש עוקף מלונות ים המלח

בימים אלה מונחות הקורות בגשר נחל זוהר, בפתחו של הכביש החדש ההולך ונסלל במקום. הכביש, המכונה "עוקף מלונות ים המלח", ישרת את התנועה הבין עירונית העוברת במקום, ואשר עד כה עברה בכביש המנדטורי בסמוך לים המלח ובתי המלון.

תוואי הכביש, באורך 7 ק"מ, נמצא בשיפולי ההרים מעל ים המלח, וניבט ממנו נוף מרהיב עין. הכביש, ברמת שירות ובטיחות גבוהים, יפחית את נפח התנועה העוברת בצמוד לבתי המלון. קטע קצר מהכביש, באורך של כ-120 מטר, עובר על גבי גשר מעל נחל זוהר. מדובר בקניון עם טופוגרפיה וגיאולוגיה קשים, מה שחייב תכנון גשר ובו שני נציבים בגובה 36 מטר, כל אחד בקוטר 4 מטר. הנציבים הוקמו באמצעות תבניות מתרוממות. עלות הקמת הגשר כ-10 מיליון שקל.

לאורך הכביש הוקמו 16 מעבירי מים, כמתבקש בכביש החוצה ואדיות רבים ועובר בשטח מבותר טופוגרפית. עלות הקמת הכביש, ללא הגשר, הגיעה לכ-12 מיליון שקל, ובמימון משתתפת גם חברת מפעלי ים המלח.

את הכביש סללה עבור מע"צ חברת בירי בראשי והוא תוכנן על ידי משרד מהוד. הגשר מוקם על ידי אופקים השקעות ותוכנן על ידי יצחק שטרן. בנושאי תחבורה וסביבה.

בשבוע האחרון שהה פרופ' ווייטלג בישראל כאורח החברה להגנת הטבע והמרכז לתרבות בריטניה. הוא נפגש עם ראשי חברת כביש חוצה ישראל, מנכ"ל משרד התשתיות גיורא רום, מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה נחמה רונן, ראשי מנהלת ההסעה ההמונית בת"א, ראשי לשכת המהנדסים, המכון לתחבורה, ראשי רכבת ישראל, ראשי תוכנית אב לתחבורה בירושלים וצוות דשא (דמותה של ארץ).

ביום ה', בעת פתיחת מחלף בן שמן, הקימה החברה להגנת הטבע מול אזור הטקס כיתת לימוד, בה הרצה פרופ' ווייטלג לאנשי אירגוני הירוקים, והסביר איך נפלו כבישים דומים ברחבי העולם. להלן כמה מהדוגמאות והנתונים אליהן התייחס:

1. בעוד שבשנות ה-70 וה-80 נחשבו כבישים מהירים לפתרון הנפלא לבעיות התחבורה של החברה המודרנית, הרי שכבר בתחילת שנות ה-90 נמצא במדינות המתפתחות, כי כבישים אלה לא רק שלא פתרו או הקלו על המצוקה התחבורתית, אלא רק גרמו להחרפתה. בשנים האחרונות, הנטייה במדינות המערב הינה להעביר את תקציבי הפיתוח התחבורתי מבינוי דרכים לחיזוק מערך התחבורה הציבורית. מדי שנה מקוצץ התקציב המוצא על בניית כבישים בכל אחת ממדינות מערב אירופה.

2. בשנת 1989 החליטה ממשלת בריטניה להקצות 20 מיליארד ליש"ט לבינוי כבישים חדשים במשך 10 השנים הקרובות. בשנת 1996 החליטה ממשלת בריטניה לקצץ את הסכום המיועד לפיתוח כבישים ל-6 מיליארד ליש"ט בלבד (קיצוץ של כ-%70) ולבטל 120 כבישים שכבר היו בשלבי תכנון. זאת בעקבות קבלת המלצותיו הממלכתיות של דו"ח SACTRA - ועדת היגוי קבועה להערכת כבישים בינעירוניים, שקבע כי בניית דרכים חדשות אינה מהווה גורם מסייע בפיתרון בעיות התחבורה.

3. הכביש המהיר שתוכנן בין בושהום (BOSHUM) ודורטמונד בגרמניה, בן 75 ק"מ, אשר אושר לבנייה ואשר בתים ומפעלי תעשיה שעברו לאורך נתיבו כבר פונו ופיצויים שולמו לתושבים, לא נבנה, לאחר שבשנת 1993 החליטה ממשלת גרמניה לבטלו בשל לחץ עז מצד תושבים ואירגוני סביבה. הנימוקים: זיהום אוויר, כניסת תחבורה לערים, רעש ופגיעה בריאות הירוקות.

4. מחקר שנערך בברלין בשנת 1990 מצא, כי גם בעיר בה ההשקעה בתחבורה ציבורית הינה גבוהה יחסית, הסיבסוד הממשלתי למכוניות עדיין גבוה פי 5 מזה המושקע בתחבורה הציבורית.

5. במחקר שנערך ב-BUCHAN באנגליה נמצא, כי בתום 30 שנה מיום סלילת כביש האגרה, ההוצאה הציבורית עליו הינה כפולה מזו שהיתה אם הכביש היה נבנה באופן ציבורי רגיל.

6. מחקרים שנערכו ביפאן מוכיחים, כי ניתן ליחס חלק משגשוגה הכלכלי לעובדה, שיפאן מציגה את האחוז הנמוך ביותר בעולם המפותח של השקעה בכבישים ביחס לתל"ג. יפאן מנצלת את עובדת היותה מדינה קטנה וצפופה, בכדי לפתח מערכות הסעה חדשות המחליפות את מקום התחבורה הפרטית. פרופסור ווייטלג מאמין, כי ישראל, בהיותה מדינה בעלת מאפיינים דומים של שטח גאוגרפי קטן, צפיפות גבוהה במרכזי אוכלוסין וטכנולוגיות מתקדמות, יכולה גם היא ליהנות מיתרונות דומים.

7. בשנת 1996 בוטל הכביש המהיר 65M בהרי צפון אנגליה. הכביש, שהיה אמור להשתרע על 60 ק"מ ועבר תהליך תכנוני שנמשך 8 שנים, בוטל בשל החלטת ממשלת בריטניה שלא לממנו, היות והוא עתיד לגזול משטחי הטבע הפתוחים של המדינה, ואי קטן וצפוף כמו בריטניה אינו יכול להרשות לעצמו מותרות מסוג זה.

8. הוכח זה מכבר, כי זיהום האוויר שמקורו בפליטת מכוניות גורם לפגיעה ברקמות הריאות ולמחלות דרכי הנשימה. מחקרים שנערכו בארה"ב ובבריטניה מצביעים, כי מדי שנה מוצאים את מותם כ-20,000 איש בארה"ב ו-70,000 איש בבריטניה כתוצאה מזיהומי כלי רכב בלבד. מחקר דומה טרם נערך בישראל אך בהתאמה של נתונים אלו לישראל ניתן להעריך, כי מדי שנה מוצאים את מותם כ-700 איש כתוצאה מזיהומים אלה.

9. מחקר שנערך בבריטניה ובעקבותיו אף התפרסם ספר שזכה לתהודה רבה, הראה, כי בעוד שבשנת 1970 הגיעו %70 מילדי בריטניה לבית הספר באופן עצמאי, ללא ליווי מבוגר, הרי שבשנת 1990, באותם אזורים בדיוק, הורשו רק %9 מהילדים להגיע לבית ספרם באופן עצמאי. סקר מדוקדק שנערך בקרב ההורים העלה, כי הסיבה לכך היא חששם של ההורים מפני סכנת המכוניות בדרכים.

ווייטלג ציין, כי בשנות פעילותו בתחום התחבורה ראה כבר הרבה תוכניות רעות לבניית כבישים חסרי תועלת, אבל התוכנית של כביש חוצה ישראל היא מהגרועות שבהן: "אין סיבה שמדינה מפותחת כישראל, לקראת סוף האלף השני, תאשר תוכנית שכזו, שאבד עליה כלח מבחינה תכנונית ותחבורתית, שלא תפתור את בעיות התחבורה של המדינה, ולעומת זאת תעשה שימוש לרעה במשאבי הטבע המעטים של המדינה ובתקציב הפיתוח התחבורתי המוגבל. אני ממליץ בחום לממשלת ישראל לעצור ולחשוב שנית. מנסיוני בכל רחבי העולם אני יכול להעיד, שמעולם לא קרה אסון כשכביש נעצר".

דובר חברת כביש חוצה ישראל אמר בתגובה, כי לאחר פגישה בין ראשי החברה לפרופ' ווייטלג התברר, שמקורות המידע שלו על כביש חוצה ישראל מאוד מצומצמים ומתמצים בעיקר בהודעות לעיתונות. "אנו תמהים איך אחד שלא יודע כלום על המצב בארץ, בא להרצות לנו איך צריך להיות כאן", אמר הדובר. לעצם הטענות אמר הדובר, כי כולן מוכרות לחברה ונשקלו בתהליכי קבלת ההחלטות. « «מע"צ מסיימת את העבודות בכביש עוקף מלונות ים המלח «

עוד כתבות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק