גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטארט-אפ: המהפכה במערכת הבריאות מתחילה ברצפה

נניח שחדר מיון בבית חולים הוא רצפת ייצור. ונניח שעם הטכנולוגיה הנכונה הנגזרת מניהול רצפות ייצור, תוכלו להגיע לחדר מיון ומיד לקבל את הטיפול המגיע לכם. לא מהפכה?

לא כל חדר מיון נראה כזירת פיגוע המוני, לא עלינו, כמו אצל ד"ר גרין וחבר מרעיו בסידרה ER. אבל מי שאיתרע מזלו ונאלץ להמתין בחדרי מיון, יודע גם יודע את גודל הבלאגן השורר שם ואת גודל תיסכולם של החולים.

אלא שלמרות הרושם העמוק שאנחנו, החולים, לא ממש מעניינים את בית החולים, מצטייר שינוי באופק. המוסדות הגדולים והחלודים-משהו חוסים עתה פחות ופחות תחת כנפיהן של מערכות הבריאות הממשלתיות בעולם. זה לא שמשלם המיסים הפסיק לשלם את החשבון, זה שיש מי שיושב ועושה חשבונות ובודק את השורה התחתונה.

התוצאה היא מגמה ברורה להפוך את בתי החולים הממשלתיים למרכזי רווח עצמאיים, הניזונים אמנם מתקציבים ממשלתיים, אבל כתלות במספר החולים המגיעים אליהם. ואם החולים לא מגיעים, יודעים בתי החולים, אין כסף. וחולים לא מגיעים, הם לומדים על בשרם, אם אין נוהגים בהם כראוי. שירות לקוחות, תאמינו או לא, הופך אט אט למלה שגורה במגזר הרפואי.

במלים אחרות: חסל סדר בלאגן. ומערכת ה-Eiris של חברת אלפז באה לעשות סדר בבלאגן. המערכת, המבוססת על טכנולוגיית תקשורת אינפרא אדום, נועדה לבצע אופטימיזציה של המשאבים - הטכניים והאנושיים - בחדר המיון (בין היתר).

איך עושים את זה? מצמידים לחולים ולצוות הרפואי תגים מזהים, המשדרים אותות אינפרא אדום. האותות הללו נקלטים על ידי רשת בקרים, המותקנים ברחבי חדר המיון. המידע על זהות נושא התג ומיקומו מועבר על ידי רשת התקשורת של המערכת אל שרת NT מרכזי, המצוייד בתוכנת אייריס. התוכנה מתקשרת למערכות ניהול קיימות, בטכנולוגיות כמו ERP ו-MRP, המותקנות בבתי החולים. והרי לכם מערכת ניהול עם מעקב צמוד אחרי הרופאים והחולים.

מכאן אפשר לגזור כמה וכמה יישומים: כמו שידור מיקום הרופא בחדר המיון כדי לנתב אליו שיחות טלפון, לשגר אותו אל חולה במהירות המירבית במקרה הצורך ועוד. על התג יש גם לחצן, העשוי להיות מוגדר בכל צורה שבה יבחר חבר הצוות או בית החולים, כמו, למשל - כלחצן מצוקה.

גם החולים יהיו מצויידים בתגים, וכך ניתן יהיה לעקוב מקרוב אחר תהליך קליטתם בחדר המיון, תהליך הטיפול בהם וזמן ההמתנה בין תחנה לתחנה - כדי להבטיח את שיפור השירות. על כל הסיפור מופקדים אחות או איש מינהל, שמנצחים על הדרמה ומנתבים את הצוות ואת הציוד בצורה האופטימלית. בתל-השומר, אגב, כבר קיימת פונקציה מעין זו. שימושים נוספים לתגים: התראה מפני גניבת תינוקות או החלפתם. בחברה שוקדים כעת על תג שישדר מעין אותות "הדדיים" בין היולדת לבין הרך הנולד.

כשעופר יורווקסל, סמנכ"ל השיווק של אלפז, חושף את התפיסה העסקית שבבסיס המוצר של אלפז, קשה להאמין שהמוצר לא נוצק לתוכה, אלא הולבש על מוצר קיים, שעבר לא מעט גילגולים בדרך לתצורתו הנוכחית. יורווקסל, שעסק בייעול רצפות ייצור בתחום המוליכים למחצה קודם לכניסתו לתפקיד לפני כחודשיים, הגה מודל שלפיו יש לנהל חדר מיון כרצפת ייצור. המודל הזה לא רק מתלבש למופת על בתי חולים, הוא גם הולך יד ביד עם המגמה העולמית לניהול אסטרטגי של מוסדות רפואיים - שבלטה מאוד בתערוכת מדיקה לציוד רפואי שהתקיימה בדיסלדורף לפני כשבועיים, ובה הציגה אלפז את מרכולתה.

מה גורס יורווקסל? מטרת העל בבקרת ייצור היא לייצר מוצר טוב יותר, מהר יותר ובעלויות נמוכות יותר. כדי לייעל חדר מיון צריך לתת שירותים טובים ומהירים יותר במינימום משאבים. בחדר מיון טיפוסי עוברים 120- 60 אלף חולים בשנה. לכל חולה יש לתת רמת דחיפות מסוימת, העשויה להשתנות בכל רגע. כך, למשל, עשוי פצוע תאונה שנפגע ברגלו להוות את המקרה הדחוף ביותר, עד אשר מגיע חולה הנתון בעיצומה של התקפת לב.

במשמרת טיפוסית בחדר מיון עובדים כ-10-20 רופאים, עם רמות שונות של ניסיון והתמחות, וכ-10-40 אחיות. חלק מן החולים נשלחים לבדיקות מחוץ לחדר המיון, ואילו אל אחרים יש לשלוח רופאים לפי תחום התמחותם. על פי מודל רצפות הייצור, מושווים החולים למוצרים; הצוות והציוד הרפואי - למשאבי ייצור, שהם מוגבלים; זרימת החולים לתחנות השונות - לזרם המוצרים בין תחנות ברצפת הייצור; וחולים בעלי עדיפות עליונה - למוצרים שקיבלו תווית של עדיפות עליונה.

"דומה מאוד, אבל שונה לגמרי", גורס יורווקסל באנטי-קליימקס הומניסטי מאוד, "כי כאן מדובר בבני אדם, וטעויות עלולות לעלות בחיים". ונגד שורת מחץ כזאת קשה מאוד להתווכח, כי מפיץ כמו גם מנהל בית חולים יכול בקלות לסגור כך חשבון עם תזת ההתייעלות והרווחיות, ולישון בשקט בלילה.

למרות המודל ההדוק והעניין הרב שעוררה המערכת של אלפז בתערוכת מדיקה, לא קמה החברה כשפניה לשוק הרפואי. היא נוסדה ב-1993 על ידי ישראל רדומסקי, מהנדס יוצא תע"ש, וזוכה כפול פרס ישראל לביטחון. המטרה היתה לחדור לשוק הגבייה בכבישי אגרה, אולם עד מהרה הבינו באלפז, כי חברה קטנה תתקשה לחדור לתחום.

בשלוש השנים האחרונות החלו בחברה להתמקד במוצר האייריס, שקצר עד כה הצלחה לא קטנה. החברה החלה את חדירתה לשוק בתי החולים, ושם פגשה ביצרנית המרכזיות הטלפוניות Executon, שזיהתה עד מהרה צורך בבתי חולים לקשר מרכזיות למיקומיהם של רופאים, הנעים ברחבי בית החולים. החברה הפכה למפיצה של מערכות אלפז, ועם נכנסה כמשקיעה בחברה.

גם בשוק היפני, הקשה כל כך לחדירה, קצרה אלפז הצלחה גדולה. בשבוע שעבר נודע, כי קונצרן יפני ענק, ה-13 בגודלו בעולם, השקיע בחברה הישראלית, במסגרת גיוס שני. סכום ההשקעה ושמו של הקונצרן לא הותרו לפרסום, אולם נודע, כי בהנפקה הפרטית, שהסתכמה ב-3 מיליון דולר, השתתפו גם קרן אופיר וקרן סטאר סיד, בראשות בני הנגאל, מייסד לננט. הנגאל משמש עתה גם כיו"ר החברה.

כחלק מן ההסכם, זכה הקונצרן היפני בזכויות הפצה בלעדיות בשוק היפני למשך שנה וחצי. יורווקסל אומר, כי ההשקעה היתה חלק מהחלטה אסטרטגית של הקונצרן להפוך למוביל בתחום טכנולוגיית האינפרה-אדום בשוק היפני.

מלבד זאת, חתמה החברה לאחרונה על הסכם עם בוש טלקום, קונצרן גדול, העוסק בין היתר במערכות אבטחה ובציוד לבתי חולים, שיטמיע את הטכנולוגיה של אלפז במערכות האבטחה שלו.

עד כה רשמה החברה מעל 200 התקנות של המערכות שלה, כולל בבית החולים סורוקה בבאר שבע, בבית החולים הר סיני בניו יורק. עלות המערכת, תלוי בגודלה, עומדת על 40 אלף דולר ועשויה להגיע למיליוני דולרים.

אבל הטכנולוגיה של אלפז מיושמת גם בתחום הבניינים החכמים, שם היא מאפשרת קליטת זמני כניסה ויציאה של עובדים, ובהתאם - הפעלת מזגנים בחדרים הרצויים, כיבוי והדלקת אורות ומחשבים ועוד. בין לקוחותיה בתחום זה: חברת מכוניות גדולה בגרמניה, ששמה טרם נמסר לפרסום, משרד הפרסום גיתם, נטוויז'ן ועוד.

לדברי יורווקסל, יש לאלפז מתחרה ישירה אחת, אוליבטי, המשווקת מוצר דומה, אבל "מפגר טכנולוגית לעומת המוצר שלנו". תחרות בלתי ישירה מגיעה, לדבריו, מכיוון הכרטיסים החכמים, שהם "דור אחורה מהמוצר שלנו", כך יורווקסל, משום שהם דורשים מן העובד לבצע פעולה אקטיבית כדי לשדר את זהותו ומיקומו - העברת כרטיס בקורא. השחקנים העיקריים בשוק זה הם יבמ, מיקרוסופט ומוטורולה. מלבד זאת, אומר יורווקסל, יתרונם של התגים הוא שהם הפכו כבר לחלק מנוף סביבת העבודה בארגונים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר