גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרק ד': פרשת אבישי רביב

אבישי רביב היה קשור לשירות הביטחון, כסוכן, מדצמבר 1987. בתקופת פעילותו, אשר הוערכה כמועילה, נתפס גם למעשים רבים שהיו בגדר הפרות חוק, ביניהם מעשי אלימות, ולמרות האזהרות וההתראות של המופקדים על הקשר עימו, לא פסק מכך.

בשיחות עימו הובהר לו, שלא יינתן לו גיבוי אם יפר את החוק, אך הלכה למעשה לא נפתחו נגד הנ"ל במשך כל השנים הליכים משפטיים (למעט מקרה אחד התקיפה של ח"כ תמר גוז'נסקי), למרות שמעשיו כללו כבר בתחילת פעילותו תקיפות, חבלה ברכוש, קשירת קשר להצתת דירה והטרדות לסוגיהן. כך אירגן "סיורים ליליים" בציר ירושלים-חברון, אשר במהלכם התחזו הוא וחבר מרעיו לשוטרים, נטפלו לתושבים ערבים, ערכו חיפושים על גופם ועוד.

בדומה, התנכל מאוחר יותר לערבים בעיר העתיקה וניפץ זגוגיות בבתים ובמכוניות. לא רק שלא ננקטו נגדו הליכים. נהפוך הוא, הודיעו לו לא אחת שהיתרון בפעולתו עולה על הנזק העולה מהתנהגותו, וכי החומרה שבמעשיו אינה בעצם הביצוע אלא בחוסר הדיווח. לגורמי השב"כ לא היה ספק, כי הנ"ל ישוב ויחזור על מעשיו.

בשנת 1990 הוא השחית שלטי יישובים ערביים בשומרון. אחר כך היה מעורב בהקמת גוף שכונה "נפ"צ" (נוער פשיסטי ציוני). הוא היה הגורם המרכזי ביצירת גוף דמה-מילטנטי שכונה "אי"ל" (אירגון יהודי לוחם), שנתקיים למעשה רק בפירסומיו של אבישי רביב ועל-ידי הכיסוי שניתן לו בטלוויזיה. ב-1991 פירסם מכתב גזעני נגד היושב ראש הדרוזי של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, ותקף פיזית את ח"כ תמר גוז'נסקי.

הוא הסית קטין לפגוע בפייסל חוסייני, ובהקשר זה אף מסר דיווח כוזב למפעיליו. בסיכום פגישה עימו מיום 30.4.92 נאמר:

"א. בעקבות יוזמות לפעילות שמעלה הנדון הובהר, כי תפקידו במסגרת הקשר עימנו - אינו ליזום פעילות אלא לעכב, לדחות ולדווח אודות פעילות של אחרים.

ב. הוסבר לנדון, כי בעקבות יוזמותיו אנו למעשה 'רודפים אחרי הזנב של עצמנו' במקום לכסות את הפעילות.

ג. תודרך והוזהר, שלא ליזום כל פעילות בלתי חוקית, וחוקית - שלא בדיווח מוקדם לשב"כ.

ד. הנדון קיבל את הדברים תוך שהביע נכונותו והסכמתו לפעול על פי התידרוך.

הערה: ה. היוזמות שמעלה הנדון נובעות מאופיו הבעייתי, ולמרות הסכמתו במהלך הפגישה יש לצפות, כי מדי פעם ימשיך ביוזמותיו.

ו. לפיכך יש לשמור על קשר טלפוני קבוע עימו תוך תידרוך למניעת העלאת יוזמות מדי פגישה.

ביום 23.6.92 נכתב בדו"ח פגישה עימו:

"א. כדרכו מסר הנושא דיווח על הקמת אי"ל בדיעבד. על רקע זה והרגלו לדווח בדיעבד קויימה עימו שיחה קשה.

ב. הסברתי לנושא באריכות את הבעיות הנובעות מכך שמדווח בדיעבד - עלול לשגות מתוך ראיה צרה של דברים, אין לו גיבוי משפטי למה שאינו מתואם איתנו, יש בכך בבחינת חוסר משמעת חמור ומקשה על יכולתנו לכוונו ליעדים החשובים שלנו.

ג. לאור היותו של הנושא טיפוס תלותי בנו, אמרתי לו שלאור עיון בתיקו והיכרותי עימו, ספק אם יש מקום להמשך הקשר עימו, כאשר הוא מגלה התנהגות שאין אנחנו יכולים לקחת עליה אחריות.

ד. הדברים נאמרו לנושא בצורה חריפה, ונראה לי שנפלו על אוזניים קשובות. יחד עם זאת, לאור אופיו המיוחד של הנושא, ספק אם יילקחו על ידו בחשבון לאורך זמן".

אבישי רביב המשיך בשלו. הוא יזם פעילויות אלימות בחברון, פירסם כרוזים וביניהם אחד שקרא לסרב לשרת בצה"ל, התנכל לראש מועצת קרית-ארבע, שנראה לו מתון מדי, ולבניו, הציג לתקשורת מצג מבויים של קייטנת "כך", יצר שם של גוף חדש בשם "חרב גדעון", פירסם כרוזים הקוראים לפגיעה במר דומב, מפעילי מועצת יש"ע.

ביום 25.9.94 התנכל לנהג ערבי ודיווח דיווח כוזב לגבי נסיבות האירוע. בחברון ערך סיורים אלימים, היינו עבר בלוויית מספר קטינים שאורגנו על ידו ברחובות העיר, וביצע מעשי אלימות כלפי ערבים שהזדמנו בדרכו (הכאת ערבי זקן, הפיכת דוכנים). כל העת המשיך בקשרים עם התקשורת כדי להציג את "אי"ל" כגוף קיים וזכה לסיוע הטלוויזיה בכך ששידרה טקס השבעה, שלא היה אלא הצגה, כאשר מי שנכח במקום חייב היה להיות ער לכך שהמדובר בהצגה. מפעיליו אף בחרו להטיל עליו לכתוב סיסמאות נגד תהליך השלום.

ב-23.7.95 נערכה לאבישי רביב "שיחת קילוף". בשיחה זו הודה, כי פעמים רבות יזם פעילות אלימה, כגון ניקוב צמיגים של רבים וכן תקיפות, מכות, הפיכת דוכנים, מכות באמצעות אגרופנים, בעיקר בחברון. בכל אותה פעילות אותה יוזם הנדון, הוא לוקח חלק פעיל, וצויין, כי ערבים רבים הוכו על-ידיו קשות. עוד הוסיף, כי בזמן הפעילות משתמשים בציוד שנמצא ברשות אחד מחבריו והכולל רוגטקות, רובה-קשת, אקדח זיקוקים, אקדח ברשיון של חברו, דוקרנים, סכינים ואגרופנים. כל האמור לעיל נעשה, כמובן, מבלי שדיווח למפעילו וכאשר נשאל על-ידי האחרון, הכחיש, כי נטל חלק פעיל.

כמו כן עלה ב"שיחת קילוף", כי לימד שני קטינים פעילים להכין בקבוקים מתפוצצים והינחה אותם לביצוע פעילות לאומנית. עוד עלה מהשיחה, כי הנדון ביצע איומים טלפוניים. בעקבות שיחה זו קויים באותו יום דיון פנימי, ולאחר מכן דיונים נוספים בהם שבה ונדונה הפרובלמטיקה שבהפעלתו.

בעניין הפוטומונטאז' - שמציג ראש הממשלה המנוח במדי ס.ס, הרי הפעולה הראשונית בוצעה על-ידי שני קטינים, ללא קשר עם אבישי רביב. אולם, אין ספק שרביב היה זה שנטל מהם תצלום ומסר את הכרוז לטלוויזיה, והכחשתו מול דבריו של כתב הטלוויזיה ניצן חן, היא בלתי אמינה לחלוטין. לאחרונה יזם פירסום בעיתון בדבר קשרי אי"ל עם תנועת החמאס, ופירסום זה משמש את ראש הרשות הפלשתינית בטענתו, כי יש קשר בין החמאס לבין קיצונים ימניים בישראל.

סיכומו של דבר, המדובר בסוכן המביא ידיעות לרוב, אך יחד עם זאת גם מבצע עבירות לרוב, כאשר הוא יודע שהוא פטור מאחריות בשל הגיבוי שניתן לו עלידי רשויות המדינה. הפיקוח עליו של גורמי השירות היה בלתי יעיל, וברוב המקרים נוכחו לדעת רק אחר מעשה, מה שאירע, אך שבו והסתפקו באזהרות.

בנושא שלפנינו, היינו פרשת יגאל עמיר: אבישי רביב היה קשור עימו יותר מכל אדם אחר בכל הנוגע לאירגון הפגנות סטודנטים ואירגון שבתות סטודנטים ביישובי יו"ש, עזר לו באירגון, ונתלווה אליו לכל אלה. אבישי רביב התבטא בחריפות נגד ראש הממשלה, וטען, כי חל עליו "דין רודף", וכי מותר לכן לפגוע בו (היו בפני הוועדה עדויות של מספר שומעות).

מתמיה, על כן, כי בדיווחיו על יגאל עמיר, לא הזכיר ולו ברמז את התבטאויותיו הידועות של עמיר ועל כוונתו לפגוע בראש הממשלה, אשר אותן השמיע עמיר לא אחת באוזני אחרים שהיו בחוג ידידיו.

אנו מתייחסים כאן, איפוא, לסוכן שהתנהגותו גדושה פרובוקציות, שאיננו נשלט כראוי על-ידי מפעיליו, ואשר גם אישרו לעיתים מעורבותו בפעילויות קיצוניות שנועדו להגביר את אמינותו בעיני סביבתו.

הפרובוקציות שלו - בייחוד ככל שהדבר נגע לפגיעות פיזיות בערבים ובהצגה בדבר קיומם של גופים פוליטיים קיצוניים ואלימים, יש להן מימד ברור של פגיעה עקיפה - אך ברורה - בגופים פוליטיים חוקיים מזוהים, דבר שמפעיליו לא יכלו להתעלם ממנו. ייתכן אף ובכך הסיבה להעלאת חשדות נגד שירות הביטחון, ונזקם של חשדות כגון אלה והשלכותיהם על אמינות השירות, לא נשקל מראש.

היעדר השליטה על הסוכן והגיבוי הטוטאלי שניתן לו (כאמור, לא נפתח נגדו אף תיק, פרט למקרה התקיפה של תמר גוז'נסקי), יצרו תמונה מטעה של זהות באינטרסים בינו לבין מפעיליו, אשר פגמה ופגעה באמון בשירות הביטחון.

כל בר-דעת מבין, שאיסוף מידע הוא חיוני, וכי מי שעוסק בכך אינו בהכרח צדיק ובר-לבב. אולם, יש להיזהר מפרובוקטורים המנצלים את הגיבוי שניתן להם, עקב כוונה רעה שבליבם או בשל מופרעות באופיים, והופכים ליוזמי פעולות בלתי חוקיות ופוגעניות-פרובוקטיביות, תחת המעטה השלטוני. אנשים כגון אלה נוהגים כנטולי רסן, גם בשל כך שהם יודעים שלא יגישו נגדם כתב אישום. בתוצאות המזיקות נושאת המדינה כולה (כגון יצירת נקודות חיכוך נוספות בחברון או פגיעה באמון בשירות, המקבל תווית של אירגון חשאי העוסק בפרובוקציות פוליטיות).

המסקנה היא, כי חייבת להיות שליטה אפקטיבית בסוכן, ואין להתיר לו התפרעויות עצמאיות. « «פרק ד': פרשת אבישי רביב

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה