גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחל: "האם בהחלטות בעניין רכבת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?"

שורש לרר: היבט זה של הפרשה חדש בשבילי; היו הליכים לא תקינים, בשל עודף רצון טוב מצד הרכבת

"האם בהחלטות שהתקבלו בעניין רכבת הזבל והחברות שהוקמו במיוחד להובלת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?" - שאל היום (ב') ח"כ משה שחל (עבודה) בוועדה לביקורת המדינה, לקראת תום הדיון בדו"ח מבקרת המדינה על פרשת "רכבת הזבל".

השאלה גרמה להרמת גבות בוועדה, אך נותרה ללא מענה מצד נציגי רשות הנמלים והרכבות ומנכ"ל משרד התשתיות, גיורא רום.

"לא חשבתי שיענו לי", אמר שחל ל"גלובס" אחרי הישיבה, אך סירב לגלות על סמך איזה מידע עורר את השאלה. "זה משהו שסגור בכספת שלי", אמר. "חשבתי שהנושא עלה בדיון, אבל אם לא עלה, אני מנוע מלדבר".

שחל לא נכח ברוב זמן הישיבה. מנכ"ל רנ"ר, שורש לרר, אמר בתגובה כי הופתע מהשאלה. "ההיבט הזה של הפרשה חדש בשבילי, מלבד הערה שנשמעה במהלך המשפט שמתנהל עתה, בו נרמז, כי יועץ חיצוני של הרשות כאילו היה קרוב משפחה של אחד היזמים בחברה שתובעת את הרשות".

עוזרו של לרר, ערן גריפל, העיר על דברי שחל, כי "זה חוסר אחריות מצד מי שהיה שר המשטרה לזרוק דברים בלי לחשוף את העובדות שידועות לו".

לעצם העניין אמר שחל, שבתקופת חברותו בממשלה אמנם היה שותף בדיונים הנוגעים לשינוע האשפה, אך התנגד לכל החלטה כי לא היו הכנה וראייה כוללות וגם קביעת הגופים המבצעים לא היתה ברורה. "תהליך קבלת ההחלטות היה תמוה. הכל נעשה בנפרד וללא תיאום עם כל הגופים הנוגעים בדבר", אמר שחל.

לגבי חקירת המשטרה בפרשה אמר שורש לרר, ש"העסק כנראה נרדם", אך הוסיף מיד, כי מוסדות רנ"ר, כולל אנשי הביקורת, "לא מצאו אפילו שמץ חשד למשהו פלילי". הוא ציין, כי גם בדו"ח הביקורת אין רמז בכיוון זה.

אולם יו"ר הוועדה, ח"כ רן כהן (מרצ), אמר, כי הוא המום מה"אפוקליפסה" שמצטיירת מדו"ח הביקורת על רכבת הזבל. "זה ממש עוילם גוילם", אמר כהן, "כל הריצה הזאת לרכוש ציוד לפני שיתקבלו החלטות ברמה העליונה לגבי הובלת האשפה, וכשמנהל מאשר רכישות בדיעבד או כשמשלמים לסוכן (שייבא את מכולות השפה) ואין מסמכים להוכחה שעשה משהו בשביל הכסף. בחברה פרטית זה לא היה קורה. 3 מיליון שקל שעלה כל הרכוש הזה הם אולי כסף קטן, אבל הבלגן מסביב גדול ונורא".

לרר התנער מכל אחריות וגילגל אותה למנהל הרכבת, "שקיבל התקף לב והתפטר" (יעקב שן-צור), ולמנהל שבא אחריו שמת בנסיבות טרגיות (אהוד הדר), ולגבי כל מה שהיה אחר כך הוא התחמק מתגובה בטענת הסוביודיצה.

לרר אמר, עם זאת, שהיו "הליכים לא תקינים", אבל הסביר שהם נגרמו "מעודף של רצון טוב מצד הרכבת לקדם את הובלת האשפה, נוכח הלחץ הממשלתי שהיה עליה".

לרר: "כל פעם היו מעלים את הנושא ואף פעם לא סוגרים אותו כראוי, וברכבת ביקשו לקדם את הנושא כשאף אחד לא עשה כלום, וכך נוצרו נושאים בעייתיים מבחינה מינהלית". לרר הדגיש, כי אנשי הרכבת בכלל מכחישים שנרכש ציוד נוסף על זה שנרכש בשנים 91'-92' לצורך הפרוייקט הניסויי, בעקבות הסכם העקרונות שהרשות חתמה ב-94' עם החברה הפרטית להקמת השותפות להובלת האשפה ברכבת.

"הרנ"ר היא גוף מסורבל, וההסכם לא אושר במוסדות המוסמכים", אמר לרר. "הוא נעצר בשלב שבו הרשות החליטה לצאת למיכרז, ועכשיו הרכבת מחכה לפסק דין של ביהמ"ש כדי לרכוש את הציוד, אחרי שהחברה פנתה לביהמ"ש ומבקשת פיצויים. נתתי הוראה להפסיק את הטיפול, כי ראיתי שהם רק מסתבכים מרוב רצון טוב. ההחלטה ברשות היא, שעד שלא יהיו חוזים לפינוי האשפה עם הרשויות המקומיות - לא תהיה רכישת ציוד".

מנכ"ל משרד מבקר המדינה, עו"ד יאיר הורוביץ, לחץ על לרר שיסביר, איך בכלל חתמה הרשות על הסכם העקרונות עם החברה בלי לקבל ייעוץ משפטי, שהיא חייבת במיכרז. הוא ציטט לו בהקשר זה מכתב של הרשות ליזם, שבו היא מבקשת "במסגרת העיסקה" לרכוש ציוד מסויים להמשך הניסוי.

לרר: "אני יכול לומר רק, שההסכם מותנה באישור לפי נוהלי הרשות".

הורביץ: "אבל למחרת אתם הוצאתם מכתב שאומר: תרכשו ציוד ונגמור".

לרר: "כל זמן שההסכם לא אושר, שום דבר לא נכנס לתוקף. נקודה זו היא שמתבררת עכשיו בביהמ"ש. הכל עבד כדת וכדין. מישהו נתן להם להבין שהם יכולים לרכוש את הציוד. בידי אלה שניהלו את המו"מ מטעם הרכבת היו שתי חוות דעת משפטיות, שלא צריך לעשות מיכרז וניתן להגיע להסכם העקרונות".

ח"כ רן כהן: "מהצד שלנו נראה שאין סדר של קבלת החלטות והיררכיה של אחריות".

לרר: "הסדר נשמר, ההסכם הובא למוסדות המוסמכים ולא אושר, אבל היה לחץ ממשלתי חזק לגמור משהו".

כהן: "כשיש לחץ, זה לא סיבה שהדברים לא יתנהלו בסדר".

לרר: "אבל עוד לא הוצאנו כסף".

כהן: "ייתכן, אבל כשביהמ"ש יפסוק משהו, זה יעלה בכסף".

לרר: "אתה צודק. אנחנו בחנו את עצמנו. היה כשל בנהלים, אבל מצאנו שלא צריך לשנותם. אולי היה פיספוס אישי כלשהו".

"היה כשל טוטלי בכל הנהלים", אמר כהן, והודיע בסיכום הדיון, כי ימליץ להקים מטה בינמשרדי לכל נושא שינוע האשפה, שיבחן את כל ההיבטים ויחליט מה יהיה מקומה של הרכבת בפרוייקט.

מנכ"ל הרכבת, עמוס אוזני, אמר, כי בינתיים התקבל אישור של המשרד לאיכות הסביבה לבצע פרוייקט ניסויי חדש של הובלת 100 טון אשפה ליום מחיפה, חדרה, נתניה, הרצליה, פתח-תקוה ואיגוד ערים דן למטמנה באשדוד. הוא ציין, שההובלה תתבצע רק בשעות הלילה. «מאת צבי לביא «שחל: "האם בהחלטות בעניין רכבת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?" «שורש לרר: היבט זה של הפרשה חדש בשבילי; היו הליכים לא תקינים, בשל עודף רצון טוב מצד הרכבת

עוד כתבות

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו-קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"