גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שטראוס רכשה %50 מיוטבתה לפי שווי חברה של 32 מיליון דולר

בשלב ראשון רכשה %33 והיתרה - באופציה * תמורת העיסקה תושקע בחברה המשותפת * שטראוס תזכה לדריסת רגל בתחום החלב הניגר ומשקאות החלב

שטראוס ויוטבתה חתמו הבוקר על הסכם שותפות. לפי הסכם זה, תוקם חברה משותפת חדשה בשם "מחלבת יוטבתה", אליה תעביר יוטבתה את המחלבה הקיימת. שטראוס תרכוש %33 ממניות "מחלבת יוטבתה" תמורת 16 מיליון דולר, עם אופציה להשלמה ל-%50 בעוד שנה. שווי השוק של מחלבות יוטבתה הוערך, לצורך העיסקה, ב-32 מיליון דולר. תמורת העיסקה תושקע ב"מחלבת יוטבתה", וההון העצמי של החברה יגדל בהתאם.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דוד תדמור, יתמוך בעיסקה.

בשנת 97' עמד מחזור המכירות של יוטבתה על כ-110 מיליון שקלים.

בעקבות העיסקה, אמר מנכ"ל שטראוס, שלמה לירן, ל"גלובס", כי חתימת ההסכם נלווית להסכם הפצה, שבמסגרתו יתחיל מערך ההפצה של שטראוס לשרת את מחלבת יוטבתה. המשמעות: חיזוק מערך ההפצה ע"י שיפור השירות למערכת הקמעונאית.

לירן הוסיף, כי למעשה נכנסת בכך שטראוס לתחום מוצרי החלב הניגרים, בראש וראשונה לתחום משקאות החלב, כולל שוקו ואחר כך לתחום החלב הניגר. לירן: "באמצעות העיסקה, תהיה לנו בעלות חלקית על מותג מאוד חזק, שמיצובו דומה למיצוב מוצרי שטראוס. עבור שתי החברות זו הזדמנות להתמחות בקבוצות מוצרים שונות. ביוטבתה ייוצרו משקאות החלב, לבן, אשל ושמנת חמוצה - תחום ששטראוס נכנסת אליו בנוסף ל"עדן". סביר להניח שייצור "עדן" יועבר אף הוא ליוטבתה.

כיום מייצרת יוטבתה את "עדי" של תנובה, המתחרה ב"עדן". לא ברור עדיין מה יהיה גורל מוצר זה. הידע של דנונה, השותפה בשטראוס, ינוצל ע"י יוטבתה למוצרים רלוונטיים עבור החברה המשותפת.

במסגרת ההסכם סוכם, כי לא יחולו שינויים אישיים בחברה. דוד אלעד ימשיך בתפקידו כמנכ"ל, יוטבתה תמשיך למנות את המנכ"לים, ואילו שטראוס תמנה מתוכה את יו"ר מועצת המנהלים. היו"ר הנוכחי, אורי שני, יעזוב את תפקידו.

לירן אמר, כי המו"מ בין שטראוס ליוטבתה החל בעקבות פניה של הממונה על ההגבלים לשתי החברות, בטרם יאשר את ההסכם של יוטבתה עם תנובה. יצויין, כי על פי הסכם קודם, אמורה היתה תנובה לרכוש %24 מיוטבתה. לדבריו, נוהלו המגעים תוך תיאום עם תנובה.

המו"מ החל לפני כחודש. לדברי לירן, מבטא המחיר הערכה למותג יוטבתה. הוא רואה את הפוטנציאל הגדול לעיסקה בעובדה, שעד כה הפצת מוצרי יוטבתה היתה מלאה רק באילת וחלקית מאוד בצפון. במסגרת העיסקה יופצו מוצרי יוטבתה באופן מלא בכל חלקי הארץ. לדבריו, מדובר בשתי מחלבות משלימות בקווי מוצרים ודומות במיצוב. לירן אינו פוסל העברת ייצור חלק ממוצרי שטראוס ליוטבתה.

יו"ר מחלבות יוטבתה, אורי שני, אמר ל"גלובס", כי תנובה גילתה אחריות ומסירות בהפצת מוצרי יוטבתה. לדברי שני, יוטבתה היתה מעוניינת בשותפות עם תנובה, שלא התממשה רק בשל התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים. שני הוסיף, כי מהות העיסקה בחיבור בין שני מותגים מצויינים, וכי יוטבתה משלימה לשטראוס תחום איכותי שלא היה לה עד כה, ולכן צפויה שותפות בריאה.

עיסקת שטראוס-יוטבתה, מאמינים בענף, ועוד יותר מאמין בכך הממונה על ההגבלים העסקיים, תסייע בתחרות בין שניים מהגופים הגדולים במשק: תנובה ושטראוס. באמצעות יוטבתה תוכל שטראוס להתחרות בתנובה גם בתחום החלב הניגר והשוקו. עד אתמול ניסו נציגי תנובה ושטראוס לשכנע את חברי יוטבתה בכדאיות חתימת הסכם, עם כל אחד מהם דווקא. בעבר ניהלה יוטבתה מו"מ עם כלל, שחתמה על הסכם לרכישת %51 מהמחלבה. לאור הבעיות שעלו, על רקע איומי תנובה להפסקת שיווק מוצרי יוטבתה על ידה, והקשיים הכרוכים בהקמת מערך הפצה חלופי בתוך זמן קצר, חזרה בה כלל מהכוונה להיכנס לשותפות ביוטבתה.

לפני כשנה התקבל אישור עקרוני של הממונה הקודם, ד"ר יורם טורבוביץ', לעיסקת תנובה-יוטבתה. עם כניסתו של תדמור לתפקיד, הועבר העניין לטיפולו, והוא, כאמור, התנגד לעיסקה כפי שהוגשה לו. בסופו של דבר, אישר תדמור את עיסקת יוטבתה-תנובה, אך הטיל מגבלות קשות, וציין, כי אישורו ניתן בשל "היעדר אלטרנטיבה".

למעשה, גם ביוטבתה חששו מהעיסקה ומכוחה של תנובה, שעשוי היה להוות איום על המשך קיומה העצמאי של יוטבתה. כשמדובר בשני גופים מתחרים, שלאחד מהם נסיבות מיוחדות, שהוא נטול מערכת הפצה (יוטבתה) והשני מונופול כמעט מוחלט (תנובה), האפשרות לאשר הסדר מסוג זה הוא פועל יוצא של האלטרנטיבות לקיומו.

גם ביוטבתה וגם בתנובה הבינו, שלא בקלות אפשר יהיה לאשר הסדר מהסוג הזה, והממונה אכן הטיל מיגבלות קשות. לולא נחתם ההסכם בין שטראוס ויוטבתה - לא היתה נותרת בידי הממונה ברירה אלא לאשרו, אלא שיוטבתה מצאה אלטרנטיבה, ואת העיסקה עם שטראוס הממונה אוהב הרבה יותר. יש האומרים, כי תדמור הוא למעשה זה שיזם את האלטרנטיבה בדמותה של שטראוס.

עבור תנובה, תגרום נטישת יוטבתה לאיבוד הכנסה של כ-100 מיליון שקל מהפצת מוצריה של יוטבתה ברחבי הארץ. מנכ"ל תנובה, אריק רייכמן, הגיב היום על עיסקת שטראוס/יוטבתה: "צר לי מאוד על העניין. שרתנו אותם בנאמנות 25 שנה. הממונה, בהינף יד, גרם לכך שיוטבתה לא תוכל לעבוד איתנו. אני יודע שהם לא בחרו בכך מתוך בחירה חופשית. לא היתה להם ברירה".

רייכמן הבהיר, כי ברגע שנחתם ההסכם בין שטראוס ויוטבתה, עוברת הפצת מוצרי יוטבתה לשטראוס ואין יותר הסכמים. לדבריו, כבר הודיעה לו יוטבתה על הפסקת שיתוף הפעולה, ובתנובה יתייעצו עם היועצים המשפטיים לבדיקת משמעות הנושא. לתנובה ויוטבתה הסכם להפצת מוצרי יוטבתה עד סוף השנה. יוטבתה הופכת להיות מתחרה לתנובה. רייכמן: "תנובה תמשיך לעשות כמיטבה לשרת לקוחותיה. נצטרך לחדד את חוד החנית שלנו, לשפר אריזות ולהיות יותר יצירתיים בתחום שהם יקחו. אנחנו עובדים לטווח ארוך. לא ננקוט בשום פעולת נקמה. ניערך בהתאם לאסטרטגיה החדשה. אני מאחל להם הצלחה".

כניסת שטראוס על משאביה ומערכיה לתחום בו עוסקת יוטבתה יכולה להועיל לתחרות בענף, בעוד שבהסדר בין תנובה ויוטבתה קיים היה חשש לפגיעה בתחרות. מכך חשש הממונה. מקורבים לממונה שמעו אותו אומר בהזדמנויות שונות, שהוא לא רוצה לסגור את הקיבוץ.

מה יקרה עכשיו? הממונה מקווה ששטראוס תתחרה חזיתית, כשהיא מחזיקה ב-%50 מיוטבתה, בתנובה בכל תחומי החלב הניגר, ושיוטבתה, במקום לעמוד חזית אחת עם תנובה בתחומים משיקים ומתחרים, תתחרה בה עם מוצרים משלה. אישור הממונה לעיסקה הוא למעשה המשך השמירה על התחרות במשק, עתה כאשר הוא הולך ומצטמצם לגופי ענק בודדים.

יוטבתה היתה מחלבה קטנה, מקומית, שתושבי הדרום והמטיילים נתקלו במוצריה במזנון הקטן בכביש הערבה. הלהיט היה "בובו" - משקה חלב בטעם מוקה.

תנובה החלה להפיץ את מוצרי יוטבתה לפני כ-25 שנה, מה שגרם לפריצתה של המחלבה ולהגדלת מכירותיה. %70 מפעילותה הוא בתחום משקאות החלב בקרטוניות. יוטבתה מחזיקה בשיווק כמעט מלא לאזור הדרום, בעיקר לאילת, של מוצרי חלב, לבן ואשל, בהרשאה מלאה של תנובה, המשווקת את מוצרי יוטבתה בשאר חלקי הארץ. מבאר שבע וצפונה משווקת יוטבתה בעיקר משקאות חלב, גבינות עם תוספות וכן מעדני חלב עם קצפת.

עם התגברות התחרות וכניסת החברות הבינלאומיות לתמונה - דנונה לשטראוס ואמי לתנובה, החלו לחשוש ביוטבתה מכך שבגודלה הנוכחי לא תוכל להתמודד כמו שצריך.

בתחום מוצרי החלב, יש עתה בכוונתה של יוטבתה להיכנס לתחום היוגורטים ומוצרים אירופאים אחרים, תוך כדי תחרות בתנובה, ולהשתלב במערך ההפצה והיצוא של שטראוס למדינות השכנות. הקרבה הגיאוגרפית של יוטבתה לשווקים בדרום, אליהם מיועדים מוצריה, יכולה להועיל לשטראוס. עתה, יש להניח שתנובה תתחרה חזק מאוד גם באזור הדרום, על מנת להציל את נתח השוק שייפגע בעקבות התחרות החדשה.

היום, כשיוטבתה תופסת כ-%15 משוק המעדנים, היא לא יכולה להוסיף ולגדול בלי מערך הפצה. עם ההשקעות וההפצה יש למחלבה פוטנציאל, המגיע, על-פי הערכות, לכ-%25 משוק המעדנים. מומחים בענף טוענים, שיוטבתה הגיעה למסקנה שמימוש הפוטנציאל שיש לה, יחד עם המוניטין, הטכנולוגיה ותשתית הייצור יהפכו אותה, עם השקעה בהתרחבות והקמת מערך הפצה, לאחת המחלבות המשמעותיות בשוק. שטראוס ודאי תסייע בכך.

ענף מוצרי החלב הוא ענף ותחרותי, עם היקף מכירות של כמיליארד דולר בשנה. התחרות בענף הולכת וגדלה: תנובה החדירה לאחרונה בגדול את היוגורטים של אמי, כנגד היוגורטים של דנונה/שטראוס. גם את החלב החליטה לשפר ולמתג, כולל שינוי האריזות, בעקבות מהלך של טרה. תחום הלבן זכה ל"עדן" של שטראוס ומולו עדי של תנובה ו"עידן" של טרה. גם בגבינות המלוחות החלה תחרות, ושטראוס יצאה עם גבינה צפתית מול זו של תנובה. הענף צובר תאוצה, והתחרות גוברת. למיזוג יוטבתה-שטראוס תהיה משמעות גדולה בתחום זה, הן מבחינת משקאות החלב והשוקו והן מבחינת המעדנים והגבינות. «מאת זהבה דברת «שטראוס רכשה %50 מיוטבתה לפי שווי חברה של 32 מיליון דולר «בשלב ראשון רכשה %33 והיתרה - באופציה * תמורת העיסקה תושקע בחברה המשותפת * שטראוס תזכה לדריסת רגל בתחום החלב הניגר ומשקאות החלב

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"