גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקמפיין הטוב ביותר שלי"

בוב שרום, היועץ הקריאטיבי של אהוד ברק, בראיון ל"גלובס": "חזינו את קמפיין נתניהו במדוייק"

"זה היה קמפיין הבחירות הטוב ביותר שעשיתי. הוא היה מצויין מבחינת הניהול ומצויין מבחינת הביצוע. המועמד השרה על כולנו הרגשה נהדרת, והרגשנו מצויין עם דרכו". כך אומר רוברט (בוב) שרום, שהוביל את הקו הקריאטיבי של קמפיין התעמולה של אהוד ברק, בראיון ראשון ל"גלובס". "אני גאה על שנטלתי חלק בקמפיין הבחירות הזה ומאוד שמח שניצחנו".

שרום, היה הצלע השלישית במשלחת היועצים האמריקניים של ברק, לצידם של ג'יימס קרוויל, היועץ האסטרטגי וסטנלי גרינברג, איש הסקרים. יחד עימם היה שרום, איש הקריאטיב, מעורב גם בקמפיין הבחירות של ביל קלינטון ב-92', ויחד איתם הריץ קמפיינים במספר מדינות באירופה, בארגנטינה, ברזיל ומספר מדינות נוספות בדרום אמריקה. בימים הקרובים יחזור שרום לביתו בארה"ב, ולאחר מכן יצא לחופשה באירופה. לנוח.

מערכת הבחירות בישראל, ובמיוחד 45 הימים האחרונים שלה היו ימים מתישים עבורו. ביחד עם סטנלי גרינברג הוא עבד ימים כלילות על קמפיין התעמולה המנצח. מעבר לעבודה האינטנסיבית שנדרשת במהלך קמפיין בחירות, גם המאבק עצמו לא היה קל. הניצחון, כידוע, לא היה בכיס. הוא הושג, לא מעט, או אם תרצו, הרבה בעזרתם של שלושת היועצים האמריקנים. וכמובן הצוות הישראלי, ששרום מקפיד לשבח, עליו נימנים בין השאר: הבימאי רון אסולין ("שהוא בימאי פשוט נפלא"), התסריטאי אילן גולדשטיין ("שהפך את הקמפיין למשהו נכון בעברית") ומשה גאון ("הנהדר").

הניצחון הזה הושג בהרבה עבודה קשה, נחישות, ומספר החלטות נכונות, בעיקר של המועמד עצמו. עוצמת הנצחון הפתיעה אפילו את מומחי התעמולה בעצמם. "אף אחד לא חשב שככה תיגמר מערכת הבחירות הזו", מוכן היום שרום להודות. "אני התחלתי לחשוב כך רק לפני שבוע וחצי. בסוף השבוע הראשון של תשדירי התעמולה קיבלנו תוצאות של סקר, שהיו כך כל מעודדות - שלא האמנו. ערכנו עוד סקר - התוצאות היו זהות. אז כבר ידענו שפה לא יהיה סיבוב שני".

גלובס: איפה היו נקודות המשבר בקמפיין?

שרום: "היו שלושה רגעים קשים. הראשון היה בדצמבר, כאשר אף אחד במערכת הפוליטית לא האמין שברק יוכל לנצח. הדעה הרווחת, שלא ננצח, הולידה את החיפוש אחרי מחליפים - שחק ומרדכי. מעבר לכך היו עוד שני משברים, שלא היו משברים אמיתיים, אבל התקשורת הדגישה אותם. האחד - מקרה אדיסו מאסלה בפריימריז, והשני מקרה תיקי דיין.

"אף אחד מהמקרים לא הכתים את ברק. הוא מעולם לא נתפס כיהיר או מתנשא, גם לא אחרי מקרה אדיסו מאסלה. גם את דבריה של תיקי דיין לא היתה נטייה לייחס לברק. הוא שרד את המשברים האלה, כי הוא לא הגיב בהגזמה. הוא הגיב בקור רוח וברוגע".

- בהתחלה טענו כולם שברק לא ממריא. הוא לא עובר מסך. הדעה הרווחת היתה שהוא לעולם לא יוכל להתחרות באשף המדיה, במכונת התעמולה המשומנת, ביבי נתניהו. זה לא יצר קושי?

- "זה פשוט לא נכון. אנחנו לא חשבנו כך. כבר מההתחלה סברנו שברק הוא אותנטי, הוא אמין והוא אמיתי. כוח שקט. הוא מדבר מצויין למצלמה, וזה הוכח בקבוצות המיקוד. הנה, בליל התעמולה האחרון ברק דיבר ישירות אל המצלמה שלוש פעמים. נתניהו לא עשה זאת באותו ערב אפילו פעם אחת. התפיסה שברק לא יכול לנצח את נתניהו 'אשף המדיה' היתה סטריאוטיפ בלבד".

- מה ייחד, מבחינתכם, את מערכת הבחירות בארץ מול מערכות בחירות במדינות שונות?

- "הדגשת הנושא הבטחוני ודרך הטיפול בו וריבוי המגזרים, שהצריך לדבר חלק מהזמן לרוסים. יש גם דברים דומים. המאחד בין מערכת הבחירות פה ובבריטניה, למשל, היא העובדה שלאנשים איכפת מדרך החיים שלהם, מהעבודה שלהם. אנחנו מאמינים בפוליטיקה שמתורגמת לחיי היום יום".

הסרטון החשוב ביותר בקמפיין, לדברי שרום, הוא סרטון הביוגרפיה. כך הוא מכנה את סרטון סבנה, המציג את ברק כבטחוניסט, כחייל מספר 1. לא הקריצה, לא החינוך או האבטלה - סרטון הגיבור הוא שעורר לדבריו תגובות נפלאות, ולא רק בקרב הרוסים - קהל היעד העיקרי אליו הוא כוון.

"סרטון הביוגרפיה היה חשוב במיוחד כי הוא הקנה לאנשים תחושת ביטחון באיש. מחוייבותו לשלום, יכולת העשייה שלו, ומה הוא עתיד לעשות - כולם באו לידי ביטוי בסרטון הזה. לסרטון הזה היה אימפקט חזק ביותר בקרב כלל הבוחרים. אני יודע שהתקשורת היתה נגדו וביקרה את השידורים החוזרים שלו אבל התוצאות בקבוצות במיקוד שערכנו הראו את ההיפך. הסרטון הזה גרם לבוחרים להרגיש טוב עם ברק".

- פרט לסרטון הביוגרפיה מה עוד עשה את קמפיין התעמולה של ברק למוצלח?

- "קודם כל החזון של אהוד ברק ודבקותו במשימה. גם כשכולם חשבו שאי אפשר לדבר כאן על נושאים חברתיים, הוא התעקש. מעבר לכך, המסר היה ברור והוא חזר בעקביות. הפרסום בעיקרון עוצב לקהל הרוסי. היה פוקוס ברור על קהל היעד הזה".

- ומה גרם לכישלון הקמפיין של נתניהו?

- "אני חושב שאנחנו גרמנו לזה. אחרי סרט הביוגרפיה ומסריו של ברק ישירות למצלמה, הציבור חש שזה לא פטריוטי לתקוף את ברק. בנוסף לכך, ההנחה שהוא (נתניהו) יכול לשחזר את קמפיין 96' - את ההאשמות על חלוקת ירושלים, את נושא הבטחון - והציבור יקבל את זה, היתה מוטעית. בקמפיין של 96' הוא דיבר על בטחון אבל גם על שלום. בקמפיין הנוכחי נראה כאילו השלום לא חשוב. הדימויים שהוצגו בקמפיין היו עויינים לשלום.

"ועוד דבר - בתחילת הקמפיין דיבר נתניהו מעט על כלכלה וחינוך. לאחר התגובה שלנו - הוא הפסיק לדבר על שני הנושאים האלה. זה הביא לשתי מסקנות: שההאשמות שלנו, שהוא עשה עבודה גרועה בכלכלה ובחינוך, נכונות, ושלנו יש פתרון".

- יישמתם, אם כן, את האסטרטגיה הנגטיבית של קרוויל: "יהיה קשה ליריבך להתקיף כאשר אגרופך תקוע בפרצופו"?

- "הקמפיין הנגטיבי אינו יכול להיות מבוסס על התקפות אישיות. הוא מבוסס על נושאים. עבודה וחינוך. אנשים רוצים עיסוק בנושאים לא בהעלבות אישיות. ברק אפילו לא חשב לרגע על התקפה אישית. הוא רצה לנצח בדרך שתאפשר את איחוד העם. אסור היה לנו להשתמש, כמו נתניהו, בהתקפה אישית. ככלל, קמפיין נגטיבי הוא יעיל רק אם הטענות הוגנות, מדוייקות, ורלוונטיות".

- ניהלת 4 קמפיינים פוליטיים מול ארתור פינקלשטיין, יועצו של נתניהו. ההיכרות שלכם איתו עזרה לכם?

- "אני מעולם לא פגשתי את פינקלשטיין, אבל הכרתי את עבודתו בהחלט עזרה. ידענו מה הם עושים. למעשה, הפקנו סרטונים לנתניהו - ואת התגובה להם בחנו בקבוצות המיקוד. חזינו את הקמפיין שלהם במדוייק".

- מהם יסודותיו של קמפיין תעמולה טוב?

- "מסר נכון, משמעת, לא להגיב בהגזמה בשעת משברים או אירועים אקטואליים ותחושה חזקה של מנהיגות מלמעלה. זה מה שהיה לנו"

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים