גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קודם כל ברכבת הפרברים"

רון חולדאי, ראש העיר תל-אביב: "יש דוגמא אחת בתל אביב שממחישה את כל מה שאנו אומרים. מאז שהאריכו אתקו מוניות המיניבוס מספר 5 לקאונטרי דקל בשכונת בבלי, התושבים שם כמעט ולא משתמשים יותר במכוניות שלהם כדי להיכנס למרכז העיר. הם משתמשים בקו שלפתע הפך אטרקטיבי יותר, מכיוון שהוא נגיש יותר"

צריך לזכור שהרכבת התחתית (המכונה היום "הקלה") בגירסה הנוכחית שלה החלה מראש עיריית תל אביב. לא זה הנוכחי אלא הקודם, רוני מילוא, שעל חזונה הוא רכב אל לשכת ראש העיר. אלא שרוני מילוא לא התעסק בפרטים. היו חשובות לו הכותרות. רון חולדאי, לעומת זאת, כן מתעסק בפרטים.

אחת הפעולות הראשונות שעשה חולדאי, כשנבחר לפני 8 חודשים לתפקיד, היתה למנות את מהנדס התחבורה תומר גודוביץ כיועצו לנושאי תחבורה. לגודוביץ (בנו של מהנדס העיר, ישראל גודוביץ), מלבד היותו נונקונפורמיסט ידוע, היה יתרון גדול - הוא לא הגיע מהממסד התחבורתי, אותה חבורה של מהנדסי תחבורה שמחליפה תפקידים במשרד התחבורה, בעיריות, במכון לתכנון תחבורה, ובמינהלת הסעת ההמונים של תל אביב.

אפשר להתווכח על תוכנית התחבורה החדשה שפרסמו חולדאי וגודוביץ לפני שבועיים, אולם מדבר אחד לא ניתן להתעלם: זו הפעם הראשונה שנבחר ראש עיר לתל אביב שלא רק דיבר על פתרון בעיות התחבורה של העיר, אלא בשנת כהונתו הראשונה קם והציע תוכנית אופרטיבית, שעתידה - לגירסתו - לשפר את מערך התחבורה בעיר בתוך שנתיים. התוכנית דורכת על הרבה יבלות: מערך ההסעות של קואופרטיב דן, הסמכות של משרד התשתיות לגבי רכבת הפרברים, חוסר ההתייחסות לכאורה לערי הלוויין הסמוכות, והחלטת הממשלה לסגור את חברת נתיבי איילון. אם התוכנית תתממש, אזי לנתיבי איילון יש עוד הרבה מה לעשות בתל אביב, גם אחרי 2003.

אולם היבלת הגדולה ביותר עליה דורך חולדאי היא סמויה יותר: הפרוייקט להסעת המונים במטרופולין תל אביב. נכון להיום, בחרה חברת נת"ע, החברה הממשלתית שהופקדה על הפרוייקט, שתי קבוצות תכנון, בראשות חברות זרות, לתכנן 2 קווי רכבת קלה. האחד, הקו האדום, מבת ים, דרך תל אביב, לפתח תקווה. השני, הקו הירוק, מחולון לכיכר המדינה. הקו האדום, שבמקור תוכנן להיות רכבת תחתית, עומד להיות מבוצע ראשון ועד סוף השנה תיבחר החלופה מבין השלוש שקיימות, השונות זו מזו ברמת המינהור.

תוכנית התחבורה של תל אביב אינה יוצאת נגד פרוייקט הסעת ההמונים, אולם למעשה מתעלמת ממנו. לגירסת חולדאי, הוא צריך לדאוג לשנים הקרובות ואולי אחרי כן לשנים שיבואו. והרכבת הקלה, הוא אומר, לא תיסע כאן לפני עשר שנים מהיום. אבל לחולדאי יש גם ביקורת קשה על הפרוייקט ויש לו גם הצעה חלופית. הוא אומר את הדברים אך יודע שקצת מאוחר, שהיום לא יחזירו את הגלגל לאחור. הובהר לו גם, שניסיון שלו לטרפד את הפרוייקט יביא לעצירת פרוייקטים אחרים, התלויים במשרד התחבורה. מצד שני, במשרד התחבורה יודעים, שללא חולדאי הרכבת הקלה לא תיכון. כולם הולכים על כריות אוויר והשאלה היא, מי ירוקן אותו.

גלובס: בשבוע שעבר בכיר במשרד התחבורה אמר, שנוסעים לא יסכימו לעבור מאוטובוס למיניבוס.

חולדאי: "גודלה של מדינת ישראל כגודל עיר באירופה או בארה"ב. יש לה תשתית תחבורתית קיימת, אבל היא הגיעה למקום ולמצב בו היא צריכה לעבור את מה שעברו מדינות וערים אחרות. כל מערך התחבורה התבסס עד היום על נסיעה מנקודה לנקודה, מדלת לדלת. כל העולם לא עובד כך. בכל העולם יש מערכות היררכיות. לוקחים אוטובוס משדה התעופה העירה ושם מחליפים לכלי אחר. אי אפשר להביא אנשים מדלת לדלת. צריך לעבוד על שתי וערב.

"%50 מזמן הנסיעה של האוטובוסים של דן מקורו בניסיון לתכנן מסלולים מנקודה לנקודה. כתוצאה מכך האוטובוסים ריקים. במקום להתחרות על מסה ומהירות, מתחרים על מדלת לדלת".

- ואיך יגיעו הנוסעים למטרופולין?

חולדאי: "אם כל המדינה היא מטרופולין אחד, הרי למטרופולין הזה יש תשתית של תחבורה ציבורית לא מפותחת שהיא רכבת ישראל. אולם יש יתרון גדול בפיתוח תשתית זו על פני אחרות - לא דרוש כאן מעבר בוועדות מחוזיות. לא צריך אישורים סטטוטוריים. אין בעיה של זכויות דרך ואין ביורוקרטיה. שיהיה ברור, יש תשתית בסיסית לרכבת פרברים. כל מה שצריך זה להשקיע בה והיא נותנת פתרון מיידי. יש דוגמה אחת קיימת שעושה את כל ההבדל: 500 אלף אנשים שנוסעים בקו רכבת הפרברים מרחובות לתל אביב במשך שנה, הם 500 אלף שעשו את הבחירה החופשית וויתרו על הרכב".

- אומרים שאתה לוקאל-פטריוט לתל אביב ומתעלם מערי הלוויין.

חולדאי: "יש לנו מטרופולין עם חוט שדרה - נתיבי איילון - ועם שתי ריאות, הסיטי של תל אביב והסיטי של רמת גן. תראה על המפה. בעיית התחבורה הרצינית היא ברחובות הצרים של רמת גן ובני ברק. אין שם צירי אורך וצירי רוחב שמחברים לכביש גהה. זהו סימפטום של מרבית הרשויות המוניציפליות, והם מדברים על לוקאל פטריוטיזם?"

- מה יש לך נגד הרכבת הקלה במתכונתה המוצעת?

חולדאי: "אני אומר שצריכה להיות רכבת תחתית ולא קלה, והיא צריכה להיות מעגלית. יש לנו כבר שדרה מרכזית בנתיבי איילון עם רכבת הפרברים. הרכבת התחתית צריכה לחתוך את השדרה המרכזית בשני מקומות, בתחנת ההגנה בדרום ובתחנת ארלוזורוב בצפון, ולאפשר תנועה במשך 24 שעות ביממה באזור הצפוף ביותר של ישראל. רכבת תחתית עושים במקום הצפוף ביותר, בו קשה להעביר נתיבים על האדמה. התפיסה שלי היא, שהרכבת התחתית צריכה להעביר נוסעים מתחנות הרכבת ולשמש אמצעי הסעה מהיר במקומות הצפופים. בעתיד ניתן יהיה לשלוח 'קרניים' מתחת לאדמה לפ"ת, לדרום בת ים, לבר אילן ולצפון לאזור הגוש הגדול. בינתיים אפשר להשתמש בתשתית הקיימת של רכבת הפרברים".

- ובנת"ע לא יודעים את זה?

חולדאי: "נת"ע לא מתכננת רכבת פרברים. זו מערכת כל כך לא אינטגרטיבית עד ששתי תחנות - אחת של רכבת הפרברים בבת ים והשנייה של הרכבת הקלה בחולון - רחוקות זו מזו בסך הכל 500 מטר ואין כל קשר ביניהן. זה כמו שעשו את התחנה המרכזית החדשה ותחנת הרכבת המתוכננת בהגנה כה קרובות זו לזו וללא קשר ביניהן, ועתה אני צריך לדאוג למסוע או משהו דומה. אבל את זה קיבלתי בתור נתון כאשר נכנסתי לתפקיד. אבל עתה להמשיך בחוסר האינטגרציה?".

- קצת קשה להאמין שראש עיר של תל אביב מעדיף למעשה השקעה ברכבת פרברים שאינה עירונית שלו, על פני רכבת קלה עירונית.

חולדאי: "הגיע ראש עיר חדש לפני 8 חודשים והתחיל במגעים עם משרדי התחבורה והאוצר. צריך להחליט איפה להשקיע. המסקנה שלי היא, שצריך להשקיע קודם ברכבת הפרברים, כי זו התשתית הבסיסית של המטרופולין. ברכבת התחתית יש להשקיע לטווח של 10 שנים. קודם כל להשקיע בקווי רכבת הפרברים לראשון לציון, לפתח תקווה, לראש העין, לכפר סבא".

- אתה מנהל לאחרונה מגעים עם ראשי משרדי התחבורה והאוצר. מקשיבים לך?

חולדאי: "אני אמרתי למשרד התחבורה שמהיכרותי את הליכי התכנון במדינה, לא תצליחו להעביר את הרכבת הקלה על פני הקרקע. לא תצליחו לכופף אותה ברחובות הצפופים והצרים. לא תצליחו להתגבר על כל ההתנגדויות. מהי מטרתה של הרכבת להסעת המונים? אני אומר שהיא צריכה לשמש לפיזור אוכלוסין. הם מתכננים אותה כרכבת מעבר. הקו האדום הוא קו מעבר מבת ים לפתח תקווה. אבל זה כמו לומר שהמלך הוא עירום".

- זה נראה מצב ללא מוצא. נת"ע ומשרדי התחבורה והאוצר הגיעו לאן שהגיעו עתה לאחר חמש שנים של תכנון. ואתה בא ואומר שהמלך עירום. במלים לא יפות אתה למעשה אומר, שחבורת מטומטמים ישבה חמש שנים ובזבזה מיליוני שקלים בכיוון הלא נכון. ואתה מצפה שהם יאמרו עתה סליחה, טעינו. בזבזנו כספים, אכלנו תקציבים, נסענו לחו"ל על חשבון משלם המיסים ועתה צריך להתחיל הכל מחדש? הרי זו המשמעות, להתחיל את הכל מחדש. אתה הרי לא מצפה שזה יקרה.

חולדאי: "אנו נפגשים ומתקדמים. אני מנסה להשפיע על הדברים הבסיסיים. זו לא מלחמת עולם. אם בכל זאת יחליטו להקים את הקו האדום, אנו נעמוד על כך שתהיה אינטגרטיביות ויחברו את התחנות. אנו גם נדרוש שתהיה מערכת פיזור מתחנות הרכבת הקלה, רצוי של מיניבוסים".

- גם בנושא נתיבי איילון יש לכם חילוקי דעות עם הממשלה.

חולדאי: "אנו מבקשים לבטל את ההחלטה לסגור את נתיבי איילון ב-2003. צריך להשאיר אותה כגורם מבצע מרכזי במטרופולין. הצטבר בה ידע רב וכושר ביצוע, ותהיה זו טעות חמורה לבזבז אותם".

- הפתרון הוא, אולי, שהעיריה תרכוש את חלקה של המדינה בחברה.

חולדאי: "יש שתי שאלות יסוד: מה המחיר שתבקש הממשלה ומה קורה עם סידרה של תביעות שקיימות מול החברה, למשל בעקבות שטפונות. אם בעיות אלה ייפתרו, ייתכן שהעיריה תרכוש את החברה. אבל זה לא נראה לי הפתרון, אפילו בגלל החיוניות של שיתוף הפעולה בין העיריה למשרד התחבורה. יותר מזה - אין לי התנגדות שהחברה תהיה משותפת גם לרשויות אחרות במטרופולין".

- הדגש שאתה שם על העיר ההיסטורית, ממערב לאבן גבירול, זהו ניסיון לשמר את ההיסטוריה מתוך נוסטלגיה?

חולדאי: "לא. אני מדבר על מבנה אורבני. יש מבנה אורבני אחר ממערב או מזרח לאבן גבירול (מראה צילום מוגדל של תוכנית האב הראשונה של תל אביב משנות ה-20) תראה כאן את הכביש הרחב הזה בגבול המזרחי של העיר. זה אבן גבירול. היית מאמין? אז הוא תוכנן ככביש עוקף תל אביב, כמו שהיום כביש גהה. אני טוען, שצריך להתאים את התחבורה לאזור הנכון. תראה איזה כבישים צרים יש ממערב לאבן גבירול ואיזה כבישים רחבים ממזרח לו. כל כבישי הרוחב ממזרח מסתיימים למעשה באבן גבירול, או הופכים לצרים ביותר. קח את פנקס, את ז'בוטינסקי, את ארלוזורוב, את קפלן".

- אתה מאמין שתצליח ליישם את התוכנית החדשה?

חולדאי: "יש דוגמא אחת בתל אביב שממחישה את כל מה שאנו אומרים. מאז שהאריכו את קו מוניות המיניבוס מספר 5 לקאונטרי דקל בשכונת בבלי, התושבים שם כמעט ולא משתמשים יותר במכוניות שלהם כדי להיכנס למרכז העיר. הם משתמשים בקו שלפתע הפך אטרקטיבי יותר, מכיוון שהוא נגיש יותר"

עוד כתבות

פטר בהוצאה לפועל ללא הליך פשיטת רגל /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק קטן בווירג'יניה המערבית קרס; "בעיותיו קדמו למשבר"

ביום שישי השתלט התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות על בנק קטן בווירג'יניה המערבית, ששווי נכסיו הכולל הסתכם ב-152 מיליון דולר ● לכישלונו של הבנק אין קשר למשבר הפיננסי הנוכחי בארה"ב, אלא לקשיים שעימם התמודד מאז 2015

דירת 5 חדרים בשכונת כוכב הצפון, תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

הלמ"ס: רגע לפני הקורונה, הציבור המשיך לרכוש דירות חדשות בקצב מהיר

בחודש ינואר נקבע שיא של עשור לפחות ברכישת דירות, ואילו בפברואר מספרן ירד אך הוסיף להיות גבוה מהממוצע השנתי של 2019

מטוס נוסעים שהוסב למטוס מטען / צילום: ישראייר, יח"צ

אל על תוציא בשבועיים הקרובים כ-20 טיסות לסין ליבוא ציוד רפואי

הטיסות יופעלו במטוסי הדרימליינר של אל על שמושבתים מפעילות מסחרית ובמטוסי ה-777 שאל על הסבה לאחרונה ממטוסי נוסעים למטוסי מטען ● אל על לא לבד: גם ישראייר וק.א.ל הטיסו ציוד מסין

דלק / צילום: שאטרסטוק

מחירי הדלק ירדו, אבל ישראל הפכה לשיאנית העולם בגובה המיסוי על בנזין

מחירי הדלק אומנם ירדו ב-17.4% בתחילת אפריל, אך שיעור המס מתוך המחיר של ליטר בנזין זינק החודש לשיא עולמי של 78%

דובי אמיתי / צילום: יח"צ

עתירה לבג"ץ: הפתרונות של המדינה למגזר העסקי - "לעג לרש"

מרבית הארגונים המייצגים את המגזר העסקי התאחדו והגישו עתירה לבג"ץ נגד תוכנית הסיוע של המדינה לעסקים ● לטענתם, התוכנית כוללת פתרונות דלים מדי, ויש ליצור באופן מיידי מנגנון פיצוי או קרן תשלומים לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה

אורי חפץ / צילום: נתי שוחט

הכלכלן האופטימי: "מיליון איש ייזרקו לרחוב בגלל הקורונה? אני לא רואה את זה קורה"

פרופ' אורי חפץ, מומחה לכלכלה התנהגותית, מסביר מה הממשלה צריכה לעשות כדי לאפשר לאנשים בבית לצלוח את המשבר, ומדוע היה קשה לחלקם להיענות להנחיות • לדבריו, למרות החורים, תוכנית החילוץ הכלכלית טובה, ומוכרחים לפתוח עוד את הברז התקציבי

רינה מצליח / צילום: אביב חופי

חדשות 12: "דעתה של רינה מצליח הייתה אחת מיני רבות"

בעקבות הסערה התקשורתית שעוררו דבריה של רינה מצליח על התנהלות המגזר החרדי מול סמכות המדינה, מוציאה היום חדשות 12 תגובת הבהרה, המגבה מצד אחד את הפרשנית ומבהירה כי זכותה להביע את דעתה - ומנגד מדגישה את מגוון הקולות שנשמעים בחברה

חנן פרידמן / צילום: רפי דלויה

לאומי יעניק גרייס של שנתיים ללוקחי משכנתא שהוצאו לחל"ת

בסביבת הבנק מציינים כי אוכלוסיה שעשויה ליהנות במיוחד מהמבצע היא זו של רוכשי הדירות ב"מחיר למשתכן" שירצו לנצל את ההטבה שבה זכו אך שהוצאו לחל"ת ממקום עבודתם

חרדי תושב בני ברק עם מסכת פנים סוחב עגלת קניות  / צילום: Oded Balilty, AP

בירושלים ובבני ברק יש הכי הרבה חולי קורונה. ומה קורה בעיר שלכם?

מספר מקרי הקורונה בישראל הוא 8,430 ● 49 מתו מהנגיף, ו-139 שרויים במצב קשה ● היקף הנדבקים בעולם עומד על 1,205,801 בני אדם, 64,975 מתו ו-247,961 החלימו ● המשטרה חילקה למפרי צווי משרד הבריאות מעל ל-12 אלף קנסות בהיקף של 11 מיליון שקל

מעבדה של כללית ברמת החייל שבודקת דגימות קורונה  / צילום: דוברות משרד הבריאות, יח"צ

האם ההצהרה על 10,000 בדיקות קורונה ביום הייתה בכלל ריאלית

אחרי שתלו את הקושי בעלייה במספר בדיקות הקורונה בחוסר במטושים, התברר כי קיים חוסר כלל-עולמי בריאגנטים והמרוץ הופנה לגזרה הזו • במשרד הבריאות עובדים במתכונת של כיבוי שריפות, שעשוי להקשות על בניית אסטרטגיית יציאה מהמשבר

פגישת טראמפ עם ראשי תעשיות הנפט בארה"ב / צילום: Evan Vucci, Associated Press

מאחורי הקלעים של ביטול פסגת החירום של אופ"ק: האשמות בין מדינות והימנעות של ארה"ב לקצץ בהפקה

ברגע האחרון קואליציה עולמית של מדינות מפיקות נפט, אופק פלוס, דחתה פסגת חירום וירטואלית שעניינה שחיקת הביקושים על רקע הקטנת הביקוש העולמי לנפט במקביל לצניחה הכללית במחיר מאז החלה מגפת הקורונה

פגישת עבודה דרך זום  / צילום: רויטרס

התחלתם להתרגל? האם שיחות הווידאו ישנו לנצח את שוק העבודה

נגיף הקורונה העביר את עולם העבודה לפלטפורמת וידיאו, ואנשי מקצוע - ממאמני כושר ועד אנשי עסקים ומרצים באוניברסיטה - צריכים לגלות דרכים חדשות לתקשורת ● מה יישאר מהניסיון הזה אחרי המשבר והאם פגישת מסך יכולה להחליף לחיצת ידיים עסקית

עובדי חברת החשמל ממשיכים לבצע עבודות חיוניות בצל הקורונה / צילום: חברת החשמל ויוסי וייס

הלמ"ס: כמחצית מהעסקים אומרים שיוכלו להמשיך רק עד סוף אפריל

כך עולה משני סקרי בזק שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקרב מעסיקים שלהם מעל חמישה עובדים ● אחוז העובדים שהוצאו לחל"ת עמד על 24.3% בממוצע ● נכון ליום האחרון של החודש, רק כ-1.6% מהעובדים פוטרו ממקום העבודה

פריקה של מיליון מסיכות N95, שהגיעו מסין לבוסטון ביום חמישי / צילום: Jim Davis, Associated Press

פרשנות: ציד המסיכות והתמוטטות הסדר העולמי

האם האמריקאים גנבו 200 אלף מסיכות 95N, שנועדו למשטרת גרמניה? מי יודע ● אבל נוסחת ״אמריקה תחילה״, המקדשת ריבונות ואנוכיות, אינה מיטיבה לשרת את אמריקה או את בעלות בריתה במלחמה נגד נגיף הקורונה

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נכסים ובניין מציעה לשלם בשלב הראשון רק 86 מיליון שקל עבור מניות IDBG שבידי אי.די.בי

מהמכתב שהעבירה ועדת הביקורת של נכסים ובניין עולה, כי היא מציעה לשלם לאי.די.בי מחיר הנמוך ב-25% מהשווי הממוצע שהתקבל בשלוש הערכות שווי שונות ובלתי תלויות שבוצעו ל-IDBG

בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, Associated Press

במשרד ראש הממשלה מנסים לעבות את צוות הסברת הקורונה; שמרלינג מאאורה של אטרקצ'י נשקל

גידי שמרלינג, שעמד בראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה ומי שמשמש כיום כסמנכ"ל שיווק ומכירות של אאורה נדל"ן בבעלות יעקב אטרקצ'י, נשקל כעיבוי לצוות ההסברה הממשלתי על נגיף הקורונה

דוד פורר / צילום: רפי דלויה

מחלוקת בין דירקטוריון בזק לבעלי השליטה החדשים סביב תיקון תקנון החברה

דירקטוריון בזק ממליץ באופן חריג שלא להצביע בעד תיקון התקנון, אולם מדובר בתיקון המתחייב מהיתר השליטה - והדבר עלול להעמיד את בעלי השליטה בהפרה של ההיתר

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

"השוק צריך לרדת בעוד 30% כדי להתקרב לשווי הוגן"

דן נילס, המנהל את קרן הגידור Satori: "אם נבדוק את שווי השוק ביחס לתוצר, ל-GDP, נראה שהיחס ביניהם הוא עדיין כ-1.1, וזה יחס שעדיין גבוה מהממוצע ההיסטורי מאז 1970, שעומד על 0.8"

יעקב אילון  / צילום: איל יצהר

המשבר ברשת 13: יעקב אילון הורד מהאוויר; קמפיין עיתונאים נגד הקיצוצים בחברה

רשת 13 הודיעה היום כי התוכניות "הדוח היומי", "חדשות היום" עם מירי נבו ואלי אילדיס, "מהדורת חמש" עם יעקב אילון ו"מאסט" בהובלת שי לי שינדלר ועמית קוטלר יורדות מהאוויר ● עיתונאי הערוץ: "חוששים שמהלך כזה יוביל לחיסול החברה כגוף עיתונאי חזק ותחרותי"

בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר

שינויים בצמרת בתי ההשקעות: מי טיפס לראש הרשימה רגע לפני שהיכתה הקורונה

בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם רשם בשנה שעברה הכנסות של כמעט מיליארד שקל, והקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל ● בית ההשקעות הרווחי ביותר מפעילותו השוטפת ב-2019 - ילין לפידות