גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן נון מגובה 39 אלף רגל

"משרפות מים" - ספרו החדש של אורי בן נון, הוא בונין, יוצא בימים אלה לאור. בן נון, ממקימי מפעל המגנזיום, יודע לספר לא מעט על עצמו, וגם על שאול אייזנברג, ארווין אייזנברג, ויקטור מדינה, מוזי ורטהיים ועוד

"נהגתי לבדי במכונית בשעת בוקר מוקדמת לכיוון שמי הזהב, שהאירה השמש העולה מעבר להרי מואב הגולשים אל ים המלח, אל עבר הסגול הסגול הזה של המים השקטים המכסים את ים האוצרות המיוחד הזה, חשבתי על העתיד ונזכרתי גם בעבר".

בנפש לירית משהו פותח וסוגר יורי אלכסנדרוביץ' בונין את ספרו. מרוחק מאוד מדמותו הלוחמנית, המוכרת והקשוחה של הידוע כאורי צבי בן נון ומוכר כאורי בן נון, המנהל המיתולוגי של מפעלי ים המלח, שנשלח מתפקידו על ידי ארווין אייזנברג, זמן קצר לאחר מות אביו שאול.

"משרפות מים" הוא סיפורו של בן נון במפעל המגזניום. המילה "אני" מופיעה הרבה: אני אורי, שיזמתי, דחפתי, נלחמתי, ובתחבולות עשיתי לי מלחמה, והקמתי בכ-550 מיליון דולר את "הפרח במדבר" - מפעל המגנזיום. אף השימוש ב"בורא עולם", כמו גם יד מכוונת ממעל והרבה מאוד חיסול חשבונות.

על עצמי (ב-91' מונה למנכ"ל מפעלי ים המלח) "שמי אורי צבי ניתן לי על שם שני סבי מצד אבי, האחד היה איש רוח והגות והשני היה איש מעשה. וכפי שגורלו של אדם כתוב כבר ביום הולדתו, כנראה שגם דרכי נקבעה כך בגלל שני השמות שניתנו לי. גם ברוח וגם בחומר. עד היום אני חי במקביל בשני העולמות. לומד ועובד. לומד בעולם התורה ועובד בעולם המעשה".

על אריה שחר (הדוד של בן נון) "מוזרות הן דרכי הגורל. מורי ורבי שנים רבות היה גם האיש שבסופו של דבר גרם לי צער רב, שבגללו עזבתי את מפעלי ים המלח, ואולי גם בשל כך הגעתי לכס המנכ"ל. אינני יודע בדיוק איך התגלגלו הדברים בתחילת דרכנו המשותפת, של דודי ושלי. אולי אמי ביקשה שיסדרו עבודה ל"ילד" ואולי לאו.

"הוא תמיד צדק, אפילו כשטעה. אריה שחר ניהל את מפעלי ים המלח 20 שנה. 14 שנים מתוכן הייתי לצידו. זו תקופה ממושכת מדי למנכ"ל. שש השנים האחרונות של שחר בים המלח היו שנות סטגנציה כמעט מוחלטת. ...כל אתגר ניהולי לא היה בו עוד לאריה שחר. ...כמו מפקד המחלק פקודות גם אריה לא סבל שחולקים על דעתו. הוא הוציא הוראה וציפה שכולם ימלאו אותה כלשונה... כמו בצבא.

"הוא תמיד צדק, אפילו כשטעה. ...הוא היה גנרל. אני הייתי רק סמל בצנחנים. הוא היה מרוחק מעובדיו, ואני אוהב אנשים וזקוק לקשר ישיר ומיידי איתם. הוא חילק פקודות ויצר מתיחות ביחסי העבודה, ואני...".

על מוזי ורטהיים (מבעלי השליטה בקוקה קולה ישראל. היה דירקטור בים המלח. לימים בין רוכשי השליטה בבנק המזרחי) "דווקא ממוזי ציפיתי לטיעונים לוגיים, ציפיתי שהעובדות ישפיעו, אבל טעיתי. תחושתי היתה שמוזי אומר: אל תביכו אותי עם העובדות. דעתי כבר נחרצת - נגד. אבל אני, קשה עורף שכמותי, לא ויתרתי, וגם טיעון זה עבר למוזי ליד האוזן ולא חדר פנימה. מוזי המשיך לדקלם: אתם לא תצליחו למכור מגנזיום ברווח. הסברתי, הסברתי עוד והסברתי שוב, אך בסופו של דבר נוכחתי שאני מדבר אל הקיר. אוזני השומע היו ערלות וההיגיון היה חסום. מוזי נאחז בעמדתו העיקשת כנאחז בקרנות המזבח. ...מוזי ניסה להשתמש ב'שכירי חרב' כדי לקעקע את מבצר המגנזיום".

על אמנון דיק (מנכ"ל עלית אירופה. היה מנכ"ל השק"ם) "אגוז קשה יותר לפיצוח היה אמנון דיק, מנכ"ל יפאורה, שעבד בעבר אצל מוזי בקוקה קולה ומוזי הכניס אותו לדירקטוריון. מדיבורו בדירקטוריון ומשאלותיו היה לי ברור שהוא בצד המתנגדים וכי הוא יצביע עם מוזי יהיה מה שיהיה. הפכתי בבעיה והפכתי בה עוד ועוד ואז עלה בדעתי רעיון. פניתי לשאול אייזנברג שהיה, בעקיפין, בעלים של יפאורה באותה עת והיה גם הסוכן של מפעלי ים המלח בסין.

"אייזנברג הכיר את סיפור המגנזיום. שאלתי אותו אם הוא מאמין לי. אייזנברג השיב שכן. שאלתי עוד: אם אני מביא פרוייקט ומוכיח אותו כלכלית, האם אתה מאמין לי? אייזנברג שוב אמר שכן. אז אמרתי לו: עובד שלך, אמנון דיק, לא מאמין לי. אני מבקש ממך שתסביר לדיק שאם אתה מאמין לי, גם הוא יכול להאמין לי. אייזנברג החכם הבין בדיוק מה אני מבקש ממנו. ואכן, אחרי יומיים התקשר אלי אמנון דיק וביקש להיפגש איתי. 'אני פתוח לשכנוע', אמר".

על ויקטור מדינה (היה יו"ר כימיקלים לישראל. היום מנכ"ל בנק המזרחי) "ויקטור מדינה מעולם לא העביר החלטה נגד מוזי. ...בסופו של דבר הביא ויקטור את הפרוייקט להצבעה בדירקטוריון. מוזי ישב לצידי, לידו אמנון דיק. ויקטור בחר בשיטת הצבעה של אחד-אחד. ואולי בכוונה השאיר את מוזי להיות אחרון המצביעים. אחד אחד הצביעו הדירקטורים בעד. גם אמנון דיק. ראיתי את פניו של מוזי מוכות ההפתעה כאשר קול 'בטוח' שלו 'הלך'. מוזי התנגד. הפרוייקט אושר ברוב דעות".

על יוסי שריד (אז השר לאיכות הסביבה, היום שר החינוך) "הימים היו ימי 'חוק הזיכיון' של מפעלי ים המלח - לקראת הפרטת כי"ל. יוסי שריד יצא למלחמה בחוק הזיכיון. לכאורה נבעה עמדתו ממניעים טהורים. הוא הפעיל את נוער מר"צ והחברה להגנת הטבע נגד החוק, נגד מפעלי ים המלח, נגד פרוייקט המגנזיום, נגד כל העולם.

"אמרתי כי לכאורה נראו מניעיו של שריד טהורים. לדעתי, הם לא היו כאלה. אני משוכנע ששריד ניצל מלחמה זו במפעלי ים המלח כדי לצבור כוח ולהשתלט על מפלגת מרצ. הוא כפה דעתו בנושא על חברי הסיעה ועל שולמית אלוני. ...ג'ומס ביקש ממני 'תוריד את יוסי מהעץ'... ואני שאלתי: אתה חבר כנסת, אתה איש ציבור נבחר, אתה נכנע לתכתיבים? אין לך מה לומר? לג'ומס לא היתה תשובה.

"לאנשים כמו יוסי שריד יש לדעתי בעיה. הם חושבים שעימם באה החוכמה לארץ, אך למעשה הם 'מתכמני מילים'. לשונם מפיקה עברית תקנית במילים גדולות, אבל מלאת שנאה, שעיקר תכליתה להשיג כותרת בעיתון. והרי ידוע שעיקר קיומו של שריד הוא בכותרות העיתונים ולמעשה לא בנה משהו קונסטרוקטיבי מעולם".

על ארווין אייזנברג (סילק את בן נון מתפקידו בים המלח) "האיש שהכי פחות מובן לי בכל הפרשה הוא הבעלים החדש שלי - ארווין אייזנברג, שירש את תפקידיו של אביו, שאול אייזנברג, ידידי שהלך לעולמו. אינני יודע מה באמת הסיבה שגרמה לארווין לצאת נגדי ולדחוק אותי אל מחוץ למערכת של מפעלי ים המלח. אולי בגלל שניסיתי לעשות למענו משהו טוב.

"זה היה בסוכות לפני כארבע שנים. שאול וארווין אייזנברג התארחו אצלי בסוכה. שאול אייזנברג סיפר לי שהוא מתלבט בבחירת מנכ"ל החברה לישראל. אמרתי לו: 'למה שלא תמנה את היורש שלך, את ארווין'. אייזנברג האב עיווה את פניו ובנוכחות בנו אמר: 'ארווין לא מתאים'. זה היה מביך. ניסיתי לשכנע אותו בזכות ארווין, והוא אכן שוכנע להחליט שארווין יהיה המנכ"ל. בתום השיחה אמר לי ארווין 'אני לא אשכח לך את זה'.

"כיום, כאשר אני חושב על משמעות הדברים, אינני יודע למה התכוון. שלא ישכח את העובדה שניסיתי לעזור לו והוא יהיה אסיר תודה על כך, או שלא ישכח ששמעתי את הערכת אביו עליו - ואת זה לא ישכח ולכן ירחיק אותי, כדי שלא אשמש לו תזכורת לאותה שיחה מביכה. ומי צריך שאדם כמו ארווין יזכיר את שמו לטובה? ארווין, הבן שבמות אביו ביזה את הוריו בגלל בצע כסף".

אחרית דבר

"אני כותב את הדברים האלה ברום של 39,000 רגל בטיסה מאקוודור, מעלה הרי האנדים, אחרי סיור שערכנו רעייתי מנוחה ואני בסוף העולם, באיי הבראשית של גלאפגוס, משקיף בדימיוני על מפעל חיי, משקיף ונהנה. יצרנו יש מאין, מעשה בראשית. והצלחנו.

"להנאה הזו נוסף קורט של שמחה לקראת העתיד. משפחת אייזנברג מכרה את כי"ל לקבוצת האחים עופר, שהידע שלהם בניהול עולה לאין ערוך על זה של ארווין אייזנברג ויגאל דיאמנט. עתה, בידיים מיומנות יותר, מבינות יותר, אני משוכנע כי יבואו ימים חדשים לכי"ל, ימים טובים יותר, ימי פריחה מחודשת של הפרח המופלא הזה בלב המדבר, בים המוות שקם לתחייה. ואני מקווה אך לטוב".« סטלה קורין-ליבר « בן נון מגובה 39 אלף רגל « "משרפות מים" - ספרו החדש של אורי בן נון, הוא בונין, יוצא בימים אלה לאור. בן נון, ממקימי מפעל המגנזיום, יודע לספר לא מעט על עצמו, וגם על שאול אייזנברג, ארווין אייזנברג, ויקטור מדינה, מוזי ורטהיים ועוד

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי