גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נערי אייזנברג" יוצאים מהחברה לישראל עם 83 מ' שקל

שלמה רודב ורוני גת קיוו להשתלב בגרעין השליטה של החברה לישראל, אך השתלטות האחים עופר הביאה אותם להעדיף ולצאת ברווח נאה

אתמול (ג'), בשעות הערב, הגיע לסיומו אחד "הסיבובים" המוצלחים שידע שוק ההון המקומי בשנים האחרונות. חברת מקס השקעות מקבוצת ספנות והספקה, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, מכרה את מניותיה בקונצרן החברה לישראל (%19.2 בזכויות ההצבעה ו-%18.3 בהון) לבנק לאומי ברווח נקי של 118 מיליון שקל.

תמורת המניות שילם הבנק 512.5 מיליון שקל, מחיר המשקף שווי של 660 מיליון דולר לחברה לישראל, %10 מעל מחיר השוק. המניות הנמכרות, שחלקן הארי רשום בעלויות היסטוריות מגוחכות כמעט, הניבו רווח עצום.

חברת קירור והספקה, המחזיקה %70 ממניות מקס, תרשום רווח הון נטו של 83 מיליון שקל ברבעון השלישי של 1999, ואילו ספנות והספקה, חברת-האם של קרור (המחזיקה %10 נוספים במקס), תרשום רווח נקי של 64 מיליון שקל.

בנק לאומי, הרוכש, מעורב גם בצד המוכר. בדצמבר 1998 רכש הבנק %20 ממניות חברת נימפיאה, בעלת השליטה בספנות והספקה (%76.4). ביתרת %80 ממניות נימפיאה מחזיקים רודב וגת. הבנק פירסם היום (ד') הודעה, לפיה הגיע להסכמה עם בעלת השליטה בחברה לישראל, קבוצת האחים עופר, לפיה תוענק לבנק זכות למנות דירקטור בחברה לישראל, וכן זכות הצטרפות במקרה של מכירת השליטה בקונצרן, בתנאים ובתמורה מסויימים.

עבור בנק לאומי, המוגבל בהשקעה של עד %20 בתאגידים ריאליים, ההשקעה בחברה לישראל היא המשמעותית ביותר שביצע בשנים האחרונות. כיום, מחזיק הבנק בעיקר אחזקות ריאליות "היסטוריות" במניות לאומי ביטוח (%25), אפריקה-ישראל (%16) וכור (%5.5) וכן מספר השקעות חדשות, בהיקפים קטנים יחסית, דוגמת אלו שנעשו בחברות גמביט ודור כימיקלים.

ההשקעה בחברה לישראל תכניס את הבנק למספר חברות מובילות בתחומי הכימיקלים, האנרגיה והספנות, ובראשן, החזקת הקונצרן במניות השליטה בכימיקלים לישראל, שתחתיו פועלות מספר חברות תעשייתיות מהריווחיות במשק - מפעלי ים המלח, ברום ורותם.

החזקות בולטות נוספות יש לקונצרן הממוקד, המנוהל בידי יוסי רוזן, בשיתוף פעולה עם המדינה - חברת הספנות צים, שסובלת בשנים האחרונות מהתחרות העולמית הקשה ובמונופול זיקוק הדלקים בתי הזיקוק. אחזקות משמעותיות פחות יש לחברה לישראל בחברת הטכנולוגיה טאואר סמיקונדקטור, בתחומי המלונאות והנדל"ן.

השליטה בחברה לישראל נמכרה בחודש ינואר ע"י ארווין אייזנברג לקבוצת האחים עופר, בתום מהלך דרמטי שהחליף עיסקה מתוכננת למכירת מניות אייזנברג לקונצרן הקנדי פוטאש. משפחת עופר שילמה 330 מיליון דולר תמורת %53 ממניות הקונצרן, מחיר ששיקף שווי של 620 מיליון דולר לחברה לישראל, שווי נמוך מזה לפיו מוכרים רודב וגת את מניותיהם.

רודב וגת פרצו לתודעת המיגזר העיסקי בתחילת שנת 1996, כאשר רכשו מידי החברה לישראל את מניות השליטה בקבוצת ספנות והספקה. השניים, בשנות ה-40 לחייהם, היו מוכרים עד אז בעיקר בשל פעילותם בקבוצת אייזנברג, בה שימשו כמנהלים בכירים (וזכו לכינוי "נערי אייזנברג"). רודב וגת עזבו את הקבוצה בתחילת שנות ה-90 ופנו לעסקים פרטיים, תוך שיתוף פעולה עם חברת קראון קורפוריישן היפאנית (ממנה נפרדו לפני כשנתיים).

רכישת השליטה בספנות והספקה, שמומנה רובה ככולה באשראי בנקאי, קידמה את השניים לחזית המיגזר העיסקי. עיסקה זו השתלבה בשורה של עיסקאות ממונפות, שהעבירו באותה תקופה ולאחריה חלק נכבד מפעילות המיגזר העיסקי לידי בעלי הון חדשים, שהבולטים בהם: לב לבייב, משפחת דנקנר, יצחק תשובה, אהרון דוברת ויצחק שרם.

ספנות והספקה, באמצעות חברת-הבת קירור והספקה, היתה ועודנה חברת אחזקות הפועלת בתחומי הנדל"ן והמזון. כ"בונוס", קיבלו רודב וגת גם את החזקת החברה במניות החברה לישראל. ספנות והספקה, באמצעות החברה-הנכדה מקס (ש-%20 ממניותיה מוחזקות בידי ח.ל מימון מקבוצת החברה לישראל), החזיקה במועד העברת השליטה ב-%12 מהחברה לישראל, החזקה אותה התכוונו גת ורודב לממש מיידית, ולהחזיר באמצעותה חלק מהאשראי ששימש אותם לרכישת השליטה בספנות.

תוכניותיהם של השניים השתנו, עם פטירתו של שאול אייזנברג בתחילת 1997. גת ורודב החליטו להעמיק את השקעתם בחברה לישראל, תוך פזילה למאבק ירושה אפשרי בין ארווין אייזנברג לאחיותיו, בה ישמשו כלשון מאזניים ואולי אף יהפכו לחלק מגרעין השליטה בקונצרן. בשנים 1998-1997 רכשה מקס מניות החברה לישראל בעלות של יותר מ-100 מיליון שקל, השקעה שסווגה לרכוש השוטף של ספנות והספקה, והניבה לה רווחי הון נאים בשנתים הקודמות.

העברת השליטה בחברה לישראל לידי משפחת עופר, שמה קץ לסכסוך במשפחת אייזנברג וגם לתקוותם של גת ורודב להשתלב בגרעין השליטה. במקום זאת, הם מנצלים עתה עד תום את העלייה החדה בשערן של מניות החברה לישראל ואת מגבלות חוק הבנקאות, שהפך את אחזקתם הפיננסית בחברה לישראל תפורה למידותיו של בנק לאומי.

הרווח השמן של ספנות והספקה, יחולק וודאי תוך זמן קצר בין בעלי המניות, ורודב וגת בראשם. בשנים 1998-1996 חילקה החברה דיבידנדים בסכום של 90 מיליון שקל, ולאחרונה הודיעה על הפחתת הון בסכום של 42 מיליון שקל, סכום שגם אותו ניתן יהיה לחלק בעתיד בין בעלי המניות.

גם לאחר שחילקה את כל רווחיה הצבורים, נסחרת ספנות והספקה לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, הדומה לשווי בו רכשו גת ורודב את השליטה בחברה. ספנות והספקה פועלת בתחום מחסני הקירור, פיתוח נדל"ן וכן באחזקת חברות, שהעיקרית שבהן היא יצרנית המשקאות המשגשגת יפאורה.

בשנים האחרונות, ניסו רודב וגת לשלב את ספנות במספר עיסקאות גדולות, ובין היתר שיתפו פעולה עם דייוויד פדרמן בהתמחרות מול מיכאל שטראוס בעלית, שהסתיימה בהעברת השליטה בעלית לשטראוס. לאחרונה, הציעו רודב וגת לרכוש את מניות השליטה בחברת האנרגיה פז, הצעה שנדחתה ע"י בעלי המניות בראשות צדיק בינו. « מאת שי שלו « "נערי אייזנברג" יוצאים מהחברה לישראל עם 83 מ' שקל « שלמה רודב ורוני גת קיוו להשתלב בגרעין השליטה של החברה לישראל, אך השתלטות האחים עופר הביאה אותם להעדיף ולצאת ברווח נאה

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק