גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כור ימכור לנחושתן מניות השליטה בתדיראן צריכה תמורת כ-30 מיליון דולר

מחיר העיסקה ישקף %85 משווי ההון העצמי של תדיראן צריכה בסוף הרבעון השלישי * לקרייר האמריקאית תישמר האופציה לרכוש שליטה בתדיראן צריכה * אורי קויאטק, שהפך לבעל השליטה בנחושתן, תיווך בעיסקה

קונצרן כור ממשיך למכור אחזקות שאינן בליבת העסקים שלו. החברה הבת בבעלות מלאה, תדיראן, חתמה אמש (ב') על מסמך עקרונות למכירת מלוא אחזקותיה (כ-%56) בחברת תדיראן מוצרי צריכה לחברת נחושתן השקעות. תמצ"כ פועלת בתחום מוצרי הצריכה החשמליים בשוק המקומי ובשווקים בינלאומיים (מזגנים, מקררים ומוצרי יבוא).

התמורה בגין מניות השליטה בתמצ"כ תחושב לפי שווי חברה שישקף %85 מההון העצמי שלה בסוף הרבעון השלישי. על פי ההון העצמי שהיה ברשותה בתחילת הרבעון, תשלם נחושתן השקעות כ-30 מיליון דולר תמורת מניות השליטה, מחיר המשקף שווי חברה של 55 מיליון דולר.

הבוקר נסחרה תמצ"כ בשווי גבוה יותר, של 63 מיליון דולר. נראה שהמחיר הנמוך לכאורה שגובה כור תמורת השליטה, נובע בעיקר מאופציה שניתנה בשנת 97' לתאגיד האמריקני קרייר (CARRIER) להגיע לאחזקה של %51 בתמצ"כ. קרייר רכשה מידי תדיראן %29 ממניות תמצ"כ לפי שווי חברה של 67 מיליון דולר וקיבלה אופציה, שתפקע בשנת 2003, לרכוש %22 נוספים.

לדברי מנכ"ל תדיראן, ישראל זמיר, "מכירת מניות תמצ"כ נעשית במסגרת החלטה היסטורית של יציאה מתחום זה, בעקבותיה נמכרה גם החברה הבת תדיראן סוללות".

ביוני השנה מכרה חברת תדיראן את חטיבת הקשר שלה לשמרוק ונותרה עם חברות האלקטרוניקה הצבאית אלישרא, תדיראן מערכות וספקטרלינק.

אלישרא עוסקת בשדרוג מערכות אלקטרוניקה למטוסים וטנקים, ואילו תדיראן מערכות מייצרת מערכות שליטה ובקרה המשמשות לאיתור מקורות שידור. לאחרונה רכשה אלישרא כ-%25 ממניות בי.וי.אר מערכות, העוסקת בפיתוח מערכות אימון ותחקור למטוסי קרב.

שיחות שנוהלו למיזוג תדיראן עם חברת אלביט מערכות לתעשייה ביטחונית גדולה אחת לא הובילו להסכם. בחודש יולי הודיעו כור והתעשייה האווירית על הקמת חברת שיווק משותפת לאלתא ותדיראן.

מי שיצר את הקשר בין תדיראן לנחושתן השקעות הוא איש העסקים, אורי קויאטק (לשעבר מנכ"ל אלקו אחזקות), שהפך היום לבעל השליטה בנחושתן השקעות, לצידה של חברת קיטאל. לדברי ישראל זמיר מתדיראן, פנה אליו קויאטק לראשונה לפני כשבועיים, ככל הנראה לאחר שתיאם את המהלך עם קרייר.

תמצ"כ סיימה את המחצית הראשונה של 99' ברווח נקי של 10 מיליון שקל ממכירות של כ-300 מיליון שקל. מדובר בהמשך השיפור בתוצאות החברה, שאת התקופה המקבילה אשתקד סיימה ברווח של 2.5 מיליון שקל. את שנת 98' כולה סיימה תדיראן מוצרי צריכה עם מכירות של 591 מיליון שקל ורווח נקי של 17 מיליון.

החברה פועלת בשנים האחרונות בשוק מקומי המתאפיין בתחרות חריפה, בה בולטות חברות אלקטרה צריכה (מקבוצת אלקו) בתחום המזגנים ואמקור (מקבוצת אמפא) בתחום המקררים. למרות זאת, דיווחה תמצ"כ על עלייה במכירות המזגנים בחצי הראשון של השנה, לעומת ירידה קלה במכירות המקררים לשוק המקומי.

במהלך התקופה הגדילה תמצ"כ את מכירותיה לייצוא ב-%54 לכ-18 מיליון דולר, כתוצאה משיפור כושר התחרות של החברה בשווקים הבינלאומיים הקיימים ופריסה לשווקים חדשים. מאז נכנסה קרייר כשותף אסטרטגי בחברה, קיים עימה שיתוף פעולה בתחום התעשייה, הפיתוח, הרכש והשיווק, המתבטאים בין היתר בשיווק מזגני תמצ"כ בחלק משווקי חו"ל, באמצעות קרייר ואספקת מזגנים לקרייר עצמה.

בשנים 96'-97' סבלה תמצ"כ מירידה חדה ברווחיות, והשיפור שחל בשנה וחצי האחרונות בתוצאותיה מוסבר הן בקשיים אליהם נקלעה המתחרה אמקור, והן בפעולות שנקטה החברה להקטנת עלויות חומרים, צמצום בכוח אדם ותקורות ושינוי בתמהיל המכירות. במהלך 98' אישר דירקטוריון החברה תוכנית רה-אירגון, לפיה הופרדו פעילויות תמצ"כ בתחומי היבוא מפעולות הייצור.

מהדיווח של נחושתן השקעות לבורסה היום עולה, כי חוזה סופי בין הצדדים אמור להיחתם תוך 90 יום. החברה גם מדווחת גם כי שיתוף הפעולה עם קרייר צפוי להמשך. קרייר, שדחתה את האפשרות לרכוש בעצמה את מניות כור בתדיראן מוצרי צריכה, היא חלק מתאגיד יוניטד טכנולוג'יס (שבנוסף שולט על חברות פראט אנד ויטני, סיקורסקי ואחרות). קרייר עוסקת בייצור מזגנים לשווקים שונים (בתי מגורים, עסקים מסחריים ותחבורה מסוגים שונים). יונייטד טכנולוג'יס היא העסק ה-43 בגודלו בארה"ב וה-125 בעולם. התאגיד מעסיק 143 אלף עובדים, מחציתן מחוץ לארה"ב.« מאת שי שלו « כור ימכור לנחושתן מניות השליטה בתדיראן צריכה תמורת כ-30 מיליון דולר « מחיר העיסקה ישקף %85 משווי ההון העצמי של תדיראן צריכה בסוף הרבעון השלישי * לקרייר האמריקאית תישמר האופציה לרכוש שליטה בתדיראן צריכה * אורי קויאטק, שהפך לבעל השליטה בנחושתן, תיווך בעיסקה

עוד כתבות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"