גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מבחינתי, הרכבת בסדר עדיפות עליון"

בראיון ל"גלובס" אומר שר התחבורה, יצחק מרדכי, כי הורה להשלים מיידית את תכנון השלב הראשון של המערכת ההסעה ההמונית מפ"ת לבת-ים, ומראשל"צ לת"א * טוען: ישראל בפיגור של 20 שנה בתשתיות וזקוקה ל-80 מיליארד שקל, 40 מיליארד בעשור הקרוב

"מדינת ישראל זקוקה ל-80 מיליארד שקל להשקעות בתשתיות התחבורה", אומר שר התחבורה, יצחק מרדכי, בראיון ל"גלובס". הוא מבטיח לנסות ולגשר על הפערים שנוצרו בתקופת שקדמה לכהונתו. מדובר בפיגור שנוצר במשך 20 שנה, אומר מרדכי. לדבריו, המדינה חייבת להשקיע כבר בעשור הקרוב כ-40 מיליארד שקל בתשתיות התחבורה, כדי להדביק את הפער שנוצר בשנים האחרונות בהשקעות בפרוייקטים בתחומי היבשה, האוויר והים.

מרדכי אומר, כי יותר מ-13 מיליארד שקל ניתן לגייס באמצעות יזמים פרטיים, כאשר הפרוייקטים יבוצעו בשיטת ה-BOT, שבה היזם הוא המתכנן, הבונה והמפעיל של הפרוייקט. שיטה זו מבטיחה, מדגיש מרדכי, מקורות תקציביים סדירים ומונעת את הצורך להסתמך על תקציבים ממשלתיים.

"גלובס": אילו פרוייקטים, לדוגמה, ניתן לבצע בשיטה זו?

מרדכי: "כביש חוצה ישראל, כידוע, כבר מתבצע בשיטה זו, בהיקף של כ-4 מיליארד שקל. פרוייקט מערכת ההסעה ההמונית במטרופולין ת"א יבוצע בשיטה זו, בעלות של כ-2.8 מיליארד שקל. כך גם לגבי מערכת ההסעה ההמונית בירושלים, שתוקם בהשקעה של 1.8 מיליארד שקל, גם בקו הרכבת ת"א-ראשל"צ בהיקף של כמיליארד שקל ובמנהרות הכרמל, שם כבר נבחרו יזמים. ההשקעה תסתכם בכמיליארד שקל".

- אילו פעילויות משמעותיות נוספות בכוונתך לבצע כדי לקדם את הרחבת התשתיות?

מרדכי: "אעשה ככל יכולתי כדי לשנות את המציאות הבירוקרטית הקשה הקיימת והמעכבת פרוייקטים תחבורתיים חשובים. בכוונתי להיכנס לעובי הקורה ולצמצם ככל שניתן את הבירוקרטיה המעכבת סלילת כבישים ומסילות ברזל החיוניים להקלה על עומסי התנועה. בין היתר, אבחן את המבנה העתידי של מע"צ במסגרת האירגון מחדש של משרד התחבורה, בעקבות צירופם של מע"צ, רכבת ישראל וכביש חוצה ישראל למשרד התחבורה בתחילת הקדנציה שלי.

* * * "אחת האפשרויות הנבחנות היא הפיכת מע"צ לרשות עצמאית, שתפעל במסגרת משרד התחבורה. עד עתה היתה מע"צ יחידת סמך של משרד התשתיות. אינני מוציא מכלל אפשרות, שיחידות של מע"צ יעברו למשרד התחבורה, ואילו יחידות של משרד התחבורה יוכפפו מקצועית למע"צ. אני מקווה, שמע"צ הגיעה לתחנה הסופית שלה, משרד התחבורה, והיא לא תנדוד שוב בין המשרדים, מאחר שמשרד התחבורה הוא מקומה הטבעי".

- באחרונה אנחנו עדים לוויכוחים נוקבים סביב כביש חוצה ישראל, בעיקר בכל הקשור להיבטים הסביבתיים.

מרדכי: "לכביש חוצה ישראל יש חשיבות גדולה ותרומה לקידום התחבורה בארץ, והוא מהווה חלק ממערכת הדרכים שהמדינה מחוייבת להכשיר לדור הבא, כדי לתת פתרונות לבעיות התחבורה. לכביש יש חשיבות לא רק בהיבט המטרופוליני, אלא גם בקיצור זמני הנסיעה מהצפון לדרום.

"החלטתי לתמוך בפיתוח כביש חוצה ישראל אינה עומדת בסתירה להחלטה להעדיף את פיתוח הרכבת והתחבורה המסילתית. הוריתי באחרונה למתכנני הכביש לבדוק אפשרויות להאריך את תוואי הכביש עד המבואות המזרחיים של מפרץ חיפה, בצפון, ועד באר שבע, בדרום, ולבחון שילוב של מסילות ברזל לאורך הכביש בחלק מהתוואי המתוכנן. הנחיתי את מנכ"ל כביש חוצה ישראל, יהודה כהן, להגביר את התיאום עם מע"צ ורכבת ישראל, במטרה ליצור אינטגרציה בין כל מערכות התחבורה".

- מתי תופרד סוף סוף רכבת ישראל מרשות הנמלים והרכבות. החיבור בין הנמלים לרכבות הוא הרי מצב אנומלי.

מרדכי: "הוריתי לגורמים המקצועיים במשרד להאיץ את תהליך הפרדת הרכבת מרשות הנמלים והרכבות, מתוך מגמה להפוך אותה לרשות עצמאית נפרדת, שתפעל במסגרת משרד התחבורה. הנחיתי את מנכ"ל הרכבת, עמוס עוזני, להגיש לי הצעה מפורטת לצורך ביצוע ההפרדה. ההצעה תכלול גם את המשמעויות הכלכליות והמשפטיות הנובעות מההפרדה. ביקשתי גם מעוזני להגיש לי תוכנית שתפרט אלו קווי רכבת יש לסבסד.

"בשנה הבאה יגדל תקציב הרכבת ב-%60 ל-850 מיליון שקל. מבחינתי, הרכבת היא בסדר עדיפות עליון. חלק מהסכום יוקצה להכפלת מסילות הברזל בקו לוד-רחובות, תכנון מפורט של קו שפירים-נתב"ג, רכישת ציוד ועבודות גישור ומיגון לאורך קו ת"א-כפר סבא".

* * * - למרות ששר האוצר החליט עקרונית לקדם תכנון רכבת קלה פ"ת-ת"א ואימץ, למעשה, את עמדתך, נראה שנושא מערכת ההסעה ההמונית מתנהל די בעצלתיים.

מרדכי: "אני נחוש בדעתי לצאת במהלך השנה הקרובה למיכרז ראשון של הקמת המערכת. הנחיתי את מנכ"ל נת"ע, צבי לשם, להשלים מיידית את תכנון השלב הראשון של המערכת, מפ"ת לבת-ים, ומראשל"צ לת"א. מדובר בקו רכבת שיתחיל בפ"ת ויעבור דרך רמת גן ותחנת רכבת צפון, ומשם דרך מרכז ת"א דרומה עד בת-ים. חלקו של הקו יעבור במנהרה. הקו השני יתחיל ממערב ראשל"צ צפונה, דרך חולון ועד תחנת ארלוזורוב בת"א".« דוד חיון « "מבחינתי, הרכבת בסדר עדיפות עליון" « בראיון ל"גלובס" אומר שר התחבורה, יצחק מרדכי, כי הורה להשלים מיידית את תכנון השלב הראשון של המערכת ההסעה ההמונית מפ"ת לבת-ים, ומראשל"צ לת"א * טוען: ישראל בפיגור של 20 שנה בתשתיות וזקוקה ל-80 מיליארד שקל, 40 מיליארד בעשור הקרוב

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה: "לבנקים יש אחריות לרווחה הכלכלית של הציבור, יש מקום לדירקטיבה מצד הפיקוח שתקדם זאת"

מנכ"ל וואן זירו אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציואקונומי שלהם ● על הבנק עצמו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק