גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צליל החיוג של יורמה אולילה

הוא הגיח מחשכת החורף הארקטי הארוך של הלסינקי לדאלאס, טקסס, כדי להודיע על טעות קטנה: לטלפונים הסלולריים שלו יהיו מיליארד מנויים שנה אחת לפני שחזה, כבר ב-2002. שלושה ימים אחר-כך הצמידה הבורסה תווית מחיר חדשה לחברתו, נוקיה, 202 מיליארד דולר, והעמידה אותה במקום הראשון באירופה. היו דרושות לו רק שבע שנים כדי לעלות 32 מקומות, ולהפוך חברה פינית מקרטעת ונבוכה למנהיגה של מהפכת הטלקומוניקציה. ויורמה אולילה אינו מסוגל אפילו לתקן את האינסטלציה בבקתת הנופש שלו

השבוע השני של דצמבר סיפק צומת דרכים סמלי להיסטוריה התאגידית: "החברה של אמריקה", לפנים המצליחה והנערצת ביותר עלי אדמות, קוקה קולה, פיטרה את מנכ"לה; ונוקיה, יצרנית של טלפונים סלולריים מפינלנד הקטנה והרחוקה, הפכה רשמית לחברה הגדולה ביותר ביבשת אירופה (על-פי ערך השוק שלה). אכן, אם היינו זקוקים לציון-דרך נוסף של סוף המאה ה-20, הנה הוא בא.

התעשייה הישנה יורדת מגדולתה, ותעשיית האינפורמציה אינה יכולה אפילו להמתין בנימוס ל-2 בינואר כדי לתפוס את מקומה.

כמובן, הזינוק של תעשיית האינפורמציה לא התרחש החודש, ובחילופי-המשמרות האלה אין שום פתאומיות. אבל צירוף המקרים, כמעט באותו היום עצמו, מדגדג את היצר ההיסטורי. קוקה קולה היתה התאגיד האמריקני בעל הזרועות הבין-לאומיות הארוכות והשריריות ביותר. כל אימת שאיכר עלוב בעיירה אינדיאנית בגוואטמלה או מנכ"ל מצליח בסיטי של לונדון קירב את הבקבוק, או את הפחית, אל שפתיו, היה אפשר לשמוע את קול הפיעפוע של הצלחת ארה"ב. התסס המתקתק היה הביטוי המפורסם ביותר של האוסמוזה האמריקנית, השוטפת הכול מלפניה, המטביעה בנעימותה הסוכרית את כל איי-ההתנגדות. אם אינני טועה, לא היה זיכיון מבוקש יותר עלי אדמות מאשר הסוכנות המקומית של קוקה קולה, או מפעל הבקבוקים המקומי.

ב-1996, קוקה קולה מכרה 327 מיליארד משקאות, ממוצע של יותר מ-60 משקאות לכל אדם החי על פני כדור הארץ. באותה שנה, קוקה קולה התחילה לבנות את מפעל הבקבוקים ה-23 שלה בסין.

רוברטו גוייסואטה, מי שהיה אז המנכ"ל, סירב לנוח על זרי הדפנה. לפני שנתיים ופחות הוא כתב באיגרת השנתית שלו לבעלי המניות: "עם כל ההישגים האלה, סיפורנו רק מתחיל. בכל רחבי העולם אנחנו מספקים רק שתיים מ-64 אונקיות (בערך שני ליטרים) שאדם ממוצע צריך לשתות מדי יום - ואנחנו נחושים בכוונתנו להתמקד ב-62 האונקיות הנותרות".

גוייסואטה, לצד ג'ק וולץ' מג'נרל אלקטריק, היה המנכ"ל הנערץ ביותר באמריקה. המהגר הקובני נטל את המושכות בקוקה קולה 18 שנה קודם, בשעה שהיא קפאה על שמריה, הפיח בה רוח חיים, והעניק לבעלי המניות שלה תשואות שאנשים מעזים לחלום עליהן רק באישון לילה (%7,000 מיום עלייתו עד יום מותו, בספטמבר 1997). בארה"ב פרחו קהילות שלמות של "מיליונרים של קוקה קולה". וורן באפט, המשקיע המהולל מנברסקה, הפך את החברה ליהלום בכתר השקעותיו. ההערצה לגוייסואטה לבשה ממדים מיתיים, ואחרי מותו כתב בעל טור בוול-סטריט ג'ורנל, כי יום יבוא ואנשים יגידו על ביל קלינטון שהוא "היה נשיא בעידן גוייסואטה".

קו ישיר אל העתיד

אכן, קורות התאגידים באמריקה אינם עניין לאנשים נינוחים, הרוצים מדי פעם להתפרקד על כורסותיהם ולפתח פרספקטיבות מעמיקות על סביבתם ועל זמנם. סיפור הצלחותיה של קוקה קולה שייך עכשיו לעבר מעורפל, ובשמו של גוייסואטה אפשר להיתקל רק באותם מאמרים בעיתונים, המדברים על כשלונותיהם של יורשיו. והמניה של קוקה קולה? הו, המניה של קוקה קולה כבר אינה מייצרת מיליונרים. אם בשנתיים וחצי שלפני מות גוייסואטה היא עלתה ב-%275, הנה בשנתיים שאחרי מותו (עד 1 באוקטובר 1999) היא ירדה ב-%30.

גם אם כל הספד לקוקה קולה הוא בהחלט מוקדם מדי, האדרת של משלהב הדמיון הקיבוצי נפלה בשבוע שעבר על כתפיו של מנכ"ל לא צפוי, מארץ לא צפויה, בתעשייה לא צפויה: יורמה אולילה, בן 49, העומד בראש תאגיד הטלקומוניקציה נוקיה מפינלנד. לאולילה יש עכשיו קו ישיר אל העתיד, מפני שהוא הבעלים של צליל החיוג הפופולרי ביותר בעולם.

לפני שבועיים הדהים אולילה את קהילת האנליסטים של וול-סטריט: הוא אסף אותם לפגישה בדאלאס, טקסס (שם קצת יותר חם מאשר בבית), והודיע להם כי נוקיה עומדת להקדים את עצמה: היא חזתה מיליארד מנויים עד שנת 2003, נא לתקן ולכתוב 2002. עד אז, הוא אמר, יותר אנשים יהיו מחוברים לאינטרנט באמצעות טלפונים סלולריים מאשר באמצעות מחשבים אישיים. לשון אחר, הקלוריות שאנשים נהגו לבזבז על בקבוקי קולה קולה יילכו מעכשיו ואילך על הסלולריים של נוקיה.

אולילה גם הודיע, שהוא נאלץ להעלות את תחזית הגידול בהכנסותיו לשנה הבאה. לא %25 עד %35, כפי שאמר תחילה, אלא עד %40. ואם נביא בחשבון שגם ב-1999 ההכנסות יעלו כנראה ב-%40, וב-1998 הן עלו ב-%51 (הרווחים עלו ב-%67), נקל להבין מדוע נוקיה משגרת איתותים ברורים שהיא מתייצבת סמוך מאוד לעמדת המנהיגות בענף הטלקומוניקציה. אנליסט אחד העריך, אחרי ששמע את אולילה, כי נוקיה תוסיף לצמוח בקצב הזה במשך עשרים שנה.

מה שמתרחש בחודשים האחרונים בענף, בייחוד בכל מה שקשור בתקשורת אלחוטית, הוא שווה-ערך של תחילת הגאות באינטרנט. העיניים לטושות בתדהמה לעבר החידושים, העסקאות, ההיערכויות מחדש והתשואות המסחררות של מניות. "הענף צומח כמטורף", אמר בשבוע שעבר אד סניידר, אנליסט בחברת הברוקרים "המברקט אנד קוויסט", לניו-יורק טיימס.

ללמדך עד כמה השוק עוצר את נשימתו לנוכח מה שקורה בטלקומוניקציה אלחוטית, שני ענקי טלקומוניקציה אמריקניים, סיסקו וקוואלקום היו צריכים רק להודיע (בחודש שעבר) על "אסטרטגיה חדשה" בענייני אלחוט, כדי שחוקי הכבידה יחדלו להשפיע על תנועת מניותיהם. כיוצא בזה, גם AT&T הגדולה, הכבדה והזקנה גרמה התרגשות לא מעטה, כאשר הודיעה שהיא תנפיק מניית-מעקב, כדי לשקף את התרחבות הכנסותיה מעסקי אלחוט ואינטרנט.

מאבקים מתנהלים עכשיו על אחד מנכסי הנדל"ן המבוקשים ביותר בענף: גלי רדיו. חברת Nextel הודיעה בחודש שעבר, כי היא תשלם שישה מיליארד דולר על תדר רדיו, שהממשלה הפדרלית מכרה ב-1996 תמורת 4.7 מיליארד דולר. על גלי רדיו נישאת עכשיו חברה קטנה שאיש כמעט לא ידע על קיומה לפני חצי שנה: "מטריקום", המציעה לחבר מחשבים נישאים לאינטרנט ללא צורך בחיוג (ראו טור המדיה בגיליון זה).

מתגעגעים אל הערדליים?

סיפור ההצלחה של נוקיה מרשים במיוחד, מפני שאין היא בת-דמותן של מייקרוסופט או אמריקה און-ליין. היא לא נולדה על ברכי תרבות המחשבים האישיים, או על גבו של גל דיגיטלי. למען האמת, ההיסטוריה שלה היא מופת של סולידיות. היא נוסדה ב-1865 (ושאלה את שמה מן העיירה שבה נולדה), עוד לפני שמישהו חשב על טלפון או על נורת חשמל, בעצם הימים שבהם ארה"ב ליקקה את פצעי מלחמת האזרחים. פינלנד היתה עדיין "דוכסות גדולה" בתוך האימפריה הרוסית, ונוקיה עשתה מה שהיה אפשר לעשות בפינלנד: היא כרתה עצים, וייצרה מהם נייר.

היו נחוצות לנוקיה 102 שנה כדי לשנות דרסטית את הכיוון. הרבה פינים עדיין מקשרים את השם נוקיה עם הערדליים, שבהם היו מבוססים בשלג בילדותם. הם זוכרים אותה בזכות הצמיגים שייצרה. לעסקי טלפונים היא נכנסה רק בשנות ה-70, ואת הטלפון הנייד הראשון שלה היא ייצרה רק ב-1982. שמו היה "סנאטור", והוא גם שקל פחות או יותר כמו סנאטור.

ההמראה של נוקיה התחילה כמו כל ההמראות התאגידיות הטובות: בזמן משבר. היה עליה למצוא כיוון חדש ושווקים חדשים - או למות. הסיבה העיקרית למשבר היתה התמוטטות ברית המועצות, השוק העיקרי של נוקיה (וגם של רוב היצוא הפיני). בלי קשר, המנכ"ל באותם הימים, קארי קאייראמו, התאבד, ויורמה אולילה נלקח מאצל מחלקת הטלפונים הניידים והועמד בראש, ב-1992. בהיותו במחלקה הקטנה ההיא אולילה גילה, שאירופה נעה לקראת דיגיטיזציה של טלפונים ניידים, בשעה שבאמריקה מוטורולה עדיין בזבזה את זמנה על שיפור טכנולוגיה אנלוגית - וההבדל הוא בערך כמו זה שבין מנועי בוכנה למנועי סילון. אולילה החליט שנוקיה תפנה את עיקר משאביה לייצור טלפונים דיגיטליים, ותנסה להגיע אל ראש התור. במידה רבה הוא הפך את נוקיה כולה למחלקת טלפונים ניידים. באותו הזמן, טלקומוניקציה ייצגה רק %10 מן הייצור בנוקיה, כיום היא מחזיקה %100.

מאז נכנס אולילה למנכ"לות, שווי השוק של נוקיה גדל פי 500. בזמן כניסתו, נוקיה מכרה %30 ממוצריה בפינלנד; כיום היא מוכרת רק %4 על מחזור גדול כמעט פי שבעה (15.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, עם רווחים של 2.1 מיליארד דולר). לפני שנתיים היא היתה מס' 33 ברשימת החברות הציבוריות הגדולות ביותר באירופה. ביום ג' שעבר עלה ערך השוק שלה ל-202 מיליארד דולר, היא חלפה על פני בריטיש פטרוליום/אמוקו ועל פני דויטשה טלקום, והתייצבה במקום הראשון. היא מחזיקה עכשיו יותר מ-%60 של שווי הבורסה הפינית. היא שולטת כמעט ב-%25 משוק הטלפונים הסלולריים בעולם (למוטורולה, האמריקנית, יש %20, ולאריקסון, בשוודיה השכנה, יש %15), והטלפונים שלה נמכרים ב-140 ארצות - עדיין לא רמת קוקה קולה (הטוענת כמעט ל-200 ארצות), אבל הרבה יותר ממקדונלד'ס (117 ארצות).

להגיד "גלובליזציה" בפינית

נוקיה היא הראשונה שכללה חיבור לאינטרנט בטלפונים שלה. היא הפכה את פינלנד לארץ הסלולרית ביותר באירופה - כמעט שני שלישים של הפינים משתמשים באלחוט. רק בשוודיה יש יותר משתמשי אינטרנט מאשר בפינלנד, וההפרש קטן מאוד (%58 לעומת %55).

הצלחתה של נוקיה היא בשורה טובה לכל ארץ קטנה (פינלנד אומנם אינה קטנה מבחינת שטח, אבל מתגוררים בה פחות בני אדם מאשר בישראל, רק 5.2 מיליון). היא מראה, שאין הכרח בשוק פנימי גדול כדי להישאר בחיים, כל זמן שיש מוצר מן המעלה הראשונה, יכולת שיווק מזהירה, כוח עבודה מיומן, ונכונות לעשות השקעות מסיביות בעתיד (13 אלף מעובדי נוקיה, בערך %30 מכוח העבודה, מועסקים במחקר ובפיתוח).

מרשימה במיוחד היא העובדה, שעל דעתה של נוקיה לא עלה כלל הרעיון להעתיק את מרכז פעולותיה למקום אחר. סוף סוף היא חברה גלובלית קלאסית, שארץ המוצא שלה נדחקת יותר ויותר לשולי פעולותיה. קשה לראות כשרונות צעירים מעמק הסיליקון נוהרים אל עיר צפונית קרה, שלילותיה נמשכים 18 שעות ביממה. אבל נוקיה עדיין שם, והיא לא רק שם, אלא חלק מפעולות המחקר שלה מתנהלות בעיר עוד יותר צפונית, סמוך לחוג הארקטי. מסקנה: אפשר להיות גלובליים גם בארץ המולדת, אין צורך להגר לחוף המערבי של ארה"ב.

גיבור הטרנספורמציה של נוקיה, המנכ"ל אולילה (ששמו מבוטא עם הטעמה על ההברה הראשונה), תואר פעם כ"חסר כל מיומנות טכנית, שלא היה מסוגל אפילו לתקן את האינסטלציה בבקתת הנופש שלו" (בכתבה בביזנס וויק, לפני שנה ויותר).

כיאה לבן הצפון, הוא איש בעל מזג מתון, המאמין שכשלונות אינם מחייבים עונש, אלא הם בראש ובראשונה בעלי ערך חינוכי. ב-1995 נקלעה נוקיה למשבר קיומי, המניה שלה איבדה %50 מערכה, והציפייה הכללית היתה לעריפת ראשים. "חברה אמריקנית טיפוסית היתה מפטרת במקרה כזה 12 איש", אולילה אמר לפני שנה לביזנס וויק. אבל הוא רק אסף את מנהליו סביב הדגל, עשה כמה שינויים מבניים, חילק מחדש סמכויות והנהיג התאוששות מהירה. נוקיה התאוששה בתוך כמה חודשים.

הניסיון הפך את אולילה לחסיד של שיטת טריפת הקלפים. מדי פעם הוא לוקח את החפיסה, מערבב, ומצווה על מנהליו להרים את הקלף העליון. בסוף התהליך, האיש שניהל את מחלקת יחסי הציבור יכול למצוא את עצמו בראש מחלקת המכירות לאסיה. הערבוב - אולילה אומר - מבטיח אנשים נגד התרווחות נינוחה מדי בכורסותיהם. אילו יכול, הוא היה מחליף גם את עצמו, או כך לפחות צוטט.

אולילה יודע שהשוק אינו מחייך על אלה הסבורים שהם בלתי מנוצחים. הוא מהמר עכשיו על הצלחת "האינטרנט הנייד", אבל יש גם ספקנים המנידים בראשם, ושואלים כמה אנשים ירצו באמת להפוך את סלולריהם למחשבים אישיים. אריקסון, היריבה המושבעת מן הצד השוודי של הגבול, הציגה לפני חודשיים את דגם R320 (תמונה במסגרת למטה), והיא תתחיל לשווק אותו ברבע הראשון של השנה הבאה. הוא מבורך במסך ענקי (יחסית), המשתרע לכל אורך הטלפון, ואריקסון מתארת אותו כ"טלפון האינטרנט החכם הראשון". יהיה מעניין ומועיל לראות את תגובת השוק.

התחלתי את הרשימה הזו בתלאותיה של קוקה קולה. היא יכולה להתנחם, שגם לה יש חלק במהפכה הזו: בפינלנד כבר אפשר לכוון טלפון סלולרי אל מכונה לממכר משקאות וללחוץ. המכונה פוערת את פיה, משליכה פחית קולה, וחשבון הבנק מחויב. אכן, לא כך בדיוק חשב רוברט גוייסואטה על העתיד, אבל יכול להיות שבסופו של דבר נוקיה תעניק לו לפחות חלק מ-62 האונקיות הנותרות.« יואב קרני « צליל החיוג של יורמה אולילה « הוא הגיח מחשכת החורף הארקטי הארוך של הלסינקי לדאלאס, טקסס, כדי להודיע על טעות קטנה: לטלפונים הסלולריים שלו יהיו מיליארד מנויים שנה אחת לפני שחזה, כבר ב-2002. שלושה ימים אחר-כך הצמידה הבורסה תווית מחיר חדשה לחברתו, נוקיה, 202 מיליארד דולר, והעמידה אותה במקום הראשון באירופה. היו דרושות לו רק שבע שנים כדי לעלות 32 מקומות, ולהפוך חברה פינית מקרטעת ונבוכה למנהיגה של מהפכת הטלקומוניקציה. ויורמה אולילה אינו מסוגל אפילו לתקן את האינסטלציה בבקתת הנופש שלו

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות