גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שובם של ילדי הפרחים

"מי שולט, כסף או אנשים?" - סיסמת המפגינים המתקבצים בימים אלה בוושינגטון כדי לפורר את הוועידה החצי שנתית של קרן המטבע והבנק העולמי - מציפה את העימות הצפוי בניחוחות סיקסטיז עזים. ילדי הבייבי-בומרס, שגילו מחדש את המחאה בסיאטל, עלולים להיתקל באלות, כלבים וגז מדמיע, אך גם בתמיכה ציבורית רחבה. מבחינה זו הם רושמים ניצחון עוד בטרם נעצר המפגין הראשון

המיפגש החצי-שנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית יחל רישמית, אמנם, רק מחרתיים (שבת), אך במרכז וושינגטון, ליד בנייני המשרדים של שני המוסדות, מלבלבים כבר כמה ימים ניצני העימות - שלפי כמה סימנים יהיה מסיבי, אם לא ברוטלי - בין בוגרי הפגנות סיאטל, חמושים בזכרונות נצחונם המרשים על ארגון הסחר הבינלאומי לפני כארבעה חודשים, לבין הבנק והקרן. צירים ועיתונאים כבר הוזהרו מפני "עיכובים ממושכים" בגלל "אמצעי ביטחון קפדניים".

בתחילת השבוע הקיפו אלפי מפגינים את גבעת הקפיטול, עם כרזות ענקיות בגנות "מוצצי הדם מהבנק העולמי" ובעד "גיוס למען צדק גלובלי", שהאודם החזק של אותיותיהן הוסיף נופך ססגוני לפריחה הדוהה של עצי הדובדבן. ההפגנה עמדה בסימן דרישה למחיקת חובות למדינות מתפתחות.

ביום ב' הערימו כמה מפגינים על משמרות השוטרים סביב מטה הבנק העולמי וכבלו עצמם בשרשרות פלדה לאחד מחלקי הבניין. בערך באותו זמן הרחיקה המשטרה מצומת חסום משאית עם כרזה ענקית שקראה "לסגור מיד את הבנק העולמי". ביום ג' נעצרו מפגינים שניסו לטפס על קירות מטה הבנק בעזרת ציוד לטיפוס הרים. ביום ד', בהפגנת "משנה", הפגינו כרבבת חברי איגודים מקצועיים מול הקונגרס בתביעה להימנע מנורמליזציה של יחסי המסחר עם סין.

עם כתיבת שורות אלה נוהרים אלפי מפגינים נוספים לבירה - מצפים לכ-15 אלף - בתקווה לבנות חומה אנושית בלתי חדירה סביב הבנק העולמי וקרן המטבע (המשטרה כבר הקיפה את שני המוסדות בחומה בלתי חדירה משלה). יש תוכניות לפריסת שרשרות אנושיות בצמתים מרכזיים ובפתחי תחנות הרכבת התחתית, טיפוס על קירות בנייני משרדים, חסימת רחובות, בלימת התחבורה הציבורית.

וושינגטון היא עיר קטנה. קל לשתק אותה. קטע מרחוב 19, עורק תנועה מרכזי, שבו שוכן מטה קרן המטבע, כבר נסגר לתנועה, והמשטרה הודיעה שתפקיע רחובות נוספים לפי הצורך. קטע פנסילווניה אווניו, שלפני הבית הלבן, סגור זה שנים לתנועה, אך קטעים אחרים של השדירה, שלכאורה פתוחים לרכב, לא הרחק ממטות הבנק והקרן, נראו השבוע כמגרש חנייה ענק, מעלה עשן. וזו, כך נראה, רק ההתחלה. משטרת וושינגטון, בסיוע נדיב של האף.בי.אי, נחושה בדעתה ללמוד מלקחי הכשל המשטרתי בסיאטל, שגרם לפיצוץ ועידת ארגון הסחר, והמפגינים בוושינגטון נחושים בדעתם לשפד את המשטרה, בדיוק כמו בסיאטל. ברור שהחיכוך הזה יפיק הרבה ניצוצות, אם כי שני הצדדים מדגישים שבכוונתם להימנע מאלימות.

"מטרתנו היא לעצור את מיפגש הבנק העולמי וקרן המטבע", אמרה השבוע לורה ג'ונס, אשת הקשר לעיתונות מטעם קואליציית המפגינים (כמו לכל יזם שמתכנן מיתקפה על דעת הקהל, יש למפגינים הפרועים, לכאורה, מערך דוברות מסודר ואתר מהוקצע באינטרנט). "אנו רכובים על גלי האנרגיה מסיאטל. תחושת הניצחון היא תחמושת. אנשים מבינים שהכוח האנושי הוא כוח ממשי. סיאטל לימדה אותנו שלאזרחים אסור לשתוק על עוולות. אנשים בעלי מצפון אינם יכולים לשבת באפס מעשה כאשר כספי משלם המיסים מתועלים לערוצים מושחתים ומשחיתים במדינות שאזרחיהן גוועים ברעב".

הרטוריקה המתלהמת אינה מקורית כמובן. כל בייבי-בומר זוכר שהתבטאויות כאלה, בווריאציות שונות, היו מסימני ההיכר של המאבקים הבין-דוריים בארה"ב לפני 30 ו-40, שנה. השאלה-סיסמה "מי שולט, כסף או אנשים?", שמשמשת מעין מנטרה לדוברי מסע ההפגנות הנוכחי, מציפה את השלבים הראשונים של העימות הצפוי בוושינגטון בניחוחות של שנות ה-60 וה-70.

המכנה המשותף הוא מאבק נגד ה"שררה", נגד אותם כוחות עלומים, מכריעי גורלות, שפעילותם מוכתבת ע"י תאוות שלטון או תאוות בצע. אז שימשה וייטנאם - יחד עם הפוליטיקאים והגנרלים שנתפסו כמקריבי רבבות צעירים אמריקנים על מזבחה - הסמרטוט האדום שהצית התפרעויות אלימות בארה"ב. היום משמשים כמושא למשטמה ביורוקרטים עלומי-שם, שמוצצים לשד עמים במחי מקש בלפ-טופים שלהם, לפחות לפי הדימוי שמניע את המוחים הנוכחיים.

משקיף נטול פרספקטיבה עלול לראות בההתנפלות המתוכננת על הבנק העולמי וקרן המטבע יוזמה שמאלנית שרירותית, שנועדה להחיות את ריגושי הניצחון המתוק בסיאטל ולתפוס שוב כותרות על מסע אנטיביורוקרטי נוסף. לכאורה אין הרבה מהמשותף בין ארגון הסחר, שמכוון למוטט חומות מכסים, לבין הבנק העולמי וקרן המטבע, שמכוונים לעקור את העוני בעולם השלישי.

אפשר כמובן לטעון שיש מכנה משותף - הגברת הסחר הגלובלי תניף את כל מדינות תבל ממעמקים וממצולות של עוני נצחי, לפי העיקרון שבגאות הים כל הסירות יצופו. אחד מעשרות המאמרים שהוקדשו השבוע לנושא ציין, כי בסוף שנות ה-50 רשמו גאנה וקוריאה הדרומית אותו תמ"ג, יחסית למספר התושבים. מאז הבקיעה סיאול את דרכה לרווחה כלכלית ע"י גידול מסיבי ביצוא, ואילו גאנה דנה את אזרחיה לעוני מתמשך.

אבל זה אינו המכנה המשותף שמנחה את חשיבת המוחים בסיאטל ובוושינגטון. רבים מהם תופסים את ארגון הסחר, הבנק העולמי וקרן המטבע, כזרועות לופתניות של תמנון גלובלי אחד, שנועד להנציח את הפער הכלכלי בין מדינות שיש להן לבין אלו שאין להן. הם טוענים, שחוקי המשחק של שלושת הארגונים, המצויים בשליטת המדינות המתועשות, מעוותים מלכתחילה לטובת החברות הרב-לאומיות הענקיות על חשבון עמים עניים, פועלים בסדנאות זיעה, שמרוויחים פחות מדולר ליום במדינות מתפתחות, האיגודים המקצועיים בארה"ב וכמובן הסביבה המזדהמת והולכת.

הבנק והקרן משמשים כבר שנים מטרה לחיצי ביקורת של קואליציה מגוונת - ארגונים כנסייתיים וחסידי הגנת הסביבה; גופים ימניים קיצוניים וארגונים ליברליים; איגודים מקצועיים וארגונים של בעלי עסקים קטנים. במשך שנים, בכל כנס של הבנק העולמי וקרן המטבע, חילקו ארגוני סעד כנסייתיים עלוני מחאה נגד מה שכינו הפעילות הדורסנית של שני המוסדות בעולם המתפתח. אבל להפגנות נגד הבנק והקרן התקבצו בכל פעם רק כמה עשרות אנשים, אולי מתוך השלמה שבלאו הכי אי אפשר יהיה לכופף את המונוליטים המונומנטליים האלה.

אירועי סיאטל הפכו את הפטליזם לאנרגיה שמחפשת מוצא ואת ההפגנות לנשק רב עוצמה. שני ימי הפגנות בסיאטל לא מוטטו את ארגון הסחר העולמי, אבל הם העלו את נקודות התורפה של מסע הגלובליזציה - תמצית קיומו של הארגון - למקום גבוה מאוד בסדר היום הכלל עולמי וחשפו את ממשל קלינטון - הפטרון והמנוע של הארגון - לביקורת נוקבת בקונגרס ובדעת הקהל האמריקנית בגין אותן נקודות תורפה.

בסבב המחאה הנוכחי מנסות להתבלט עשרות קבוצות, בכללן "ועדת הפעולה למען יערות גשם", "ועדת הפעולה לזכויות נשים באיראן", "הוועדה לחופש אקדמי באפריקה", "צדק כלכלי עכשיו", "הרשת לתגובת חירום באמריקה הלטינית", "מאוחדים למען כלכלה הוגנת" ו"קודם כל מזון".

לכל אחד מארגוני המחאה יש סידרת קובלנות ייחודית, שנובעת מאופיו של הארגון, אבל כולם מסכימים ששורש הרע טמון ב"התאמות מבניות", לשון נקייה לתנאים שקרן המטבע והבנק העולמי מציבים למדינות שנזקקות לחבילות הסיוע שלהם. מדובר כמובן בתנאים מכאיבים, למשל דרישה אופיינית של קרן המטבע להקטנת ההוצאות הממשלתיות במדינה מוטבת, שמשמעותה בדרך כלל הפסקת סובסידיות למוצרי צריכה בסיסיים וביטול רשתות מגן לאזרחים נזקקים. בעגת קרן המטבע, תנאים דרקוניים כאלה מכונים "תרופה מרה".

"התאמות מבניות החריפו את העוני ברוב המדינות שהתנסו ביישומן, תרמו לסבלם של מיליונים וחוללו הידרדרות סביבתית בקנה מידה נרחב", נאמר בנייר עמדה של קואליציית המפגינים. "מאז שנות ה-80, משמשות ההתאמות המבניות צינור למנוסת הון מהעולם המתפתח לעולם המפותח. כמות ההון שמדינות עניות הזרימו לעולם המתועש גדולה פי חמש מכמות ההון שהעולם המתועש הזרים למדינות העניות".

ועוד מאותו נייר עמדה: "ב-1992 העלתה בדיקה פנימית בבנק העולמי שלמעלה משליש ההלוואות שנתן הבנק לא עמדו בקריטריונים שהבנק עצמו קבע. המסמך קבע ש'תרבות מסוכנת של אישור הלוואות' השתלטה על הבנק, כלומר שפקידים בבנק חשים לחץ כבד לדחוף הלוואות חדשות גם כאשר מוצגות לפניהם הוכחות מכריעות שהפרוייקט שבו מדובר אינו ראוי להתבצע".

עד לפני כמה שנים נחשבו התבטאויות כאלו להתפרצויות רדיקליות שאינן ראויות לתשומת לב ממסדית, אבל שרשרת קריסות המטבע באסיה בסוף שנות ה-90, שרישומה טרם פג, הוכיחה ששיקולי הקרן אינם חסינים מפני טעויות הרות גורל. גופים אופוזיציוניים בקרן עצמה קראו תיגר על תהליכי קבלת ההחלטות בה. נשיא הבנק העולמי, ג'יימס וולפנזון, היכה על חטא ההתעלמות ממצוקת המדינות המתפתחות. מזכיר או"ם, קופי אנאן, מתח על שני הגופים ביקורת אכזרית. המפגינים בוושינגטון לא בדיוק מתפרצים לדלת פתוחה, אבל חלק ממלאכתם כבר נעשה קודם לכן בידי אחרים שאינם חשודים בנטייה אנטי-ממסדית.

"התקפות כוללניות על הבנק העולמי וקרן המטבע בגלל מדיניות ההתאמה המבנית שלהן אינן מסייעות", כתב השבוע הוושינגטון פוסט, שופר מובהק של הממסד, במאמר מערכת. אבל יחד עם זאת, כמה טיעונים ממוקדים יותר שמעלים חלק מהמוחים פוגעים במטרה... אם אפשר לאכוף תקנות להגנה על קניין רוחני בקנה מידה בינלאומי, מדוע אי אפשר לקבוע תקנים בינלאומיים להסדרת זכויות עובדים, זכויות הפרט והגנה על הסביבה? באותה רוח, ייתכן שחלק מההתאמות המבניות באמת נחוץ, אך האם הנוסחות הקיימות אכן תקפות? בכמה מקרים דרשו מוסדות בינלאומיים מהמדינות המוטבות לקצץ בהוצאות הציבוריות על בריאות וחינוך, אף על פי שאוכלוסייה בריאה עם מטען חינוכי חיונית לצמיחה כלכלית?".

מאמרים כאלה, והם הולכים ורבים, בצד התקפות קשות של הקונגרס השמרני על קרן המטבע והבנק (אמנם מזווית שונה לחלוטין), מקנים להפגנות בוושינגטון לגיטימציה מסויימת. ה"פוסט" אמנם מגדיר את תוכנית המפגינים לחסום את הגישה לוועידה כ"מטורפת", אך קובע שההפגנה למען מחיקת חובות, בתחילת השבוע, היתה בהחלט במקומה.

המפגינים בוושינגטון צפויים להיתקל באלות, כלבים וגז מדמיע, אבל הם לא יהיו נטולי תמיכה ציבורית ומבחינה זו הם יכולים לרשום ניצחון עוד לפני מעצרו של המפגין הראשון.« רן דגוני, וושינגטון « שובם של ילדי הפרחים « "מי שולט, כסף או אנשים?" - סיסמת המפגינים המתקבצים בימים אלה בוושינגטון כדי לפורר את הוועידה החצי שנתית של קרן המטבע והבנק העולמי - מציפה את העימות הצפוי בניחוחות סיקסטיז עזים. ילדי הבייבי-בומרס, שגילו מחדש את המחאה בסיאטל, עלולים להיתקל באלות, כלבים וגז מדמיע, אך גם בתמיכה ציבורית רחבה. מבחינה זו הם רושמים ניצחון עוד בטרם נעצר המפגין הראשון

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"