גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הון הסיכון ביישן, היזמים דווקא לא"

- למעלה מ 20 שנה מלווה ד"ר מקס הרצברג את תעשיית הביוטכנולוגיה הישראלית - כחוקר, יזם ומתווה מדיניות. עכשיו הוא עם ביו גרופ, חברת השקעות לא סטנדרטית, והוא מספק זווית ראייה מפוקחת על תעשיית הביוטכנולוגיה המדשדשת, על יזמים "שהופכים כל פיפס לחברה נפרדת", על קרנות הון סיכון שלא מותאמות להשקעה בביוטק, ועל מדענים גאוותנים, שמרחיקים את הציבור

התענוג האקדמי הגדול ביותר שזכור לד"ר מקס הרצברג התרחש דווקא מחוץ לכותלי האוניברסיטה - באולפן של גלי-צה"ל, בתקופה שבה העביר הרצברג הרצאות במסגרת האוניברסיטה המשודרת. "ישבתי לבד מול המיקרופון ודיברתי, והטכנאי ישב בתא שלו וקרא עיתון", הוא משחזר. "כל הזמן חשבתי: חביבי, אני אגרום לך עכשיו להוריד את העיניים מהעיתון שלך ולהקשיב. זה גרם לי לנסות להסביר דברים פשוטים, מעניינים, בלי מלים לועזיות". הסברים פשוטים, סבור הרצברג, היו יכולים לקרב את המדע לציבור, אבל ההסבר הפשוט הוא אתגר שממנו רוב המדענים מתחמקים. "הקהילה המדעית לא עשתה את העבודה שלה, וזה כולל גם אותי. היא לא הסבירה דברים לציבור, ומוטלת עליה אחריות נוראה לכך שהציבור לא מבין. הרי הציבור לא מטומטם, צריך לדבר אליו. אבל המדענים מסתגרים בעולם שלהם. יש אצלם גאווה נוראית וסנוביות, וזה יוצר חוסר הבנה, כמו בין חילוניים ודתיים".

אז איך מגשרים על הפער בין המדע והיומיום, שרק הולך וגדל עם התפתחות ענפים קשים לעיכול כמו ביוטכנולוגיה וביו-חקלאות? להרצברג יש פתרון משלו למבוי הסתום. הפתרון הזה, הוא אומר, נמצא אך ורק בתעשייה. "שם אין קונצים. התעשייה היא בתוך העולם. היא הגשר בין הקהילה המדעית לצרכנים".

שיטת ה"זבנג וגמרנו"

הרצברג, 60, הוא אחד מכותבי ההיסטוריה של תעשיית הביו-רפואה בארץ. הוא נולד בצרפת, וב-1967 עלה לארץ והשלים את הדוקטורט שלו במכון ויצמן. היום הוא בעליה של ביו גרופ, חברת ניהול והשקעות בביוטכנולוגיה, אבל לפני כן הספיק להיות, בין היתר, חבר בוועדה הלאומית לביוטכנולוגיה, בין מקימי תוכנית מגנ"ט (מחקר ופיתוח גנרי טכנולוגי) של המדען הראשי, ממקימי אורג'ניקס (שנמכרה ב-1996 ל-Selfcare), וגם מי שביצע את ההשקעה הראשונה בדי-פארם המשגשגת.

אבל השידוך שלו בין האקדמיה לתעשייה לא נולד מתוך התיאוריה שנפרשה לעיל, אלא בעקבות שירות מילואים טראומתי. או כהגדרתו, "התחלתי בגלל סיבות לא טובות". ב-1982, בימי הגאות בבורסה, שירת הרצברג בלבנון והוצב ביחידת הנדסה, שרוב אנשיה היו בעלי רקע טכנולוגי. תוך כדי שיחות המילואים הרגילות, התחוור לו פתאום שרוב חבריו לשכבת הגיל כבר לא עוסקים במקצועם, קרי עבודה במפעלים, אלא משחקים בבורסה. "חזרתי מהמילואים מזועזע לחלוטין. הייתי אז פרופסור באוניברסיטת תל-אביב, והתחלתי לדבר עם חברים על הצורך בחינוך טכנולוגי.

"הכרתי אז את סטף ורטהיימר, שבדיוק הקים את ציונות שלב ג'. עברנו בכל הארץ וערכנו חוגי בית. היו איתי בין היתר אלי גמזו, שמאוחר יותר הקים את חץ הכסף, וגם יהודה ברוניצקי, מבעלי אורמת. כל מה שידעתי אז היה להרצות. ברוניצקי בא אלי אחרי אחת מההרצאות שנתתי, ודיברנו. אז התחלתי להתלקח על העניין של לעשות תעשייה. וכאיש אוניברסיטה קרה לי ממש אסון - היה לי רעיון פרקטי. דיברתי עם יהודה, והוא אמר שיעזור לי למצוא כסף. אני עדיין שומר על התוכנית העסקית שלי מאז, שמחזיקה ארבעה עמודים".

ה"אסון" הזה הוליד את אורג'ניקס, מפתחת ערכות לאבחון רפואי, שהצטרפו אליה גם פאלק פיש ויפה בק (כיום בדי-פארם). "המחלה של המפעל הזה היתה חוסר מימון", אומר הרצברג. "באותן שנים לא הקימו חברה בהון סיכון, כי לא היה הון סיכון. היתה רק קרן 'אתנה' של דן טולקובסקי, וזהו". לבסוף הגיעה אורג'ניקס לקרנות אירופיות, כמו יורו ונצ'רס ואדבנט, וב-1991 החלה החברה לרשום רווחים ("זו גם אחת הביקורות עלי, שרצתי יותר מדי מהר לעשות חברה רווחית").

13 שנים החזיק הרצברג את אורג'ניקס "על הכתפיים", כהגדרתו, "ועדיין נשארתי חבר של ברוניצקי". ב-1996 נמכרה החברה ל-Selfcare האמריקנית (היום אינברנס מדיקל טכנולוג'יס) ב-21 מיליון דולר במזומן. זה קרה חודש אחרי כישלון עיסקת המיזוג עם Healthcare הישראלית, לפי מחצית מאותו שווי. אחרי המכירה, המשיך הרצברג לנהל את אורג'ניקס עוד שנה וחצי, ואז פרש. כיום מובילה החברה בשוק הערכות לבדיקת איידס, אבל הרצברג מסייג: "אני לא יודע עד כמה Selfcare המשיכו לפתח אותה".

הרצברג חשב שהגיע הזמן להפסיק לעבוד, אבל המחשבה הזו לא עמדה במבחן הזמן. הנשיא לשעבר אפרים קציר, שחזר אז לפעילות מדעית, גייס אותו כבר ב-1991 להקמת הוועדה הלאומית לביוטכנולוגיה. "התחלנו להסתובב בארץ, וכמו בפיזיקה, אתה מחמם תמיסה והריאקציות מתרחשות יותר ויותר מהר. באותן שנים הקימו 60 חברות סטרט-אפ בתחום".

מה היתה מידת המעורבות שלך בוועדה?

"הייתי מאוד מעורב, כנראה מעט יותר מדי. נתתי לה גיבוי, וזה כלל ויכוחים מרים עם המדען הראשי דאז, שוקי גלייטמן, שלא אהב ביוטק. אבל לזכותו ייאמר שלא היה פרויקט ביוטק עם מודל עסקי מוצלח שהגיע ולא התקבל".

איך אתה רואה את המדיניות הממשלתית היום?

"עד יום רביעי בערב היה לנו שר שמאמין בהיי-טק (רן כהן - א.מ). אם מישהו מש"ס יחליף אותו, נאמר אלי ישי, זה יהיה קצת יותר מדאיג. ולגבי המדען הראשי, יש לנו מדען ראשי שיודע ללמוד ולא ממהר להחליט החלטות. זה דבר מאוד חשוב.

"אבל חסרה בארץ ראייה מערכתית, וכאן לא יעזור גם אם יביאו קרנות הון סיכון, מרכזי הצטיינות או חברות זרות שישקיעו. זו שיטה של זבנג וגמרנו. כרגע אין תוכנית רב-שנתית. המטרות הן תמיד 'אנחנו מאמינים ש...' ו'רצוי ש...'. מטרות לא ממוספרות, לא ממוקמות, בלי תאריכי יעד. אם מישהו היה עובד כך אצלי, הייתי חושב שהוא לא בג'וב הנכון".

חברות "פיפס"

שלושה חודשים בלבד לאחר יציאתו מאורג'ניקס, שוב מצא הרצברג את עצמו נדחף לכיוון התעשייה. יזם צעיר בשם אלכס קוזאק התדפק על דלתו עם חברת תרופות שהוקמה שלוש שנים קודם לכן, ב-1993, די-פארם שמה. "עזרתי לקוזאק (כיום נשיא החברה) לפתח את הרעיון למשהו רחב", אומר הרצברג. הוא גם ביצע את ההשקעה הראשונית בחברה, 50 אלף דולר. מאז גייסה די-פארם, שבין פיתוחיה תרופה לאפילפסיה, 23 מיליון דולר, וחתמה על הסכם שיווק מוצריה עם Shire הבריטית.

אבל משהו כנראה המשיך לדגדג אצלו. בשנה שעברה, במהלך הרצאה שנתן באוניברסיטת תל-אביב על יזמות ביוטק, נזרקה אליו שאלה מטרידה מהקהל. "מישהו שאל אותי איך בדיוק מתחילים. עשיתי צעד קדימה ואמרתי: ככה. ואז חשבתי על זה רגע, ושוב יצאתי מהשקט האקדמי והתחלתי קבוצה".

הקבוצה הזו, ביו גרופ, הוקמה על סמך מסקנות שגיבש הרצברג במהלך התקופה האינטנסיבית בוועדה הלאומית. ראשית, הוא אומר, "המחסור הגדול בארץ הוא במנהלים בביוטק. אין כאן מסורת תעשייתית קודמת, ולביוטק אין את החממה הגדולה שנקראת צה"ל. שנית, הרוח היזמית אצל הישראלים היא פנטסטית, אבל לעתים היא הולכת רחוק מדי. כל פיפס רוצה להיות חברה נפרדת. חברות פיפס. הן קמות עם כל מוצר או טריק קטן, שפשוט לא מצדיק כלכלית קיום נפרד. חשבתי שצריך לארגן את הדברים אחרת".

צורת הארגון האחרת ניכרת בביו גרופ. החברה האשדודית מוגדרת כחברת ניהול והשקעות, משהו שבין קרן הון סיכון לחממה. היא בנויה בצורה של אשכולות, כשבתוכה שלוש קבוצות של חברות שיש ביניהן סינרגיה, והן פועלות באינטראקציה ביניהן (ראו מסגרת). "המבנה הקלאסי של קרנות ההון סיכון לא מותאם לביוטק", אומר הרצברג. "היה צריך לעשות בו שינוי. אבל מעבר לזה, בביו גרופ גם שוקלים להקים קרן בעתיד".

ההון הראשוני לביו גרופ הגיע מכיסו של הרצברג. באחת מחברות האשכול, טרנס דרמיקס, השקיעו חבריו. החודש השקיעה הקבוצה בקארד-אימיון מיליון וחצי דולר, לפי שווי של שלושה מיליון דולר. בכמה מוערכות שאר החברות? הרצברג מסתפק באמירה: "סטרט-אפ בתחום שלנו שווה 5-1 מיליון דולר. זה לא עולם האינטרנט".

מי עוד בדרך לחממה שלך?

"צירפתי עכשיו אנשים יותר צעירים, שיצודו חברות. נמיות, אני קורא להם. הם מסתובבים באוניברסיטאות, בתי חולים וחממות. זורמות אלינו הרבה הצעות, כי מעט משקיעים עוסקים בחברות סטרט-אפ. זה לוקח המון אנרגיה. הרוב מעדיפים להשקיע בחברות בשלבים מאוחרים".

נותנים את המינימום הניסיון של הרצברג בתחום יזמות הביוטק מאפשר לו להעביר ביקורת דו-כיוונית, גם "כלפי מעלה", לכיוון קרנות ההון סיכון, אבל גם כלפי היזמים. יזם הסטרט-אפ תמיד חושב שהמרתף של צ'ייס מנהטן בנק לא מספיק לאחסן את הכסף שמגיע לו על הרעיון", הוא אומר. "הרבה מכתבים שאני מקבל מיזמים מדברים על טכנולוגיות ש'יצילו מאות מיליוני אנשים'. הפגישה שלהם עם המציאות היא בדרך כלל קשה".

הפריצה הביוטכנולוגית כבר כמעט כאן, אומר הרצברג. "20 מיליארד דולר מתגלגלים עכשיו במכירות של מוצרים בביוטק. בארץ אנחנו נמצאים לקראת הפריצה. מספר חברות כבר התחילו להרוויח, כמו ביוטכנולוגיה כללית (BTG) ואינטרפארם (שנמכרה לתאגיד התרופות ארס-סרונו). יש גם חברות שעלו כיתה, כמו די-פארם וקומפיוג'ן. בכלל, בארץ, 50% מכל המדענים הם בתחום מדעי החיים. זה יחס עצום ומאגר כוח אדם אדיר".

רמת הסיכון בביוטכנולוגיה לא גבוהה יותר?

"היא דומה לזו שבהיי-טק, רק ששם יודעים את התוצאות העסקיות הרבה יותר מהר. בביוטק זה לוקח יותר זמן. לפעמים איש ההון סיכון מוכן להמשיך בהשקעה. לפעמים הוא מעדיף להשקיע חמישה מיליון דולר ולצאת תוך שנה, במקום להשקיע מיליון ולחכות חמש שנים".

וחסרות קרנות שישקיעו?

"דווקא ההון סיכון בתחום הביוטק בארץ מאוד ביישן. כמעט שאין קרנות. קיימות עכשיו רק מדיקה וביו-מדיקל, שהן קטנות, וכלל ביוטק, שמשקיעה רק בחברות בשלב מאוחר מאוד. זה יוצר מצב שבו כאשר חברת ביוטק ישראלית באה להון סיכון אירופית, שואלים אותה: יש 85 קרנות הון סיכון בישראל, לא מצאתם קרן מקומית שתשקיע בכם?

"זו סיבה אחת שהתעשייה לא מצליחה להמריא. עוד בעיה של ההון סיכון הישראלי היא, שכאשר הוא כבר נכנס להשקעה בביוטכנולוגיה, הוא נותן רק את הכסף הדרוש - או בשלב ההתחלתי, או כשחברה צריכה הזרמה גדולה. כל פעם זה רק עד הרבעון הבא, עד הרבעון הבא...

"למה חברות בארה"ב ואירופה מצליחות? כי מישהו לקח אותן ביד לעורך דין שיחפש להן שותפים, ונתן להן גם כסף לנסוע, ליחצ"ן את עצמן, לשלם למנהלים יקרים ולמומחים מחברות נחשבות. זה לא קורה סתם כך. וזה יכול לקרות גם לנו, למרות שאנחנו בפינה של השוק מבחינה גיאוגרפית". 0

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין