גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוצא מהחפירות

12 שנים נלחם אמיר דרורי, מנכ"ל רשות העתיקות, בארכיאולוגים, חרדים ופוליטיקאים. הוא טוען שלא היתה ברירה, כי היה צריך לבנות רשות עצמאית וחזקה. מתנגדיו טוענים שזה פשוט הרגל ישן של אלוף במיל' שלא לגמרי השתחרר מהצבא. עכשיו הוא פורש, "כדי שאף אחד לא יוכל להגיד שהוא הדיח אותי"
הכתבה המלאה מתפרסמת ב"כסף", מוסף סוף השבוע של גלובס

לפני כחודש הודיע לפתע אמיר דרורי, מנהל רשות העתיקות, על התפטרותו מהתפקיד. ההסבר הרשמי שסיפק היה הצורך ברוטציה, והוא היה יכול להישמע הגיוני, אם לא היינו זוכרים שדרורי, בן 63 ושנתיים לפני הפנסיה, מכהן בתפקידו כבר 12 שנים. לא בדיוק "מחזור חיים" מקובל בתפקיד ציבורי, ולא כזה שמעיד על רצון ברענון מתמיד בראשות העתיקות.

אחרי 12 שנים, פתאום רוטציה?

דרורי: "סוף-סוף נבחר לרשות העתיקות דירקטוריון שאפשר להטיל עליו את בחירת המועמד החדש, סוף-סוף גם אני קיבלתי מינוי, אחרי שבמשך שנים עבדתי בלי מינוי רשמי, כך שאף אחד לא יכול עכשיו לומר שהדיח אותי, וסוף-סוף נקבעה שיטת המימון של הרשות. עתה אני יכול לומר שמיציתי את עצמי, ואני יכול ללכת".

בין השורות, אפשר לקלוט את רצונו של דרורי, אלוף במיל', סגן הרמטכ"ל ומח"ט גולני בעבר, לעזוב כשהוא בעמדה של כוח. כדי שאחרי 12 שנים סוערות, בהן היה מטרה לאין-ספור מקטרגים ומשמיצים - ארכיאולוגים, פוליטיקאים וחרדים, שעד היום מאשימים אותו בהרבה מהרעות החולות הקשורות בארכיאולוגיה בארץ - אף אחד לא יוכל לטעון שהוא גרם לדרורי ללכת.

בממסד הארכיאולוגי שמחו לשמוע

המשרד של דרורי ממוקם במוזיאון רוקפלר בירושלים, מול חומות העיר העתיקה, אחד הבניינים היפים בארץ. המוזיאון הוקם על-ידי משפחת רוקפלר בתקופת המנדט, בהשקעה של מיליון דולר - הרבה מאוד כסף במונחים של אותם ימים. הבניין שימש כמוזיאון בתקופה הירדנית, הולאם על-ידי המלך חוסיין שנה לפני מלחמת ששת הימים במטרה להפכו לבסיס צבאי, ואחרי הכיבוש חזר לשמש כמוזיאון.

בחדר שלו, בעל הקימורים, עומד שולחן עץ גדול שנמצא שם עוד מתקופת המנדט הבריטי. אוויר טוב חודר דרך החלונות, ורק הקירות העבים של המקום יודעים אילו דרמות וסערות ידעה המשרה הזאת, שלכאורה אין שלווה ממנה.

הרבה אנשים בממסד הארכיאולוגי בארץ שמחו לשמוע את הודעת ההתפטרות של דרורי - האיש שהצליח להגדיל מאוד את כוחה של רשות העתיקות, יש הטוענים מעבר לרצוי, ובעיקר הצליח לגרום לכך שרוב הכסף שמסתובב בענף יישב בקופתה. ארכיאולוגים, מסתבר, אינם עוסקים רק בעבר. ההווה מאוד מעניין אותם, וזה של הארכיאולוגיה רווי תככים, השמצות, מריבות ומאבקי כוח סביב כסף גדול.

רשות העתיקות היא גוף סטטוטורי, שאמון על קידום נושא הארכיאולוגיה בארץ. הרשות היא זו שמתירה ביצוע של חפירות וסקרים, מטפלת בממצאים, משמרת אותם, מפרסמת מחקרים ונלחמת בשודדי עתיקות (ויש כאלה. לפני כשבועיים נתפסה בנמל חיפה מכולה ובה עתיקות מהארץ שכמעט עשו דרכן לארצות נכר).

על הרשות מוטלת האחריות לחפירות ההצלה שנערכות בארץ, שיש בה אולי יותר אתרי עתיקות מבכל מקום אחר בעולם. לדברי דרורי, יש 40 אלף אתרי עתיקות מוכרזים בארץ.

המשמעות הפרקטית היא שכל יזם, כל סולל כביש וכל קבלן שרוצים לתקוע יתד באדמת המולדת צריך קודם-כול, ועל-פי חוק, להזמין את הארכיאולוגים כדי שיחפרו את המקום ויוודאו שבין הרגבים לא מסתתר אוצר ארכיאולוגי. דרורי עצמו יודע לספר שהפער בשווי בין קרקע המוכרזת כאתר עתיקות לבין כזו שאינה מוכרזת מגיע ל-10% עד 15%.

אבל הרשות היא לא רק גוף סטטוטורי. היא גם גוף מבצע, שעורך חפירות, מפקח עליהן וגובה כסף תמורת העבודה. הרבה כסף. כאן טמון שורש המחלוקת עם הארכיאולוגים. רבים מהם טוענים כי מאחר שהרשות היא גוף סטטוטורי, אסור לה להיות גוף ביצועי ועליה להימנע כליל מביצוע חפירות.

אבל הרשות לא תוותר בקלות על ביצוע החפירות. תקציבה השנתי נע בין 120 ל-130 מיליון שקל בשנה. 40 מיליון מהם מגיעים מהמדינה, ועוד 90-80 מיליון היא גובה מהיזמים עבורם היא מבצעת חפירות ארכיאולוגיות. כששני-שלישים מהתקציב מבוססים על החפירות שהיא מבצעת, יהיה קשה לשכנע את הרשות לוותר עליהן.

במשך שנים שילמו היזמים ושתקו, העיקר להשלים את הפרויקטים. אבל לפני כשנתיים, כאשר הרשות הכריזה על שטח מסוים בכפר-שמריהו כמחויב בחפירה, לתושבים נמאס. הם פנו לבג"ץ, ושם נקבע שרשות העתיקות אומנם רשאית להכריז על חובת חפירה, אבל אסור לה לגבות כסף מהדיירים למימון החפירה, אלא עליה לממן אותה מכספי המדינה.

אם לא די בכך, במאי השנה פסק בית-משפט בתל-אביב שעל הרשות להחזיר למעלה ממיליון שקל ליזם שהכסף נגבה ממנו תמורת חפירה. "זו פסיקה ראשונה בעניין ואנחנו נערער עליה", אומר דרורי.

"אני לא רוצה למתוח ביקורת על בית-המשפט, אבל אין ספק שהצדק לצדנו. כבר שנים נהוגה פרקטיקה, לפיה היזם המפתח מממן את הטיפול בעתיקות, שנובע מצרכי הפיתוח. אם נפסיד בערעור, הרי שתיאורטית אנחנו חשופים לתביעות של כ-500 מיליון שקל, אם כי חלקן התיישנו ובפועל מדובר בכ-50 מיליון בלבד.

מדוע המשכתם לגבות כסף גם אחרי בג"ץ כפר-שמריהו?

"מאחר שבשל בעיות פוליטיות לא ניתן היה לדון בתיקון החוק, ומשמעות ההחלטה היא שכל עבודת הפיתוח בארץ היתה נעצרת. היינו צריכים להחליט: או לעצור את הטרקטורים, או לעבוד לא בדיוק על-פי החוק.

"כשהתחילו העבודות בכביש חוצה ישראל, השאלה היתה האם לעצור את העבודות ולהסתכן בתביעות של 600 אלף שקל ליום, או לבצע חפירות ולהמשיך הלאה. הבעיה בארץ היא שמבחינה פוליטית אי-אפשר לתקן שום חוק, ובמיוחד לא את חוק העתיקות. עובדה שלא דנו בכך שנים. אם היינו מחליטים לחכות לחוק, זה היה נורא".

"הכוחניות שלו הותירה אדמה חרוכה"

השאלה מי יממן את החפירות, כמו גם מי יבצע אותן, הפכה עם השנים למוקד המלחמה הקשה בין דרורי לארכיאולוגים, שטענו שרשות העתיקות פועלת בניגוד לחוק, פוגעת ביזמים ודואגת שהכספים יגיעו אליה. דרורי אומר ש"הכול פוליטיקה פנימית ומאבקים על כוח וכסף", אבל יש מי שמטיח בו האשמות קשות.

אלון שביט, מנהל רמות ארכיאולוגיה, הזרוע הביצועית של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ומי שבמידה רבה הוביל את מסע הארכיאולוגים נגד דרורי, טוען ש"דרורי מנסה ליצור תמונה לפיה הוא עוזב אחרי שהשלים את יצירת חייו, כאשר האמת היא שהוא הביא את הארכיאולוגיה למשבר שלא היה כמוהו.

"באמצעות הכוחניות שלו הוא הותיר אדמה חרוכה בכל מקום. אפילו בית-המשפט קבע שבהנהגתו הרשות הכניסה יד לכיס הפרטי של האזרחים. ההתנהגות שלו אינה עולה בקנה אחד עם מינהל תקין.

הוא איש שאינו יודע לקבל ביקורת, וכל מי שמתנגד לו הוא אויב.

"לזכותו ייאמר שהוא הקים את רשות העתיקות והפך אותה מאגף במשרד החינוך לרשות עצמאית, אך מאז שהרשות הוקמה יש בה כל הזמן מריבות ותככים. הוא הגיש ליזמים תביעות כספיות חסרות רסן, והתחושה היתה שכל דרישה של הרשות תתבצע על-ידי היזמים, השבויים בידיו. בחלק מהמקרים בוצעו עבודות שלא היה להן כל ערך ארכיאולוגי.

"אם הוא היה מקשיב לביקורת, הוא היה יודע שאין הצדקה לחלק מהחפירות. הייתי שמח לקרוא פרסומים מדעיים לפחות על חלק מהממצאים, שבעיניו היו כה חשובים".

הביקורת נוקבת, אבל אסור לשכוח שאתם יריבים כלכליים. אתם מתחרים מול הרשות במכרזים לביצוע חפירות שמפרסמים יזמים שונים.

"נכון שיש לנו אינטרס לקבל נישה הוגנת בתחום העסקי, אבל זה רק פרט קטן מכלל הבעיות. בתקופות טובות יש עבודה לכולם, אבל בתקופות של רעב מצרים את צעדנו. בנוסף לכך, דרורי ביטל את מועצת הארכיאולוגיה, וכשהגיע הזמן לדון בשינוי החוק, הוא מנע מהמועצה לדון בו. המניעים היחידים שלו הם כוח וכסף".

נשמע שיש ניכור גדול בין האוניברסיטאות והרשות.

"הניכור הוא לאמיר דרורי בלבד".

איש רשות ליד כל טרקטור

דרורי דוחה את ההאשמות בכל תוקף. "מדובר בסך-הכול במיעוט של ארכיאולוגים, שמתרכז בעיקר באוניברסיטת תל-אביב", הוא אומר. "איתם, הוויכוח הוא באמת על כוח, שליטה וכסף. לטענתם, מדינה לא יכולה לתת רישיונות לעצמה, והם רוצים שהרשות תהיה כמו כל גוף סטטוטורי אחר. הם הלכו עם זה לבג"ץ, אבל הוא דחה אותם.

"אני לא מבין למה הם באים אליי בטענות. אני הייתי זה שפתח לפני חמש שנים את חפירות ההצלה בפני כל הגופים. עד אז שום מוסד מדעי לא ביצע חפירות הצלה. בניגוד לעמדת היועצים המשפטיים, אני תמכתי בגישה לפיה אם לוקחים מהציבור כסף, מן הראוי שיוכל לבחור לעצמו עם מי לעבוד. אני זה שרציתי קצת תחרות, כי אני מאמין שאם אין תחרות, יש ניוון.

הארכיאולוגים טוענים שגוף סטטוטורי אינו יכול להיות גם גוף מבצע, שיש ניגוד עניינים.

"אני דוחה את הטענה. אנחנו צריכים להיות גם גוף סטטוטורי וגם גוף מפקח. אסור לשכוח שמדובר כאן בהרבה כסף של היזמים, ואני מאמין שליד הטרקטור שעובד בשטח צריך לעמוד איש רשות עתיקות ולדאוג שהיזם לא ישים לאף אחד כסף בכיס כדי שיאשר לו שהשטח נקי מעתיקות.

"לשם כך יצרנו שורה ארוכה של נהלים שיכולים למנוע שחיתות, ולשמחתי עד היום לא מצאנו מקרה אחד של שחיתות. אני מכיר ניסיונות רעים מהעולם להעביר את נושא הארכיאולוגיה לידיים פרטיות. ברגע שמדובר בזמן יקר של היזם ובהרבה כסף, שעלולים להתבזבז בגלל חפירה ארכיאולוגית, ברור שמי שנפגע הוא המדע".

עד מתי גופי הארכיאולוגיה ימשיכו להתקוטט?

"אני חושב שמצב היחסים הוא בר-תיקון, אבל נתנגד לכל ניסיון לנשל אותנו מהמשימות שלנו. אנחנו הגוף המשמעותי בתחום, שמגלגל 130 מיליון שקל בשנה, כמות הפרסומים שלנו עלתה פי 10, מחקנו את חובות העבר, ואנחנו מעסיקים 1,000 איש, ביניהם 150 ארכיאולוגים. אין פלא שהדבר הפך לצנינים בעיני אחרים".

דרורי מתגאה בניצני ההסדר שהושג, בכל הקשור לחפירות ההצלה. אחרי שלא הצליח להביא לשינוי חוק העתיקות הוא הלך לממשלה, ואחרי מסע שכנועים ושידולים ארוך, והרבה התפתלויות בין השרים הדתיים, החליטה הממשלה ביוני השנה על שינוי התקנות.

בין השאר הוחלט שיוטל על מינהל מקרקעי ישראל, משרד השיכון ומע"מ לדאוג לנושא התשלום עבור חפירות ההצלה בעת החכרת הקרקע. עוד הוחלט שבעלי קרקע פרטית ישלמו למדינה על-פי אגרה שתיקבע מראש על-ידי ועדה מיוחדת, ותחושב לפי שטח החפירה ולא לפי כמות ואיכות הממצאים. את ההפרש, אם יהיה, תשלם המדינה.

בכך נחסך בעצם מרשות העתיקות כל הטיפול בנושא הכספי. "תמיד רצינו לעבוד מול גוף ממשלתי", אומר דרורי, שאינו שוכח גם כעת את ערימת התביעות על תשלומי עבר, שאולי מחכה מעבר לפינה.

פולסא דנורא והטרדות טלפוניות

לא רק מול הארכיאולוגים ניהל דרורי קרבות במהלך כהונתו. עם כניסתו לתפקיד מצא דרורי על שולחנו ערימה של פתקים קטנים, מחברי-כנסת דתיים. "חלקם ביקשו לעקוף את חוק העתיקות ודרשו מהמנכ"ל החדש שיעשה טובה ויחתום על שחרור שכונות ומבנים מחובת החפירה", הוא מספר.

דרורי, שרק השתחרר אז מהצבא, זרק את הפתקים לפח. זה היה האות למלחמת עולם בינו לבין הממסד הדתי. היום, אחרי הרבה קרבות, שחלקם הסתיימו בניצחונות אבל חלקם גם בתבוסות, דרורי מרגיש שהוא בעמדת המנצח.

אמצע שנות ה-90, שהתאפיינו בבנייה מסיבית, היתה תקופת הקרבות העיקרית. "חברי-כנסת חרדים נהגו לומר לי: 'אם לא תשמע לרב הזה והזה, יקרה לך כך וכך'", משחזר דרורי. "האיומים לא תמיד היו צריכים להישמע בקול רם. לעתים אפשר פשוט לקצץ לך בתקציב ולתת לך להבין מה היתה הסיבה לכך".

דרורי לא נשאר חייב. פעמים רבות, בעיקר כאשר הוויכוחים נסבו סביב הנושא הטעון של חפירות באתרים בהם התגלו עצמות אדם - כמו בעת סלילת כביש רמות בירושלים - הוא הזכיר לחברים שהכנסת, שבה הם מבלים את שעותיהם היפות ביותר, בנויה בעצם על בית-קברות יהודי מתקופת בית שני.

"אמרתי להם שכל הצרות שיש לעם ישראל הן משום שהעצמות התפזרו, אבל לא ראיתי שזה הפריע למישהו, אפילו לא לשר הדתות שלעבר, הרב יצחק כהן מש"ס, ששמע את זה ממני כמה פעמים", אומר דרורי. מעניין מה יקרה עכשיו, כשיתחילו את עבודות ההרחבה המתוכננות בכנסת, האם גם אז חברי-הכנסת החרדים יגידו שהם מפסיקים לבוא למשכן".

הממסד הדתי הצליח להרגיז אותך.

"אני איש של עקרונות. אחרי שהשמדתי את כל הפתקים הקטנים ולא הקשבתי לאיומים, הם הבינו עם מי יש להם עסק. החרדים פנו לא פעם לראשי-הממשלה השונים וביקשו שימנו מישהו 'רגיש' ממני, וגם איימו עליי בפיטורים. אמרתי להם שלדעתי אנחנו היחידים שבעצם מצילים קברים עתיקים מהרס, כאשר האלטרנטיבה היא שהדחפורים יהרסו את הקברים.

"במשך כל השנים אנחנו עובדים בשיתוף עם אנשי משרד הדתות, אנחנו חופרים ומוסרים את העצמות לקבורה מחדש. הבעיה היא שיש אנשים שאינם מכירים בחוקי המדינה ומתנגדים באופן עקרוני לכל דבר. שני הגופים, שהם המתנגדים העיקריים, הם התנועה האיסלמית, שמתנגדת מסיבות פוליטיות כי באיסלם לקברים אין שום משמעות, והחרדים - בעיקר אתרא קדישא, אבל כיום יש גופים נוספים, שהקימו לעצמם לובי בכנסת.

"קברים ביהדות זה תמיד סיפור טוב, כי אפשר ללכד סביבם את הקהילה. ניסיתי לומר לא אחת שגם ביהדות ניתן לפנות קברים, אך זהו ויכוח סרק. התשובה שלהם באופן עקרוני היא תמיד 'לא'.

"עם השנים, הקרב הזה על הקברים הפך לעסק שיש בו הרבה כוח והרבה כסף. ההתנגדות שלהם אומנם יוצרת הד ציבורי רחב, אבל בפועל היא לא ממש מפריעה לנו. הם מתנגדים כאשר אנחנו חופרים קרוב לבית. הם יבואו להפגין אם אנחנו חופרים ביפו ואפשר לבוא לעשות פקק תנועה גדול. אבל כשאנחנו חופרים בנגב, אף אחד לא מגיע. מכיוון שאין אלוהים בלבבם, הם לא נרתעים גם מאלימות פיזית ומאלימות מילולית".

למשל?

"יש נגדי שני פולסא דנורא, אני זוכה להשמצות בעיתונים ולמאות טלפונים בכל שעות היום והלילה".

אופי של מח"ט גולני

דרורי גדל בפרדס-חנה, והוא בוגר המחזור הראשון של הפנימייה הצבאית בחיפה. הוא התגייס לגולני, ובמלחמת יום-הכיפורים שימש מפקד החטיבה. המסלול שלו משם כלל תפקיד מפקד אוגדה בצפון, ראש מחלקת מבצעים במטכ"ל, ראש מחלקת הדרכה, אלוף פיקוד צפון, מפקד חילות-השדה, ולבסוף גם סגנו של הרמטכ"ל משה לוי.

ארכיאולוגיה הוא למד בראשית שנות ה-60 באוניברסיטה העברית. "אמא שלי למדה ארכיאולוגיה בשנות ה-30", הוא מספר. שלושת הילדים שלו, לעומת זאת, לא ממש מבינים את "העיסוק האובססיבי שלי באבנים ישנות", כלשונו.

איך בעצם התגלגלת לתפקיד?

"כשהייתי לקראת חופשת פרישה מצה"ל, באו אליי כמה חברים ואמרו לי שמחפשים מנכ"ל לרשות העתיקות. יכולתי להתמנות בלי מכרז, על-פי הסדר לפיו מי שמשתחרר מהצבא יכול לקבל תפקידים בלי מכרז, אבל בחרתי להתמודד על התפקיד בוועדת המכרזים, וזכיתי. מאז אני פה".

מנכ"ל רשות העתיקות צריך אופי של מח"ט גולני?

"צריך אופי של מנהל שמסוגל לנהל גוש גדול".

כמי שעוסק בארכיאולוגיה, גם אתה אוסף משהו?

"חס וחלילה. אני אוסף רק מצוות".

עם איזו תחושה אתה עוזב את התפקיד?

"אני חושב שעשיתי את מה שהייתי צריך לעשות. הצלחתי לקדם את התחום בתנאים לא קלים. במשך השנים חפרנו את ציפורי, בית-שאן, עכו, קיסריה, בית-גוברין ומרשה. אנחנו מעסיקים מובטלים ונותנים להם הזדמנות לעבודה שהיא לא סתם עבודה סיזיפית.

"כעת יש דירקטוריון שאפשר להטיל עליו בחירה של מנהל חדש, שימונה עד 2004, נקבעה שיטת מימון של הרשות, ובקרוב יהיו תוצאות בדיקה של חברת ייעוץ ארגונית חיצונית. את המסקנות רצוי שיפיק המנהל החדש".

דרורי שולל את ההשערות לפיהן הוא מיועד לתפקיד מנכ"ל באחת החברות הממשלתיות. "קודם-כול אני הולך לנוח", הוא אומר.

הציעו לך משהו?

"דיברו איתי על כמה דברים".

פוליטיקה?

"לא מתאים לי. זה לא התאים לי ב-1988, כשהשתחררתי מהצבא, וזה בטח לא מתאים לי היום".

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"