גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קטר הרכבת מתל-אביב לירושלים עדיין תקוע בתחנה

הנושא המרכזי שעמד על סדר יומם של שרי הממשלה, כאשר התכנסו בשבוע שעבר לדון בהסרת החסמים במסגרת הפתוח הפיזי במשק, היה הפיתוח הרכבתי העתידי בקווי ת"א-כ"ס ות"א-ירושלים. מדובר בשניים מהפרוייקטים הרכבתיים הגדולים ביותר שיבוצעו בשנים הקרובות בארץ. אחד (הירושלמי) בהשקעה של מעל 1.5 מיליארד שקל והשני (הכפר סבאי) בהשקעה של מעל מיליארד שקל.

בעוד שהתוכנית לפרוייקט BOT חלקי בקו ת"א-כ"ס עברה בצורה חלקה בצוות ממשלתי בראשות ראש הממשלה, אהוד ברק, הרי שחלופת ת"א-ירושלים עוררה סערה רבתי בשבוע האחרון.

שר התחבורה, אמנון שחק, הכריע לטובת חלופה המכונה חלופת G, ואילו משרד האוצר התעקש דווקא לממש את חלופת A. גם פוליטיקאים וגם גורמי איכות סביבה החליטו להתערב בנושא ולהביע את דעתם לטובת חלופה זו או אחרת. פרוייקט ת"א-ירושלים נחשב מאז ומתמיד לפרוייקט בעל השלכות כלכליות, פוליטיות וסביבתיות המעוררות התעניינות ציבורית.

נזכיר כאן שקו הרכבת ת"א-ירושלים היה פעיל עד לפני שנתיים וחצי, ובשנה שקדמה לכך סבל תקלות קשות, שהביאו בסופו של דבר להחלטה של רכבת ישראל להפסיק את פעילותה. מאז ניסו במשרד התחבורה, בתיאום עם משרד האוצר, למצוא אופציה ראויה שתביא לחידוש הקו. קודם לכן, השתדלו הצדדים למצוא תקצוב לצורך כך, משום שמדובר באחד הפרוייקטים התשתיתיים החשובים שיוקמו בשנים הבאות בארץ.

אחרי שהושג עקרונית התקציב הנדרש, הכריע כאמור שחק לטובת אחת משלוש האופציות, בעוד שהאוצר משך כל הזמן לכיוון של אופציה אחרת. שרי הממשלה, בראשות ברק, החליטו בשבוע שעבר, שלא להכריע בשלב זה במחלוקת, וכן שצוות שיכלול את שחק, שר האוצר, אברהם שוחט, מ"מ שר הפנים, חיים רמון, השרה לאיכות הסביבה, דליה איציק, וראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, ינסו למצוא פתרון לפלונטר בתוך שבועיים.

ההמלצות יוגשו לדיון נוסף שיקיים צוות השרים להסרת החסמים, בראשות ברק. שוחט מתכוון להציע לצוות האמור הצעה מקורית, לפיה משרדי האוצר והתחבורה ימשיכו להריץ בשנה הקרובה שתי החלופות האמורות (A ו-G), והחלופה שתיהנה מהליכים סטטוטוריים מהירים, היא זו שככל הנראה תבחר על ידי הממשלה. זאת, משום שיש חשיבות רבה להפעלתו המהירה של הקו האמור.

הוויכוח לגבי החלופה המתאימה קשור גם הפעם להכרעה האם להשתמש בשיטת ה-BOT או שוב להסתמך רק על מימון ממשלתי, כמו בפרוייקטים הרכבתיים האחרים שבוצעו עד היום בארץ. אופציית שחק מדברת רק על מימון ממשלתי, ואילו האוצר מציע BOT.

להלן שלוש החלופות שנדונו בחודשים האחרונים:

חלופה A: מדובר בסלילת רכבת על תוואי חדש לחלוטין, המתחיל בירושלים, או לחילופין בת"א ועובר דרך נתב"ג ומודיעין. משך הנסיעה - 28 דקות. אורך הקו - 56 ק"מ. ההשקעה - 3 מיליארד שקל, חלקה באמצעות יזמים פרטיים. זמן ההקמה - כ-5-4 שנים.

חלופה G: מדובר בחלופה שאורכה 76 קילומטר. היא מבוססת על התוואי של הרכבת הישנה, אך הכוונה היא להקים מסילה חדשה לחלוטין, שתהיה חשמלית וכפולה. ההשקעה - 1.5 מיליארד שקל. המימון אמור להיות ממשלתי במלואו. זמן הנסיעה - 54 דקות, כאשר הרכבת אינה ישירה, ו-44 דקות כאשר הרכבת מהירה. אורך המסילה הצר ב-11 ק"מ לעומת אופציית השידרוג של הקו הישן. תוואי זה עובר בדרך נחל רפאים, והמסילה תחתוך את הנחל בקו ישר, ולא תתפתל, כמו הרכבת הישנה. עובדה זו תאפשר את קיצור התוואי ב-11 ק"מ. זמן הפעלה - בתוך 5 שנים. במסגרת חלופה זו, הרכבת אמורה לעצור בתחנת מלחה בירושלים שם מוקם טרמינל תחבורתי וכן חניונים חנה וסע. קיימת אפשרות להפעיל חלקים מהרכבת מירושלים לבית שמש בלבד, תוך זמן קצר יותר מ-5 שנים.

חלופת S: שידרוג התוואי הקיים שאורכו 87 ק"מ. זמן הנסיעה - 70 דקות. העלות - 545 מיליון שקל. הכוונה היא להניח מסילה טובה יותר שעשויה לקצר רק במקצת את זמן הנסיעה, לעומת המסילה הישנה. זמן ההפעלה - בתוך שנה וחצי. מימון - ממשלתי מלא.

האוצר טוען, כי חלופת G אינה זמינה סטאטוטורית, והיא תיתקל בקשיים משום שהיא עוברת בשמורת טבע. האוצר גם סבור, כי תחזית ההפעלה בתוך 5 שנים היא אופטימית מדי, ועל כן אין מדובר בחלופה מהירה. האוצר מעדיף את חלופה A בטענה שזו החלופה היחידה האטרקטיבית ליזמים פרטיים. האוצר מציע, כי יזמים ישתתפו ב-15% מההשקעה. לדברי האוצר, מדובר ברכבת מהירה מאוד שעונה גם על צרכי התחבורה של מוקדים מרכזיים כמו נתב"ג ומודיעין.

האבסורד הוא שמשרד התחבורה עצמו, פירסם באופן פומבי דו"ח של חברת ייעוץ, מהמובילות בעולם, שבו נאמר, כי רכבת חשמלית בקו ת"א-נתב"ג-ירושלים היא החלופה המועדפת. הדו"ח הוזמן על ידי משרד התחבורה מחברה בשם TASC, בשיתוף חברת רכבות צ'כית וכן צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, בראשות ד"ר משה הירש. החברה בחנה את כל שלושת החלופות האמורות. באוצר משתמשים כיום בעובדה זו וטוענים, כי הם לא מבינים את משרד התחבורה, אשר הוא עצמו הגיע בעבר למסקנה שהחלופה המועדפת היא החלופה שמציעה האוצר.

שחק מגיב: "אני מעדיף קו של רכבת חשמלית, במסגרת חלופת G, שתעבור מת"א, דרך לוד, רמלה לבית שמש ומשם לירושלים - לאזור מלחה ועד החאן. החלופה שנבחרה היא היחידה המציעה פתרונות מעשיים לחידוש הקו לירושלים וכל חלופה אחרת תדחה את הקמת הפרוייקט לשנים ארוכות. הרעיון להקים קו רכבת, על ידי יזמים פרטיים, לא יתממש ויישאר על הנייר, וזאת בשל עלותו הגבוהה. שום יזם לא ישקיע בפרוייקט שהקמתו מוטלת בספק וכלל לא ברור אם אכן ניתן לממשו".

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה