גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייתה ונפילתה של החלטה 737

הפסיקות בפרשת בארותיים והנחיית היועץ המשפטי לממשלה על אופן יישום ההרחבות במושבים, הביאו לתוצאה שלפיה אין אפשרות ליישם את ההחלטה

מספרן הרב של החלטות ממ"י (מועצת מקרקעי ישראל) הדנות בשינוי ייעוד, מלמד שהנושא אינו יורד מסדר היום הציבורי זה שנים רבות.

בחלק הארי של החוזים שנחתמו בין ממ"י לחקלאים מצוי סעיף "שינוי הייעוד", הקובע כי המינהל רשאי להביא לסיום מוקדם את תקופת השכירות לגבי החוזה כולו או לגבי החלק ששונה ייעודו (כך, לדוגמה, סעיף 21 בחוזה המשבצת הדו-צדדי, התלת שנתי).

ההחלטות ל"שינוי הייעוד" העיקריות כיום ידועות בכינוין "החלטות הבואינג", ומספריהן 717, 727, 737. להחלטות ה"בואינג" קדמו החלטות רבות, בהן 123, 492, 533, 611, 666 ואחרות. החלטות אלה נועדו להתוות את מדיניות ממ"י במקרים של שינויי ייעוד חקלאיים בלבד. החלטות אחרות קבעו את מדיניות ממ"י במקרים של שינוי ייעוד של קרקעות בעלות ייעוד אחר (כך, לדוגמה, החלטה 402 הדנה גם בשינוי ייעוד של קרקע "עירונית"). החלטה 123 קבעה עוד בשנת 1973 הסדר, שלפיו הקרקע בשינוי ייעוד תוקצה לחוכר וצאאו מקבל זכויות בדח"ר (דמי חכירה ראשוניים) של כ-80% משוויה, על פי הערכת מאי.החוכר היוצא היה זכאי לקבל זיכוי בשווי השקעותיו על פי קביעת ועדת הפיצויים וכןפיצוי בשיעור של עד 25% מערך הקרקע, לאחר שינוי ייעוד, על פי הערכת השמאי הממשלתי. תקרת הזיכוי היא 40% משווי הקרקע.

אותו זיכוי בשיעור 40%, האמור לגלם את זכויות החוכר החקלאי, יופיע בהחלטות נוספות בעתיד, ובהן 533, 611, 717, ויהיה בסיס גם להנחה בדמי חכירה בהחלטה 737.

החלטות ה"בואינג" עוררו פעילות משפטית, על רקע סוגיות שונות.

* * * בבסיס החלטה 737 עמד הרצון של ממ"י לצאת משטפון העימותים המשפטיים שנבעו מהחלטה 612. הטיפול בהרחבה הועבר כמעט כולו לאחריות האגודה החקלאית, לרבות העניינים הכספיים ופיתוח הקרקע. המינהל התאים את תצהירי המתיישבים והאגודה: לא עוד מעקב כספי אחר דרישות האגודה (ו/או חבריה) בגין הפניית מתיישב למינהל והסרת אחריות בגין פיתוח היישוב).

חלק מהאגודות, שוויתרו, לצורך ההרחבה, על אדמותיהן לטובת המתיישבים ושחששו מההתחייבויות הכרוכות בהוצאות הפיתוח האדירות, החליטו לבצע את ההחלטה החדשה באמצעות עיסקאות ייזום. עקב מדיניותו החדשה של המינהל הצטרפו למעגל ההרחבות יישובים רבים באזורי הפיתוח ובקו העימות, ובהם קיבוצים רבים, שאוכלוסייתם הלכה והתדלדלה עם השנים.

למרות המדיניות החדשה של המינהל לא פסקו ההתדיינויות בבתי המשפט. עיקר ההתדיינויות נסב על הזכות לקבלת מגרש במושבים, כשהנצים הם אגודת המושב ותושבים ביישוב שאינם חברים באגודה ואשר דרשו זכויות במגרשים, למרות שלא ויתרו על אדמות לצורך ביצוע ההרחבה.

בנושא זה ניתנו פסקי דין שונים, לעתים סותרים זה את זה. אחדים מפסקי הדין בנושא ניתנו על ידי השופט גבריאל קלינג בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר קבע, כי למעשה החלטה 737 בטלה ככל שהיא מאפשרת ליישובים להפנות מתיישבים לממ"י לצורך חתימה על חוזי חכירה לדורות.

פסק דינו של השופט קלינג בוטל על ידי בית המשפט העליון בפסק הדין הידוע בכינוי "פס"ד בארותיים" (ע"א 3927/97, 4007, 4014, בארותיים ואח' נ' ארד מרים ואח', דינים עליון, כרך נה, 65 ). נדמה היה, כי בכך תחול הפוגה בנושא, אולם אז בא היועץ המשפטי לממשלה, ועל בסיס הערת אגב של בית המשפט העליון, הוציא חוות דעת המתייחסת להרחבות ואשר "טרפה את כל הקלפים".

על פי חוות הדעת, על המינהל לבדוק את הקריטריונים שעל פיהם נקבעת בכל אגודה ואגודה רשימת המומלצים להקצאת מגרש במסגרת ההרחבות. בין היתר נקבע בחוות הדעת, כי "גביית מחיר בעלמא" על ידי האגודה או על ידי מי שהורשה על ידי האגודה להמליץ על מועמד, "הינה קריטריון בלתי סביר, שאינו יכול להתקבל".

* * *

בהסתמך על חוות הדעת, הוציא ממ"י הוראת אגף חדשה, הוראת אגף חקלאי י', המתייחסת להרחבות. בין היתר, נקבעו בהוראת האגף שני איסורים עיקריים בכל הנוגע להרחבות במושבים ובקיבוצים:

הראשון, כי אסור לאגודה לקבוע כקריטריון לקבלת מתיישב חדש בהרחבה, תשלום כספי לאגודה או למי מטעמה, מעבר להוצאות הפיתוח.

השני, כי אסור לאגודה קבוע כקריטריון לקבלת מתיישב חדש בהרחבה, חובת התקשרות של המתיישב עם חברת בנייה או עם קבלן בנייה מסוימים, שייקבעו על ידי האגודה, לבניית יחידת המגורים בהרחבה.

תחולת ההוראה, באופן מיידי, וללא הוראות מעבר, גרמה להפסקת השיווק ולסכנת קריסה של שכונות שהלכו ונבנו. הביקורת הרבה ועתירה לבג"ץ, שהוגשה על ידי קיבוץ שדה נחום, הביאו לפרסומה של הוראת אגף י"ג, אשר קבעה הוראות מעבר והקימה גם את ה"וועדה המלווה", שמאשרת ביצוע הרחבות על אף הוראת אגף י'.

פרסומה של הוראת אגף י"ג לא מנע עתירות נוספות לבג"ץ של עותרים שונים, אשר טוענים כי דינן של הוראות האגף להתבטל, גם כיוון שהן סותרות החלטה של מועצת מקרקעי ישראל העדיפה עליהן. עתירות אלה והעניין העיתונאי הרב שנתגלה בהן, הביאו את "הקשת המזרחית" לעתור נגד מערך החלטות שינוי הייעוד".

ביטול האפשרות לגבות כספים מהמשתכנים הביא לתוצאה, שלא ניתן לבצע כלל את ההרחבות. יש לזכור, כי מדובר בקרקעות אגודה, אשר בדרך כלל כפופות לשעבודים ולהתחייבויות לרישום משכנתה, שנתן ממ"י לבנקים שונים. בהיעדר מקור לשחרור השעבודים והחזר החובות, לא יכול ממ"י לשחרר את הקרקע לביצוע ההרחבות.

המצב כיום הוא, שברבים מהיישובים, בעיקר בפריפריה, אין סיכוי ממשי ליישום ההחלטה והיא בבחינת "אות מתה".

החלטה 441 נועדה, במקורה, להסדיר את נושא רישום המפעלים הקיבוציים בעת חתימת חכירה לדורות. החלטה 717, אשר החליפה אותה, נועדה גם מכשיר לייזום עיסקאות מסוג "נכסים מניבים". ההחלטה חלה על כמות מרבית של קרקע בכל יישוב, ואינה חלה במקרים של חוזים חקלאיים של מי שאינו אגודה המהווה יישוב.

ההחלטה עוררה בעיות בעיקר בנושא היטל ההשבחה (ראו מאמרים בגיליונות קודמים), וכן טענות של קיפוח מפי חקלאים שעליהם אין היא חלה, טעונת שהגישו לפתחם של בתי המשפט החלטה 727 מעוררת ביקורת כמעט מכל כיוון אפשרי. בעלי הנחלות (יישובים ופרטיים) אשר טעמו את טעם ההחלטות שקדמו לה, מתנגדים לה בחריפות, בטענה שהיא מקפחת אותם לעומת מגזרים אחרים ולזכויותיהם בקרקע. החברות לעיבוד חקלאי טוענות, כי אין לקפחן לעומת בעלי הנחלות. במקביל, מתנהל מסע ציבורי ועיתונאי, ששיאו בעתירת הקשת המזרחית, שהוגשה למעלה משנות דור לאחר החלטה 123. עיקר הדרישה בעתירת הקשת: ביטול החלטה 727 ואחיותיה, תוך יישום סעיף "שינוי הייעוד" בחוזים החקלאיים.

החלטות שינוי הייעוד מעוררות פעילות רבה גם במישור המיסוי. חוסר הבהירות בנוגע לאופן מיסוי העיסקאות רב גם כיום, שנים רבות לאחר שנתקבלו. לבעייתיות מוסיף גם אופן הניסוח שלהן. בעניינים אלה כבר דנו ברשימותינו בעבר ונוסיף ונדון בהם בעתיד.

בתקופה שהחלטות בתי המשפט מותקפות והן מושא לוועדת בדיקה ממשלתית נוספת, מן הראוי להזכיר את הנזק הרב הנגרם למשק כתוצאה מהשינויים התכופים בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל. ניתן לצפות, כי הגורמים המחליטים יביאו בחשבון גם את גורם היציבות, החיוני כל כך לניהול משק כלכלי. יש פיתוי רב בהקמת ועדות ממשלתיות נוספות, שיביאו שטף מאמרים וימי עיון משכילים, אולם יש גם מגזר שלם שנזקק למספר שנים של "שקט תעשייתי".

הכותב הוא עורך דין המתמחה במינהל מקרקעי ישראל, מחבר הספרים "מקרקעי ישראל - חקיקה ודינים", ו"מינהל מקרקעי ישראל - קרקע חקלאית", שייצא בקרוב לאור.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00