גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפקט ההילה

נכסיות מותג נבנית מתמהיל מסתורי משהו של מחיר, פרסום, עיצוב ומרכיבים אסוציאטיבים, העוטפים את המוצר בהילה שמלווה אותו אל תודעת הצרכנים. חוקרים מנסים למצוא את הנוסחה שתגדיר את ההבדל בין סוני לשוני

עומד לו צרכן מול שני מכשירי טלוויזיה זהים לחלוטין; אותו עיצוב, אותם מאפיינים טכניים, אותו מחיר. ההבדל היחיד הוא, שעל אחד המכשירים מוטבע הלוגו של "סוני", והשני נטול שם. לא יהיה זה ניחוש פרוע אם נניח, כמעט בוודאות, שאותו צרכן יעדיף את המכשיר של "סוני". העדפה זו היא לב-ליבו של המונח הפופולארי כל כך בשנים האחרונות - brand equity (או בתרגום מאולץ לעברית - נכסיות מותג). מונח זה מתייחס בהכללה לתועלת או לערך שנוסף (תפיסתית) למוצר בזכות שם המותג. אפשר להבהיר זאת גם באמצעות נוסחה פשוטה:

תועלת כללית של המותג תועלת של תכונות המוצר (brand equity) נכסיות מותג מחקרים רבים בדקו את הנושא של נכסיות מותג. בין השאר נמצא שהיא משפיעה על היכולת ל"מתוח" מותג; מגבירה את הסבירות של בחירה במותג; מחזקת את הנכונות של צרכנים לשלם עליו פרמיית מחיר גבוהה יותר. נכסיות מותג גם מגבירה את היעילות של התקשורת השיווקית ומפחיתה את הפגיעות של המותג מפעילויות המתחרים. בהקשר כלכלי רחב יותר נמצא שנכסיות מותג משפיעה אפילו על החלטות של רכישה או מיזוג של חברות, וגם על תגובות בשוק ההון.

למרות העניין המחקרי הרב סביב נושא ה-brand equity, נראה שלא נבחנה מספיק ההשפעה של פעילויות שיווק שונות עליו. על עניין זה ניסו לענות החוקרים Yoo, Donthu & Lee במאמר שפורסם לפני מספר חודשים. הם בחנו איך אלמנטים מרכזיים בתמהיל השיווק יכולים לחזק או להחליש את נכסיות המותג. לפי הניתוח שלהם, המבוסס על מודלים קודמים, מושג זה מורכב ממספר מימדים מרכזיים:

איכות נתפסת - השיפוט הסובייקטיבי של הצרכן בקשר לביצועיו ויתרונותיו של המותג. תפיסה כזו נבנית דרך התנסויות אישיות של הצרכן עם המותג, ממידע שיש לצרכן דרך המדיה או מאנשים אחרים, מצרכים ייחודיים לצרכן וממצבי צריכה ספציפיים. איכות נתפסת גבוהה מצביעה על כך שהצרכן יזהה לאורך זמן את הבידול ואת העליונות של מותג זה בהשוואה לאחרים. תפיסה כזו תגרום, לפיכך, לצרכן להעדיף מותג זה - מה שמגביר את ערכו.

נאמנות למותג - מחוייבות עמוקה של הצרכן לקנות שוב את המותג או לצרוך את השירותבאופן עקבי בעתיד. מחוייבות אשר נשארת בעינה למרות השפעות של מתחרים ומאמצי שיווק המיועדים לגרום לצרכןלשנות את העדפותיו והרגליו. ככל שהנאמנות למותג גבוהה יותר, כך נכסיות המותג תהיה גבוהה יותר.

מודעות גבוהה למותג, ריבוי אסוציאציות - התדמית הכללית של המותג במוחו של הצרכןמורכבת ממערך של אסוציאציות רלבנטיות, מורכבות ומחוברות אחת לשניה ברשת של קשרים פנימיים. אסוציאצ-יות אלה יכולות להיות קשורות להתנסויות קודמות, למצבים שונים שקשורים למותג, לעובדות שידועות עליו, לפרסו-מות שלו וכך הלאה. ככל שיש יותר התנסויות עם המותג או חשיפות שלו, כך תגדל ותתחזק רשת האסוציאציות שלובזכרון, המודעות אליו תגדל - המותג יעבור ל"קדמת התודעה" (Top Of Mind), מה שיסייע לצרכן לשקול אותו בזמןקניה ולהעדיף אותו על פני אחרים. מכך ניתן להבין, שריבוי אסוציאציות מגדיל את נכסיות המותג.

יש כמובן עשרות גורמים שמשפיעים על נכסיות מותג - החל מארץ הייצור שלו, עבור דרךהאריזה והעיצוב שלו ועד לסיסמה בה משתמשים כדי לקדמו או לתמוך בו במסע הפרסום. המחקר בו אנו דנים התמ-קד בכמה אלמנטים עיקריים של תמהיל השיווק ובחן את השפעתם על מימדים שונים של נכסיות המותג:

מחיר - כלי חשוב ביותר ליצירת בידול למותג. צרכנים משתמשים פעמים רבות במחיר כרמז חיצוני, שמעיד על איכות המוצר או יתרונותיו. מותגים יקרים נתפסים לא פעם כאיכותיים יותר ו"חזקים" יותר ממותגים מתחרים זולים יותר. מותגים זולים עלולים לעורר אצל צרכנים את החשד שהמחיר הנמוך שלהם התאפשר בגלל צמצום עלויות ואיכות מוצר ירודה. לפיכך, יהיה קשר חיובי בין תפיסת מחיר גבוהה לבין תפיסת איכות גבוהה, ומכך גם עם חיזוק של נכסיות המותג.

לעומת זאת, אין בהכרח קשר בין מחיר לבין המימדים האחרים של נכסיות מותג - נאמנות ומודעות גבוהות. מחיר בפני עצמו לא מגביר נאמנות. לקוחות נשארים נאמנים למותג למרות מחירו הגבוה. ובאשר לאסוציאציות ומודעות גבוהה - גם מחיר נמוך יכול ליצור אסוציאציות חזקות בזכרון. כך שלמחיר גבוה אין בהכרח יתרון מהיבט זה של נכסיות מותג. אסטרטגיה קבועה של מחיר זול תפגע אם כך בעיקר באיכות הנתפסת ובדימוי של המותג, ולטווח הארוך גם בנכסיות שלו.

תדמית של נקודות המכירה - הפצה של המותג בחנויות בעלות תדמית טובה, מעבירה מסר של איכות גם לגבי המותג עצמו. כבר נמצא שאיכות של מותג יכולה להיתפס בצורה שונה רק בגלל החנות שבה הוא נמצא. נקודות מכירה בעלות שם טוב מושכות יותר תשומת לב, יש בהן תנועה ערה יותר של לקוחות, רמת שביעות הרצון מהן היא גבוהה יותר ושמען עובר מפה לאוזן. הדבר מחזק גם את תפיסת האיכות וגם את האסוציאציות החיוביות הקשורות עם המותג. כל זה מצביע על החשיבות שיש להקדיש לנקודות המכירה, כחלק מחיזוק נכסיות המותג.

חוזק מערכת ההפצה - מבלי לפגוע במה שנאמר לעיל, צרכנים עדיין ישמחו למצוא את המותג שלהם בכל זמן ובכל מקום שירצו בו. כל מה שיעזור להם להפחתת מאמץ ולהקטנת בזבוז הזמן יעשה אותם מאד מרוצים. הנוחות והזמינות, אם כך, משפיעות לטובה על תפיסת האיכות של המותג ועל הנאמנות כלפיו, ומכאן גם על נכסיות המותג.

אין זה אומר כמובן שצריך להפיץ כל מותג בכל מקום, שכן עדיין יש ציפיה שמותגי יוקרה לא יהיו בכל חנות, אבל עדיין צריך לקחת בחשבון את ההשפעה החיובית שיש לזמינות המותג.

הוצאות לפרסום - מחקרים רבים כבר מצאו בעבר שלפרסום יש תפקיד מרכזי בבניית נכסיות מותג. תקציב פרסום גבוה מעביר לצרכנים את המסר שהחברה מאמינה במותג ומשקיעה בו הרבה, דבר שמעיד גם על עליונות באיכות שלו. יתרה מכך, ידוע שצרכנים (למרות שאינם מודים בכך), נוטים להאמין לטענות הפרסום וגם מעריכים את המותג על בסיס טענות אלה. לכן, ככל שהחשיפה לפרסום של מותג גבוהה יותר, כך גוברת אליו המודעות, יש יותר אסוציאציות הקשורות אליו והתפיסה לגבי איכותו היא חיובית יותר. כל אלה מובילים ליצירת נכסיות מותג גבוהה יותר.

מבצעי הנחות - הוזלות מחירים, מכירות סוף עונה, קופונים, שני מוצרים במחיר אחד; כל המבצעים מסוג זה יכולים לגרום לקופות לצלצל בעליזות, אך לטווח הארוך הם שוחקים את נכסיות המותג. מבצעים תכופים מדי עלולים להעביר דימוי של איכות נמוכה, יכולים לגרום לבלבול ולתפיסת מחיר לא יציבה, ולצמצום האסוציאציות הקשורות למותג (יש יותר דגש על ה"עיסקה" ולא על התועלות של המותג). גם מימד הנאמנות למותג לא יוצא נשכר ממבצעים; לטווח הקצר ישנו אולי מעבר בין מותגים, אבל כשנגמר המבצע - חוזרים (בדרך כלל) הביתה.

לסיכום, חברות אשר נכסיות המותג שלהן ניצבת מול עיניהן, צריכות להפעיל שיקול דעת בכל החלטה שיווקית. עליהן לזכור כי כל אחד מהמרכיבים של תמהיל השיווק עשוי לתמוך או לפגוע בנכסיות המותג שלהן אשר נבנתה בעמל כה רב.

לתגובות: favital9@netvision.net.il

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35