גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר תום הלב של הפניקס

הודעת חברת הביטוח, כי תשקול את דרישת התשלום של מבוטח לאחר קבלת קביעות ועדות המוסד לביטוח לאומי, משמעותה הסכמה לדחיית מניין תקופת ההתיישנות

שופטת בית משפט השלום ברחובות, דליה גנות, קבעה כי חברת הביטוח "הפניקס", שטענה כי תביעתו של מבוטח התיישנה, נהגה בחוסר תום לב בעשותה כן, לנוכח הודעה קודמת מצידה שהשהתה את הטיפול בעניינו של המבוטח עד לקבלת החלטת הוועדות הרפואיות של המוסד לביטול לאומי.

ביום 10.12.95 נפגע התובע בתאונה במהלך עבודתו. הוא פנה לחברת הביטוח הנתבעת מכוחה של פוליסה לביטוח תאונות אישיות שהונפקה לו.

ביום 17.9.96 שילמה לו הנתבעת פיצוי על-חשבון נזקיו, בגין אי כושר עבור התקופה שעד ליום 31.7.96. ביום 29.10.96 שילמה לו הנתבעת סכום כספי נוסף לתקופה שבין 1.8.96 ועד ליום 30.9.96.

ששה שבועות לאחר מכן שלח ב"כ התובע מכתב דרישה לנתבעת, ובו נכתב כדלהלן: "בשיחתנו הטלפונית האחרונה מסרת לי כי הינכם מסרבים להמשיך לשלם למרשי עבור אי כושר עבודה, בשל חוות דעת רפואית שקיבלתם מרופא מטעמכם, למרות האישורים הרפואיים החד משמעיים שהעברנו לכם. אבקש לשקול בשנית את עמדתכם, ובכל מקרה אודה לקבלת תשובה בכתב בנוגע לעמדתכם. נציין כי למרשי טרם נקבעה נכות זמנית על ידי הביטוח הלאומי והוא נמצא כיום ללא מקור פרנסה".

הנתבעת כתבה לב"כ התובע מכתב תשובה, בזה הנוסח: "מאשרים קבלת מכתבך מיום 25.12.96. לגבי תקופת אי הכושר נהא נכונים להעמיד מרשך לבדיקת מומחה מטעמנו. עם הסכמת מרשך לבדיקה, נתאם המועד".

באותו מכתב המשיכה הנתבעת וכתבה את הדברים דלהלן, שהמה אשר עמדו במרכזו של הדיון המשפטי: "באשר לנכות הצמיתה נמתין לקבלת דו"ח המוסד לביטוח לאומי וזאת בהתאם לתנאי הפוליסה וחריגיה".

התובע נבדק ע"י הוועדות הרפואיות של המל"ל. ביום 21.11.99 ניתנה החלטת הוועדה הרפואית לעררים של המל"ל, ועל פיה נקבעו לתובע 28% נכות צמיתה.

בתאריך 6.12.99 שלח ב"כ התובע דרישת תשלום לנתבעת, שדחתה אותה. בדלית ברירה הוגשה תביעתו ביום 20.1.00, הווה אומר בחלוף למעלה מ-4 שנים מיום התאונה.

אנו נציין ונבהיר, כי הנוהג של חברות ביטוח להשהות את החלטותיהן לעניין תשלום תגמולי הביטוח עד להכרעתן של ועדות המוסד לביטוח לאומי בסוגיית שיעור הנכות שנגרמה למבוטח, נוהג מוכר הוא. מכך, בין היתר, נגזרת חשיבותו של פסק הדין.

הנתבעת טענה שהתביעה התיישנה, בהסתמכה על לשון סעיף 31 לחוק חוזה ביטוח, תשמ"א-1981, הקובע: "תקופת ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח היא שלוש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח".

לאור הניסוח הברור המצוי בפוליסה, אין אלא לקבוע שתיבת המילים "מקרה ביטוח" מכוונת לתאונה עצמה ולא למועד קביעת הנכות הצמיתה, ומניין הימים להתיישנות בת שלוש השנים מתחיל מיום הבדיקה של התובע אצל רופא מוסמך. מכך היתה מתבקשת מסקנה, לכאורה, שהתביעה התיישנה.

ואולם, למרות האמור, נדחתה טענת ההתיישנות, לאור הסכמתה של הנתבעת להאריך את תקופה ההתיישנות, כמבואר לעיל ולהלן, וכעולה ממספר פעולות שבוצעו בעניין הנדון.

כאמור לעיל, הנתבעת שילמה לתובע סכומים כספיים, בגין ימי אי כושר עד לתקופה שלמן יום קרות התאונה ועד ליום 30.9.96. יתר על כן, במכתב הנתבעת לב"כ התובע נכתב, כי "באשר לנכות הצמיתה נמתין לקבלת דו"ח המוסד לביטוח לאומי וזאת בהתאם לתנאי הפוליסה וחריגיה".

"מהאמור לעיל", כתבה השופטת גנות, "עולה כי הנתבעת נתנה את הסכמתה להארכת מועד הגשת התביעה מעבר לשלוש השנים הנקובות בחוק, שכן הן לתובע והן לנתבעת היה ברור כי ללא קביעה בהתייחס לנכות הצמיתה לא ניתן להעריך את עלות הפיצוי לו זכאי התובע, ועל כן, בהסכימה להמתין לקביעת המל"ל, הסכימה כאמור הנתבעת, במפורש, להארכת תקופת ההתיישנות, וטענתה לעניין חלוף תקופת ההתיישנות, יש בה משום חוסר תום לב...".

כמו כן, סעיף 9 לחוק ההתיישנות קובע, שמקום בו הודה הנתבע בכתב בקיום זכות התובע, תתחיל תקופת ההתיישנות מיום ההודאה, כולל עשיית מעשה מצד הנתבע שיש בו משום ביצוע מקצת הזכות.

במקרה הנדון, ביצוע התשלומים שפורטו לעיל, ע"י הנתבעת, מהווה "מעשה שיש בו משום ביצוע מקצת הזכות", אשר דינו כדין הודאה. התשלומים ניתנו עבור התקופה שעד 30.10.93, ומכך שתקופת ההתיישנות הוארכה עד ליום 30.10.99 (ואולם, לאור הנימוק הקודם, נקבע שתקופת ההתיישנות ממילא הוארכה בהסכמה עד לאחר קביעת הנכות הצמיתה ע"י המל"ל, ומכוחו נדחתה טענתה של הנתבעת).

הסכמתה זו של הנתבעת משתרעת עד לאחר קבלת החלטת ועדת הערר של המל"ל, שכן היא התייחסה, במכתבה האמור לעיל, להחלטה סופית של המל"ל.

כן נקבע בהחלטה, כי "יש לציין כי תקופת ההתיישנות הנקובה בסעיף 31 לחוק היא ללא ספק תקופת ההתיישנות בתביעות על פי פוליסות, אולם, כאשר נזקק בית המשפט לפרשנות בעניין תחולת תקופת ההתיישנות, דהיינו תחילתה וסיומה, חובה עליו לפנות לכללי הפרשנות המפורטים בחוק ההתיישנות, לרבות סעיף 19 בו, ועל פיהם לפרש את מועד תחילת וסיום תקופת ההתיישנות על פי חוק".

(ת"א שלום רחובות 1182/00 מויאל נ. הפניקס הישראלי בע"מ, החלטה מיום 16.11.00. בשם התובעת עו"ד גלעד מרקמן, בשם הנתבעת עו"ד זייגר)

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים