גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משוב נפרדת ממג'יק ומקור הפורמייקה

תחלק את מניות שתי החברות לבעלי מניותיה כדיבינד בעין * דני גולדשטיין: "עוד לא גיבשנו החלטה לגבי עתידה של משוב. לעת עתה היא תשאר כקרן המחזיקה בסטרט אפים ובחברות אינטרנט. כרגע בכל אופן, אין לה כיוון. כך שבשורה התחתונה, או שנבטל אותה, או שניתן לה כיוון"

אחרי שמסגרת הצעת הרכש למניות משוב הצליחה פורמולה להגיע לאחזקה של כ-74.5% בלבד ממניות החברה, עבר דני גולדשטיין, יו"ר פורמולה לשלב הבא. היום העבירה פורמולה לבורסה הודעה, לפיה ב-26 בפברואר תכנס החברה אסיפה מיוחדת, במהלכה היא תבקש אישור לביצוע ספין אוף למניות החברות מג'יק ומקור הפורמייקה (סיוון). במסגרת הספין אוף יחולקו מניות שתי החברות לבעלי המניות של משוב, כדיבידנד בעין. בעקבות ההודעה זינקה מניית משוב בלמעלה מ-10%.

כיום מחזיקה משוב בכ-30% ממניות מגי'ק, ובכ-84.67% ממניות מקור הפורמייקה. מהודעת פורמולה היום עולה, כי עבור כל מניית משוב, יוצעו לבעלי מניותיה 0.347 מניית מגי'ק ו-0.422 מניית מקור הפורמייקה.

אם מתבוננים מקרוב על הנעשה במניית מקור הפורמייקה, אפשר לראות שאין בה כמעט פעילות. נראה שהכלה המבוקשת כאן, היא מניית מגי'ק, הנחשבת למניה המעניינת ביותר בקבוצת משוב. מעבר ל-30% ממניות מגי'ק המוחזקים על ידי משוב, מחזיקה פורמולה ישירות ב-18% נוספים מהחברה. לכן, עם סגירת העסקה, תחזיק פורמולה בכ-40% ממניות מג'יק.

בסוף הרבעון השלישי היו בקופת מגי'ק כ-55 מיליון דולר. אפשר לשער שפורמולה נמנעת מהצעת רכש ישירה למניות מג'יק, משום שרק לפני כחצי שנה היא הנפיקה אותה במחיר של כ-25 דולר למניה. חלוקת הדיבידנד בעין, מאפשרת לחברה להגדיל את אחזקותיה במג'יק, בתמורה למחיר נמוך יחסית, בלי לעורר רעש ציבורי והתקוממות מצד בעלי המניות. לזכותו של גולדשטיין יש לומר, כי מצבה הנוכחי של משוב לא משאיר לו הרבה ברירות.

שוויה של מג'יק בשוק מסתכם כיום בכ-100 מיליון דולר, אבל מסתבר שגופים רבים חושבים שהיא יכולה להגיע לשווי של כ-200 מיליון דולר. אמנם, כרגע מג'יק נמצאת בבעיות, אבל גם לחברה בבעיות יש שווי.

עם היוודע תוצאות הצעת הרכש של משוב כתבנו כאן, שמאוד סביר להניח, שגולדשטיין העריך מראש, שלא כל בעלי המניות ירצו למכור לו את המניות במחיר שהציע. אחרי הכל, ההצעה לא היתה מותנית, ובסופו של דבר פורמולה רכשה את המניות מכל מי שרצה למכור.

לאחר שהתבררו תוצאות ההצעה אמר גולדשטיין ל"גלובס": "אם היינו מגיעים לאחזקה של 95% היינו מוחקים את משוב. אבל אנחנו לא מאוכזבים. מחיקת משוב לא היתה בנפשנו".

כאמור, לאחר הרכישה, נותרה פורמולה עם 74.5% ממניות משוב (ערב הרכישה, היא החזיקה בכ-53.1%). תוצאות הרכישה אמנם לא איפשרו לפורמולה למחוק את משוב מהמסחר, אבל עם תום הרכישה היו בידיה 21% מהחברה, יותר ממה שהיו בידיה ערב ההצעה, בתמורה למחיר הנחשב נמוך.

במסגרת הצעת הרכש מכרו בעלי מניות משוב את המניה לפי מחיר של 9 שקל, ששיקף להצעה שווי של 234 מיליון שקל. באותו יום עמד מחיר מניית משוב על 7.4 שקל, ששיקף לחברה שווי של 192.4 מיליון שקל.

כיום מחזיקה משוב בחברות מג'יק (30%), בבילון (21%), פרדיים (כ-9%) מקור הפורמייקה, שתשנה את שמה לסיוון (כ-85%) בחברת סטרט אפ בשם יוקולנט (15%) ובוואלה (כ-11%).

המזומנים בקופת משוב, ללא המזומנים בקופות החברות הבנות (לאחר העסקה עם מקור הפורמייקה), מסתכמים בכ-5 מיליון דולר. השאלה גדולה היא, מה יעלה בגורלה של משוב, לאחר שיוצאו ממנה מג'יק ומקור הפורמייקה.

"כבר מזמן החלטנו שמשוב לא יכולה להמשיך להתקיים במצבה הנוכחי", אומר היום גולדשטיין. "יש בה תערובת של השקעות שאין ביניהן שום קשר הגיוני. לאחר שראינו שהצעת הרכש לא הושלמה, ומכיוון שנראה כי בעלי המניות מעדיפים להמשיך להחזיק במניית מג'יק, איפשרנו להם לקבל את חלקם היחסי במג'יק, ישירות. אין טעם להעניש בגלל זה חברה שלמה ולהשאיר אותה במצבה המוזר".

סוגייה אחרת היא, מה יעלה בגורלה של חברת בבילון. כיום בבילון היא חברת אינטרנט. אמנם, הגיוס האחרון בחברה בוצע לפי שווי של 27 מיליון דולר, אבל אף אחד לא משלה את עצמו ביחס לשווין של חברות אינטרנט כיום. החדשות הטובות הן, שלפני כחודשיים שונה המודל העסקי של בבילון והיא מקווה להתחיל להרוויח כסף.

"הפעלנו בבבילון מודל עסקי, שמדבר על הכנסות", אומר גולדשטיין. "החברה החלה כבר למכור פירסום ורשיונות, עכשיו נותר רק לראות אם המודל עובד טוב".

- יש לכם תוכניות למכור את בבילון בשלב מסויים?

"אין לנו כרגע תוכניות לגבי אף אחת מיתר החברות המוחזקת על ידי משוב".

לאחר השלמת העסקה עם מג'יק ומקור הפורמייקה יעמדו בפני גולדשטיין כמה אפשרויות בנוגע לעתידה של משוב: האחת, היא להפוך אותה למעין קרן שתהיה מאגר סטארט אפים וחברות אינטרנט, ולנסות להשביח אותן. בשלב מאוחר יותר תוכל פורמולה למכור את המאגר כיחידה אחת, או למכור כל חברה בנפרד.

אפשרות שנייה, היא להזרים לחברה פעילות שהיום לא נסחרת בבורסה ובמצב הנוכחי אין סיכוי להנפיק אותה. לפני כחודש אמר גולדשטיין ל"גלובס": "כל החלטה שנקבל, תתבסס על ההנחה שלמשוב, כחברה, אין עתיד".

היום אומר גולדשטיין: "עוד לא גיבשנו החלטה לגבי עתידה של משוב. לעת עתה היא תשאר כקרן המחזיקה בסטרט אפים ובחברות אינטרנט. בשלב מאוחר יותר, או שנכניס לתוכה חברות נוספות מסוג זה, שיהיה ביניהן מכנה משותף היגיוני, או שנוציא ממשוב את יתר החברות, ונכניס לתוכה פעילות גדולה אחרת. כרגע בכל אופן, אין לה כיוון. כך שבשורה התחתונה, או שנבטל אותה, או שניתן לה כיוון".

אפשרות אחרת היא למכור את החברה כשלד בורסאי, בתמורה לכמה מיליוני דולרים ולחלק את 5 מיליון הדולרים שבקופתה כדיבידנד. אלא שגולדשטיין פוסל אפשרות כזו, וטוען כי אין לו שום כוונה מסוג זה.

סוגייה אחרת היא, האם צדקו בעלי המניות של משוב כשהתאזרו בסבלנות ולא מכרו את המניות שבידם במסגרת הצעת הרכש.

"בתחילת המסחר הבוקר בתל אביב, עמד מחיר המנייה של מגי'ק על 14.26 שקל", אומר אמיר חייק, האנליסט הראשי של בנק איגוד, אגף שוק ההון ובנקאות קימעונאית. "מניית משוב נסחרה בתחילת המסחר לפי שער של 8.6 שקל. במלים אחרות, נכון להיום בבוקר, כל בעל מניית משוב מקבל מניית מג'יק בתמורה לכ-4.94822 שקל.

"לכך יש להוסיף את מניית מקור הפורמייקה, שמחירה הבוקר עמד על 12.95 שקל. שוויה לבעלי מניית משוב במסגרת העסקה מגיע לכ-5.4649 שקל. במלים אחרות, במחירי השוק של מניות מג'יק ומקור הפורמייקה, עם פתיחת המסחר הבוקר, יקבלו בעלי המניות של משוב, תמורת כל מניית משוב, כ-10.4131 שקל.

"זהו, למעשה, השווי למשוב המשתקף מהעסקה. יש להניח שלקראת סגירת העסקה יסגר פער הארביטראג' בין מחיר מניית משוב וסכום מחירי מניות מג'יק ומקור הפורמייקה. רק אז נוכל לדעת, האם היה כדאי למכור את מניות משוב במסגרת הצעת הרכש, או להמתין".

יש להניח שפער הארביטראג' נוצר בין השאר, בגלל כמה גורמי אי וודאות ביחס לעסקה. למשל, העובדה שסגירתה אינה מובטחת. עם זאת, מעסקות קודמות שנעשו בפורמולה, נראה שלגולדשטיין יש יד חופשית בחברה. סביר להניח שלקראת סגירת העסקה ילך הפער ויצטמצם.

כך או כך, העסקה הנוכחית אינה מקרית. היא רק חוליה אחת בשרשרת ארוכה של מהלכי ארגון מחדש הצפויים בקרוב במבנה פורמולה.

אשר למקור הפורמייקה, גולדשטיין אומר כי בקרוב ישתנה שמה לסיוון. נזכיר, כי ב-24 בדצמבר, אישרה האסיפה הכללית של מקור הפורמייקה את הזרמת פעילות בית הספר למחשבים, סיוון, לתוך מקור הפורמייקה, שעד אז התרכזה בפעילות העץ המסורתית שלה. סגירת העסקה נעשתה לפני כשבוע.

במסגרת העסקה, הקצתה מקור הפורמייקה למשוב מחשבים מניות, בתמורה לכ-33.3 מיליון שקל. בנוסף, בעלי השליטה של מקור הפורמייקה, משפחת פיסו, מכרו מניות קיימות למשוב ולקרן בי.סי.אס (בני ברגמן, יצחק סוארי, רם כספי ויצחק שרם) בתמורה לכ-6.15 מיליון שקל. עם השלמת ההקצאה ומכירת המניות, מחזיקה משוב מחשבים בכ-85% ממניות מקור הפורמייקה, בי.סי.אס מחזיקה בכ-5% ומשפחת פיסו בכ-3.5%. מקור הפורמייקה תמכור למשפחת פיסו את פעילותה התעשייתית (ציפוי לוחות עץ ומסחר במוצרי עץ) בתמורה ל-6.5 מיליון דולר.

סיוון, שהפכה באמצעות מקור הפורמייקה לחברה בורסאית עצמאית, נסחרה בעבר בנאסד"ק, תחת השם מנטורטק. ב-99' מחקה אותה משוב מחשבים מהמסחר באמצעות הצעת רכש.

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-8%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.9% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%