גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכן קרנותיך לחורף

מייסדי כרמל ונצ'רס עלו על רכבת ההון סיכון לקראת סוף החגיגה ותחילת המשבר. אך נראה שהם מצוידים היטב לימי החורף הקשים; הקרן הראשונה שלהם מציגה תזרים עסקאות איטי, כשכל חברה חייבת להראות נתיב סלול לרווחים; ויש מי שמממש דווקא בימים אלה

איך זה ששלמה דברת ואבי זאבי, מייסדי כרמל ונצ'רס, עלו על רכבת ההון סיכון רק בשנת 2000? התשובה פשוטה למדי: ביולי 1999 עוד ניהלו השניים את עוש"פ טכנולוגיות, חברת האחזקות שנמכרה לסאנגארד ביותר מ-170 מיליון דולר. כשבוחנים לאור העובדה הזו את ההקמה של כרמל בתחילת שנת 2000 (הסגירה בוצעה באמצע 2000, בהיקף של 171 מיליון דולר), נראה פתאום שדברת וזאבי עלו על הרכבת הכי מהר שאפשר.

כרמל היא ישות שונה למדי בענף ההון סיכון הישראלי, שלרוב לא מבכר להתמחות בתחום מסוים. אקזיטים בתחומי התקשורת לצד מימושים בעולמות התוכנה והציוד הרפואי הם חזיון נפרץ למדי במקומותנו. כרמל עובדת אחרת, ומתמקדת בעולם התוכנה בלבד. 171 מיליון הדולר שמנהלים זאבי, דברת וחבריהם, ושנשמעים מלכתחילה כמו סכום גדול למדי, הופכים אותם לקרן המתמחה הגדולה בישראל. בהתאם, אפשר לצפות מקרן כזו להשקיע סכומים ניכרים בחברות הפורטפוליו שלה, בפרט לנוכח הכוונה שלא להכביד על שותף ביותר משלוש-ארבע חברות (הקרן כוללת שישה שותפיםמנהלים). ואכן, כרמל כבר השקיעה כעשרה אחוזים מכספיה בחמש חברות בלבד.

כמה מלים על הפורטפוליו: נירגונגו גייסה שבעה מיליון דולר לפי שווי של 12 מיליון דולר לפני הכסף. חמישה מיליון דולר הגיעו מכרמל, והיתר מ-AOL-טיים וורנר, שותפה מוגבלתבכרמל; Emony גייסה ארבעה מיליון דולר לפי 6.5 מיליון דולר לפניהכסף, מכרמל, אינפיניטי ובקווב; Iknolege גייסה חמישה מיליון דולר, מקרנות כרמל, דורוסטאר; ו-Followap גייס עשרה מיליון דולר (5.2 מיליון דולר מכרמל,2.8 מיליון מסטאר, מיליון דולר מכור ומיליון דולר מהחברה לישראל).

חברת הפורטפוליו החמישית היא Impress, חברה גרמניתשגייסה סכום כולל של 19.2 מיליון דולר מסטאר ומקרנות אירופיות מובילות אחרות. כרמל הוזמנה להצטרף לסיבוב והוסיפה שני מיליון דולר משלה.

הקשר החזק הזה עם סטאר מוסבר לא רק במוקדי הפעילות של כרמל (שפועלת, כמו סטאר, מישראל, גרמניה וארה"ב), אלא גם בד"ר מאיר בראל, מייסד סטאר. בראל הוא שותף המחזיק באחוזים מעטים מחברת הניהול (השותף הכללי) בכרמל, ואינו פעיל ביומיום בקרן (הוא מכהן בוועדת ההשקעות), אבל נראה כאילו הנוכחות הפיננסית הזו יוצרת קרבה בין הקרנות. הסטטיסטיקה המצוינת של סטאר בעבר הופכת את הקשר הזה למבטיח מאוד עבור כרמל.

קשר דומה - אבל הפוך - יש לזאבי ודוברת עם קרן דור, שמנהל אריה רוזנפלד, אקס סאיטקס. השניים שותפים לא פעילים בדור (שמשרדיה מצויים לצד משרדי כרמל), מה שמסביר את ההשקעה המשותפת ב-Iknoledge.

הקשרים הללו, שהם טובים לכל הצדדים מן הסתם, ידוברו קרוב לוודאי כעוד כמה ממקורות הסינדיקציות החדשות של השנים הקרובות.

סבלנות עד לאקזיט בציר הקרנות של שנת 2000 צפוי להיות טוב יותר מזה של 1999, השנה בה נחשפו הקרנות למודלים העסקיים המזעזעים ביותר ולוולואציות הגבוהות ביותר - ושמיד אחריה ננעלו שוקי ההון בפני ההרפתקאות הפיננסיות.קום. את אחרית בציר 2000 קשה עדיין לחזות, אבל קרוב לוודאי שפרק הזמן שבין ההשקעה למימוש יגדל בחזרה לממדים ממוצעים של שלוש-ארבע שנים במקרה הטוב.

תחת ההנחה הזאת אפשר להוסיף ולהניח שכרמל תתקשה להראות אקזיטים בעת גיוס הקרן הבאה, ואולי היא גם זו שמסבירה את תזרים העסקאות האיטי יחסית שמציגה הקרן. זאבי מסביר שאחד התנאים המובנים שלו להשקעה הוא שחברה חייבת להראות נתיב לרווחיות בתוך שנתיים-שלוש.

האמירה הגורפת הזו יפה - ומבטיחה לכאורה בנייה של חברות אמיתיות (להבדיל מהבועות הפיננסיות המוכרות) - אולם למרות זאת אף לא אחת מהחברות של כרמל מציגה עליית ערך בגיוס נוסף. כולן ממשיכות להתבסס על הסיבוב שבו השתתפה כרמל.

אתה מדבר על בניית חברות אמיתיות, אבל להזכירך, אתה חייב להראות עליית ערך של החברות בגיוס של הקרן הבאה.

זאבי: "ראשית, אנחנו דואגים שהמזומנים של חברות הפורטפוליו שלנו יספיקו ל-18 חודשים ויותר, לפני הגיוס הבא. שנית, החברות מראות התקדמות אופרטיבית ואינן נמצאות היכן שהיו לפני חצי שנה ושנה. לטעמי, בניית חברות אמיתיות היא קריטריון ראשון לבניית ערך לשותפים המוגבלים".

אתה עובד בעידן קשה. בטח שמת לב.

"נכון, היום לא הכל פוגע. צריך לבנות חברות שהערך שלהן נובע מתשלום של לקוחות ולא מתשלום של המשקיעים. אני חושב שעם ההתמחות, הגודל, ההיכרות עם תחום התוכנה וההשלמה באמצעות השותפים המוגבלים, סיכויי ההצלחה שלנו גבוהים ביחס לתעשייה".

בין השותפים המוגבלים שמזכיר זאבי אפשר למנות חברות מתעשיות ההיי-טק החדשות והמסורתיות, כמו AOL וסימנס, לצד משקיעים פיננסיים זרים (סיטיגרופ, בנק וונטובל ומקומיים (כור, כלל - וכמובן, ישאל שבשליטת אהרן דברת). 20 מיליון דולר מכספי הקרן מגיעים מכיסיהם העמוקים של השותפים בשותף הכללי, וזו תמיד עדות טובה.

איפה תהיה ממוצבת כרמל בעוד עשר שנים? קשה לדעת, אולם ברור שהפירמה הצטיידה היטב, הן במזומנים והן בקשרים, לקראת חורף ההון סיכון הגדול. וכרגיל, מי שיעבור את החורף הזה, יזכה גם לקטוף פירות בבוא האביב. והוא יבוא, פעם.

התנובה של קרד גרד בשבוע שעבר כתבתי כאן שהרבעון הנוכחי צפוי להיות גרוע מאוד מבחינת המימושים של הקרנות. באה המציאות, ונתנה לי עוד שיעור קצר. רק מימוש אחד פורסם בשבוע החולף. מימוש נוסף, מתחילת אפריל, הגיע לשולחן המערכת עם כתיבת שורות אלו. רק שני מימושים, אבל דגים שמנים שכאלה לא תמצאו לרוב. בטח לא היום.

המימוש דה-לוקס הראשון הוא זה של פולריס בקרד גרד. פולריס מכרה מניות קרד גרד ב-21.7 מיליון דולר, או במלים אחרות - החזירה את פולריס I (שהיתה בהיקף של 20 מיליון דולר) עם עודף. אם המימוש הזה נשמע טוב על פניו, הוא ממש מרנין לנוכח העובדה שקרד גרד גייסה בהיותה חברה פרטית שני מיליון דולר בלבד (מכלל המשקיעים). צריך להזכיר, שקודם לכן רשמה פולריס I אקזיטים כמו פוינט אוף סייל (ריטליקס דהיום), ווקלטק, שני, ארמון (שנסגרה על ידי נורטל) ורדקום. גם המכירה של מניות מדינול הניבה לקרן סכום גדול מהיקפה - 32 מיליון דולר.

אגב, אם מייחסים גם את המכירות של SFK ולידר לפולריס I (שהרי יש לה חלק בבעלות על חברת הניהול), תופח ההחזר ביותר מחמישה מיליון דולר נוספים. גם רמי קליש, שהיה מנהל שכיר בפולריס I, ומאז הקמת הקרן השנייה של הפירמה נוספו לו התארים שותף ומייסד, מכר מניות קרד גרד ב-1.3 מיליון דולר.

קליש, אגב, דיבר איתי לפני שבועות אחדים על הצורך באופקים רחוקים בהון סיכון, ונתן את קרד גרד כדוגמא לחברה, שההשקעה בה בוצעה ב-1993, והאקזיט, ההנפקה, הגיע בסוף שנת 1999. הוא כינה אז את קרד גרד "אחת ההשקעות הטובות ביותר שלנו". היום כולם מבינים מדוע.

עוד נקודה שראויה להתייחסות פה היא המרחק בין האמירה "אקזיט" לבין המימוש דה-פקטו. פולריס נאלצה להתאפק שנה וחצי בין ההנפקה לבין מכירת המניות. בשנה וחצי יכולים לקרות לא מעט דברים (למי שתוהה במה הדברים אמורים, שיביט בגרף של נאסד"ק). הפעם, התגלתה הסבלנות של פולריס כמשתלמת מאוד.

ואם לחזק את מימד הזמן, הרי שחלפו שמונה שנים מאז ההשקעה הראשונה ועד הפקדת ההחזר בבנק. העובדה הזו מוכיחה שוב את אחת האמיתות החשובות ביותר בהון סיכון: לא מודבר בספרינטים, אלא במרתון ארוך ומייגע. המפסידים של היום יכולים להיות המנצחים הגדולים של מחר.

אחרון חביב בבוננזת קרד גרד הוא אחד, תומס לנגר, המופיע כמממש בשני כובעים - בעל השליטה בוירגוטק (שמימשה ב-8.9 מיליון דולר) ומבעלי השליטה באלומות (שמכרה מניות ב-1.8 מיליון דולר). לנגר, שם שממעט מאוד להופיע בעיתונים, הוא איינג'ל עם מגע זהב אמיתי, שהפך עם הקמת פולריס III לשותף בה, ומנהל תוכנית ה-Seed המשותפת לה ול-SFK.

ריח של פחד המימושים בקרד גרד זכו לכותרות ענק, בהתאם להיקף הכולל שלהם - 115 מיליון דולר - אבל בעיקר משום שמדובר בעסקת מכירה בודדת לברוקר (UBS) שהפיץ את המניות בין משקיעים מוסדיים. כדי לאתר את המימוש של גיזה בפרסייס, מאידך, היה צורך לנטר את המכירות היומיות של בעלי העניין בחברה.

כמה בעצם מימשה גיזה בפרסייס? שאלה מצוינת. ארבע ישויות מכרו חבילות גדולות של פרסייס ב-16 באפריל. שלוש מהישויות הללו - ABS Giza Alpinvest FD LP ,ASP GE Capital Giza FD LP ו-Giza equity fund - ניתן ליחס לקרנות גיזה בוודאות. המכירות של שלושת הגופים הללו מסתכמות ביותר מעשרה מיליון דולר. הגוף הרביעי - BTP Israel - מכר מניות ביותר מחמישה מיליון דולר. התגובה לשאלה האם הישות הזו היא עוד שם לקרנות גיזה נותרה ללא תגובה עד שעת סגירת הגיליון.

גיזה מימשה, כאמור, ב-16 באפריל, שבו נסגרה פרסייס על 17.54 דולר. זה מחיר יפה, במיוחד לנוכח העובדה שפרסייס שהתה 40% מתחתיו שבועיים קודם לכן. מאידך, לעומת השיא של השנה האחרונה - יותר מ-44 דולר - ניכר שאפשר היה לממש במחיר גבוה יותר. בסך הכל, לנוכח הירידות ההיסטריות בשוק הטכנולוגיות בניו יורק, פרסייס מצויה מעל מחיר ההנפקה הראשונה שלה, ביולי 2000, מה שמעיד על חוסן ניהולי.

אבל בסופו של דבר, למימוש של גיזה בפרסייס יש ריח של פחד. הוא בוצע שבוע לאחר שהשוק הגיע לתחתית האחרונה שלו, ושבועיים לאחר שהמניה כבר הגיע למחיר המינימום שלה, 11.12 דולר. אם זאב הולצמן וחבריו היו מחכים עוד שבוע, המניות שלהם היו שוות כ-20% יותר. מאידך, כבר נכתב פה חזור וכתוב: השוק הנוכחי שוחט חזירים, ואת ה-IRR הרי אי אפשר להפקיד. לפיכך, לפעמים עדיף למכור נמוך - ולישון בלילה בשקט.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס