גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אג"ח מוניציפליות: מערכה ראשונה בחניון הבימה

ההיתר שקיבלה עיריית ת"א להנפיק אג"ח עירוניות להקמת חניון הבימה חושף את הבעיות: יחסי הרשויות המקומיות מול השלטון המרכזי, המגבלות המיוחדות על שיעבוד נכסים עירוניים, אופן הדיווח הכספי ברשויות מול דרישות רשות ני"ע ועוד.

לפני כשבועיים נפל דבר: לראשונה אישר משרד האוצר מימון פרויקט עירוני באמצעות אגרות חוב מוניציפליות. המדובר באישור שניתן לעיריית ת"א לממן את הקמת חניון הבימה בדרך זו. היקף ההשקעה בפרויקט מוערך ב--20 25 מיליון דולר, ועיריית ת"א תוכל לשעבד תקבולים עתידיים מהחניון לטובת האג"ח, כשהנכס עצמו ישמש כרשת ביטחון עבור המשקיעים.

למעשה, נושא האג"ח המוניצפליות קיים בעולם כבר שנים ומנוהל בהצלחה לא קטנה. אם נחשוב לרגע, הרי רשות מקומית, הנהנית ממונופול לא מבוטל בתחומים רבים כמו מים, ביוב, פארקים, מוסדות תרבות וכו', יכולה להיות עסק רווחי - אז מדוע שלא תגייס חוב מציבור המשקיעים לטובת ה-ON GOING CONCERN?

בעולם הפיננסי קיימים סוגים רבים של אגרות חוב, כשהרבה תלוי בווירטאוזויות של בנק ההשקעות, החתמים ועורכי הדין של החברה. בעיקרון, אג"ח הנפוצות הן מסוג finance structured , קרי, הפיכת תזרים מזומנים צפוי ברמת ודאות גבוהה לנייר ערך, כשמחיר האג"ח נגזר מדירוג יכולת החזר החוב של המנפיק (ככל שהיכולת נמוכה מחיר האג"ח גבוה). בסופו של דבר, האג"ח משמשות עבור המשקיע כאפיק השקעה חלופי, ואם מגולמת בו סכנה (אי החזרת החוב) מן הראוי שהמשקיע יפוצה בגין כך.

בעולם, האג"ח המוניצפליות נחלקות לשני סוגים עיקריים - אג"ח מוניציפליות כלליות ואג"ח המונפקות לפרויקט מסוים, בו משועבדים הנכסים או הפירות של פרויקט ספציפי יחיד (מים וביוב, חנייה, פארק ציבורי וכו').

לכאורה, הנושא נשמע נהדר. בסופו של דבר, לרשויות המקומיות יש מונופולים לא מבוטלים על פרויקטים חשובים בחיינו: מכוני טיהור שפכים, חניות, בתי תרבות, בתי אבות ומתנ"סים, פארקים וגנים ציבוריים, חופים והרשימה עוד ארוכה. רק תארו לכם, שעיריית טבריה, הסובלת מבעיות תקציביות, תאפשר ליזמים להפעיל את החופים שברשותה תמורת סכום כסף שמן, שיגיע לקופת העירייה המדולדלת, כשאלו, מצידם, ישלשלו לכיסם את כספי החניונים, המסעדות, הקיוסקים, השכרת הקייאקים וכו'. פנטסטי, לא?

זאת ועוד, תארו לכם שהאג"ח המוניציפליות יצטרפו לרשימת ניירות הערך הנסחרים בבורסה, בשוק החופשי. קופות גמל, חברות ביטוח ו"סתם" משקיעים קטנים, ימכרו אחד לשני יחידות באג"ח של עיריית הרצליה, שפרעם, ירושלים ואג"ח של פרויקט תיירות בג'סר א-זרקא. מצוין.

רגע. לא כל-כך בטוח. בסופו של דבר כולנו יודעים, שכוח משחית וכוח מוחלט עלול להשחית באופן מוחלט. מי ערב לנו, למשל, שאותו יזם פרטי, שלוקח את הפעלת החופים בכינרת, לא יעביר אותם מתישהו לבעלותו הפרטית? מי ערב שעיריית תל אביב לא תעביר שטחים בגני יהושע לקבוצת יזמים פרטיים, שבשלב מסוים ישתלטו על העסק וימכרו שם שכונת וילות יוקרתיות? כיצד נמנע מצב בו עיריית תל אביב תבטל את מקומות החנייה החופשיים על מנת "לדאוג" לפרנסה למפעילי החניון? מי ערב שפקידי רשות מקומית לא יחברו לגורמים פרטיים, ויחדיו יעבירו נכסים של הציבור לידיים פרטיות?

האם הכנסת שותפים פרטיים לעסקים עירוניים החולשים על נכסים של "כולנו" לא מסוכנת? האם לא ייווצר כאן חלון הזדמנויות למספר משפחות עשירות על פני רוב האוכלוסייה? האם לא כדאי לחסום את הרשויות המקומיות מאפשרות בה יסחרו בנכסים של "כולנו"? בעיה.

עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי, תומך נלהב באג"ח המוניצפליות ורואה בכך את נקמתו של האזרח הקטן בבנקים. אלדר: "לרשויות המקומיות יש מספר מקורות כספיים - הציבור (מיסים, אגרות והיטלים), הממשלה (מענקים ותקציבים ייעודיים) ובנקים (הלוואות גישור ופרויקטים). בשנים האחרונות יש נסיגה מתמדת בתקצוב הממשלתי במקביל לגידול בצרכים, וכל הרשויות פונות לבנקים למימון ביניים.

"המערכת הבנקאית מנצלת את העסק הזה עד תום, והריביות ששילמנו ב-2000 לבדה הגיעו לכמיליארד שקל. זה הון עתק, שבמקום שילך לשירותים ולצרכי התושבים הוא זולג לכיסי הבנקאים.

"הכסף מתייקר ואנו זקוקים למקורות, והאג"ח המוניציפלי הוא פתרון טוב - אג"ח כלליות ואג"ח לפרויקט. כמובן שבפרויקטים יש להפריד בין פרויקטים רווחיים ללא רווחיים. אף אחד לא ייתן אג"ח למעון לנפגעי סמים או למעון נשים מוכות, אבל חניונים, פארקים ושירותים שונים כן מכניסים כסף".

גלובס: אז למה כל כך מאוחר?

אלדר: "במשך שנים הממשלה התנגדה לנושא, בגלל שהאוצר חשש מירידה בקרנו של האג"ח הממשלתי, והשרים חששו מעצמאות של הרשות המקומית. התרבות הפוליטית במדינה בונה על כך, שראשי העיריות מתחננים לפתחם של השרים, ואלו לא רצו שהרשויות יתנתקו מעטיני הממשלה, כי אז היכולת שלהם להשפיע ולגרוף הון פוליטי פחותה. האינטרס של הממשלה היה להשאיר את התלות הקיימת".

- אג"ח כלליות או פרויקטליות?

"בשלב הראשון מדובר על אג"ח לפרויקט. אבל ברגע ששיטה זו תתפוס, אנו מקווים שהממשלה תפתח את העיניים ותאשר לנו לצאת עם אג"ח מוניציפליות כלליות. בסופו של דבר, תושבי פתח תקווה הם תושבי המדינה, ובמקום לשלם מיליארד שקל למספר משפחות בודדות של בנקאים, הכסף ילך לקהל הרחב".

- זו אמירה קצת פופוליסטית. גם על אג"ח מוניציפליות תשלמו ריבית.

"נכון, אבל אנו נראה הוזלה של העלויות, משום שאג"ח עולות פחות מהלוואה של בנק. המשמעות היא עוד עובדים סוציאליים, עוד מבני ציבור, עוד שירותים".

- בשוק ההון חוששים מאג"ח כלליות שלא ייפרעו.

"עוד לא קרה שרשות מקומית התמוטטה בארץ. בכל מקרה, למדינה זה לא אמור לשנות אם אתה חייב לאנשי עסקים שקנו אג"ח או לבנק שנתן הלוואה. בשורה התחתונה זה אותו דבר. אם יש עירייה עם מוסר תשלומים גרוע, האג"ח ידורג בהתאם והכסף שלה יתייקר. כוחות השוק ידברו. אם יש עירייה שחוששים ממנה, אף אחד לא יקנה את האג"ח שלה. ההבדל בין אג"ח להלוואה בנקאית הוא טכני - האם אתה חייב כסף לגליה מאור או לאיש עסקים אחר". - והנפקות אג"ח בבורסה?

"העסק עדיין קטן. בוא נראה לאן הוא גדל, ואז נראה מה עושים. הנחת היסוד הבסיסית היא, שהציבור יקנה מאיתנו במחיר שיוזיל את הכסף ויאפשר לרשויות המקומיות מנוף תקציבי".

-למרות הכל, עירייה לא עובדת כמו חברה עיסקית.

"ומדינה שמנפיקה אג"ח עובדת כמו עסק כלכלי? פקיד המדינה זה אותו פקיד שבעירייה. להגיד שמכון ויצמן מחזר אחרי כל 120 אלף עובדי הרשויות המקומיות? לא תמיד. אבל עדיין אני מאמין שהציבור ירכוש את האג"ח המוניצפליות.

ברור שבהתחלה יהיו חששות לקנות אג"ח כללי של ג'סר א-זרקא או ירכא, אבל נתחיל בגדולים ובפרויקטים, ונראה לאן זה יתגלגל. אנו מתפללים שלאוצר יהיה אומץ ללכת עם זה קדימה.

"בכל מקרה, מה שהרשות תוכל לקבל כמענק ממשלתי היא תיקח, אבל את היתר היא תיקח באג"ח במקום בהלוואה בנקאית. יש לנו בקנה פרויקטים בעיריות ירושלים וחיפה שממתינים לזה, ערים עם היקפי פעילות של מאות מיליוני שקלים בשנה, ואנו מקווים ש'הבימה' זו הסנונית הראשונה".

עו"ד נתן מאיר, יועץ משפטי של מספר רשויות מקומיות כמו גם של מרכז השלטון המקומי, היה חבר כמעט בכל הוועדות והפורומים שדנו בחוק התאגידים של מים וביוב. מאיר: "אג"ח מוניציפליות מקובלות בהרבה מקומות בעולם, בעיקר בארה"ב. רק לשם הקוריוז אספר, שבשנות ה-50 היו אג"חים מוניציפליים בארץ, שכבר לא קיימים. בכל אופן, מאז שיצא חוק ניירות ערך שמיסד את נושא ההנפקות, לא היו הנפקות ניירות ערך של רשויות עירוניות, וזאת בשל מספר סיבות: מדיניות האוצר שלא איפשר זאת, ובאישורו תלויה כל הנפקה, וכללי הדיווח הכספיים של הרשויות המקומיות, שאינם כמקובל במגזר העיסקי, ולכן קשה להתייחס לאג"ח באמות מידה עיסקיות. לו הרשות היתה מדווחת ומנהלת את ספריה כמקובל במגזר העיסקי, אפשר היה ללמוד מדו"חותיה על המצב הכספי של הרשות ולגזור אג"ח בהתאם, דבר שהיום הוא בעייתי.

"סיבה אחרת היא הכנסות הרשויות המקומיות, והאם ניתן לייחד אותן לצורך שיעבוד למחזיק האג"ח. לדוגמה, בנושא מים וביוב ישנם היטלי ביוב ומיסים שונים המתקבלים מהתושבים, כשמנגד יש את הרשות. לכאורה, אם ההכנסות בנויות ברמה ריאלית, יש לנו תנאי פתיחה סבירים לבצע הנפקה, אלא שבפועל יש בעיה כשצריך לשעבד את כספי התקבולים, משום שהיום מרבית, אם לא כלל הכנסות הרשויות - משועבדות לבנקים, ולאו דווקא בצורה המקובלת במגזר העיסקי. כך נותר מעגל נושים שקשה להשתחרר ממנו".

גלובס: זאת אומרת, שיש צורך להפריד בין הרשות לבין האג"ח.

מאיר: "דבר אחד ברור כשמדברים על הנפקות: ההנפקות צריכות להיעשות על ידי תאגידים עירוניים, שמה שמאפיין אותם הוא שהם חברות בע"מ, להבדיל מהרשות, ואז חוק ניירות ערך מותאם להם ולכללי הדיווח שלהם. תאגיד כמו מים וביוב, שיכול להטיל ולגבות תשלום במישרין, יכול להנפיק אג"ח, בעוד ברשות המצב בעייתי מאוד".

- ומה לגבי אפשרות של שיעבוד נכסים עירוניים ובריחת נכסים לידיים פרטיות?

"השאלה היא קודם כל שאלה עיסקית, שתלויה בבטוחות שיעמידו בפני נושי האג"ח. יש פה בעיה, כי על נכסי מקרקעין שהם ציבוריים יש מגבלות חוקיות לפיהן אי אפשר להעבירם לידיים פרטיות. לכן, כספים ניתן יהיה לשעבד ולשלם, את הקרקע לא ניתן יהיה להעביר".

- ומי ערב לציבור שלא "יסחרו" בנכסים הציבוריים? בסופו של דבר המחוקק לא נתן דעתו לאפשרות שכזו.

"המגבלות החוקיות הקיימות כיום, כמו גם התנאים שילוו כל הנפקת אג"ח, צריכים להבטיח שנכסים לא יוכלו לעבור לידיים פרטיות, כשהדוגמה המובהקת היא נכסי מקרקעין. לפי סעיף 26 לחוק התכנון והבנייה, קרקע המיועדת לצורכי ציבור צריכה להיות בבעלות הרשות המקומית בלבד. יותר מכך, גם אם יש נכסים שהחוק לא קובע במפורש לגבי הזכות להחזיק בהם, אני מניח שההנפקה תיעשה במסגרת משפטית שתבטיח את עתידם.

"נכון שהמחוקק לא נתן את דעתו להנפקת אג"ח מוניציפליות, אבל זה לא בלתי אפשרי, ואני מניח, שבתהליך של הפקת לקחים נראה שינויים בחקיקה של מבנה ההנפקה והאישורים הסטטוטוריים".

- והכנסת שותף עיסקי עם אופציה לשליטה?

"עמדת השלטון המקומי היא, שבשביל כוס חלב לא צריך למכור את הפרה. כדי להכניס יזמים פרטיים ניתן לתת להם זיכיון ולא מניות, מאחר שיש לשמור על כך שהבעלות תישאר בידי הרשות המקומית, כשהתאגיד יעניק לגורם הפרטי זיכיון בלבד אבל לא ישתפו בבעלות על התאגיד. הצעת חוק תאגידי מים וביוב מדברת על אפשרות לשיתוף יזמים ואפשרות שליטה בבעלות, אבל יהיה צורך באישור מהממונה בהחזקת שליטה.

"אנחנו, הרשויות, אומרים: למה להיחלץ ממצב שאפשר בכלל לא להיקלע אליו? בואו נדאג מלכתחילה לכך, שהיזמים הפרטיים לא יהיו שותפים, אבל במקביל יוכלו לעשות עסקים טובים. אנו בעיצומו של מאבק, והחוק עוד צריך לעבור קריאה שנייה ושלישית".

שאלת הבעלות מצטרפת לניסיון האנגלי בנושא. בסופו של דבר, מים וביוב הם מונופול טבעי שאין לו תחליף, ולכן הצרכן לא יכול לבחור בין הספקים השונים, כמו שהדבר אפשרי בתעשיות אחרות. הניסיון האנגלי מלמד, שמיד אחרי ההפרטה ירדה רמת השירות ומחיר המים עלה, דבר שאגב עצר את סקוטלנד השכנה מלהפריט את משק המים שלה.

גלובס: עו"ד מאיר, מי מבטיח שיזמים פרטיים לא ינצלו הנושא על מנת לגבות מחירים גבוהים בעבור השירותים העירוניים?

מאיר: "אם ניקח את תחום הביוב והמים כדוגמה, הרי כל אגף ההכנסות של תחום זה נשלט על ידי מערכת חוקים, וגם בעתיד יהיה כפוף לבקרה ופיקוח. השאלה היא, האם יהיה מחיר אחיד או מחירים דיפרנציאליים. בכל מקרה, מחירי המים והביוב יאושרו על בסיס כלכלי, וברור שעם כל הסכנות הקיימות אין צורך להוסיף אפשרות לפיה הגוף הפרטי יקבע מחירים כראות עיניו.

"גם בנושא של חניונים אני לא רואה הצדקה כלכלית לייקור מחירים ללא פרופורציה. בסופו של דבר, עירייה שתפעל כך תרחיק אנשים מהחניונים שלה, ולא תעמוד בביקורת הציבורית ובתוצאות הפוליטיות שזה יגרור".

- האם הממשלה לא רואה בנושא פגיעה ב"ריבונות" שלה על הרשויות המקומיות?

מאיר: "האם הממשלה תרצה לתת לרשויות עצמאות, או שרק מדברים על כך? בנושא הארנונה, החופש המשפטי של הרשות ניטל ממנה, כך גם אגרות העברות כלי רכב, מס רכישה וכו', שנלקחו מהרשויות המקומיות, כך שהיום הן סמוכות על שולחן הממשלה ותלויות בה, מבלי שיהיה להן מקור פיננסי חלופי. בעבר, כשרצינו לגוון את מקורות האשראי, האוצר התנגד, ולכן גם כאן צפויה להערכתי התנגדות. יחד עם זאת, יש כבר החלטה ממשלתית לאפשר גיוס על ידי אג"ח, ונראה שיריית הפתיחה נורתה".

במשרד החשב הכללי שבמשרד האוצר שוקדים בימים אלו על מודל שיתאים לביצוע האג"ח (איגרות החוב) המוניציפליות. באוצר מעדיפים שלא לקרוא לילד בשם אג"ח מוניציפליות, אלא REVENUE BOND, או, למעשה, אג"ח ספציפיות לפרויקט או למספר פרויקטים.

העמדה המתגבשת באוצר היא להמליץ על מימון באמצעות אג"ח של ישות השייכת לרשות מקומית, אך נפרדת ממנה על ידי חומות סיניות. קרי, יצירת אג"ח שיהיו מקובעות בזרם התקבולים מהפרויקט.

משמעות הרעיון היא, שמאחורי הפרויקטים עומד תאגיד שמאחוריו עומדת רשות מקומית, ומאחוריה עומדת בסופו של דבר הרשות הממשלתית. באופן זה מושג ניתוק הישות המשפטית מזו המימונית.

במקביל, מדברים היום באוצר על פיתוח שוק ההון בישראל ויצירת אלטרנטיבה למימון הבנקאי המסורתי. במשרד החשב הכללי רואים חשיבות רבה להכנסת חברת דירוג, שתשמש ככלי בודק שיהפוך את כל הנושא לשקוף ומקצועי, הן מבחינת הציבור והן מבחינת המממנים וכמובן הרשות המקומית.

ומה לגבי החשש שנכסי ציבור ישועבדו ויועברו לידיים פרטיות? באוצר מעדיפים לשעבד את תזרים המזומנים ולא את הנכסים, אם כי הם ערים לאפשרות שהתזרים לא יספיק, ואז בעלי האשראי עשויים להפוך לבעלי הנכסים. די ברור שיצירת מקור מימון חלופי מקצצת את מוטת השליטה והריבונות של הממשלה ברשויות המקומיות. הטענה שמושמעת בקרית הממשלה היא, שבמקביל לכרסום בשליטה הממשלתית נראה קיטון בנטל התקציבי. אולי. מה שבטוח הוא, שהאוצר מתנגד בתוקף לעצמאות כללית של הרשויות, ואינו מוכן לראות (לפחות לא בזמן הקרוב) מצב שבו הרשויות ינפיקו אג"ח כלליות, ויגייסו הון שלא עבור פרויקט ספציפי.

מדוע? כי עוד לא הגענו לחזון אחרית הימים - היתה תשובה אחת ששמענו, ותשובה אחרת היא, שהממשל המרכזי חושש שבמקרה שהרשות המקומית לא תעמוד בפירעון (מאחר שלא תדע לנהל את ענייניה היטב), פקידי האוצר הם אלו שייאלצו לחתום על הצ'קים. אולי. הרושם הנוצר הוא, שלמרות אווירת ההפרטה והטיעונים הכלכליים המושכלים, הממשלה עדיין לא ששה לוותר על העמדה שבה ראשי הרשויות המקומיות סמוכים על שולחנה ואוכלים מתוך ידה.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק