גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"Moonlight זה כמו הוליווד"

פליט של מערכת החינוך ובמאי סרטים מקימים סטארט-אפ, קונים ידע מרוסיה, ומתכננים לשדר לכם סרטי וידאו בטלפון הסלולרי * והכל כדי "לעשות משהו מעניין ולהתפרנס בכבוד"

אם לאמץ את התפיסה של אירה דביר, ממייסדי חברת מונלייט (Moonlight), מי שחשקה נפשו בקריירה יזמית לא בהכרח צריך למהר לשפר את ציוני הבגרות כדי לעמוד בדרישות הקבלה של הפקולטות למדעי המחשב. "אנשים נוטים לייחס פיתוח טכנולוגי לאנשים טכנולוגיים וזו טעות חמורה", שוטח דביר, מחזאי ותסריטאי במקצועו, את משנתו. "אני טוען, שפיתוח טכנולוגיה זה קודם כל עבודת אמנות. כשאתה מסתכל על ההיסטוריה של הטכנולוגיה אתה רואה אנשים כמו ליאונרדו דה-וינצ'י וז'ול ורן. נכון שהיתה שם הנדסה, אבל קודם היה חזון".

וחזון מהסוג הזה, כנראה, אפשר ללמוד רק בבית הספר של החיים - כך לפחות זה עבד במקרה של דביר. "אני פליט של מערכת החינוך הישראלית", הוא אומר ומסביר כיצד קם אדם בעל תואר שני באמנויות ומחליט להקים חברת סטארט-אפ, המפתחת טכנולוגיות לדחיסת וידיאו. לדבריו, את הידע הטכנולוגי הרלוונטי רכש בשעות הפנאי, מחוץ למסגרות הפורמליות.

את מונלייט הקים דביר בתחילת 2000 עם הבמאי מיקי בהגן, קולגה מתחום הקולנוע והטלוויזיה עמו עבד, בין השאר, על סדרת הטלוויזיה "סיפורים לשעת לילה מאוחרת". "הוא רצה שנעבד את הספר של עמוס לבב 'שבבים של תקווה' לסדרת טלוויזיה על ההיי-טק הישראלי. קראתי את הספר ונדהמתי. ראיתי שאנשים ניצלו הזדמנויות והרימו חברות ענק, בשעה שפעם בחודש מתגלגל לי איזה רעיון בראש ואני זורק אותו לפח, כי זה מובן מאליו שמישהו אחר עושה את זה. מיקי אמר לי 'תביא רעיון ונעשה חברה'".

אחרי הרפתקה אינטרנטית קצרה בתחום המסחר האלקטרוני, ננעלו דביר ובהגן על רעיון של מעין שלט רחוק למחשב, שיאפשר, כך דביר, "לנגן קבצי MP3 מהסלון". מכאן, הוא ממשיך, "הגענו למסקנה שאנחנו מדברים בעצם על Cordless PC, כלומר להפריד את ממשק החומרה - מסך, מקלדת, רמקולים ומיקרופון - מהמחשב".

- כחלק מהקונספציה הזו, עלה גם הנושא של העברת וידיאו מהמחשב אל המסך ול-set top boxes. לשם כך, במונלייט בחרו להתמקד בשלב ראשון בתקן MPEG2 להעברת אודיו ווידיאו בפס רחב, המשמש בעיקר ביישומים של שידורי טלוויזיה דיגיטליים. שימוש בתקן זה מאפשר אמנם איכות גבוהה, אולם מגבלתו בקיבולת האחסון הגבוהה שהוא דורש.

"במידה מסויימת צריך להיות אסטרונאוט"

כאן, טוען דביר, באה לידי ביטוי החשיבה "מחוץ לקופסה" של מייסדי מונלייט. החברה הציבה לעצמה את האתגר לאפשר יכולות דחיסה משופרות בתקן MPEG2 ללא פגיעה באיכות השידור. זאת, בזמן שמרבית הפעילות בתחום מתרכזת כיום סביב תקן MPEG4, המיועד להעברת וידיאו בקצבים נמוכים. תקן זה משמש כיום בעיקר להעברת וידיאו ברשתות סלולריות בזכות העובדה שהוא מאפשר העברה בקצבים משתנים, בהתאם לרוחב הפס הזמין ברשת.

"כשיצאנו לדרך", מסביר דביר, "כולם אמרו לנו 'למה ללכת על MPEG2 כשכל העולם הולך על MPEG4?', אבל אני איש של וידיאו ומסרב לקבל את ההנחה שאנשים יהיו מוכנים לקבל וידיאו ברזולוציה נמוכה. אני יודע שטלוויזיות של 2 על 3 אינץ' מעולם לא הצליחו, אז למה שיהיו מוכנים לאכול את הלוקש הזה בטלפון סלולרי?

"עברנו על כל חברות דחיסת הוידיאו בארץ וכולן אמרו ש- MPEG2 לא יכול לעשות את זה. ואז מצאנו חברה רוסית בשם אלקרד, שפיתחה מפענח MPEG2 באיכות טובה מאוד. רכשנו את נכסי התוכנה שלהם - היום הם עובדי מונלייט ברוסיה - והתחלנו לפתח מפענח משלנו. פה התחילה הפריצה הגדולה שלנו".

מכאן המשיכה מונלייט ופיתחה את Motion Estimation, טכנולוגיה לדחיסת וידיאו הנמצאת כרגע בתהליכי אישור פטנט. בשיטה הזו, כל פריים מחולק לריבועים קטנים (16 על 16 פיקסלים בפורמט MPEG2) ומושווה לזה שאחריו. במידה שהתבנית של הפריים הראשון חוזרת על עצמה, מה שישודר הם רק השינויים - הקואורדינטות החדשות, המצוינות על ידי וקטורים של תנועה.

בכך, מסביר דביר, מושג חיסכון ניכר בכמות החישובים הנדרשים ובכמות המידע שנשמר. התכונה הזו גם יוצרת עבור מונלייט את ההזדמנות העסקית העיקרית שהיא מזהה כיום. "זה מאפשר לנו לקחת את האלגוריתמיקה ולשים אותה על DSP", הוא מפרט. "יש לזה משמעות עצומה. היום, יצרניות כמו פיליפס וטושיבה מחפשות את האפשרות לעשות דחיסת וידיאו באמצעות תוכנה ולכן הן לקוחות פוטנציאליות שלנו. יש לנו כבר קשרים עם כמה מהן".

החברות הגדולות הללו לא הצליחו לפתח בעצמן טכנולוגיה כזאת?

"האפשרות לפרוץ דברים מזווית שונה היא הנכס הגדול של חברת סטארט-אפ. בצינורות הגנריים הקיימים קשה להניח שתוכל לחדש להן משהו, אבל אתה יכול לבוא עם משהו חדש, שהם - מתוך התלם שבו הם צועדים - לא יכולים לראות. אתה צריך להיות במידה מסוימת אסטרונאוט, שרואה מבחוץ תמונה שמי שבפנים לא יכול לראות. באופן טבעי, חברה שמרנית יותר די מרסנת חדשנות, כי היא צריכה לשמור על המוצרים הקיימים".

"אין לי ספק שלא נהיה היחידים בשוק"

את הטכנולוגיה הזו מציעה מונלייט גם לנושא העברת וידיאו לטלפונים סלולריים ברזולוציה גבוהה, בפורמט MPEG4, אם כי מכירת הטכנולוגיה ליצרני שבבים עומדת כרגע בראש סדר העדיפויות. בחברה מספרים על משא ומתן מתקדם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם אחת החברות האמריקניות הגדולות בתחום עיבוד האותות הספרתי, לשילוב טכנולוגיות הפענוח והקידוד של מונלייט בשבבי DSP מתוצרתה.

הצלחה בנושאים הללו, מקווים במונלייט, תאפשר התמקדות גם בנושא שלשמו, למעשה, הוקמה החברה. "כל העולם היום מנסה לפתור את הבעיה של גלישה אלחוטית", מפרט דביר את הקונספט של Cordless PC. "יושבות חברות ומוציאות מיליארדי דולרים על מוצר שנקרא Web-Pad, שלא במקרה הפך לכישלון. זה אולי נראה כמו מחשב, אבל הוא לא נותן לך את כל מאגרי המידע שיש לך על המחשב. גם הרעיון של להכניס את המחשב לטלוויזיה נכשל, בגלל שאף אחד לא יישב במרחק מטר מהטלוויזיה בשביל לקרוא אי-מייל. אחר כך רצו לעשות מחשב נייד שיהיה מחובר ברשת לכל הבית, ותוכל לגלוש באמצעותו. אבל זה מכשיר יקר ולא סביר שתוכל לשדרג אותו.

"הרעיון שלי מתבסס על מסך, מקלדת ורכיב תקשורת. נכון שהשוק עדיין לא בשל לזה, אבל בעוד שנתיים אפשר יהיה לעשות את זה, כי המחירים של שבבי wlan, שהיום עדיין נמכרים ב-40-30 דולר, הולכים ויורדים, ואז ניתן יהיה למכור מסך אלחוטי במחירים סבירים".

אבל אנשים לא יסתובבו עם מסכים ניידים רק בשביל לראות וידיאו שמשודר מהמחשב.

"אני לא משלה את עצמי לרגע. לא כל המסכים יהפכו אלחוטיים. אבל כמו שיש לי בבית שני טלפונים עם כבלים ושניים אלחוטיים, ככה גם יהיה עם מסכים. יש נתח גדול מאוד של טלפונים כאלה ויהיה גם נתח דומה של מסכים. אין לי ספק גם שלא נהיה היחידים בשוק. זה שוק גדול מדי בשביל שמישהו יהיה בו שחקן יחיד".

זה לא קצת יומרני להיכנס לתחום שבו פועלות חברות כמו מיקרוסופט, למשל, עם ה-Pocket PC?

"מיקרוסופט וה-Pocket PC הם לא תחרות, כי אנחנו נמצאים בעולם הדסקטופ והוא לא ישתנה. כל הפרוטוקולים האלחוטיים שמדברים עליהם, שמאפשרים לשלוח אי-מייל ודברים כאלה, לא מאפשרים לך לראות DVD ואף אחד לא יקנה פתרון שאינו כולל הכל. הדרך היחידה לכלול את כל מה שקיים על הדסקטופ זה בדרך שלנו, שבעצם 'לוכדת' את כל מה שנמצא על המחשב ומשדרת אותו בצורה אלחוטית למסך. נכון שמאוד קשה לעשות את זה, אבל התמודדנו עם שורת בעיות ולכן יש לנו זכות קיום".

גם תסריט זה סטארט-אפ (אבל בלי הכסף)

את הזכות הזו מממשת מונלייט בינתיים עם היעדרות בולטת של קרנות הון סיכון. "בתחילת 2000", מסביר דביר, "באנו לכמה קרנות, שכולן רצו מוצר מדף תוך שלושה חודשים. הסבלנות הייתה קצרה וכנראה שלא התאמנו כי דיברנו על מוצר בעוד שנתיים".

וכך, מונלייט נשענת היום על כספים שנאספו ממשקיעים פרטיים, ביניהם שני אנשי הון סיכון אמריקנים, שנרתמו לנושא בתיווכו של עמוס מיכלזון, מנכ"ל קראו. בסיבוב הסיד, שנערך בפברואר 2000, גויסו 350 אלף דולר לפי שווי של 3 מיליון דולר. שמונה חודשים מאוחר יותר השלימה החברה סיבוב ראשון, שהסתכם בכ-1.5 מיליון דולר לפי שווי של 13 מיליון דולר. באחרונה גויסו עוד 2.5 מיליון דולר לפי שווי של 26 מיליון דולר.

"יש לנו כסף לעוד שנה קדימה ואנחנו בשלב שאנחנו מתחילים לראות הסכמים", אומר דביר. "אני מניח שנגייס שוב תוך 6-3 חודשים מהיום".

אתם לא צריכים קרנות הון סיכון שיפתחו לכם דלתות אצל יצרני השבבים הגדולים?

"אנחנו לא צריכים את זה. לא שהייתי מתנגד להשקעה של עוד 5 מיליון דולר, אבל העניין העיקרי כרגע הוא פיתוח הטכנולוגיה. אם לחברות DSP כמו טושיבה ופיליפס היו ארבעה פתרונות שונים על המדף, היינו צריכים אולי את הקרנות שיעזרו לנו בקשרים הישירים איתן. אבל אין להן תפריט כזה של פתרונות.

"הסיטואציה בשוק נוחה עבורנו. הרבה ערפל התפזר, חברות גדולות קיצצו במו"פ וחברות עם טכנולוגיה אמיתית מתחילות לצוף. מבחינתי האישית, לא משנה לי אם מונלייט תהיה חברה של 100 מיליון דולר או 2 מיליארד דולר. לא באתי לזה בשביל להיות איל הון אלא בשביל לעשות דבר מעניין ולהתפרנס בכבוד. זה לא כמו בקולנוע, ששם כל תסריט זה סטארט-אפ, רק שאתה חוזר הביתה דלפון ומתחיל מהתחלה וזה לא מעניין אף אחד. מהבחינה הזאת, מונלייט זה כמו הוליווד".

dan-y@globes.co.il

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות