גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה לא בונים הנמקה

הנמקותיו הקצרות והסתומות של בית המשפט העליון בתביעת לשון הרע שהגיש עו"ד סבוראי כנגד עיתון "מעריב", מביכות

1.רצח מנהיג הלח"י

ככלל, אין מצפים מפסקי דין שניתנים בבתי המשפט לרצות את כל הצדדים לדיון המשפטי. במקרים נדירים גורמים פסקי דין לכל הצדדים להיות בלתי שבעי-רצון. פסק הדין הבא קורץ מאותם חומרים שהופכים פסקידין לבלתי חביבים על כל הצדדים לדיון, ולבלתי מובנים לחלוטין לקורא.

בסוף השבוע שחלף ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בערעורים ההדדיים שהגישו עו"ד משה סבוראי מזה ועיתון "מעריב", העורך יעקב ארז והעיתונאי משה זונדר מזה, על פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי עדי אזר.

קוראים, חוזרים וקוראים את פסק דינו של בית המשפט העליון - פס"ד קצר, לאקוני וסתום - ולא ממש מבינים.

כדי להבין מה לא מובן בפסק הדין - שנראה כפס"ד שנכתב בחטף - צריך להתחיל מההתחלה, לנבור מעט בדפי ההסטוריה.

המערער, עו"ד משה סבוראי, הציע בשנת 42' מיקלט בביתו ליאיר, מנהיג הלח"י, שנרדף בזמנו ע"י הבריטים. בתאריך 27.1.42 פרצו הבריטים לדירה אחרת שבה נמצאו ארבעה מחברי הלח"י, וביניהם המערער. השוטר האנגלי מורטון ירה בארבעתם, שניים מתו ושניים (וביניהם המערער) נפצעו ואושפזו בבית חולים.

שבועיים לאחר מכן, בתאריך 12.2.42, ביקרה אמו של הפצוע השני את שני הפצועים בבית החולים. המערער ביקש ממנה להודיע לרעייתו על מצבו ומסר לה את כתובת ביתו. לטענת הבריטים, שוטר אנגלי דובר עברית שמע את השיחה, קלט את הכתובת שמסר המערער לאמו של החבר, והודיע על כך לבולשת הבריטית (אפשר שהבריטים הפיצו טענה זו מתוך תקווה שהיא תרבה מדון בין חברי הלח"י). באותו היום הקיפו שוטרי המשטרה הבריטית את ביתו של המערער, ירו ביאיר ורצחו אותו.

תקופה ארוכה התייסר המערער במחשבה, שמא דבריו אכן הביאו לתפיסתו של יאיר. ואולם, משנודע לו כי שעת מותו של יאיר קדמה לשעת שיחתו עם אמו של חברו, הבין, לטענתו, כי יאיר נרצח עוד לפני אותה שיחה ולכן לא חוסר זהירות שלו הביא ללכידתו של יאיר. יצויין, שעד היום דרך תפיסתו של יאיר נותרה בגדר תעלומה.

2.סבוראי נגד שפילמן

תם הפרק ההסטורי. מכאן ואילך יבוא מקומם של הפרקים המשפטיים.

בשנת 89' הקליט אחד מחברי הלח"י, אנשל שפילמן, את זכרונותיו. במסגרתם חזר על הטענה לפיה המערער, בחוסר זהירותו, הביא ללכידתו של יאיר.

המערער נפגע מדבריו של שפילמן, בהיותו, לתחושתו, האדם היחידי שסיכן בעיתו את עצמו, בהעניקו מקלט ומסתור למנהיג הלח"י.

המערער הגיש נגד שפילמן תביעת דיבה. התביעה נדונה בפני שופט בית המשפט המחוזי, וינוגרד.

השופט וינוגרד שמע עדויות רבות, קיבל מוצגים וראיות, ופסק בסופו של משפט, כי יאיר נרצח בשעה 09:30, שעה ששיחת המערער עם אמו של אותו חבר התנהלה בשעה 10:00. לפיכך קבע השופט וינוגרד, חדמשמעית, כי לא אותה שיחה היא זו שהובילה את הבריטים לביתו של המערער וללכידתו של יאיר.

פסק דינו של השופט וינוגרד אושר בבית המשפט העליון (להוציא שינוי מסויים של סכום הפיצויים שנפסקו לזכות המערער).

3.סבוראי נגד "מעריב"

בשנת 98' פורסמה כתבה בעיתון "מעריב". כותרתה - "הפללתו הסופית של החשוד העיקרי". מתחתה כותרות משנה, בלשון "ארכיון הבולשת" וכן "אצבע מאשימה לסבוראי".

הכתבה, לטענתו של המערער, ניסתה להדביק לו מחדש את החשד המוזכר לעיל. מטבע הדברים הוא הלין על כך שבכתבה הופיעו תיאורים כגון "הרצח רובץ על מצפונו", וכן "סבוראי חי כבר 26 שנים עם צרה איומה ונוראה. על מצפונו רובץ הרצח הזה"; "הוא לא רוצה ללכת לעולם הבא עם הכתם הזה"; "הוא מנסה כל השנים לטשטש או לשנות את הגירסה הרווחת בגלל שהוא לא רוצה ללכת לעולם הבא עם הכתם הזה".

כמו כן, באותה כתבה נכללו אמירות חריפות מסוגן על המשפט שהתנהל בפני השופט וינוגרד (כנגד שפילמן). נכתב בה, ש"המשחק (כלומר המשפט הנ"ל) היה מכור", וכי השופט וינוגרד "החליט מראש מה הוא רוצה וסבוראי כאילו זכה במשפט". במילים קצרות, הכתבה התייחסה לשופט וינוגרד כמי שניהל את המשפט בחוסר הגינות. חלק מהייחוסים בכתבה הובאו מפיהם של צדדים שלישיים, ובכללם בנו של יאיר ופרקליטו של שפילמן.

המערער תבע את עיתון "מעריב", את העורך ואת כתב העיתון בתביעת דיבה חדשה. זו נדונה בפני השופט עדי אזר.

עיתון "מעריב" טען שהכתבה היתה מאוזנת וסבירה. היא לא התיימרה לקבוע עמדה, אלא להציג את מסמך סונדרס, שהגיע לאחרונה לארכיון "ההגנה" בת"א (במשפט הראשון היה קיים רק עותק של המסמך, שלא התקבל כראיה). הכתבה יצרה רושם, לפיו ארכיון הבולשת הבריטית כולל מסמך המפנה אצבע מאשימה לעבר המערער.

בפני השופט אזר עמדו שאלות משני מישורים: האחד - מישור טענת הוצאת לשון הרע כלפי המערער. השני, והוא המעניין והראשוני מבין שני המישורים - השאלה, האם הכתבה כללה דיווח "נכון והוגן" על פסק דינו של השופט וינוגרד (במשפט הראשון)?; ואם לאו - האם יש בכך כדי לבסס עילת תביעה למערער דווקא?

השופט אזר, בפסק דין מפורט, הגיע למסקנות הבאות (בתמצית) - הכתבה הוציאה לשון הרע על המערער, היא נכתבה בחופזה ומבלי לראיין עדים ויודעי דבר רבים נוספים, ותוך שלילה בלתי מובנת של פס"ד מלומד ומעמיק (של השופט וינוגרד). העיתון לא הצליח להגן על הביקורת הקשה (ובמילים קשות) שהוטחה בפסק דינו של השופט וינוגרד. עיתון "מעריב" ויתר הנתבעים חוייבו לפצות את המערער בסכום של 70,000 ש"ח.

פסק הדין הכריע, איפוא, בשאלה שטרם נדונה בפסיקה, העוסקת בחופש הביטוי של עיתון בהעבירו ביקורת על פס"ד שניתן במשפט לשון הרע, כאשר דברי הביקורת משמיעים בפני עצמם לשון הרע על תובע.

שני הצדדים ערערו על פסק דינו של השופט אזר - עיתון "מעריב" והנתבעים האחרים עירערו על חיובם בהוצאת לשון הרע, ואילו עו"ד סבוראי עירער על סכום הפיצויים (המועט, לטענתו) שנפסק לזכותו.

4.בית המשפט העליון

שופטי בית המשפט העליון לא התלהבו מהערעורים ההדדיים. תחילה נעשה נסיון לדחוף את הצדדים להגיע להסדר, שיפטור מהחובה המכבידה לכתוב פסק דין. משהמאמצים לא נשאו פרי - זכו הצדדים לקבל, תוך שעות ספורות, פס"ד קצר וסתום, שדחה את הערעורים ההדדיים.

בית המשפט העליון החליט, שהכתבה לא הוציאה לשון הרע (ובכך ביטל את מסקנתו של השופט אזר בהתייחס לחלק זה של פסק דינו), אך הכותרת דווקא כן. לפיכך, הותירו השופטים את סכום הפיצוי שנפסק במחוזי על כנו.

לא אורכו של פסק הדין, לעצמו, מתמיה. גם לפסקי דין קצרים שמור מקום של כבוד בפנתיאון המשפטי. כמות התמיהות הרבות שמתעוררות למיקרא פסק הדין הקצר היא שלוכדת את העין.

הכתבה נושא הערעור עוררה נושאים חשובים מסוגם. ראשית, במישור העובדתי, המדובר בכל זאת בנושא החורג מעניינו הפרטי של עו"ד סבוראי (שגם עניינו הפרטי חשוב לעצמו). סיפור לכידתו ורציחתו של יאיר רשום עלי דפי ההסטוריה והתקומה של העם בישראל. לו היה בית המשפט העליון מודיע - אינני הכתובת לליבונן של עובדות היסטוריות (כפי שנעשה בפסק הדין שניתן לפני ימים ספורים בתביעתו של ראש הממשלה אריאל שרון) - ניחא. אך, כפי שניווכח להלן, לא כך נהג בית המשפט העליון.

שנית, במישור המשפטי, פסק דינו של השופט אזר עורר שאלה תקדימית, הנוגעת בחופש הביטוי של עיתון בהעבירו ביקורת על פס"ד שניתן במשפט לשון הרע. יתירה מזו, הוא עסק בביקורת חריפה מסוגה שהוטחה בשופט בית המשפט המחוזי וינוגרד, שכביכול ניהל את המשפט בחוסר הגינות ("המשחק היה מכור"; "החליט מראש מה הוא רוצה וסבוראי כאילו זכה במשפט").

"עיינו בחומר הרב שהוגש לנו, קראנו את המסמך ששימש תשתית לכתבה ואת הכתבה עצמה והגענו לכלל מסקנה כי פסק דינו של בית משפט קמא אינו יכול לעמוד על כנו כמות שהוא", כתבו השופטים. "אנו מוצאים כי בכל האמירות אותן ציין בית משפט קמא, בהקשר בו הן מופיעות, במכלול הדברים הנאמרים בכתבה ובקריאה כוללת של הכתבה, אין משום עוולה לפי חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965 - לא כך לגבי כותרת הכתבה".

אם כך, בניגוד לכותרת הכתבה (ולכך נגיע בהמשך), לדעת השופטים לא היה פסול בכתבה גופה. בין שמסקנה זו ראויה היא ובין שלא, נשאלת השאלה - מדוע? מהם הבסיסים, העובדתי והמשפטי, למסקנתם של השופטים? ומדוע פסק דינו של השופט אזר "אינו יכול לעמוד כמות שהוא"? אמירותיהם הסתמיות של השופטים אינן מספקות תשובות לשאלות.

בית המשפט העליון, מטעמיו הבלתי נהירים, החליט לפסוח על המחלוקות העובדתיות שהובאו בפניו ועל קביעותיו העובדתיות של השופט אזר. השופטים ויתרו על הצורך, המתבקש בנסיבותיו של העניין, לדון בשאלות החשובות שעוררו טענות הצדדים, בשאלה התקדימית שהתעוררה (היקף חופש הביטוי הנתון לעיתון בהעבירו ביקורת על פס"ד שניתן במשפט לשון הרע). גם הביקורת החריפה שנמתחה על הגינותו של השופט וינוגרד לא זכתה לכל התייחסות מצידם.

ככה, בכל הענווה, לא בונים הנמקה.

ומנגד, כותרת הכתבה - ליתר דיוק, הכותרת הראשית בלבד ("הפללתו הסופית של החשוד העיקרי") - נחשבה בעיניהם כמפירה את הוראות החוק. למה? כך נכתב בפסק הדין: "אנו סבורים שבהבדל מיתר ההתבטאויות הנכללות בכתבה, המובאות בהקשרים מסויימים במסגרת המכלול, יש בכותרת זו העומדת לעצמה, משום הוצאת לשון הרע, מבלי שהמשיבים יכולים ליהנות לגביה מההגנות הקבועות בחוק".

השאלה דלעיל נותרת בעינה - למה?

אם הכתבה עצמה, על שלל הביטויים שבה (ובכלל זאת, הביטויים "הרצח רובץ על מצפונו", "סבוראי חי כבר 26 שנים עם צרה איומה ונוראה. על מצפונו רובץ הרצח הזה"; "הוא לא רוצה ללכת לעולם הבא עם הכתם הזה"; "הוא מנסה כל השנים לטשטש או לשנות את הגירסה הרווחת בגלל שהוא לא רוצה ללכת לעולם הבא עם הכתם הזה") איננה מוציאה לשון הרע, מה יש בה בכותרת דווקא כדי לשנות ממסקנה זו? ולהיפך.

ומדוע נקבע שדווקא כותרת זו מוציאה לשון הרע, לעומת כותרת המשנה שקבעה "אצבע מאשימה לסבוראי"? מדוע, אם כך, אין כותרת המשנה מכילה לעצמה דבר לשון הרע?

(ע"א 8606/00, 9568 עו"ד סבוראי נ. "מעריב" ואח', וערעור נגדי, פס"ד מיום 21.2.02. השופטים טובה שטרסברג-כהן, דליה דורנר ואלעזר ריבלין. בשם המערער עו"ד מיבי מוזר ושירה ברוך, בשם המשיבים עו"ד צבי בר-נתן ויורם עברון)

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"