גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C3 - מבחן דרכים

בשנים האחרונות מקצה קבוצת PSA השקעות ענק בידול המוצג סיטרואן והפיכתו לסמל החדשנות והתיחכום ; את תמצית האופי החדש-ישן הזה, לטוב ולרע, ניתן יהיה לקבל בקרוב בסיטרואן C3

המותג סיטרואן עבר בשנים האחרונות מטמורפוזה רצינית בארץ. רק לפני מספר שנים, הוא נחשב לאח החורג והמקופח של פיז'ו, וגרר על עצמו חטוטרת תדמיתית, שמקורה בשנים ארוכות של בקרת איכות רשלנית. כתוצאה, אפילו דגמי סיטרואן, שהיו זהים הנדסית לדגמים של פיז'ו, נענשו בישראל בירידת ערך מואצת ובביקוש נמוך משל הדגמים המקבילים של האחות הצרפתית.

את תחילת המהפך סימלה, באמצע שנות ה-90, המסחרית סיטרואן ברלינגו, שהמחישה כי השם סיטרואן יכול להתקשר גם לערכים כמו אמינות, תמורה לכסף וסחירות. בשלב הבא, פתח עידן הליסינג את הדלת, חלקית לפחות, בפני סיטרואן קסארה, והכין את הרקע ל"שוברת התדמית" האמיתית - סיטרואן C5, שמובילה בחודשים האחרונים את המכירות בפלח הניהולי היוקרתי.

סיטרואן C3

מאחורי השינוי ניצבת השקעה אדירה של קבוצת PSA, שנועדה להפוך את סיטרואן לנושאת דגל החדשנות והתחכום הטכנולוגי של הקבוצה, ולהעניק לה אופי שונה ונבדל משל מכוניות המותג פיז'ו. את המגמה הזאת ממשיכה כיום סיטרואן C3 החדשה, שממוצבת, רשמית לפחות, בין דגם הסאקסו (שייעלם מהעולם בתוך זמן לא רב) לבין הקסארה.

המכונית החדשה חולקת רכיבים ומכלולים רבים עם פיז'ו 206, אך כל קשר חזותי בין האחיות מקרי. עיצובה העגלגל של ה-C3 מקורי, בוטה, צעיר ומסובב ראשים, עם רמזים משעשעים ל"דה-שבו" המיתולוגית, אך גם עם פרופורציות מודרניות ומחולקות היטב. היא קצרה יחסית (3.85 מ'), אך רחבה (1.67 מ') וגבוהה במיוחד (1.52 מ'). קו העיצוב הנועז בולט במיוחד בהשוואה לעיצובים הזהירים והבוגרים, שמאפיינים לאחרונה את הדגמים החדשים בפלח הזה (ע"ע פיאסטה, פולו, פונטו ועוד).

סיטרואן C3

אסטרטגיית החדשנות הכתיבה, מטבע הדברים, עיצוב פנים מקורי לא פחות. ה-C3 שומרת לא מעט הפתעות לתא הנוסעים. המושבים הקדמיים, למשל, ממוקמים גבוה, כמעט כמו ברכב שטח עירוני, ומעניקים לנהג עמדת פיקוד שלטת. לוח המחוונים הוא על טהרת הצגים הדיגיטליים, עם צג מהירות גדול במרכז, וצג סל"ד מבלבל למדי, שמקיף אותו בקשת.

אפשר לראות בכך קריצת "רטרו" לצגים האופטיים של רכבי סיטרואן משנות ה-70 וה-80, אך גם "השראה" של דגמים הרבה יותר מאוחרים - כמו טויוטה יאריס, למשל, שמצליחה מאוד בצרפת, ומצוידת בלוח מחוונים דומה.

לצד הנהג ממוקם צג דיגיטלי נוסף, עליו מוצגות תחנות רדיו (הרדיו מקורי ומשולב אינטגרלית במערכת החשמל, כמו בכל דגמי הדור החדש של החברה), כמו גם מידע נוסף. בסיס תיבת ההילוכים האוטומטית עטוי כרום מבהיק בנוסח פולקסווגן, והמזגן נשלט באמצעות בקרה אלקטרונית מתוחכמת למראה.

אפילו תא המטען מציע פטנט מקורי: מעין כיסוי מודולרי, שמחלק אותו לתאי משנה במגוון צורות. נפח המטען מכובד בהחלט עבור הקטגוריה הזו - 310 ליטר לפני קיפול המושב האחורי - אם כי לפיאסטה החדשה יש עדיין יתרון בתחום זה. התחושה בתא אוורירית ונעימה, בזכות משטחי הזכוכית הענקיים. מצד שני, קרוב לוודאי, שעובדה זו תיאלץ את מערכת האקלים לעבוד שעות נוספות בקיץ הישראלי.

המושב האחורי של ה-C3 מציע תנוחת ישיבה נוחה ומרווחת לשני נוסעים, למרות שמרחב הברכיים אינו נדיב כמו בפיאסטה, למשל. מרחב הראש מצוין, בזכות הגג הקמור, והכניסה לרכב מתבצעת בתנוחה טבעית, שאינה דורשת "התקפלות".

האיבזור התקני נדיב ביחס למכונית בפלח הזה, והוא כולל ארבע כריות אוויר, מערכת ABS, מערכת קול מקורית, בקרת שיוט ועוד.

חבל רק, שאת החיסכון בעלויות הייצור שמרו אנשי סיטרואן לסעיף בחירת חומרי הדיפון. "קיצור הפינות" מתבטא בשימוש במשטחים פלסטיים נוקשים ומחוספסים, שעוטים את לוח הפיקוד, בסיס המושבים, תאי האחסון השונים ועוד.

חלק נכבד מהמתחרים המודרניים, דוגמת הפיאסטה החדשה, סקודה פאביה ובוודאי הפולו החדשה, מקדימים אותה בשני צעדים בתחום זה.

ה-C3 יוצאת לשוק עם מגוון המנועים המוכר של פיז'ו-סיטרואן - בנזין בנפח 1.1 ליטר, 1.4 ליטר ו-1.6 ליטר, וטורבו-דיזל מתקדם בנפח 1.4 ליטר, שפותח בשיתוף עם פורד ויוצע בשתי רמות הספק. בעת ההשקה עמדו למבחן שלוש גירסאות.

מנוע ה-1.4 ליטר, בהספק 75 כ"ס, הופיע בתצורה "ישראלית" קלאסית, כלומר עם תיבת הילוכים אוטומטית בלבד. מדובר במנוע יעיל אם כי קולני, שיש לו היסטוריה ארוכה (הוא שירת את פיז'ו 205 בתחילת שנות ה-90). ביצועי הדגם הזה סבירים, אך לא הרבה יותר. ה-C3 האוטומטית מפגינה זינוקים אנרגטיים ממצב עמידה, לא מעט בזכות התכנות של הגיר האוטומטי, וביצועיה בעיר סבירים בהחלט.

עם זאת, התחושה הכללית כבדה למדי (14.8 שניות מאפס ל-100 קמ"ש), בין השאר בשל העובדה שה-C3 אינה מכונית קלת משקל - יותר מ-1,050 ק"ג. כהערת אגב, נציין גם שמסלול המבחן התנהל על שטח מישורי ונטול עליות רציניות. הגיר האוטומטי מצויד במנגנון שליטה ידני דמוי "טיפטרוניק" - אלמנט שימושי ויוצא דופן בפלח השוק הזה.

גירסת ה-1.6 ליטר בנזין, בעלת 110 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, מפגינה כצפוי ביצועים הרבה יותר נמרצים, ולא מתקשה לשייט במהירויות של 160 קמ"ש פלוס לאורך זמן. נתוני היצרן מלמדים על תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-10 שניות, ומהירות מרבית של 192 קמ"ש.

גם גירסה זו אינה שקטה במיוחד תחת לחץ, אך יש לה צליל ספורטיבי נעים. מנגד, היא גם מרגישה נוקשה וקשיחה יותר בעת מפגש עם בורות, אולי בשל החישוקים המוגדלים והצמיגים הרחבים. עם זאת, במונחים מוחלטים, שתי הגרסאות מציעות נוחות נסיעה טובה.

גירסת הדיזל עם הזרקת מסילה היא המרשימה ביותר מבין המבחר. מנוע הזרקת המסילה הוא פלא טכנולוגי קטן. אומנם הוא מפיק 70 כ"ס צנועים, אך גם מייצר מומנט של 16.2 קג"מ (יותר משל ה-1.6 ליטר בנזין, למשל), שזמין כבר ב-2,000 סל"ד, ומעניק ל-C3 כושר משיכה בריא כמעט בכל הילוך. מהירויות של 160 קמ"ש אינן זרות לו, והוא שומר על שקט מופתי. כבונוס, מעניק מנוע הדיזל צריכת דלק (מוצהרת) של כ-18 ק"מ לליטר. מאוחר יותר השנה, אגב, תושק גירסה של אותו מנוע, עם הספק של לא פחות מ-92 כ"ס - והכל מדיזל בנפח 1.4 ליטר.

כל הגירסאות מפגינות התנהגות כביש נעימה. ההגה קל ומדויק, ולמרות הגג הגבוה, תנועות המרכב זורמות בפניות, ללא זוויות גלגול מוגזמות. לטעמנו, השלדה מעניקה תחושה מדויקת ומלוטשת יותר אף מזו של אחותה, ה-206.

הבלמים, לעומת זאת, דורשים תקופת הסתגלות. הם חדים ו"נושכים", עם מהלך דוושה קצר ועוצמת בלימה מתוגברת, שאינה פרופורציונלית לעוצמת הלחיצה הפיזית.

סיטרואן C3 תגיע ארצה במאי. מחיריה הרשמיים טרם פורסמו, אך אי-אפשר לצפות למחירי מציאה. בצרפת, למשל, יקרים דגמי ה-C3 בכמה אחוזים מדגמי ה-206 המקבילים, אבל בישראל האסטרטגיה הזו עלולה להתגלות כבעייתית.

לפיכך, ניתן לצפות למחירים דומים מאוד למחירי 206, ונמוכים מעט ממחירי הפולו החדשה (שנחשבת לנקודת הייחוס בפלח הזה), אם כי חבילת האבזור התקנית של ה-C3 תציע הרבה "תוכן". פירוש הדבר מחירים משוערים בסביבות 89 שקל אלף לדגם 1.4 ליטר אוטומטי, וכ-92 אלף שקל לדגם הידני. ברמת המחיר הזו, צפויה ל-C3 תחרות קשה, אך היא מצוידת בכל מה שדרוש כדי להפוך ל"פריט מעצבים" אופנתי.

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"