גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי מפקח על הפיקוח

הכתובת זהרה על הקיר, אבל בפיקוח על הבנק מעדיפים, כנראה, להימנע מבדיקות עומק ועשיית גלים * כך, גם אם הבנק למסחר נחת כמה פעמים על שולחן המפקח על הבנקים, בפיקוח העדיפו להמשיך לנמנם

שום דבר בהיסטוריה החדשה של בנק למסחר לא יכול היה לסמן שלווה ושקט בנקאיים. הפלא הוא שהפיקוח על הבנקים, שהיה מעורב כל השנים, ברצונו ושלא ברצונו, באירועים שונים ומשונים שקרו בבנק הזערורי הזה - ובהתנהלות יושב הראש שלו, שמיל ובר - בכל זאת הצליח לא לראות את מעילת הענק הזו.

היום אומרים שהחטא הקדמון היה באישור שניתן לשמיל ובר להיות בעלים של בנק בישראל. בן 55, יליד אוסטריה שעלה לארץ כשהוא בן שנה. בשנות ה-60 יצא למרכז אמריקה, והתחיל לעסוק בסחר במתכות. על פי פירסום ב"מחלקה ראשונה" (הוצאת עגל הזהב עיתונות בע"מ), שימש יו"ר ובעלים של חברה שסחרה במתכות בהיקפים של מיליוני דולרים, וכן בחברות תעשיה בעיקר בענף המתכות לחלקי רכב ומוצרים ביתיים "המעסיקות אלפי עובדים".

בסוף שנות ה-70 שימש יועץ נילווה לפרויקטים של חברה אמריקנית גדולה, ויועץ בחברת דלק גדולה "הקודחת, שואבת, מזקקת, מייצאת ומשווקת דלקים בכל הרמות ובהיקפים של מיליארדי דולר בשנה". כמו כן, נכתב כי היה שותף בבנק בחו"ל ויו"ר ועדת האשראי של הבנק הזה, שהיקף האשראי שלו הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר (מחירי 1982). סביר להניח כי ובר עצמו השתתף במסירת הפרטים ו/או אישר אותם.

ב-1982 שב ארצה. הוא הגיע הנה עם הרבה כסף, והתחיל לחפש השקעות. את השליטה בבנק למסחר, אז 25%, ביקש לרכוש ממשפחת שטרן, שאף ניהלה אותו, אבל במשך תקופה ארוכה סירב הפיקוח על הבנקים לאשר את המכירה. בסופו של דבר אושרה הרכישה, על ידי המפקח הקודם, זאב אבלס, והושלמה במהלך 1988. בשנת 1991 מונה ליו"ר פעיל בבנק.

ואז התחיל סיפור חדש: המשכורת, האופציות וההטבות האחרות שדרש, ושנציגים של בעלי עניין אחרים התנגדו לתת. הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל היה מעורב במלחמות הקטנות-גדולות האלה, ולא פעם הביע התנגדות לכל מיני רעיונות יצירתיים - שיצאו מלישכת היו"ר עבור היו"ר.

ובר הגיע עד לבית המשפט העליון, כאשר עירער, ב-1996, על תנאי ההעסקה שנקבעו לו. הוא רצה יותר, וזה לא הלך. שנה לאחר מכן, ערכו קרנות הנאמנות "יער" ו"נץ" פניה רשמית למפקח על הבנקים, ודרשו ממנו לתת הסבר ופירוט למעשים הנעשים על ידי ובר, "אשר גמר אומר לחזור ולהשיג את חבילת ההטבות המופלגות שנשללה ממנו על ידי בית המשפט".

כמה חודשים אחרי כן, במרץ 1998, התברר שרשות ניירות ערך חוקרת חשדות לתרמית מצד אחד מעובדיו הבכירים של הבנק. החקירה החלה בעקבות תלונה של לקוח, שטען כי העובד רימה אותו בפעולה שבוצעה במהלך המסחר בבורסה. גם הפיקוח על הבנקים השתתף בחקירה.

עברה עוד שנה, ובינואר 1999 התקבלה בבית המשפט בקשה בהסכמה למנות כונס לדפוס מ.ד.ן, העוסק בהדפסת ספרי ילדים לייצוא, ויומני נייר ופלסטיק. ובר היה שותף בכיר במ.ד.ן.

אחר כך שוב עלה ובר על שולחן המפקח על הבנקים: המפקח הנוכחי, יצחק טל, הודיע במכתב לבעלי ומנהלי הבנקים כי הוא מתכוון למנוע מבעלי שליטה בבנקים - או מקרובי משפחה שלהם מדרגה ראשונה - לכהן בתפקיד יושבי ראש של הבנקים. כולם התעסקו רק בשלמה נחמה, אחד מבעלי בנק הפועלים, המשמש יו"ר הבנק, ובאבי ורטהיים, יו"ר בנק המזרחי, אחיינו של בעל השליטה, מוזי ורטהיים. אבל גם ובר, כאמור יו"ר בנק למסחר, היה בתמונת המועמדים למניעת כהונה. תמונה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל.

מאוחר יותר, באוגוסט 2000, הודיע ובר בעיתונים כי "שלושה בנקים אירופיים הביעו התענינות ברכישת הבנק. מתנהלים מגעים שטרם הבשילו לידי מו"מ". לטענתו, כפי שבאה לידי ביטוי בדבריו אז, ההתעניינות בבנק למסחר נובעת מהחשיבות שתתפוס המערכת הבנקאית הישראלית מצד הבנקאות הבינלאומית, וכן "מן התשתית המפותחת של הבנק - מבחינת מיחשוב וכוח האדם המיומן והמקצועי."

שניים היו שותפים לתהליך בניית הבנק למסחר, אחרי פרישת משפחת שטרן: שמיל ובר ואלי אונגר. הם הכירו בבנק המזרחי. אונגר היה אז עובד בכיר בבנק, הבונה והאחראי על פעילות ניירות הערך העצומה שלו, דאז, שהסתבכה קשות במעשי הוויסות, שנחשפו לאוויר העולם בשלהי 1983.

הבורסה נסגרה אז למשך ימים ארוכים, ונפתחה חקירה ממלכתית. בסופה, בהתערבות נגיד בנק ישראל דאז, מיכאל ברונו, הביאה להעמדתם לדין של מנהלי, בעלי ורואי החשבון של הבנקים. בבנק מזרחי נחקר גם אונגר, אבל מי שהועמד לדין היה המנכ"ל אהרון מאיר, שנפטר לאחר מכן.

ובר רצה את אונגר, כדי להזניק את בנק למסחר להיות בנק של ניירות ערך וחדרי עיסקאות. לא ברור אם הפיקוח על הבנקים התנגד למינויו של אונגר, עקב מעורבותו בוויסות.

כותרות העיתונים של הימים ההם, דיברו על מינוי זמני לאונגר, ואחרי כן על מינוי בפועל. אונגר אכן הזניק את הבנק. הוא עשה ממנו בנק של מט"ח ומסחר בניירות ערך. גם כניסתם לבנק ב-1995 של משפחת אברהם אירני ובניו, בעליה של החברה המרכזית לניירות ערך (אשר נמכרה לקרדן לפני מספר שנים), ובעלת עסקים בשוק האפור באותם הימים, מיוחסת ליחסים ולהיכרות העיסקית שהיתה לה עם אונגר.

בשנים ההן, עסק ובר עצמו בפעילות בשוק האפור, נושא שהיה אז להיט השוק הישראלי, הימים הגדולים של מלכי השוק האפור יובל רן ונתן שוורץ (כיום בטקסס). אחד התנאים שהיו לפיקוח על הבנקים בהסכמה לתת לו היתר לאחזקה בנקאית, היה שיפסיק את כל פעילותו בשוק האפור.

ובר אכן סיים את יחסיו האישיים האפורים, אבל בשלב מסויים בדק בנק ישראל את האפשרות שמי שקנה בפועל את תיק הפעילות של ובר בשוק האפור, היה לא אחר מאשר הבנק למסחר.

נושא נוסף שנבדק בזמנו בפיקוח על הבנקים, היה קשור ללקוח גדול בשוק האפור, שאחד מבעליו היה קודם מנהל סניף בבנק מזרחי, שסיים את תפקידו בשל גילוי אי-סדרים. חקירת הפיקוח נפתחה אז לאחר שבנק מסחר הפסיד בגין אותו לקוח כמה מיליוני דולרים.

הפיקוח, ראוי לציין, היה מודע כל השנים לתהליך הגובר והולך של מדיניות הגדלת נפח האשראי של הבנק. הגדלה במודע, בהחלטה, לשם הגדלת רווחים. בצמוד, היה הפיקוח מודע להפסדים של הבנק בשנים האחרונות, ולהפרשות לחובות מסופקים, שהיוו אחוזים ניכרים מההון העצמי שלו.

ב-1998 החליף איתן רימון את אונגר. רימון, סגנו של אונגר, כיהן כממלא מקום זמן קצר. בעברו היה רימון מנהל סניף בנק המזרחי בחברון, ואחרי כן סגן מנהל הסניף המרכזי של בנק המזרחי בלילנבלום. לפני כל זה, עבד במחלקת הבינוי והמשק במזרחי, כשהממונה הישיר עליו היה אלי אונגר.

כשאונגר היה למנכ"ל בנק למסחר, הוא הציע לרימון לעבור אליו. אומרים שהבטיח לו שאחרי פרישתו הוא ינהל את הבנק - מה שלא קרה.

אגב, שנים אחרי עזיבתו נסגר סניף חברון, לאחר שנחקרו והתגלו אי-סדרים כספיים הקשורים לפעילות של אחד הפקידים בבנק. מספרים שכשהגיע הפיקוח על הבנקים לאתר את הפקיד הזה, הוא נעלם ואותר במלון באשקלון - אחרי שבלע 50 כדורי אקמול. הוגשו תביעות כספיות של עשרות מיליוני שקלים, וחלקן עדיין נידונות.

אחרי רימון הגיע משה ליבוביץ' לתפקיד המנכ"ל. ליבוביץ היה קודם מנהל בבנק הפועלים. אונגר נשאר דירקטור בבנק, עד לפני כשנה. יחד איתו, בדירקטוריון הקודם, היו עוד כמה שמות של אנשי משק מוכרים וידועים.

כל החברים הללו - מנהלים, דירקטורים, רואי חשבון, בקרים ועוד - ליוו את הבנק בשנים האחרונות. לפחות חמש שנים, בהן לטענת אתי אלון נמשכה ההונאה שביצעה. הם ייצאו ויבואו בחקירה הזו.

שאלת השאלות בחקירה היא: איך קורה שפקידה בבנק מצליחה להרים תוכנית עוקץ בת כרבע מיליארד שקל, נכון לרגע זה, למשך חמש שנים תמימות, נכון לדבריה. האם היא לבד? מי ידע? מי שיתף פעולה? מי העלים עין? מי עוד הרוויח?

שאלת השאלות בבנקאות ובציבור היא: איפה הפיקוח על הבנקים? איך קרה שהפיקוח שעקב, ועוקב כבר הרבה שנים, אחרי סיפורים שונים ומשונים הקשורים לבנק למסחר ולאנשים המככבים בו - נרדם בשמירה?

איך קרה שהמפקח על הבנקים, המונע, כמו כל קודמיו, מסיוט אחד גדול - רק שבתקופתי לא יתמוטט בנק (בשם זה, בתירוץ של "יציבות", הוא מאפשר לבנקים כל מיני פעילויות ריכוזיות) - לא נכנס לבדיקת עומק?

כיצד קורה שכבר 20 שנה, לפחות, שהמפקחים על הבנקים נופלים בזה אחר זה על פרשות שונות ומשונות - ויסות מניות הבנקים, נפילת בנק צפון אמריקה, אשראי לקרנות נאמנות, עיסקות המינוף הענקיות, אשראי הנדל"ן הקטלני של בנק דיסקונט מתחילת העשור הקודם, השקעות לאומי בענף התקשורת ועוד - ובכל זאת לא נעשית שם רפורמה אמיתית?

איך קורה שאף פעם, אבל אף פעם, לא נכנס לתמונה איזה כוח רענן וחדש, שלא ידע את יוסף? איך קורה שהנגידים לדורותיהם ממנים תמיד את הסגן של המפקח להיות המפקח הבא, כך שאחד הולך בעקבותיו המודפסים של קודמו, ואחר שומר על הסודות הכמוסים של מי שטיפח אותו?

אחרי גליה מאור נכנס סגנה, אמנון גולדשמידט. אחריו נכנס סגנו, זאב אבלס. אחריו נכנס סגנו, יצחק טל. ומפרשה לפרשה כוחם רק עולה. המפקחת על הבנקים, גליה מאור, היתה למנכ"ל בנק לאומי. אמנון גולדשמידט הוא סמנכ"ל בנק דיסקונט. זאב אבלס מכהן כיו"ר בנק איגוד.

הפחד הוא שהבנקאות היפאנית המתמוטטת כבר כאן. ולא בגלל המצב הביטחוני.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק